Зберігаємо спокій. Віримо в ЗСУ. Разом до перемоги! 🇺🇦

План-конспект уроку "Махновський рух"

Про матеріал
План-конспект уроку з історії рідного краю (Запоріжжя) на тему "махновський рух" + тестування за темою "Революція 1905-1907 рр. у нашому краї". 5 клас
Перегляд файлу

Дата_____________________

План-конспект

Історія рідного краю

5 клас

Тема: «Махновський рух»

Мета: ознайомити учнів з поняттям історичного персонажу та його роллю у розвитку та становленні історії; розкрити місце особистості Нестора Махно в історії України та рідного краю; проаналізувати особливості махновського руху на початку ХХ століття; закріпити вміння працювати зі стрічкою часу, продовжувати формування хронологічних та просторових умінь, вдосконалювати навички критичного мислення; виховувати почуття патріотизму та гордості за своїх співвітчизників.

Тип уроку:  комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Тестова робота (Додаток 1)

 

IІІ.  Мотивація навчальної діяльності

У кожного народу є свої історичні постаті першої величини, яких не в змозі прикрити пил віків. Історію творять особистості. Саме з цього незаперечного твердження про розуміння історії кожного народу, кожного його періоду виходить сучасна історична освіта в Україні. Суперечливих постатей в історії нашої Батьківщини чимало.Але жодну з них більшовицька пропаганда не зображувала так злостиво й карикатурно, як Нестора Махна. Прикро, однак завдяки старим стереотипам його особистість і нині багатьом здається загадковою та незрозумілою.

На минулому уроці ми з вами почали вивчати новий період в історії нашого краю революцію та прихід до влади більшовиків. Сьогодні ми продовжимо нашу подорож сторінками рідного краю та дізнаємося про найяскравішу постать того часу для України та нашого краю – Нестора Махна.

 

ІV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

 

                      План уроку

  1. Постать Нестора Махна в історії
  2. Махновський рух на території Запорізького краю

 

1.Постать Нестора Махна в історії

 

Робота з візуальним джерелом

Дивлячись на портрет Нестора Махна, охарактеризуйте, якими якостями володіла ця людина. Які враження у вас викликає його зображення.

 

Розповідь вчителя: У буремні роки революції наш край часто називали махновським. І справді, Повстанська армія Нестора Махна контролювала великі території на півдні України. Слава про селянського революціонера рознеслася далеко за її межами.

Завдання на повторення

Пригадайте хто такі революціонери та що таке революція?

Нестор Іванович Махно народився 26 жовтня 1888 року в селі Гуляйполе (тепер входить до складу Запорізької області). Батько Нестора рано вмер, залишивши сиротами 11-місячного Нестора та чотирьох його братів. Сім'я бідувала. Вже з семи років Нестор став заробляти на хліб - пас корів і овець селян свого села. У місцевій початковій школі він вчився взимку, а влітку пастушив. З дванадцяти років Нестор вже мусив відправитися на заробіток, працюючи чорноробом у заможних німецьких селян і в маєтках поміщиків. Н. Махно не хотів миритися зі злиднями селян, які все життя працювали на землі, але грабувалися поміщиками та владою. Він прагнув зміни такого становища, тому вже у 18 років став революціонером-анархістом.

 

Робота з зошитом

Анархісти – люди, які виступали проти будь-якого гноблення, проти будь-якої держави. Вони вважали, що люди мають жити громадами без тиску з боку влади.

 

 

Гуляйпільські "революціонери" по-своєму розуміли анархізм. Вони грабували багатіїв, стріляли в поліцію. Після кількох місяців таких дій Махно потрапив до поліції. Його засудили до смертної кари,яку замінили довічною каторгою. Протягом усіх 9 років ув'язнення його тримали закутим в кайдани по руках і ногах.

У лютому 1917 року, як ти вже знаєш, у Росії відбулася революція. Двері Бутирської тюрми відчинилися, і Махно повернувся до рідного Гуляйполя.

Він користувався славою в'язня-політкаторжанина, що постраждав у боротьбі за селянське щастя. Згодом цілеспрямований Нестор Іванович став керівником місцевого органу влади – Ради робітничих і селянських депутатів. З анархістів, селянської молоді та дезертирів Махно створив власну "чорну гвардію".

 

  1. Махновський рух на території Запорізького краю

Завдання на повторення

Пригадайте, що було зроблено у ХІХ столітті для того, щоб вирішити проблему обезземелення селянства? Та які наслідки мали дії влади? Чи було вирішено питання?

Розповідь вчителя: Вічним прагненням селян було “мати волю і землю”. Лютнева революція, дала можливість селянам України вільно вирішувати і свої  державотворчі процеси і соціально-економічні питання. У Гуляйполі цей процес пройшов мирно, без крові, де було розділено найперше в Російській імперії землю між селянами, і створені перші зразки самоврядування.  На початку 1918 року на українську землю прийшли війська Німеччини та Австрії. Нестор Іванович розгорнув проти них справжню війну. Місцеве селянство радо вітало повстанців-героїв. Виборні селянські отамани ухвалили вважати Махна батьком усіх революційних повстанців України.

Нечисленна "чорна гвардія" виросла у велику повстанську армію. Незважаючи ні на що, Махно діяв самостійно, виходячи з власного розуміння інтересів селянства. Радянська влада проголосила гасла "Геть поміщиків", "Земля - селянам", і тому Махно пішов на воєнний союз з більшовиками.

Гуляйполе було своєрідною столицею махновської вольниці. Тут була головна база махновців, їхній надійний тил. Селяни підтримували свого ватажка. Вони сподівалися зберегти землю, розподілену батьком.

Щоправда, у загонах Махна були й такі, хто сподівався використати умови війни в злодійських цілях. Вони грабували мирних людей, влаштовували погроми,вбивства. Сам Нестор Іванович, дбаючи про чистоту революційних ідей, жорстоко карав погромників і мародерів. Але він не міг підпорядкувати суворій дисципліні численні загони селян, які не звикли до цього.

У серпні 1921 року з невеликим загоном Махно перейшов румунський кордон і назавжди покинув рідну землю.

Після Румунії Махно разом з дружиною Галиною опинився у Франції. Тут у Нестора і Галини народилася донька. Але 25 червня 1934 року Нестор Іванович помер від застарілого туберкульозу.

Метод «Мозковий штурм»

Поміркуйте, які наслідки для Запорізького краю мала діяльність махновців?

   

V. Закріплення вивченого матеріалу

 

Складання історичного портрету Нестора Махна  у зошитах

Пам’ятка для характеристики історичного діяча

  1. Встановіть, коли та в якій країні жив історичний діяч. Укажіть історичні умови, на тлі яких він розгортав свою діяльність.
  2. Опишіть його зовнішність, характер. Що, на вашу думку, вплинуло на формування його особистості? Які його вчинки варто наслідувати, а які ви не схвалюєте?
  3. Інтереси якої суспільної верстви він виражав?
  4. Назвіть основні наслідки його діяльності.
  5. Дайте оцінку його діяльності. Як ви ставитеся до засобів, якими він прагнув досягти мети? 

 

VI. Підсумок

В історії та спогадах залишився образ селянського ватажка-революціонера. У пам'яті народу й досі живуть пісні, що нагадують про часи махновської вольниці. Історія міста Гуляйполе сьогодні нерозривно пов’язано з постаттю Махна. Це втілено у пам’ятнику Нестору у центрі міста, у експозиціях краєзнавчого музею. Нестор Махно боровся за інтереси селянство досить жорсткими методами, але його життя закінчилося на чужині й він так й не скуштував слави визволителя селян.

 

VІI. Домашнє завдання

§11 читати, вчити конспект.

 

 

 

 

Додаток 1

Тестування за темою «Революція 1905-1907 рр. у нашому краї»

  1. З чого починається історія міста Олександрівськ
  1. З появи Олександрівської фортеці
  2. З присвоєння Олександрівську статусу повітового міста
  3. З початку існування козацтва
  1. Людей, які прагнули за допомогою вбивства царя покращити життя населення називали
  1. Революціонерами-терористами
  2. Повстанцями
  3. Реформаторами
  1. Революція – це…
  1. корінний переворот в суспільстві, форма боротьби між різними групами людей.
  2. поступові зміни у суспільстві з метою покращення життя населення
  3. період в історії України
  1. Замах на якого царя готували представники організації Народна воля?
  1. Олександра І
  2. Олександра ІІ
  3. Олександра ІІІ
  1. Ким було скасовано кріпацтво
  1. Селянами
  2. Поміщиками
  3. Імператором Олександром ІІ
  1. Хто був на чолі підготовки замаху на царя Олександра ІІ у Олександрівську?
  1. Андрій Желябов
  2. Микола Кибальчич
  3. Яков Тихонов
  1. Коли було здійснено невдалу спробу замаху на царя Олександра ІІ у Олександрівську?
  1. Листопад 1918 року
  2. Листопад 1879 року
  3. Листопад 1905 року
  1. У яких роках відбулася Перша російська революція?
  1. 1905-1917 рр.
  2. 1905-19014 рр.
  3. 1905-1907 рр.
  1. Що таке страйк?
  1. це відмова робітників від роботи
  2. це зібрання людей на вулиці чи площі де висуваються різні вимоги до влади.
  3. корінний переворот в суспільстві, форма боротьби між різними групами людей.
  1. Що таке мітинг?
    1. це відмова робітників від роботи
    2. це зібрання людей на вулиці чи площі де висуваються різні вимоги до влади.
    3. корінний переворот в суспільстві, форма боротьби між різними групами людей.
  2. Збройне повстання робітників в Олександрівську відбулося…
  1. 10-15 грудня 1905 року
  2. 15 грудня 1907 року
  3. 10-15 грудня 1908 року
  1. Чим закінчилося повстання робітників у Олександрівську?
  1. Повстання було придушене, а його учасники покарані.
  2. Повстанці отримали перемогу та їхні вимоги було задовільнено

 

 

docx
Додано
22 листопада 2020
Переглядів
589
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку