План-конспект уроку образотворчого мистецтва в 2 класі на тему: “Малювання ілюстрації до української народної казки “Коза-Дереза”

Про матеріал
Вчили учнів виконувати ілюстрації до українських народних казок; дали поняття “ілюстрація”, “художники – ілюстратори”. Розвивали уміння створювати ілюстрації на основі творчої уяви і фантазії, навички малювання тварин і людей, розуміння та свідомого використання засобів виділення головного у композиції; удосконалювали навички роботи з фарбами; вчили учнів глибоко відчувати казку, її героїв, засуджувати брехню, боротися з нею у повсякденному житті. Виховували естетичні почуття, акуратність під час роботи з фарбами. Підготувала вчилель початкових класів Барвінківської ЗОШ І-ІІІ ст. №2 Долгополова Ірина Ігорівна
Перегляд файлу

 

Міністерство освіти України

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

План-конспект

уроку образотворчого мистецтва

на тему: “Малювання ілюстрації до української народної казки “Коза-Дереза”,

проведеного в 2-А класі

Барвінківської ЗОШ І-ІІІ ст.№2

 

 

 

 

 

Вчитель: Долгополова І.І.

 

 

 

 

 

 

 

 


Тема уроку.

Малювання ілюстрації до української народної казки “Коза-Дереза”.

 

 

Мета уроку.

Вчити учнів виконувати ілюстрації до українських народних казок; дати поняття “ілюстрація”, “художники – ілюстратори”.

Розвивати уміння створювати ілюстрації на основі творчої уяви і фантазії, навички малювання тварин і людей, розуміння та свідомого використання засобів виділення головного у композиції; удосконалювати навички роботи з фарбами; вчити учнів глибоко відчувати казку, її героїв, засуджувати брехню, боротися з нею у повсякденному житті.

Виховувати естетичні почуття, акуратність під час роботи з фарбами.          

 

 

Обладнання.

Ілюстрації до українських народних казок репродукції картин “Три медведя”, “Тили-бом...” Ю.Васнєцова, словничок термінів, роздатковий матеріал, малюнок на дошці з послідовністю виконання роботи.     

 

Хід уроку.

 

І. Організація класу.

 

  • Добрий день. Сідайте. Давайте перевіримо чи всі готові до уроку і чи в усіх в порядку робоче місце.

На ваших партах повинні бути: альбомні аркуші, простий олівець, гумка, кольорові олівці, фломастери, фарби, палітра, роздатковий матеріал.    

 

ІІ. Актуалізація знань, умінь і навичок.

 

  1. Бесіда.
    • Чи любите ви казки? Пригадайте, який народний твір називається казкою? (Оповідання про незвичайні, часом фантастичні події).
    • Як називаються казки створені народом?
    • А які народні казки ви знаєте?
    • Як називаються казки складені письменниками? (Літературними або авторськими).

 

 

ІІІ. Робота над темою уроку.

 

  1. Вступна бесіда.
    • Мудрість народу – у дотепних приказках, загадках, піснях, думах, легендах і, звичайно ж, у казках. Казка – це глибока, мудра книга життя.
    • Подумати тільки! Скільки оповідачів переказували, здавалося б, один і той самий твір у продовж віків! І кожен з них додавав щось нове, вигадував героям нові пригоди, випробування, давав нові імена. У казках прославляються мудрі, працьовиті, хоробрі, добрі персонажі і засуджуються підступні, злі, зрадливі, ледачі. У кожній казці виражено довічну мрію людей – перемогу добра над злом.           
    • З чого ми дізнаємося зміст казки? (З книги).
    • А яку книгу цікавіше читати з малюнками чи без них?  

 

  1. Перегляд демонстраційного матеріалу.
    • Перед вами малюнки до різних казок. Дивлячись на них ми можемо впевнено сказати до якої саме вони казки. (Перегляд малюнків).
    • Малюнок у книжці називається ілюстрацією. Перед вами лежить словничок термінів, знайдіть і зачитайте, що таке ілюстрація. 
  2. Сприймання учнями творів мистецтва.
    • Багато художників малюють ілюстрації до казок. Одним із таких художників є Юрій Олексійович Васнєцов.
    • Світ народної казки був невичерпним джерелом для творчої наснаги художника. В своїх ілюстраціях він спирався на народне мистецтво. Подивіться на ілюстрацію до казки “Три ведмеді”. Художник намалював ведмежу сімю: ведмедя – папу, ведмедицю – маму та зовсім маленького їх сина. Вони зображені в народному одязі йдучи по квітучій, залитій сонцем, лісовій галявині.
    • Силуети ведмедів показані спрощено, в стилі народних картинок. Так як казка написана для дітей і  ілюстрація до неї повинна бути їм зрозумілою. Теж саме можна сказати і про ілюстрацію народної пісеньки “Тили – бом...”.
    • Діти, художників, які малюють ілюстрації до казок називають художниками – ілюстраторами. Давайте звернемося до нашого словничка і знайдемо це визначення.
    • Так кого називають художниками – ілюстраторами?
    • А що ж називається ілюстрацією?                   

 

  1. Повідомлення теми і мети уроку.
    • Діти, сьогодні ми з вами теж спробуємо на деякий час стати такими художниками; тому, що на уроці ми будемо малювати ілюстрацію до української народної казки “Коза-Дереза”; продовжимо розвивати навички малювання тварин і людей; виділятимемо головне у композиції; удосконалюватимемо навички роботи з фарбами (охайність).

 

  1. Інсценізація казки “Коза-Дереза”.
    • Перш ніж малювати казку ми повинні пригадати її зміст. Ваші товариші підготували фрагмент з цієї казки, а ваше завдання уважно дивитися, тому, що далі ми спробуємо цю казку переказати.

 

Ведуча.  Були собі дід і баба. Поїхав дід на ярмарок та й купив козу. Привіз її додому, а вранці на другий день посилає бабу ту козу пасти. Паслася коза аж до вечора. А ввечері дід став на воротях у червоних чоботях та й питає.

 

Дід.    

Кізонько моя мила,

Кізонько моя люба,

Чи ти пила, чи ти їла?

Коза.

Не пила я і не їла,

Баба пасти не хотіла.

Як ішла через місточок –

Ухопила кленовий листочок.

Як ішла через гребельку –

Ухопила водиці крапельку.

От і вся моя їда.

Дід.

Бідна ти, Козо моя!

Що робить мені з тобою?

Сам займуся я Козою.

Сам водою напою,

Попасу і подою. 

Ведуча.  Наступного дня дід погнав козу сам. Пас її увесь день, а ввечері погнав додому. І тільки надігнав на дорогу, а сам навпростець пішов: став на воротях в червоних чоботях та й питається.

Дід.    

Кізонько моя мила,

Кізонько моя люба,

Чи ти пила, чи ти їла?

Коза.

Не пила я і не їла,

Тільки бігла через місточок –

Ухопила кленовий листочок.

Бігла через гребельку –

Ухопила водиці крапельку.

От і вся моя їда.

Дід.

Як таке сказать посміла?

Де мій ніж!

Заріжу кляту! 

Коза.

Ох, який ти, Дід, завзятий

А попробуй – но, заріж.

Та не візьме мене ніж!  

(Коза тікає).

    

  1. Бесіда.
    • Діти чи сподобалася вам ця інсценізація?
    • А що ж було далі?
    • Які звірі хотіли допомогти зайчикові?
    • А хто все ж таки йому допоміг?
    • Чим закінчується казка?
    • Перелічіть персонажів казки. Якими ви їх собі уявляєте? Опишіть їхній зовнішній вигляд.
    • А на якому ще уроці ви зустрічалися з цією казкою?
    • Як ви на музиці з нею знайомилися? (Слухали оперу).
    • Давайте пригадаємо, що таке опера? (Вистава де літературний текст замінений співом).
    • Хто написав цю оперу? (Микола Віталійович Лисенко).
    • А чим відрізняється опера “Коза-Дереза” від української народної казки? (Головний герой опери, якого вигнала з хатки Коза, - Лисичка).
    • Діти, на уроці музики ви слухали цю оперу і тому зараз ми до неї повертатися не будемо, але, якщо в кінці уроку у нас залишиться час, то уривок із неї ми прослухаємо.       

 

  1. Фізкультхвилинка.

                                                        *** 

Щось не хочеться сидіти,

Треба трішки відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки,

І зроби чотири кроки.

Всі присядем, встанем враз 

До роботи, все гаразд!

