План-конспект уроку з природознавства із елементами медіаграмотності для 2 класу

Про матеріал

Тема. Тварини навесні. Комахи.

Мета:

– розширювати уявлення дітей про весняні зміни в природі, про особливості життя тварин у цю пору року, зокрема комах; учити називати істотні ознаки комах, їх будову; значення комах у житті людини.

– розвивати вміння спостерігати, порівнювати , мислення, увагу, зв'язне мовлення;

– виховувати дбайливе ставлення до тварин, любов до природи.

Перегляд файлу

КЗ «ЗЗСШІ №7 І-ІІ ст.» ЗОР

 

 

 

 

 

 

План-конспект уроку

з природознавства

із елементами медіаграмотності

для 2 класу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель початкових класів

А.А.Тимченко

 

 

 

Запоріжжя 2019р.

Тема. Тварини навесні. Комахи.

Мета:

– розширювати уявлення дітей про весняні зміни в природі, про особливості життя тварин у цю пору року, зокрема комах; учити називати істотні ознаки комах, їх будову; значення комах у житті людини.

– розвивати вміння спостерігати, порівнювати , мислення, увагу, зв’язне мовлення;

– виховувати дбайливе ставлення до тварин, любов до природи.

Обладнання: кольорові ілюстрації із зображенням тварин, презентація «Комахи»,  картки із завданнями, мультимедійна дошка, сигнальні картки(зеленого а червоного кольорів), кросворд, відео(«Прихід весни», «Ентомологія – цікава наука», «Різноманітні комахи», «Бджола – трудівниця»), електронний мікроскоп, зразки частин комах(кінцівка бджоли та хоботок комара), підручник, зошит.

Тип уроку: урок – телепередача.

Учні повинні знати: назви комах, істотні ознаки комах.

Учні повинні вміти: розрізняти частини тіла комах, виділяти комах із групи інших тварин.

Методи, форми та прийоми, що використовуються на уроці: розповідь, бесіда, пояснення; робота з підручником та зошитом; демонстрування частин комах, малюнків, муляжів, таблиць, цікаві повідомлення, загадки; робота в парах, групова робота.

Міжпредметні зв’язки: математика, українська мова, література, основи здоров’я.

Термінологічна робота: ентомолог, ентимологія.


Девіз уроку: (Слайд 1)

Я зірвав квітку – і вона зів’яла.

Я спіймав метелика – і він помер у мене на долоні.

І тоді я зрозумів, що торкнутися краси можна тільки серцем.

Павол Гвездослав

 

І. Організаційна частина

Привітання (Слайд 2)

Любі діти, у наш клас

Завітали люди щирі.

Привітайте в добрий час

Гостей посмішкою й миром

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вправа « Очікування»(Слайд 3)

– Цікаво , діти, а що кожен із вас чекає від уроку?

– Підніміть ліву руку ті, хто очікує на уроці отримати нові знання?

– А зараз праву ті, хто чекає цікавого спілкування?

– Хто очікує отримати гарні оцінки за свої досягнення підніміть обидві руки.

Я теж очікую, що ви будете активні, старанні, кмітливі, працьовиті.

  • Сьогодні до нас на урок завітала ще одна гостя. Але щоб дізнатися хто це нам потрібно зробити чарівні перетворення.(Слайд 4)
  • Замінити одну літеру і утворити нове слово (муКа – муХа)
  • Ну й нахабна птиця,
              Що літає в хаті –
              Нічого не боїться,

           Повсюди сідає!

  • Дісно – це Муха-Цокотуха.(Слайд 5)
  • І першим з чого пропонує розпочати наш урок Мушка-Цокотушка – хвилинка спостережень.

Робота з рухомим календарем природи

  • Відмітьте, яка пора року надворі , який місяць? А яка наступна пора року крокує за зимою?Як називається перший весняний місяць?
  • Який день тижня?
  • Який стан неба?
  • Чи випадали якісь опади?
  • Занесіть ці дані у свої щоденники спостережень в робочих зошитах.

(Слайд 6)

 

ІІІ. Перевірка знань учнів (Слайд 7)

  • Мушка пропонує тепер пограти в гру, щоб вияснити на скільки ви добре знаєте ознаки приходу весни. Я вам зачитуватиму вірші. Якщо він на весняну тематику, то піднімаєте зелену фішку, в іншому випадку – червону.
  • В небі ластівка летить, з вітром листя шелестить,

Воду п’є лелека, сонце палить. Спека. (червона)

  • В зеленім лісі побував

Якийсь художник –і поволі

Дерева перефарбував

У золотисто-жовтий колір.(червона)

  • Щось на землю гуп та гуп –

Падає із даху.

Підійнявсь у Гриця чуб,

Весь тремтить від страху .

Хлопчик страх свій переміг,

Визирнув з вікна:

З даху падав мокрий сніг –

То ішла весна.(зелена)

  • А в природі вже пахне.

Аромат той приємний для всіх.

Білий сніг не лежить вже горою,

А джерельцем співочим побіг.(зелена)

  • Розпогодилося. Небо посвітліло

І хмаринки білі де-не-де.

Сонце все навколо обігріло

Комашня свій хоровод веде.

Саме час попити і поїсти,

Бо квітки розкрилися усі.

Десь собі на квіточку присісти

Ще скупатись в крапельці роси. (червона)

  • Ось іде вона ланами,

Перелогами ,лісами.

Де не ступить з-під землі

Лізуть паростки малі.

На берізку гляне зблизька –

У сережках вся берізка.

До верби підійде ба!

В білих котиках верба.(зелена)

  • Молодці! Мушка вдячна вам за те, що ви нагадали їй ознаки весни , тієї пори коли вона прокидається від зимового сну. ( Слайд 8.Відео «Прихід весни»)

Стимулювання навчальної  діяльності

  • У Мушки-Цокотушки сьогодні день народження і вона запросила гостей. Але нікого не знайшла. (Слайд 9)
  •  В день народження не можна сумувати,
    Треба друзів всіх скликати.

А кого ж вона хотіла запросити?

Діти, коли загадки відгадаєте,

Букву потрібну отримаєте.

А як ці труднощі здолаєте,

Тему нашого уроку прочитаєте.

1)Ними всі милуються,

Розглядають і дивуються.

Вони, мов ті квіти,

Гарніше їх нема на світі.

На квітку квітка сіла,

Знялась і полетіла. (Метелик.)

2)Вона – трудівниця,

Бере з квіток пилок,

Несе його у вулик,
Бо люблять всі медок! (Бджола)

3) У лісі біля пенька

Біготня, метушня,

Народ робочий

Весь день клопоче (Мурашки.)

4) В травні місяці з’явився не рак,

Не риба, не звір, не птах, не людина.

Ніс довгий, голос тонкий.

Летить — пищить, сяде — мовчить. (Комар)

5) Довкола нас в’ється,

а в руки не дається.(Муха)

6) Добре стрибає,

Зелений колір має.

Тому серед трави

Його нам не знайти.

Якщо ввечері співає,

Про сонце вранці сповідає. (Коник-стрибунець)

-  Тут і не дивно що Мушка не знайшла своїх друзів-комашок. Адже взимку вони спали і ще не прокинулися. Але сьогодні ми спробуємо їй допомогти їх розбудити.

Діти, подивіться уважно на малюнки. Про кого ми будемо сьогодні говорити на уроці? (Комахи)

Повідомлення теми та мети уроку

  •    Отже, на уроці ви дізнаєтеся, як зміни в неживій природі з приходом весни впливають на стан комах.

– Тож, які знання ми отримаємо? (Слайд 10)

Вчитель вивішує опорні схеми:

ЗНАТИ:            ВМІТИ:

Назви комах.  Розрізняти частини тіла комах.

Істотні ознаки комах.  Виділяти комах із групи інших тварин.

Наш урок буде незвичайним, бо він перетвориться на телепередачу «У світі комах».

Отже, телеканал «2 – А клас + (плюс)» представляє… В ефірі природничо — пізнавальна телепередача «У світі комах». Я рада вітати всіх присутніх на нашому каналі. В студії з вами я — Анна Анатоліївна. (Слайд 11)

Для чого нам потрібна інформація про комах? (Щоб більше знати про цих тваринок, охороняти корисних, оберігати себе від небезпечних комах)

А чи знаєте ви , хто досліджує комах? – ентомологи.(Слайд 12 з посиланням на вікіпедію)

Ентомологія – наука, яка вивчає комах (грець.-ентомоз…- комаха).(Слайд 13.Відео «Ентомологія – цікава наука»)

Пропоную побути трішки ентомологами і, з допомогою нашого електронного мікроскопу, роздивимося деякі частини комах.(Слайд 14)

Чи впізнали ви якої комашки ця частина і яка саме?

Актуалізація опорних знань

Отже, спочатку відвідаємо студію «Факти. Інформаційний випуск», де дізнаємося про природні явища, характерні для весни.(Слайд 15)

Робота у парах

Гра «Підкресли потрібне»

• З’явилися бруньки на деревах;

• ведмідь спить у барлозі;

• білка запасає їжу;

• з’явилися комахи;

• тане сніг;

• мороз;

• жарко;

• льодохід;

• опадає листя;

• листопад;

• йдуть дощі;

• метуть заметілі;

• яскравіше світить сонце;

• дзюрчать струмки;

• сонце світить, але не гріє;

• прохолодно;

• земля вкрита снігом.

 

Молодці! Тепер ми знаємо про перші ознаки весни.(Слайд 16)

Вправа «Встанови послідовність»(Слайд 17)

Вивчення нового матеріалу .

Тепер ми завітаємо у студію «Планета комах»(Слайд 18)

Потепління, розвиток рослинності сприяють пробудженню комах, що перебували у заціпенінні. В березні можна побачити перших метеликів, які беруть поживу з весняних квітів. Зі щілин вилазять комарі.

Прокинувшись від зимової сплячки, кожна комаха шукає собі їжу. Бджоли, джмелі, оси перелітають з квітки на квітку, щоб зібрати нектар і пилок.

У квітні прокидаються й мурашки. Муха вже гріється на сонечку, ще млява, неповоротка, але вона вже перебирає лапками, гладить себе ними по черевцю.

Комахи - невеликі за розмірами тварини. Комахи є найчисельнішою групою тварин. Їх на планеті Земля у 250 мільйонів разів більше, ніж людей. Вони живуть у грунті, повітрі, воді. Комахи повзають, бігають, літають, стрибають, плавають. Комахи живуть поодинці або великими сім'ями. (Слайд 19. Відео «Різноманітні комахи»)

- Як, на вашу думку, можна упізнати комах?

- Чим відрізняються ці комахи: метелик і мураха? (Слайд 20).

- Розгляд будови тіла бджоли (Слайд 21).

- Порахуйте скільки ніжок мають комахи?

- Головна і істотна ознака комахи – 6 ніг, а по – науковому - кінцівок!

Створення проблемної ситуації (Слайд 22)

Загадка

Він мисливець хоч куди –

Сітки ставить завжди.

А тоді сидить та слуха –

Чи не попадеться муха?

Вириватися не слід!

З’їсть він муху на обід.

Хто це сіру і липку

Ловче сітку тче в кутку?

Як на неї мушка сяде –

Враз прилипне. Жити б рада,

Та вже доленька така:

Їй не вилізти з сачка….(павук)

- Чи можна павука віднести до комах? Чому? (8 ніжок і відсутні крила)(Слайд 23)

Висновки (Слайд 24)

  • Основна ознака комах — шість ніжок.
  • Більшість комах мають крила.
  • Це найчисельніша група тварин на Землі.

Фізхвилинка

  • Мушка теж хотіла б потанцювати, а от хто її партнер по танцю ми дізнаємось відгадавши загадку.(Слайд 25)
  • Тільки лялечка проснеться —

Враз у шати одягнеться.

Погляду не відірвати —

Здатна всіх зачарувати! (Метелик)(Слайд 26)

Вправа «Служба розшуку»

Ну що ж влаштуємо Мушці зустріч  з її партнером по танцю. В ефірі – «Служба розшуку» (Слайд 27)

Робота за підручником (с. 108-109)

— Яких метеликів можна зустріти ранньою весною?

— Розгляньте їх на малюнках на с. 108.

— Де ховалися взимку метелики? Що вони роблять навесні?

До речі, кропив’янками метеликів називають тому, що їх личинки (гусінь) можуть їсти пекучі листки кропиви. Відомий своїми плямами метелик павине око свою назву дістав за кільця “очі”, що є на крилах. Метелик адмірал дістав назву через червоні адміральські “лампаси” і “стрічки” на крилах.

А ось ще деякі метелики що зявляються навесні.(Слайд з метеликами 28-33)

Дивіться, скільки метеликів завітало на День народження до нашої Мушки.

Зараз ми відвідаємо студію «Слідство вели…»(Слайд 34)

Вправа «Навчаючи вчуся»

Назвіть, які ви знаєте корисні комахи.(Сонечко, мурашка, бджола…).

До нас завітали в гості деякі з цих комашок, вони зараз розкажуть про себе.

Учень-бджілка: Я знаю, що бджоли виробляють цілющий мед, запилюють квіти. Хатки, в яких живуть бджоли, називаються вуликами. Ці комахи дуже працьовиті. Недарма в народі кажуть: „Бджола мала, а й та працює”.(Слайд 35)

Учень-мурашка: Я знаю, що мурашок називають лісовими санітарами, тому що вони знищують 15-20 тисяч шкідливих комах за день, а корисних не чіпають.Мурашки, як і бджоли працьовиті. Живуть ці комахи сім’ями у мурашниках.(Слайд 36)

Учень-сонечко: Я знаю, що сонечко – корисна комаха. Вона поїдає попелицю – крихітних комах, які обсипають молоді рослини і висмоктують з них соки. Ця працьовита комаха за день з’їдає до двохсот шкідливих комах.(Слайд 37)

Учень – бабка: Бабка- корисна комаха, вона на льоту схоплює мух, комарів та інших комах. Очі бабки займають майже всю голову. У них у кожному оці до 30 000 оченят. Вона може дивитися на всі боки і, не повертаючи голови, схопити здобич.(Слайд 38)

Які ви знаєте шкідливі комахи? (Попелиця, комар, муха, воші, блохи, таргани, колорадський жук, травневий хрущ…).

Учень – травневий хрущ: Хрущі об’їдають листя на деревах. Вони також харчуються їх цвітом та бруньками. Великими шкідниками є личинки хруща.(Слайд 39)

Учень – комар : Комарі можуть переносити небезпечні хвороби, місце укусу дуже свербить. Комар своїм хоботком може проколоти навіть шкіру слона. Тонкий і нудний писк комара – це спів його крил, що рухаються з величезною швидкістю.(Слайд 40)

Отже, підсумуємо, яку користь і шкоду приносять комахи: (Слайд 41)

  • Прикрашають природу (метелики)
  • запилюють рослини(бджоли)
  • санітари лісів(мурахи)
  • знищують шкідників рослин(сонечко)
  • живлення для птахів(мухи, жуки)
  • переносять небезпечні хвороби(комарі)
  • знищують рослини( попелиця)

У природі нічого зайвого немає. І комахи теж потребують охорони.

  • Мушка чомусь засумувала, вона ніяк не може зрозуміти, чи потрібні рослини і комахи один одному?

Студія « Чи знаєте ви ?» допоможе нам дати відповідь на це запитання.(Слайд 42)

Розповідь учителя

У перші по-справжньому весняні теплі дні зацвітає багато квітів. Задзижчали друзі – комахи. Прокинувшись після зимової сплячки, кожна комаха шукає собі їжу. Бджоли, джмелі, оси перелітають із квітки на квітку, щоб зібрати нектар і пилок. Ним вони не тільки живляться, а й годують личинок, які вилуплюються з відкладених яєць.

Таким чином, між рослинами й комахами існує взаємозв’язок. Адже насіння утворюється тільки на тих квітах, на яких побували комахи і перенесли на них пилок із інших квітів.(Слайд 43.Відео «Бджола – трудівниця»)

Складання характеристики мульт-героя

  • А які мультфільми ви знаєте про комашок?
  • А давайте разом з вами назвемо і охарактеризуємо деяких героїв-комах мультфільму «Пригоди Лунтика та його друзів». І подумаємо чи схожа їх поведінка з поведінкою комашок в природі.(Слайд 44)
  • А нагадайте но мені, Шнюк відноситься до комах?(Ні, тому що це павук)

Робота в зошиті. Кросворд

Прийом «Інтрига». Ми вже згадали деяких комах. Але в природі є багато незвичайних комах.Таких наприклад, як жук-носоріг, палочник. Спробуйте знайти про них інформацію в енциклопедіях або в Інтернеті.(Слайд 45)

Студія «Уік — енд» разом зі мною пропонує вам весело і змістовно провести час, добре розважитися, набратися сил на наступний робочий тиждень – відпочити на природі. Але пам’ятайте, що ми повинні берегти довкілля.(Слайд 46)

Підбиття підсумків уроку.
Наша передача добігла кінця. Студія « Ти – мені, я – тобі» підготувала вам запитання

Стратегія «Кубування»(Слайд 47)

Кубик, діти, не простий,

Кубик, діти, чарівний,

Він доріжку прокладає

Знання ваші перевіряє

Запитання на гранях куба: (Слайд 48)

  • Яке значення комах в природі?
  •  Яке значення комах  в житті людини?
  • Яка будова тіла комахи?
  • Які комахи найпрацьовитіші?
  • Які комахи шкідливі?
  • Чому паука не можна віднести до комах?

Рефлексія

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»(Слайд 49)

Продовжте речення.

  1.                   Я не вмів, а тепер навчився…
  2.                   Я не знав, а тепер знаю…
  3.                   Я хочу…

Повідомлення домашнього завдання (Слайд 50)

  1. Скласти розповідь «Що було б без комах…»
  2. Малюнок «Комахи-друзі».
  3. Знайти цікаві відео про комах.

1

 

docx
Додано
11 квітня 2019
Переглядів
1496
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку