З історії виникнення та розвитку велосипеда. У перекладі з латинської велосипед означає «швидкі ноги». Існує версія, що винахідником велосипеда був російський кріпосний Юхим Артамонов. Як свідчать архівні документи, у 1800 році в день святого Іллі Ю. Артамонов «був битий різками» за те, що їздив містом Катеринбургом на «дивовижному самокаті» і лякав коней. У Європі винахідником велосипеда вважають німецького лісничого Драйс. У 1813 році Драйс удосконалив самокат, створивши перше велосипедне кермо.
Початком промислового виробництва велосипедів можна вважати 1870 рік, коли англієць Хілман почав виробництво і продаж двоколісних металевих велосипедів, які отримали назву «павук». Велосипед-«павук» - це конструкція, що мала дуже велике переднє колесо, оснащене педалями, і маленьке заднє. Такі велосипеди мали масу недоліків – були дуже нестійкі та важкі в керуванні. Перші «павуки» не мали гальм, і якщо б такий велосипед покотився під гірку, то нещасний випадок був би цілком імовірний. Через деякий час передні колеса «павуків» стали оснащувати гальмами, що значно знизило небезпеку.
Наступний прорив у розвитку велосипеда був зроблений людиною, далекою від технічних професій. Як це не дивно, ним виявився ветеринарний лікар. Щоб полегшити життя своєму синові , він придумав велосипедні шини. Спочатку шини Данлопа заповнювалися водою, але, через велику вагу колеса, винахідник вирішив використовувати стиснуте повітря. Остаточний поштовх до масового поширення велосипедів, наближених за своєю будовою до сучасних , дав винахід ланцюгової передачі. Це відкриття було зроблено в Англії. З цього моменту починається історія розвитку сучасного велосипеда.
Велосипедні прогулянки — приємний і корисний для здоров’я вид дозвілля. їзда на велосипеді сприяє зміцненню серця, судин, м’язів, легенів, зниженню маси тіла. Розвиває увагу, швидкість реакції. Такі прогулянки не завдають шкоди довкіллю.26 травня в усьому світі відзначається Міжнародний день велосипедиста. У цей день навіть той, хто щодня користується автомобілем, пересідає на двоколісний транспорт.
Заборонено керувати велосипедом з несправним гальмом, звуковим сигналом, а в умовах недостатньої видимості — з вимкненим ліхтарем і без світлоповертачів. Щоб їздити було зручно, регулюють висоту сидіння. Вона має бути такою, щоб, крутячи педалі, можна було повністю випрямити ноги. Коли вчишся їздити на велосипеді, починай з повільної їзди на відстань до 2 км. На прогулянку варто взяти пляшку з водою та засоби для надання допомоги в разі травмування. Їздити тільки у світлу пору доби. Не можна їздити в дощову погоду, у туман, під час сильного вітру.
Шолом. Шолом окрім головної захисної функції має також певну психологічну функцію — він робить вас «авторитетно-шанованим» учасником руху. Водії абсолютно по-різному ставляться до велосипедиста у шоломі й без. Коли ви в шоломі, на дорозі вас сприймають як спокійного й адекватного учасника руху. А ось коли велосипедист без шолома, то будь-який його маневр примушує інших водіїв бути в напрузі поряд із таким лихачем, що дратує водіїв. Хтось буде втричі обережніший обганяючи вас, а хтось спеціально притисне до узбічча, щоб «навчити розуму». Тож їздіть завжди в шоломі.
За Правилами дорожнього руху:до 14 років на велосипеді можна їздити лише по спеціальних велосипедних доріжках, на стадіонах, майданчиках, на подвір’ї. Якщо велосипедної доріжки немає і треба рухатися дорогою, то їхати тільки узбіччям. Виїжджати на проїзну частину дороги велосипедист має право тільки після 14 років;якщо велосипедна доріжка перетинає дорогу поза перехрестям, водій велосипеда зобов’язаний дати дорогу іншим транспортним засобам, що рухаються по дорозі;рухаючись групами, велосипедисти повинні їхати один за одним, щоб не заважати іншим учасникам дорожнього руху. Не забувай, що користуватися мобільним телефоном під час руху заборонено. А порушення правил безпечного руху на велосипеді може призвести до ДТП.
Правила перевезення вантажів і пасажирів. Хоч як добре їздить велосипедист, стійкість велосипеда обмежена. На слизькій дорозі, під час наїзду на перешкоду велосипедист може втратити рівновагу, упасти і травмуватися. Стійкість двоколісного транспортного засобу ще менша, якщо на велосипеді вантаж. Перевозити вантаж треба на спеціальному багажнику або у велорюкзаку. Якщо під час поїздки трапляються ділянки дороги, де їхати велосипедом з вантажем небезпечно, вантаж переносять вручну або ведуть велосипед, як при переході дороги.
Правила виконання маневрів на велосипедіПеред початком руху велосипедист має переконатися, що поблизу немає автомобілів. Потім попередити сигналом інших учасників транспортного руху. Якщо велосипедист упав з велосипеда, слід обробити подряпину дезінфікуючими засобами, у разі потреби покликати на допомогу дорослих, завести постраждалого до дому, викликати «швидку допомогу».
Висновок. Велосипедист на дорогах повинен додержуватися Правил дорожнього руху. Уміти подавати сигнали про маневри. Щоб убезпечитися від травмування, слід обладнати велосипед світлоповертачами і дзвоником, додержуватися правил добору одягу для поїздок. Не можна порушувати правил перевезення вантажів і пасажирів на велосипеді. Додержання Правил дорожнього руху та безпеки велосипедиста — запорука здоров’я.
Завдання. Який одяг і взуття треба одягати для велосипедних прогулянок? Відповідь обґрунтуй. Чому не можна порушувати правил перевезення вантажів і пасажирів на велосипеді?Поміркуй, чому велосипедисту на дорозі заборонено поворот ліворуч і розворот. За 50 м до місця виконання маневру велосипедист повинен подавати попереджувальні сигнали. Чому?