Урок української літератури в 7 класі
Тема: М.Стельмах «Гуси-лебеді летять». Інші образи повісті (діда, батьків, подружки Люби). Роль художніх засобів та елементів фольклору у творі
Мета: характеризувати образи діда, батьків, Люби; закріпити набуті знання; розвивати вміння обґрунтовувати власне ставлення до прочитаного, фантазію та творчу уяву; виховувати шанобливе ставлення до старших, цікавість до усної народної творчості, любов до навколишнього світу.
Обладнання: портрет М. Стельмаха, речі для « Музею загублених предметів», інтерактивна дошка.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Слово вчителя
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності
1912 ( народився письменник),
1933 (закінчив Вінницький педагогічний інститут),
1936 ( вийшли друком перші вірші),
1941 (перша збірка віршів « Добрий ранок», перше поранення),
1944 (збірка прози «Березовий сік», друге поранення),
1964 («Гуси-лебеді летять),
1983 ( помер).
( На столі розташовані предмети, які стосуються змісту повісті ( гарбузове насіння, квиток в театр та ін.). Відгадати, кому належить річ, та розповісти епізоди, пов’язані із нею)
ІV. Засвоєння учнями нового навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань.
1-а гр. – скласти і записати інтерв’ю з дідом Дем’яном.
2-а гр.- скласти сенкани про батька і матір Михайлика.
3-я гр.- записати літературний паспорт Люби.
/ Представники із груп зачитують роботи/
/ Мова повісті , лірична, народна. Багато описів природи з використанням уособлень. Надають образності порівняння та метафори. У творі багато фразеологізмів, прислів’їв та приказок. М. Стельмах-неперевершений майстер художньої деталі. Особливо це проявляється при змалюванні портретів персонажів.
Письменник використовує слова із суфіксами здрібнілості, пестливості./
Виписати якнайбільше народних прислів’їв, приказок, фразеологізмів. Пояснити їх значення та епізоди, які вони ілюструють.
Встановити відповідність між фразеологізмами та їх значенням.
1. Ламати собі голову А Посилювати хвилювання
2. Перець на язиці Б Почервоніти
3. Не варить баняк В Думати напружено
4 Ятрити душу Г Не розуміти
5.Кум королю Д Зручне становище
6 Раки пекти Е Дотепно говорити
V. Узагальнення знань.
Інтерактивна вправа « Мозковий штурм».
VІ. Підсумок уроку.
VІІ. Домашнє завдання.
Скласти кросворд до повісті « Гуси-лебеді летять»