 

  1. Бесіда.
    • А зараз знову давайте повернемося до нашої казки. Який сюжет із казки “Коза-Дереза” ви б хотіли намалювати?
    • Щоб створити ілюстрацію, художники спочатку уважно читають твір, намагаються уявити образи, вибирають епізод. Малюючи ілюстрації до казок, вони наділяють образи своїх персонажів – тварин – людськими характерами.

 

  1. Перегляд демонстраційного матеріалу (з коментарем учителя).

а)  Характеристика малюнка на дошці на картці.

  • Що зображено на малюнку?
  • Яка за характером коза, а який заєць?
  • Чому вони одягнені в український національний одяг?
  • Часто художники у своїх ілюстраціях зображують тварин в одязі. Якщо це українська народна казка, то одяг у звіряток національний, український, а саме: вишита сорочка, червоні чоботи і шаровари (або плахта), намисто, віночки з польових квітів. Хоча насправді і зайчики не ходять у шароварах, кізки не носять віночків і намиста, а ведмеді не ходять у вишитих сорочках. Це все вигадка, казка.        

 

10.  Поетапне виконання ілюстрації учителем.

  • Діти, а зараз давайте повернемося до виконання ілюстрації. Вибираючи епізод для створення ілюстрації, пригадайте відповідний уривок з казки і уявіть композицію малюнка, його образи, головних героїв. Альбом розміщуємо горизонтально, визначаємо де і що ми будемо малювати; визначаємо висоту і ширину силуета, надаємо певних форм і розфарбовуємо малюнок.
  • Виконуючи ілюстрацію, треба пам’ятати, що головне виділяють розміщенням на аркуші паперу, розміром, кольором і детальним промальовуванням.
  • Розфарбовувати можемо як фарбами, так олівцями і фломастерами. Але пам’ятайте! Щоб фарби не змішувались, потрібно почекати доки не підсохне попередній шар фарби.                     

 

  1.   Підготовка рук до роботи.
    • Техніка зрозуміла? Тоді підготуємо руки до роботи і швиденько почнемо працювати.

      

                                                       *** 

Дві сестрички, дві руки

Все вони уміють.

Рвуть на грядці буряни,

Одна одну миють.

Місять тісто дві руки

Лівою та правою.

Воду в морі та в ріці

Я гребу, як плаваю.   

 

  1.  Повторення послідовності виконання малюнка.
    • З чого починаємо малювати?
    • Що потім малюємо?

 

  1.  Самостійна робота учнів.
    • Добре діти, а зараз починаємо малювати. А щоб уява краще працювала – ввімкнемо музику.

ІV. Підсумок уроку.

 

  1. Перегляд робіт.
    • А зараз вийдіть ті діти до дошки зі своїми роботами, яким я сказала.

 

  1. Аналіз робіт.
    • Уважно роздивіться ці малюнки, який із них вам найбільше подобається і чому?
    • Чи вірно передані форма, колір, риси характеру та настрій героїв?

 

  1. Бесіда.
    • Так, що ми сьогодні малювали?
    • А що називається ілюстрацією?
    • Кого називають художниками – ілюстраторами?
    • З репродукціями якого художника ми з вами знайомилися?
    • Молодці. Ви сьогодні добре попрацювали, а хто не домалював, домалює вдома, або на групі продовженого дня.  

 


 

Словничок термінів.

 

Ілюстрація – малюнок у книжці; або зображення, що пояснює чи доповнює текст у книжці, журналі, газеті.

 

Художники ілюстратори – художники, які малюють ілюстрації до казок.

 

Казка – оповідання про незвичайні, часом фантастичні події.

 

Опера – вистава де літературний текст замінено співом. Ця музика робить твір виразнішим і цікавим.   

 

 

Словничок термінів.

 

Ілюстрація – малюнок у книжці; або зображення, що пояснює чи доповнює текст у книжці, журналі, газеті.

 

Художники ілюстратори – художники, які малюють ілюстрації до казок.

 

Казка – оповідання про незвичайні, часом фантастичні події.

 

Опера – вистава де літературний текст замінено співом. Ця музика робить твір виразнішим і цікавим.   


Ілюстрації
Ю.О.Васнєцова
Тема уроку.
Малювання
ілюстрації до
казки
“Коза-Дереза”.

 

1

 

doc
Додано
4 лютого 2020
Переглядів
4019
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку