Міністерство освіти України
План-конспект
уроку образотворчого мистецтва
на тему: “Малювання ілюстрації до української народної казки “Коза-Дереза”,
проведеного в 2-А класі
Барвінківської ЗОШ І-ІІІ ст.№2
Вчитель: Долгополова І.І.
Тема уроку.
|
Малювання ілюстрації до української народної казки “Коза-Дереза”.
|
|
|
Мета уроку.
|
Вчити учнів виконувати ілюстрації до українських народних казок; дати поняття “ілюстрація”, “художники – ілюстратори”.
Розвивати уміння створювати ілюстрації на основі творчої уяви і фантазії, навички малювання тварин і людей, розуміння та свідомого використання засобів виділення головного у композиції; удосконалювати навички роботи з фарбами; вчити учнів глибоко відчувати казку, її героїв, засуджувати брехню, боротися з нею у повсякденному житті.
Виховувати естетичні почуття, акуратність під час роботи з фарбами.
|
|
|
Обладнання.
|
Ілюстрації до українських народних казок репродукції картин “Три медведя”, “Тили-бом...” Ю.Васнєцова, словничок термінів, роздатковий матеріал, малюнок на дошці з послідовністю виконання роботи.
|
Хід уроку.
І. Організація класу.
-
Добрий день. Сідайте. Давайте перевіримо чи всі готові до уроку і чи в усіх в порядку робоче місце.
На ваших партах повинні бути: альбомні аркуші, простий олівець, гумка, кольорові олівці, фломастери, фарби, палітра, роздатковий матеріал.
ІІ. Актуалізація знань, умінь і навичок.
-
Бесіда.
-
Чи любите ви казки? Пригадайте, який народний твір називається казкою? (Оповідання про незвичайні, часом фантастичні події).
-
Як називаються казки створені народом?
-
А які народні казки ви знаєте?
-
Як називаються казки складені письменниками? (Літературними або авторськими).
ІІІ. Робота над темою уроку.
-
Вступна бесіда.
-
Мудрість народу – у дотепних приказках, загадках, піснях, думах, легендах і, звичайно ж, у казках. Казка – це глибока, мудра книга життя.
-
Подумати тільки! Скільки оповідачів переказували, здавалося б, один і той самий твір у продовж віків! І кожен з них додавав щось нове, вигадував героям нові пригоди, випробування, давав нові імена. У казках прославляються мудрі, працьовиті, хоробрі, добрі персонажі і засуджуються підступні, злі, зрадливі, ледачі. У кожній казці виражено довічну мрію людей – перемогу добра над злом.
-
З чого ми дізнаємося зміст казки? (З книги).
-
А яку книгу цікавіше читати з малюнками чи без них?
-
Перегляд демонстраційного матеріалу.
-
Перед вами малюнки до різних казок. Дивлячись на них ми можемо впевнено сказати до якої саме вони казки. (Перегляд малюнків).
-
Малюнок у книжці називається ілюстрацією. Перед вами лежить словничок термінів, знайдіть і зачитайте, що таке ілюстрація.
-
Сприймання учнями творів мистецтва.
-
Багато художників малюють ілюстрації до казок. Одним із таких художників є Юрій Олексійович Васнєцов.
-
Світ народної казки був невичерпним джерелом для творчої наснаги художника. В своїх ілюстраціях він спирався на народне мистецтво. Подивіться на ілюстрацію до казки “Три ведмеді”. Художник намалював ведмежу сім’ю: ведмедя – папу, ведмедицю – маму та зовсім маленького їх сина. Вони зображені в народному одязі йдучи по квітучій, залитій сонцем, лісовій галявині.
-
Силуети ведмедів показані спрощено, в стилі народних картинок. Так як казка написана для дітей і ілюстрація до неї повинна бути їм зрозумілою. Теж саме можна сказати і про ілюстрацію народної пісеньки “Тили – бом...”.
-
Діти, художників, які малюють ілюстрації до казок називають художниками – ілюстраторами. Давайте звернемося до нашого словничка і знайдемо це визначення.
-
Так кого називають художниками – ілюстраторами?
-
А що ж називається ілюстрацією?
-
Повідомлення теми і мети уроку.
-
Діти, сьогодні ми з вами теж спробуємо на деякий час стати такими художниками; тому, що на уроці ми будемо малювати ілюстрацію до української народної казки “Коза-Дереза”; продовжимо розвивати навички малювання тварин і людей; виділятимемо головне у композиції; удосконалюватимемо навички роботи з фарбами (охайність).
-
Інсценізація казки “Коза-Дереза”.
-
Перш ніж малювати казку ми повинні пригадати її зміст. Ваші товариші підготували фрагмент з цієї казки, а ваше завдання уважно дивитися, тому, що далі ми спробуємо цю казку переказати.
Ведуча. Були собі дід і баба. Поїхав дід на ярмарок та й купив козу. Привіз її додому, а вранці на другий день посилає бабу ту козу пасти. Паслася коза аж до вечора. А ввечері дід став на воротях у червоних чоботях та й питає.
|
Дід.
|
Кізонько моя мила,
Кізонько моя люба,
Чи ти пила, чи ти їла?
|
Коза.
|
Не пила я і не їла,
Баба пасти не хотіла.
Як ішла через місточок –
Ухопила кленовий листочок.
Як ішла через гребельку –
Ухопила водиці крапельку.
От і вся моя їда.
|
Дід.
|
Бідна ти, Козо моя!
Що робить мені з тобою?
Сам займуся я Козою.
Сам водою напою,
Попасу і подою.
|
Ведуча. Наступного дня дід погнав козу сам. Пас її увесь день, а ввечері погнав додому. І тільки надігнав на дорогу, а сам навпростець пішов: став на воротях в червоних чоботях та й питається.
|
Дід.
|
Кізонько моя мила,
Кізонько моя люба,
Чи ти пила, чи ти їла?
|
Коза.
|
Не пила я і не їла,
Тільки бігла через місточок –
Ухопила кленовий листочок.
Бігла через гребельку –
Ухопила водиці крапельку.
От і вся моя їда.
|
Дід.
|
Як таке сказать посміла?
Де мій ніж!
Заріжу кляту!
|
Коза.
|
Ох, який ти, Дід, завзятий
А попробуй – но, заріж.
Та не візьме мене ніж!
|
(Коза тікає).
|
-
Бесіда.
-
Діти чи сподобалася вам ця інсценізація?
-
А що ж було далі?
-
Які звірі хотіли допомогти зайчикові?
-
А хто все ж таки йому допоміг?
-
Чим закінчується казка?
-
Перелічіть персонажів казки. Якими ви їх собі уявляєте? Опишіть їхній зовнішній вигляд.
-
А на якому ще уроці ви зустрічалися з цією казкою?
-
Як ви на музиці з нею знайомилися? (Слухали оперу).
-
Давайте пригадаємо, що таке опера? (Вистава де літературний текст замінений співом).
-
Хто написав цю оперу? (Микола Віталійович Лисенко).
-
А чим відрізняється опера “Коза-Дереза” від української народної казки? (Головний герой опери, якого вигнала з хатки Коза, - Лисичка).
-
Діти, на уроці музики ви слухали цю оперу і тому зараз ми до неї повертатися не будемо, але, якщо в кінці уроку у нас залишиться час, то уривок із неї ми прослухаємо.
-
Фізкультхвилинка.
***
Щось не хочеться сидіти,
Треба трішки відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки,
І зроби чотири кроки.
Всі присядем, встанем враз
До роботи, все гаразд!
-
Бесіда.
-
А зараз знову давайте повернемося до нашої казки. Який сюжет із казки “Коза-Дереза” ви б хотіли намалювати?
-
Щоб створити ілюстрацію, художники спочатку уважно читають твір, намагаються уявити образи, вибирають епізод. Малюючи ілюстрації до казок, вони наділяють образи своїх персонажів – тварин – людськими характерами.
-
Перегляд демонстраційного матеріалу (з коментарем учителя).
а) Характеристика малюнка на дошці на картці.
-
Що зображено на малюнку?
-
Яка за характером коза, а який заєць?
-
Чому вони одягнені в український національний одяг?
-
Часто художники у своїх ілюстраціях зображують тварин в одязі. Якщо це українська народна казка, то одяг у звіряток національний, український, а саме: вишита сорочка, червоні чоботи і шаровари (або плахта), намисто, віночки з польових квітів. Хоча насправді і зайчики не ходять у шароварах, кізки не носять віночків і намиста, а ведмеді не ходять у вишитих сорочках. Це все вигадка, казка.
10. Поетапне виконання ілюстрації учителем.
-
Діти, а зараз давайте повернемося до виконання ілюстрації. Вибираючи епізод для створення ілюстрації, пригадайте відповідний уривок з казки і уявіть композицію малюнка, його образи, головних героїв. Альбом розміщуємо горизонтально, визначаємо де і що ми будемо малювати; визначаємо висоту і ширину силуета, надаємо певних форм і розфарбовуємо малюнок.
-
Виконуючи ілюстрацію, треба пам’ятати, що головне виділяють розміщенням на аркуші паперу, розміром, кольором і детальним промальовуванням.
-
Розфарбовувати можемо як фарбами, так олівцями і фломастерами. Але пам’ятайте! Щоб фарби не змішувались, потрібно почекати доки не підсохне попередній шар фарби.
-
Підготовка рук до роботи.
-
Техніка зрозуміла? Тоді підготуємо руки до роботи і швиденько почнемо працювати.
***
Дві сестрички, дві руки
Все вони уміють.
Рвуть на грядці бур’яни,
Одна одну миють.
Місять тісто дві руки
Лівою та правою.
Воду в морі та в ріці
Я гребу, як плаваю.
-
Повторення послідовності виконання малюнка.
-
З чого починаємо малювати?
-
Що потім малюємо?
-
Самостійна робота учнів.
-
Добре діти, а зараз починаємо малювати. А щоб уява краще працювала – ввімкнемо музику.
ІV. Підсумок уроку.
-
Перегляд робіт.
-
А зараз вийдіть ті діти до дошки зі своїми роботами, яким я сказала.
-
Аналіз робіт.
-
Уважно роздивіться ці малюнки, який із них вам найбільше подобається і чому?
-
Чи вірно передані форма, колір, риси характеру та настрій героїв?
-
Бесіда.
-
Так, що ми сьогодні малювали?
-
А що називається ілюстрацією?
-
Кого називають художниками – ілюстраторами?
-
З репродукціями якого художника ми з вами знайомилися?
-
Молодці. Ви сьогодні добре попрацювали, а хто не домалював, домалює вдома, або на групі продовженого дня.
Словничок термінів.
Ілюстрація – малюнок у книжці; або зображення, що пояснює чи доповнює текст у книжці, журналі, газеті.
Художники – ілюстратори – художники, які малюють ілюстрації до казок.
Казка – оповідання про незвичайні, часом фантастичні події.
Опера – вистава де літературний текст замінено співом. Ця музика робить твір виразнішим і цікавим.
|
Словничок термінів.
Ілюстрація – малюнок у книжці; або зображення, що пояснює чи доповнює текст у книжці, журналі, газеті.
Художники – ілюстратори – художники, які малюють ілюстрації до казок.
Казка – оповідання про незвичайні, часом фантастичні події.
Опера – вистава де літературний текст замінено співом. Ця музика робить твір виразнішим і цікавим.
|
Ілюстрації
|
Ю.О.Васнєцова
|
Тема уроку.
|
Малювання
|
ілюстрації до
|
казки
|
“Коза-Дереза”.
|