План-конспект уроку трудового навчання для учнів 6-х класів на тему: "Технологія виготовлення швейних виробів. Будова швейної машини. Прийоми роботи на швейній машині."

Про матеріал
Формувати та поглиблювати знання учнів про будову швейної машини з ручним приводом ПМЗ класу 2-М, навчити розрізняти деталі швейної машини, ознайомити з будовою ручного привода та шпульного ковпачка; формування навичок керування швейною машиною без ниток і з нитками; формування вміння заправлення нижньої та верхньої ниток швейної машини; дбайливого ставлення до обладнання, свідомого виконання правил з техніки безпеки).
Перегляд файлу

УРОК « Трудове навчання» (обслуговуюча праця) 6клас.

 

________________клас__________________дата

________________клас__________________дата

________________клас__________________ дата

 

Тема: Технологія виготовлення швейних виробів. Будова швейної машини. Прийоми роботи на швейній машині.

Практична робота: 1. Вправи з керування швейною машиною.

                                    2. Заправляння ниток у машину та виконання строчок.

Мета (формувати компетентності) : предметні (формувати та поглиблювати знання учнів про будову швейної машини з ручним приводом ПМЗ класу 2-М, навчити розрізняти деталі швейної машини, ознайомити з будовою ручного привода та шпульного ковпачка; формування навичок керування швейною машиною без ниток і з нитками; формування вміння заправлення нижньої та верхньої ниток швейної машини; дбайливого ставлення до обладнання, свідомого виконання правил з техніки безпеки);

ключові (уміння вчитися: самооцінювання досягнень і помилок; відповідальність за особистий результат; готовність до комунікації, розуміння значущості своєї діяльності для особистого розвитку; культура: толерантне ставлення до культури праці, бажання працювати та створювати вироби власними руками).

Інструменти, матеріали, наочність: швейні машини з ручним приводами; таблиця: «Правила безпечної праці», інструкційні картки, тканина, нитки, ножиці.

Основні поняття: будова швейної машини (основні частини, деталі та механізми),

Будова шпульного ковпачка.

Об’єкт праці: виріб за вибором учнів(торбинка для дрібничок).

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

 

І Урок.

І. Організаційний момент.

Перевірка наявності учнів і готовності їх до уроку.

ІІ.   Актуалізація опорних знань

1.Запитання вчителя:

-Дайте визначення швейна машина.(пристрій, для виконання процесів з’єднання, скріплення та обробки деталей швейних виробів).

-Які ви знаєте види швейних машин? (універсальні, спеціальні(виконують одну певну операцію:зшивають зрізи,обробка петель, пришивання гудзиків)

  -Пригадайте з яких частин складається швейна машина?

Голівка рукава/рукав/стояк/ручний привід/платформа

-Які деталі знаходяться на голівці рукава?  Стояку? Ручному приладі?

1) нитконапрямляч;

 2) регулятор натягу верхньої нитки;

3) компенсаційна пружина;

 4) ниткопритягувач;

 5) притискна лапка;

 6) голка;

 7)катушкотримач

1.Регулятор довжини стібка.

2.Катушкотримач.

1.Махове колесо

2.Рукоятка.

3.Гвинт-роз’єднувая

2.Пригадування вивченого на попередньому уроці за допомогою «чарівної квіточки». На зворотньому боці кожної пелюстки є запитання, відповівши на яке діти повторюють будову швейної машини.

1.Основа машини. (платформа)

2.Пристрій для намотування нитки на шпульку? ( моталка)

3.Як називається робочий орган швейної машини?(голка)

4.Деталь швейної машини, що притискує тканину? (лапка)

5.Деталь,що переміщує тканину на довжину стібка (зубчата рейка)

6.Механізм,що здійснює переплетення верхньої та нижньої нитки? (човник)

7.Механізм, що змотує нитку на котушку для отримання наступного стібка та аодає нитку голці.(ниткопритягувач)

8.Як називаються швейні машини, на яких можна пошити виріб від початку до кінця?(універсальні)

9.назвіть три види приводних механізмів (ручний, ножний та електричний)

10.назвіть приклади видів спеціальних швейних машин(для шиття шкіри, фетрових капелюхів, ковдр, обробку петель, пришивання гудзиків, зшивання зрізів, вшивання рукавів).

11.Для чого потрібен гвинт-роз’єднувач, який знаходиться на ручному приводі швейної машини.

12.Дати визначення швейна машина ( це технічний пристрій для виконання процесів з'єднання, скріплення або обробки деталей швейних виробів.)

3. Завдання: На швейній машині прикріплені стікери з назвами деталей, потрібно правильно прикріпи стікери, змінивши їх місцезнаходження на швейній машинці.

1.jpg

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Отже на уроці сьогодні ми з вами будемо вчитися виконувати строчки на швейній машині без заправлення ниток в машинку та вчити послідовність заправлення верхньої нитки, нижньої нитки та виконувати строчки на машинці із заправленими нитками.

IV. Виклад нового матеріалу.

1. Правила безпечної праці при роботі на швейній машинці

  • Одягніть спецодяг. Волосся  приберіть під косинку.
  • Прибрати з платформи машинки сторонні предмети, підготуйте робоче місце для роботи.
  • Уважно слухайте вчителя та отримайте завдання на урок.
  • Перед роботою переконайтесь у відсутності на лінії шва шпильок чи голки.
  • Не нахиляйтесь близько до обертових частин.
  • Не тримайте пальці рук занадто близько до лапки, щоб голка їх не проколола.
  • Стежте за робочою позою: сидіти треба на всій поверхні стільця, на відстані 10-15 см від краю столу.
  • Не відволікайтесь під час роботи і не відвертайте увагу інших.
  • Після закінчення роботи: приберіть деталі, матеріали, сміття.
  • Опустіть лапку, підклавши під неї клаптик тканини, голку привести в нижнє положення.

2. Демонстрація послідовної роботи на швейній машині з ручним приводом без ниток, акцентуючи увагу на правильне положення рук. Виконай строчки за наміченим ескізом.

 

Робота з інструкційними картками.

Інструкційна картка №1

Виконання строчок без заправляння ниток в машину

Послідовність   виконання   роботи:

1.Постав машину на робочий хід. (Гвинт-роз’єднувач затягнутий).

2.Підніми лапку.

3.Голку постав у крайнє верхнє положення поворотом махового колеса на себе. (Ниткопритягувач у верхньому положенні).

4.Під лапку поклади папір у смужку або в клітинку, складений удвоє.

5.Введіть голку в папір- рухом на себе поверніть  махове колесо.

6.Опустіть лапку. Рухом на себе знов поверніть махове колесо, зробіть декілька проколів на папері.

7.Ручку приводу постав у верхнє положення й рухом від себе повільно обертай її. Голка має проколювати папір точно по наміченій лінії.

8.Дострочивши до кінця лінію на аркуші паперу, зупини маши­ну. Підніми голку й лапку, звільни папір.

9.Вправу повторюй доти, поки голка не робитиме проколи точно по наміченій  лінії.

(махове колесо обертаємо рухом на себе,

рукоятку-рухом від себе, пам’ятай це!!!)

3. Щоб приступити до роботи на швейній машині, потрібно встановити її на робочий хід, привести у робоче положення ручний привод, заправити нижню і верхню нитки, встановити довжину стібка

     Демонстрація послідовності заправки верхньої і нижньої ниток.

Інструкційна картка №2

 «Заправляння верхньої нитки в машину»

Послідовність   виконання   роботи:

        1. Установи голку в крайнє верхнє положення, повернувши махове колесо на себе. Пам’ятай, що ноги  під час заправляння нитки повинні бути зняті з педалі.

       2.Котушку з нитками надінь на котушковий стержень на рукаві машини.

       3.Протягни нитку вліво й пропусти її через проріз нитконапрямляча.

       4.Підведи нитку із тильного боку під регулятор натягу верхньої нитки, протягни її між шайбами.

       5.Заправ нитку за компенсаційну пружину.

       6.Протягни нитку через вушко ниткопритягача рухом на себе.

       7.Протягни нитку вниз і заведи за гачок нитконапрямляча.

       8.Заведи нитку за гачок нитконапрямляча на голкотримачі.

       9.Утягни нитку у вушко голки рухом справа наліво (у машині 2М класу ПМЗ Залиши вільний  

        кінець нитки за­вдовжки 8... 10 см.

 

Запишіть алгоритм у зошит:

Послідовність заправляння верхньої нитки

  - котушковий стержень

  - нитконапрямляч

  - регулятор натягу верхньої нитки

  - компенсаційна пружина

  - ниткопритягувач

  - нитконапрямляч на фронтальній дошці

  - нитконапрямляч на голководі

  - вушко голки

Інструкційна картка №3

«Заправляння шпульки в шпульний ковпачок»

Послідовність   виконання   роботи:

      1.У ліву руку візьми шпульний ковпачок так, щоб уста­новочний палець був зверху.

      2.Пальцями правої руки візьми шпульку так, щоб нитка була намотана у напрямку на себе. 

         (Пам'ятай,якщо шпульку встановити навпаки, то під час шиття рватиметься нитка).

      3.Установи шпульку в ковпачок.

      4.Нитку заведи в косий проріз корпусу.

      5.Протягни нитку під пружину натягу.

      6.Виведи нитку зліва в проріз на кінці пружини.  Перевір, щоб нитка виходила зі шпульного 

         ковпачка з певним натягом.

4. Найменша  неточність  призводить  до  неполадок  у  роботі  машини,  тому  потрібно  дотримуватися  такої послідовності під час підготовки нитки до шиття та використання шиття. Запишіть алгоритм у зошит:

  • підняти голку і ниткопритягач у верхнє положення;  
  • підняти лапку;  
  • заправити нижню нитку;   заправити верхню нитку;  

на початку шиття:  

  • підкласти під лапку тканину;  
  • проколоти її голкою;  
  • натягнути кінці ниток;  
  • опустити лапку;  

під час шиття:  

  • крутити рукоятку привода від себе;  а махове колесо –на себе!
  • направляти нитку так, щоб помічена лінія строчки була між ріжками лапки.  

V. Практична робота.

1. Виконання строчок без заправляння ниток в машину.

2. Виконання послідовності заправки верхньої і нижньої ниток.

3. Виконання строчок на машині із заправленими нитками.

 

 

Інструкційна картка №4

Виконання строчок на машині із заправленими нитками.https://narodna-osvita.com.ua/uploads/trudnavch7divch2015/trudnavch7divch2015-386.jpg

Послідовність   виконання   роботи:

1.Склади тканину вдвоє, підклади її під лапку і проколи голкою. Опусти лапку.

2.Обертаючи рукоятку приводу, приведи в рух махове колесо. Виконай строчку. Стеж, щоб строчка була рівною.

3.Проший кілька паралельних строчок, намагаючись виконувати їх якомога рівніше.

4.Зупини машину, підніми голку, підніми лапку, відведи тканину вліво й обріж нитки, залишаючи кінці ниток завдовжки 8...10 см.

5. Закріпи строчку. Для цього потягни за нижню нитку, і коли з вивороту з'явиться петля верхньої нитки, підхопи її кінчиком голки або шпильки й витягни на виворітний бік. Кінці ниток зв'яжи два рази, притягнувши нитки ближ­че до тканини, а кінці, що залишились, обріж ножицями.

 VІ. Запитання і завдання для повторення:

1. Хто розробив перший проект швейної машини?

2. У якому році та хто отримав патент на машину човникового стібка?

3. Яка відмінність між універсальними та спеціальними швейними машинами?

4. У чому різниця між ручним, ножним І електричним приводом? Визнач переваги та недоліки кожного з них.

5. Який вид привода має швейна машина у шкільній майстерні?

6. Поясни, з яким видом привода швидкість швейної машини буде більшою.

7. Розглянь сучасну швейну машину І швейну машину початку минулого століття. Чим воші схожі та чим відрізняються?

8.  Швейну машину з яким видом човникового механізму ти б обрала і чому?

9. Пригадай назви мультфільмів, у яких зустрічається швейна машина.

Взаємоперевірка.Робота в парах.

Підписати позначені на малюнку деталі швейної машини та частини шпульного ковпачка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІ. Оцінювання.

Картки-оцінювання. Оцініть свою роботу на уроці, поставте собі відповідну кількість + та порахуйте кількість отриманих балів за урок.

Прізвище, ім’я

Готовність до уроку +

Тести, питання

++

Заправка ниток +++++

Робота на  швейній машині  +++

 

Додатковий бал +

Оцінка за урок

 

 

 

 

 

 

 

VІІІ. Домашнє завдання. Підготувати тканину, оздоблення для виготовлення торбинки для дрібничок машинним способом.https://lh3.googleusercontent.com/2qA52cVDf_JPcHLUCtm2DFpDEYtm8DCIuHs2VBlLnjgzE7w-O65h4KFeNd5fcJmY5hYK=s128

docx
Додано
25 липня 2021
Переглядів
2036
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку