План-конспект уроку виробничого навчання Тема: «Слюсарні роботи» Тема уроку №1: «Площинна розмітка металу»

Про матеріал
План-конспект уроку виробничого навчання Тема: «Слюсарні роботи» Тема уроку №1: «Площинна розмітка металу»
Перегляд файлу

План-конспект уроку виробничого навчання

Тема: «Слюсарні роботи»

Тема уроку №1: «Площинна розмітка металу»

Професійні компетентності: Ознайомлення та відпрацювання загальних слюсарних операцій. Ознайомлення з призначенням слюсарного інструменту і обладнання   Ключові компетентності: Оперативність в прийнятті правильних рішень у позаштатних ситуаціях під час роботи. Здатність відповідально ставитись до професійної діяльності. Здатність працювати в команді. Знання професійної лексики, та термінології.

Дотримання професійної етики. Запобігання конфліктних ситуацій. Спілкування державною мовою, уміння вчитися в продовж життя  Тип уроку: Формування первісних знань.

Вид уроку: робота в групах.

Дидактичне забезпечення:презентація та засоби її демонстрації;

Матеріально-технічна база: слюсарний стіл,розмічальна плита,лінійка,кутник, креслярка, кернер, циркуль, молоток, шаблон, штангенциркуль, крейцмейселі, листовий метал Ст-3,S=2мм.

Міжпредметні зв’язки : спец технологія, креслення , матеріалознавство ,охорона праці, .

Методика навчання :дистанційна  Структура уроку:

1.   Організаційна частина (5 хв.).

2.   Вступний інструктаж (45 хв.).

3.   Поточний інструктаж (4 год. 40 хв.)

4.   Заключний інструктаж ( 20 хв.)

Хід уроку

 

1. Організаційна частина (5 хв.).

-   Перевірка наявності здобувачів освіти .

-   Перевірка зовнішнього вигляду здобувачів освіти  (спецодяг).

-   Призначення чергових (рапорт старости )

Рефлексія: «Смайлики»

Поділіться своїми враженнями про урок і поставте позначку (плюс, крапка або зірка) по кожній позиції в таблиці навпроти відповідного смайлика, за вашими внутрішніми відчуттями.

 

Відчуття

image 

image 

image 

image 

Настрій на уроці

 

 

 

 

Робота на уроці

 

 

 

 

Засвоєння матеріалу

 

 

 

 

 

2. Вступний інструктаж (45 хв.).

1.              Оголошення теми та мети уроку, навчально-виробничого завдання.

2.              Мотивація  :

Коли ви закінчите вивчення цього навчального елементу, ви зможете:

вибирати рисувалки для нанесення рисок на розмічувальну поверхню залежно від призначення, умов використання, матеріалу та кутів загострення;

вибирати і користуватись інструментом (кернером) для утворення заглиблень

(кернів);

вибирати циркулі, штангенциркулі і рейсмуси для розмічання кіл і дуг, ділення відрізків та кіл, а також геометричних побудов.

3.              Ознайомити здобувачів освіти з задачами уроку.

4.              Звернути увагу здобувачів освіти  на правила безпеки праці при виконанні слюсарних робіт.

3. Пояснення нового матеріалу:

Площинна розмітка-нанесення рисок на поверхні плоских деталей, листових та смугових  металів.

Використовують такі методи розмітки:

1.По кресленню.

2.По шаблону.

3.По зразку.

4.По місцю. 

План проведення розмітки:

1.Підготовка заготовки до розмічання.

2.Прийоми розмічання на листовому металі.

3. Побудови розгортки об’ємних виробів.

1.1.   Встановити    придатність   заготовки   для    виготовлення    з   неї   виробу

(перевірити розміри з урахуванням припусків на обробку);

1.2.   Перевірити, цілісність заготовки (тріщин, надломів,...)

1.3.   Підготовити заготовку до розмітки:

а) очистити від бруду та іржі металевою щіткою або наждачним папером; б)   покрити   (за  необхідністю)   поверхню  заготовки   крейдовим   розчином   або розчином мідного купоросу.

2.1. Заготовку треба спочатку розмітити, тобто накреслити на ній у натуральну величину осьові і контурні лінії, чітко позначити центри отворів майбутнього виробу. Розмічати треба точно й акуратно, бо від цього залежить якість виготовленого виробу.

Ви вже вивчали такі інструменти для розмічання металів як лінійки, кутники, рисувалки. Рисувалки виготовляють з твердої сталі і добре загострюють. Діаметр їх 3—5 мм.

Розглянемо тепер такі інструменти для розмічання металів, як слюсарний циркуль і кернер. При розмічанні за допомогою розмічального циркуля креслять різні кола і дуги. Кернер — це стальний стержень діаметром 8—13 мм із загостреним кінцем. Він призначений для нанесення на заготовці невеликих заглиблень - лунок в центрі намічених отворів і на лініях розмітки.

Для прискорення розмічання і тоді, коли треба нанести контури деталей, використовують шаблони

Для розмічання треба приготувати інструменти та заготовки для виготовлення деталі. Уважно вивчити креслення визначити за товстими лініями контури деталі і перевірити, чи проставлені всі потрібні розміри. Прочитати розміри довжини і ширини деталі.

Оглянувши і вимірявши заготовку, визначити, чи придатна вона для виготовлення деталі, чи ні. Розміри заготовки повинні бути з припуском на обробку. Іноді, щоб краще були помітні лінії розмітки, поверхню металу покривають лаком або фарбою.

Розмічати треба економно, щоб як найменше витрачалось металу на виготовлення виробів тому що, це в свою чергу зменшує вартість собівартість виробу і є одним з найважливіших аспектів підчас обґрунтування вибору об'єкта праці.

Розмічаючи той чи інший виріб, на заготовці вибирають місце для базової лінії, від якої будують контури виробу. Якщо заготовка має рівні кромки, то одну з них беруть за базову лінію і тоді розмічають від цієї кромки. Нехай, наприклад, треба розмітити прямокутник для побудови коробки або совка. Розглянемо три можливі випадки розмічання залежно від форми даної заготовки.

Перший випадок. Заготовка має дві рівні кромки, розміщені під прямим кутом одна до одної. Взявши за базові лінії кромки, відкладають ширину розгортки прямокутника і її довжину. Потім будують дві протилежні сторони прямокутника.

Другий випадок. На заготовці є одна рівна кромка, яку беруть за базову лінію. На цій кромці відкладають розмір однієї із сторін прямокутника і до неї добудовують весь прямокутник.

Третій випадок. Усі кромки заготовки нерівні. Проводять посередині заготовки лінію, яка буде базовою. На цій лінії відкладають довжину прямокутника. За допомогою кутника проводять лінії під прямим кутом до базової лінії. На цих лініях відкладають розміри сторін прямокутника, та замикають контур.

Під час розмічання деталі, точно масштабною лінійкою відкладають усі розміри. Найменша помилка при цьому зіпсує всю роботу, бо деталь, виготовлена за неправильною розміткою, матиме спотворений вигляд і буде забракована.

Розглянемо на прикладі, як правильно відкладати розміри масштабною лінійкою. Нехай на жерстяній заготовці треба провести лінію завдовжки 50 мм на відстані 17 мм від кромки заготовки. Для цього прикладають лінійку так, як показано на малюнку, а) і проводять рисувалкою коротеньку риску біля кінцевої кромки лінійки. Переміщають лінійку в інше положення б) і проводять ще одну коротеньку риску. Потім прикладають лінійку до двох, нанесених рисок і сполучають їх, провівши рисувалкою лінію. Після цього прикладають лінійку до проведеної лінії і рисувалкою роблять позначки

Щоб не допустити браку в роботі, після закінчення розмічання ще раз перевіряють відповідність і правильність усіх розмірів.

image 

Рис. 1. Послідовність розмічання

Розмічання кола:

Коли треба виконати розмітку кола або його частини, спочатку розмічають його центр. Розглянемо це на прикладі розмічання кришки циліндра, ескіз якої зображено на малюнку. Вимірюють лінійкою довжину і ширину заготовки і визначають, чи придатна вона за розмірами для виготовлення кришки. За допомогою лінійки і рисувалки відкладають половину розміру довжини заготовки і наносять лінію 1. Відкладають половину ширини заготовки і наносить лінію 2. У місці перетину цих ліній кернером намічають центр кола кришки.

Кернування виконують так. У ліву руку беруть кернер, а п праву - молоток.

image                  image 

 

Рис. 2. Розмічання отворів                                                  Рис. 3. Розмічання кола

Підносять кернер до місця перетину, ліній і боком опускають його вістря на перетин. Спираючись вістрям на точку перегину ліній, надають кернеру вертикального положення і молотком ударяють по ньому. Після першого удару оглядають утворену лунку. Якщо вона збігається з точкою перетину ліній, розмітку центра виконано правильно, якщо не збігається - кернування повторюють спочатку.

Коли треба поглибити лунку, в неї встановлюють вістрям кернер і один раз ударяють молотком. Ударяти по кернеру два чи більше разів не можна, бо після кожного удару кернер підскакує і вістря його утворює нову лунку. А для точного розмічання потрібна тільки одна лунка.

Недодержання цього положення може призвести до зайвих лунок (центрів розмічуваних кіл), а отже, і до невірного розмічання заготовки.

Після розмічання центра кола беруть розмічальний циркуль і розводять його ніжки так, щоб відстань між ними дорівнювала радіусу кола. Цю відстань вимірюють лінійкою. Впевнившись в тому, що циркуль встановлено правильно, одну його ніжку опускають у лунку центра кола. Правою рукою тримають циркуль за головку, а лівою беруть за вільну ніжку і описують нею лінію. Рукою, що тримає головку циркуля, натискують на ніжку, встановлену в лунку центра кола. Якщо цього не зробити, циркуль зіскакуватиме з місця і якість розмітки погіршиться.

Часто розмітку на металі виконують за шаблоном, який можна вирізати  з  цупкого  паперу  або  картону.   Перевага такого  методу полягає у швидкості розмітки великої кількості однакових деталей, що в свою чергу підвищує продуктивність праці за рахунок високої ефективності трудової діяльності та зменшує собівартість виготовленої продукції.

Шаблон виготовляють так: на картоні або на цупкому папері креслять виріб або окремі його деталі і акуратно їх вирізують. Готовий шаблон накладають на метал і обводять його контури рисувалкою. На металі залишиться розмітка виробу.

3.1. В слюсарній справі часто доводиться виготовляти об'ємні вироби із листового металу. При розмічанні таких заготовок потрібно вміти вірно обирати розміри, щоб після вирізання і згинання виріб прийняв необхідну форму та розміри. Для знаходження дійсних розмірів заготовок потрібно виконати розгортку виробу, тобто зобразити його контури на площині ( на листі жерсті).

Наприклад, розгортка циліндра на площині - це прямокутник висота якого дорівнює висоті циліндра, а довжина - довжині окружності основи циліндра.

При виконанні повної розгортки потрібно враховувати припуск, потрібний на утворення шва. Більшість виробів із жерсті мають декілька згинів. Розгортку такого виробу виконувати складніше, ніж розгортку циліндра. Знайомлячись із будовою куба, бачимо, що він має 6 однакових граней. В розгортці куба до розмірів граней додають припуск на шов ( для з'єднання ). Лінії розгортки, по яким проводять згинання, називаються лініями згину.

Виконання розмітки на листовому металі виконують як інструментами для розмітки (лінійка, кутник, кернер,... ), так і по шаблону.

Послідовність розмічання:

а)вивчити креслення деталі ( виробу );

б)визначити базову лінію, від якої будуть відкладатися всі розміри;

в)за   допомогою   лінійки,   рисувалки   чи   циркуля   перенести   розміри   на

заготовку.

Проводять спочатку всі горизонтальні лінії, а потім вертикальні.

Далі проводять похилі лінії, окружності та заокруглення;

г)накреняють центри отворів в розгортках;

д)перевіряють правильність розмітки по кресленню;

е)на заготовках із білої жерсті, оцинкованого заліза, а також із м'яких металів

(алюмінію, міді) лінії розмічають олівцем;

imageж)при розмічанні за шаблоном необхідно: а) наложити шаблон на заготовку та обвести його зовнішній контур рисувалкою; б) розмітити лінії згину та місця отворів по кресленню інструментами.

Переглядання відео ролику : 

Обговорення відео роликів :

1.Зовнішній вигляд здобувача освіти на уроці виробничого навчання ?

2.Як правильно підібрати лещата за зростом?

3. який інструмент застосовується при розмічувані площини ?

 

 

Техніка безпеки:

При розмітки металу слід дотримуватися таких правил безпеки праці:

1.Рукоятка ручного слюсарного молотка має бути добре закріплена і не мати розколень.

2.   Перевірити слюсарний  верстат він має бути міцним, стійким і встановлений відповідно до вашого зросту.

3.   Слюсарні лещата мають бути справними і міцно закріплені на верстаку. Ходовий гвинт повинен обертатися в гайці легко, насічка на губках лещат має бути якісною.

4.   Підготувати робоче місце до початку роботи:

-   звільніти потрібну для роботи площу,прибравши всі сторонні предмети;

-   забезпечити достатню освітленість;

-   заготувати і розкласти у відповідному порядку потрібні для  роботи інструменти, пристрої, матеріали тощо.  

5. Під час фарбування заготовки мідним купоросом необхідно використовувати захисні окуляри.

 

Закріплення нового матеріалу. Питання до здобувачів освіти :

1. Що називається площинною розміткою металу?

2.Який інструмент використовується при площинній розмітки металу?

3.   Для чого потрібне розмічання?

4.   Пристрої для площинного розмічання?

5.   Інструмент для площинного розмічання?

6.   Яке положення корпуса і ніг при розмітки?

7.   Як правильно тримання молотка,керна?

 

Рефлексія: «Смайлики»

На початку уроку ви поділилися своїми емоціями. Тепер давайте подивимось,які ж емоції у вас зараз?

 Поділіться своїми враженнями про урок і поставте позначку (плюс, крапка або зірка) по кожній позиції в таблиці навпроти відповідного смайлика, за вашими внутрішніми відчуттями. 

Відчуття 

image 

image 

image 

image 

Настрій на уроці

 

 

 

 

Робота на уроці

 

 

 

 

Засвоєння

 

 

 

 

матеріалу

 

 

 

 

Поточний інструктаж(5 год.):

Розміщення здобувачів освіти   по робочих місцях.

Отримання завдання: розмітка металу по прямій та по шаблону на поверхні верстака та на розміточній плиті.

 

1.                   Обхід. Під час обходу робочих місць звернути увагу на організацію робочих місць. Перевірити правильність виконання трудових прийомів і дій.

2.                   Обхід. Перевірити дотримання правил техніки безпеки на робочому місці. Виявити помилки  в роботі.

3.                   Обхід. Перевірити дотримання здобувачами освіти технологічного процесу при виконанні завдання. Звернути увагу на якість розмітки та кернування. При необхідності провести додатковий інструктаж с здобувачами освіти   , які мають типові помилки.

Обхід робочих місць з метою підготовки здобувачів освіти до заключного інструктажу. Заключний інструктаж (10 хв.)

1.Підведення підсумків виконання навчально-виробничих завдань.

2.   Аналіз роботи окремих здобувачів освіти   .

3.   Аналіз додержання вимог охорони праці та безпеки життєдіяльності.

4.   Демонстрація кращих робіт.

5.   Оголошення оцінок здобувачів освіти   .

6.Домашнє    завдання:    «Основи    слюсарної    справи»    автори        А.Попов,      Т.Пахар,

О.Паржницький сторінка 4. 

https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidrucnnyky-posibnyky-profosvita/slusarnasprava-Popov.pdf

Виконати тестові завдання до теми «Площинна розмітка металу»

7. Прибирання робочих місць і майстерні.

Джерела 

1.Підручник «Основи слюсарної справи» автори  А.Попов, Т.Пахар, О.Паржницький https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidrucnnyky-posibnyky-profosvita/slusarnasprava-Popov.pdf

2.http://tonia040851.blogspot.com/p/blog-page_19.html

3.Підручник «Слюсарні роботи» А.М. Власенко Київ Вища освіта 2013р

4.https://vseosvita.ua/library/zbirnik-instrukcijno-tehnologicnih-kartok-z-profesii-slusar367674.html

Тестові завдання для тематичного опитування до теми «Площинна розмітка металу»

Із наведених до кожного питання відповідей виберіть правильну та підкресліть правильну відповідь : кожна правильна відповідь оцінюється 1б

  1.З якого матеріалу виготовляють рисувалки для нанесення рисок на алюміній:

а)  загартованої інструментальної сталі;   б) латуні;   в) грифеля?

  2.Як називається слюсарний інструмент для нанесення заглиблень на попередньо розмічених лініях: а)  циркуль;  б) рейсмус;  в)  кернер?

            3.З якою метою використовують рейсмус:

а) для ділення відрізків та кіл; б) для розмічання кіл великих діаметрів; 

в) для просторового розмічання?

            4.Як називається слюсарний інструмент для розмічання кіл:

а) рейсмус; б)            циркуль; в) кернер?

5.Як називається інструмент, що складається з двох кернерів, скріплених планкою і з можливістю регулювання відстані між ними:

а) штангенциркуль;  б) рейсмус;   в)          кернер для крокової розмітки?

6.Під яким кутом слід нахиляти рисувалку при розмічанні в напрямку її переміщення:

         а) 90 ± 5°;   б)      45 - 60°;   в) 75 - 80°?

  7.Скільки разів допускається наносити рисувалкою риску на одному й тому самому місці:  а) один раз;   б) два рази;   в) три рази?

 8.Де перетинаються бісектриси кутника, встановленого на зовнішній поверхні кола:

  а) у центрі кола;   б) на катеті трикутника;   в) на хорді кола?  9.Як називається інструмент, зроблений у вигляді конічної воронки, в середині якого може переміщуватися по осі кернер:   а) кутник-центрошукач;  б)кернер- центрошукач 

 10.Як називається інструмент для розмічання кутів та уклонів:

  а) штангенциркуль;   б)рейсмус;   в) транспортир?

 11.Як закріпляють накерненням довгі прямі лінії при розмічанні:

  а) на відстані 0,2 мм від лінії;

  б) точно на розмічальних лініях;

  в) з двох боків розмічальної лінії?

         12.Де не обов'язково встановлювати керни при розмічанні:

         а) на перетині рисок;  б)           на закругленнях;  в) на довгій лінії з кроком 5 мм?

Критерії оцінювання

 По темі «Площинна розмітка металу»

Знає 

бал

Вміє 

 

Здобувачі освіти за допомогою майстра відтворює окремі елементи навчального матеріалу, пов'язаний з «розмічання площин», здобувач освіти підбирає вірний інструмент для виконання первинних операцій. Підчас відповіді й виконання  практичних знань  допускає сутечі помилки.

 

 

 

 

 

 

 

 

Здобувач освіти  володіє матеріалом в не певному обсязі, значну частину матеріалу відтворює на репродуктивному рівні, без розуміння, відтворює навчальний матеріал, пов'язаний з «розмічання площини »; впевнено підбирає інструмент на первині операції ; потребує контролю  в дотримані правил охорони праці .

 

 

 

 

 

1-3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4-6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Здобувач освіти  з постійною допомогою виконує лише елементи навально – виробничого завдань, пов’язаних з виготовлення виробу ;

підбирає інструмент з до стриманість  послідовності відповідно до технологічної карти . При виконані роботи допускає помилок в організації робочого місця, у прийомах праці та технологічних процесах. Результат виконаної роботи не відповідає діючим якостям показникам.  Потребує допомоги і контролю в дотримані правил охорони праці.

 

Здобувач освіти частковою допомогою майстра планує виробничі дії та виконує навально – виробничі завдання. Пов'язані з виготовленням деталі ;впевнено підбирає інструмент на первині операції з додержанням відповідно до технологічної карти. Результат роботи відповідає  мінімальним діючим якісним показникам .В окремих випадках потребує допомоги і в контролю в дотримані правил охорони праці.

Здобувач освіти самостійно з розумінням відтворює суть основи положень навчального матеріалу, пов’язаного ;вірно підбирає інструмент основними властивостями матеріалів, які обирає.

Виконує практичні завдання за допомогою викладача, користується окремими видами технологічної документації. При відповіді допускає помилки, які може самостійно та часто виправити.  

 

 

 

Здобувач освіти  володіє узагальненими системними знаннями навчального - матеріалу в повному обсязі та здатен їх ефективно використовувати для «розмічання площіни»; правила організації робочого місця; вибір інструменту на всі види операцій.

Основними властивостями матеріалів, які обробляє .

Користується усіма видами конструкторської – технічної документації,  що передбачені програмою . Епізодичне бажання до виконання більш складних завдань, рецензування відповідей інших здобувачів освіти .

 

 

 

 

 

7-9 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10-12

З консультаційною допомогою майстра учень організовує робоче місце, виконує навально - виробниче завдання  з застосуванням технологічної документації, пов’язана з виготовленням деталі та вибір вірного інструменту, з додержанням режимом технологічної карти.

Результат роботи відповідає мінімальним діючим якісним показникам .

В окремих випадках потребує допомоги в організації робочого місця.

 

Здобувач освіти  використовує деталь ,при вибору вірного інструменту з додержанням послідовності оброблення та відповідно до технологічної карти. Раціонально організовує робоче місце і дотримується правил охорони праці  та раціонально розпоряджається часом.

 

 

 

 

Презентації до уроку №1 «Площина розмітка»

image 

image 

pdf
Додано
17 березня 2023
Переглядів
1614
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку