План - конспект уроку
Клас: 6-й.
Дата: ___________
Тема: Навички і звички. Вплив звичок на здоров’я. Корисні і шкідливі звички.
Основні терміни: навичка, корисні та шкідливі звички.
Обладнання: підручник, картки до теми уроку, стікери, мультимедійна дошка, презентація вчителя до уроку.
Тип уроку: формування вмінь і навичок.
ХІД УРОКУ
Настрій на урок взяли,
З посмішкою почали
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити
Не просто відповідати, а міркувати
Дружно і плідно працювати.
Зробимо в науку крок,
Починаємо урок!
3.Правила роботи на уроках з основ здоров’я.
4.Очікувані результати.
Після цього уроку учні зможуть:
Учні повинні знати:
Уміти
Розуміти:
II. Актуалізація опорних знань.
1. Пригадайте що таке Здоров'я?
Які складові має здоров'я ?
Чи буде повноцінним здоров'я без будь-якої складової ?
Чи залежить здоров'я безпосередньо від нас самих? Наскільки?
Відомий німецький філософ Шопенгауер (1788-1860) писав: «Здоров’я настільки переважає всі блага життя, що воістину здоровий злидар щасливіший за хворого короля».
І дійсно, чим би ми не займалися в житті, а здоров’я власне і здоров’я близьких завжди буде на першому місці. А щоб зберегти здоров’я змолоду, треба виробити звичку до здорового способу життя.
2. Вправа Асоціативний кущ. ЗДОРОВ ҆Я. Учні називають власні асоціації до поняття здоров’я.
Назвіть складові здорового способу життя.
Складовими здорового способу життя є:
- фізична культура (біг, ранкова гімнастика, спортивні та рухливі ігри, плавання тощо);
- повноцінне збалансоване харчування;
- особиста гігієна, правильний режим навчання та відпочинку;
- загартування;
- корисні звички;
- внутрішня врівноваженість, позитивні емоції, психологічний комфорт.
III. Мотивація навчальної діяльності учнів
IV. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
ТЕМА: Навички і звички. Вплив звичок на здоров'я. Корисні і шкідливі звички.
Китайський філософ Лао-цзи.
V. Вивчення нового матеріалу
Упродовж свого життя людина набуває багато навичок і звичок.
Ми дуже часто повторюємо слова: звикати, звичка, навичка.
1. Робота з термінами
Висновки. Для людини властиво мати звички, формувати навички,
керуватися у різних видах діяльності життєвими принципами. Їх вибір –
особиста справа кожного, та саме цей комплекс і формує нашу особистість.
Тому в підлітковому віці неприпустимо нехтувати саморозвитком і
самовдосконаленням, проявляти байдужість до зміцнення навичками і
звичками здоров’я.
2. СЛАЙДИ КОРИСНІ ШКІДЛИВІ ЗВИЧКИ. Робота учнів біля дошки.
Корисні звички підвищують працездатність, сприяють фізичному і психічному розвитку, зумовлюють активне довголіття. Чим раніше вони сформувалися, тим міцніше здоров'я людини, тим легше їй уникнути шкідливих звичок. Приносять людям користь.
Шкідливі звички, навпаки, руйнують волю і здоров'я, знижують працездатність, скорочують тривалість життя. Чим раніше вони сформуються, тим згубніше буде їхня дія і тим складніше їх позбутися. Вони заважають вести повноцінне життя.
3. САМОСТІЙНА РОБОТА НА КАРТКАХ
- щиро радіти за успіх товариша
Вчитель підсумовує: Корисних звичок багато. Важливими звичками, які сприяють зміцненню здоров’я дівчат і хлопців, є пунктуальність,охайність, ввічливість, заняття спортом,виконання ранкової гімнастики, дотримання правил особистої гігієни,складання речей,допомога батькам,говорити правду, гуляти на свіжому повітрі. Учні називають, ті звички які вибрали з переліку.
Вичищені звечора черевики, вчасний телефонний дзвінок,ранкова
зарядка,виконане прохання батька чи матері – теж початок формування корисних звичок.
Вони допомагають дотримуватися розпорядку дня, не втомлюватися, не дратуватися через прикрі дрібниці,радувати рідних і друзів,добре вчитися, зберігати здоров’я. Корисні звички саме тому так і називаються,бо приносять людині користь.
Важливо набувати корисних звичок з дитинства. Тоді шкідливі звички просто не сформуються. Ті, хто досягли успіху в житті,цілеспрямовано виробляли свої корисні навички з дитинства.
------- Який вплив вони мають на здоров’я.!!!!
Вчитель підсумовує: Шкідливими звичками є гризти
нігті,сьорбати,розкидати речі,сидіти довго за телевізором та комп’ютером, неорганізованість, брехливість, переїдання,недотримання режиму дня та правил харчування, куріння, вживання алкоголю,наркотиків. Учні називають, ті звички які вибрали з переліку.
Навіть міцна від народження людина під впливом шкідливих звичок поступово втрачає здоров’я. Шкідливі звички поволі знищують захисні сили організму й навіть можуть призвести до серйозних захворювань.
Здавалось б, дрібниця – викинута порожня пляшка біля урни,вчасно не повернута другові книжка,маленька брехня батькам. Та непомітно такі вчинки стають звичками. На жаль, шкідливими. Адже неохайність, безвідповідальність, нечесність характеризують людину, на яку не можна покластися в житті. Ніхто не хоче мати безвідповідального,нечесного, неохайного друга. Який вплив вони мають на здоров’я.!!!!
4. Притча
РУХАНКА
5. Фізкультхвилинка
Ми вчились, ми трудились, і, напевно, вже стомились.
Тож зробімо для розрядки кілька вправ зарядки.
Раз! — підняли руки вгору.
Два! — нагнулися додолу.
Три! — повернулись вправо, вліво.
На «чотири» — раз присіли, похитали головою.
Ще й притупнули ногою,
Пальчиками повертіли
І за парти тихо сіли.
VI. Первинне застосування знань (пробні вправи)
1. Вправа «Знайди відповідність» (картки)
1.Ніколи не запізнюватися – це
а…- життєвий принцип вихованої людини.
2. Повага до себе та інших людей - це
б…сприяють соціальному здоров’ю.
3.Нейтральні звички не
в…це навички ефективного спілкування.
4.Володіння невербальною мовою (жести, міміка, інтонація тощо) – це…
г… впливають на здоров ҆я.
5.Навички поведінки в умовах тиску, погроз, дискримінації - це…
д…корисна звичка.
Відповідь: 1 – д; 2 – а; 3 – г; 4 – в; 5 – б
2. Складання логічних ланцюжків. Для з'ясування характеру впливу різних звичок на здоров'я. Пропонується скласти логічний ланцюжок наслідків різних звичок. Наприклад:
“ Людина гризе нігті – мікроби потрапляють в організм, які перебувають під нігтями – у неї болить живіт – вона потрапляє в лікарню з інфекцією, отже, гризти нігті - шкідлива звичка ”.
“ Людина обливається зранку холодною водою – вона почуває себе бадьорою – її організм загартовується – вона рідко хворіє, отже обливатись зранку холодною водою – корисна звичка ”.
«Людина сидить довго за телевізором і комп'ютером – розвивається сутулість, болять очі, втомлюється, роздратована – з’являється гіподинамія - страждає опорно-рухова система - це шкідлива звичка.»
3. Робота в групах
Учням пропонують порівняти можливі зміни в здоров’ї дітей, які мають протилежні звички. Кожна група отримує картки із завданнями. Після обговорення представники груп описують можливі зміни в здоров’ї учнів, які:
а) дотримують або не дотримують розпорядку дня;
б) занадто багато часу витрачають на комп’ютерні ігри або не грають у них узагалі;
в) роблять або не роблять ранкову гімнастику;
г) палять або не палять.
4.Робота в групах.
Гра «Піраміда способу життя».
- Завдання: розставте імена людей, спосіб життя яких описаний, по місцях ( від 1 до 4), за мірою збільшення ризику захворювань. Обґрунтуйте свою відповідь.
Андрій: учень 9-го класу,тренується у футбольній команді,відвідує тренажерний зал, не курить, інколи вживає алкоголь,харчується різноманітно,хоча перевагу віддає м’ясним продуктам.
Іван: працює на заводі, багато курить,зловживає алкоголем,не має сили волі,улюблений відпочинок – дивитися телевізор,харчується нерегулярно.
Сергій: студент, займається кікбоксінгом, не курить, не вживає алкоголь, має гарну фігуру, грає на гітарі,має багато друзів,харчується регулярно, склад їжі збалансований.
Світлана: має надлишок ваги; вважає себе некрасивою, тому комплексує; любить побути на самоті; до їжі невибаглива.
5. Диспут «За, проти»
Доведіть свою згоду або протест щодо висловлювання:
«Ваші звички обов’язково вплинуть на ваше здоров’я в майбутньому».
6. Робота з підручником. Чинники формування звичок. Щоб запобігти появі шкідливих звичок, необхідно обирати позитивні зразки для наслідування, навчитися правильно, розумно задовольняти власні потреби та розвивати навички протидії негативному соціальному тиску.
VII. УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ.
1. Гра «Шкідливо – корисно»
(колективна гра: якщо корисна звичка – аплодуємо, якщо шкідлива – не аплодуємо)
- Вітатись під час зустрічі з людьми;
- допомагати меншим і слабшим;
- перебігати дорогу на червоне світло пішохідного світлофора;
- виконувати ранкову зарядку;
- говорити неправду;
- дотримуватися режиму дня;
- доглядати за своїми речами;
- палити цигарки;
- правильно харчуватися;
- гризти ручки, олівці;
- складати портфель поспіхом уранці;
- бути пунктуальним;
- гуляти на свіжому повітрі;
- уживати свіжі фрукти й овочі;
- робити компліменти іншим людям;
- усміхатися.
2. Притча
Колись давно у древньому Китаї жив дуже розумний,але дуже пихатий мандарин (знатний вельможа).
Весь день його складався з примірок багатого вбрання та розмов з підданими про свій розум...Так минали дні за днями, роки за роками...Аж ось пройшов по всій країні поголос, що неподалік від кордону з’явився мудрець,розумніший за всіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого мандарина. Дуже розлютився він: хто може називати якогось там ченця найрозумнішою людиною у світі?Але виду про своє обурення не подав, а запросив мудреця до себе у палац. Сам же задумав обдурити ченця: «Я візьму в руки метелика,сховаю його за спиною і запитаю, що в мене руках – живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе – я задушу метелика, а якщо мертве – я випущу його...»
І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралось багато людей, всім хотілось послухати словесний поєдинок найрозумніших людей у світі. Мандарин сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинилися, і до зали ввійшов невеличкий худорлявий чоловік. Він підійшов до мандарина, привітався і сказав,що готовий відповісти на будь – яке його запитання. І тоді, зло всміхаючись, мандарин проказав: «Скажи-но мені,що я тримаю в руках – живе чи мертве?» Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: «УСЕ В ТВОЇХ РУКАХ!» Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю,радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.
- Вчитель: - Що ви зрозуміли?
- Який висновок ви можете зробити, переглянувши цей сюжет?
- Отже, тільки від нас самих залежить наше життя:як ми піклуватимемось про своє здоров’я, які звички формуватимемо в собі, як спілкуватимемося з іншими людьми і т. д. Наше життя в наших руках.
VIII. Рефлексія
- Вправа «Відкритий мікрофон».
«Цей урок навчив мене..»,
«Найбільше мені сподобалось..»,
«На уроці я...»,
«Сьогодні я зрозумів..»,
« З цього уроку я можу зробити висновок...»
IX. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
- Вчитель оцінює діяльність учнів на уроці, ставить відповідні оцінки, дякує всім учням за роботу на уроці.
Людина сама вирішує — зміцнювати своє здоров’я чи псувати. Підліткам слід уникати обставин, за яких можна набути шкідливих
звичок. Отже, якщо хочеш бути здоровим, — веди здоровий спосіб життя.
Висновок.
- Вчитель: Бути здоровим – значить бути веселим, життєрадісним, щасливим. І вам, діти, необхідно зробити правильний вибір, щоб жити цікаво,активно,вміти правильно організувати своє дозвілля,відмовитись від шкідливих звичок.
Китайський філософ Лао – цзи сказав: «Той, хто може подолати іншого, - сильний, а той, хто може подолати себе,- могутній».
Тож, почніть долати вже сьогодні свої шкідливі звички, а набувайте і виховуйте в собі все більше корисних звичок. І незабаром ви побачите,що у вас з’явилося більше друзів, успішнішим стало навчання, з’явилися нові корисні справи, життя стало яскравішим і цікавішим.
Коментоване оцінювання роботи класу, окремих учнів на уроці.
X. Домашнє завдання.