Тема: Тварини навесні
Мета: Розширити знання дітей про життя тварин навесні , допомогти усвідомити, яку користь приносять птахи, повторити правила поведінки в природі, сприяти розвитку спостережливості, виховувати бажання оберігати тварин.
-
продовжувати формувати знання учнів про тварин;
-
формувати знання про різноманітність тварин вприроді;
-
повторити зміни в неживій природі навесні;
-
показати вплив змін у неживій природі на тваринний світ.
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань
Основні поняття і терміни: «тварини», «нерест», «земноводні», «плазуни», «звірі», « птахи»
Обладнання: Малюнки із зображенням різних груп тварин, птахів, план уроку,ТЗН.
Методи і методичні прийоми: словесні (бесіда, розповідь), практичні ( гра), наочні ( ілюстрації тварин)
Структура уроку:
1. Організаційний момент
2. Відтворення та узагальнення понять і завдань уроку та мотивація навчання школярів
3. Узагальнення та систематизація основних теоретичних положень і відповідних ідей науки
4. Підбиття підсумків уроку, вмотивоване оцінювання учнів
5. Повідомлення домашнього завдання
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина.
- Підбиття фенологічних спостережень
ІІ. Повідомлення учням теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
Вступне слово вчителя.
- Діти, сьогодні ми вирушимо з вами в уявну подорож до чарівної країни Весни. А мета нашої подорожі: пригадати, що ж відбувається в житті тварин навесні. Спочатку пересвідчимося чи готові ви до подорожі.
III. Відтворення та узагальнення понять і засвоєння відповідно їм системи знань
- Зараз подме теплий, легенький, весняний вітерець і перенесе нас у країну Весни. Покладіть голівки на парти і заплющіть очі. Ми вирушаємо…
Звучить музика.
Учитель вивішує на дошці малюнок із зображенням дівчинки-Весни, нижче - казкові будиночки з написами «Звірі», «Птахи», «Комахи», «Риби», «Земноводні», «Плазуни».
Музика стихає.
- Ось ми вже й на місці.
Учитель читає вірш.
А весна іде, як фея,
Серед шуму і пісень.
Ніжна, ніжна, як лілея,
В квітах яблунь і вишень,
Всюди зазирає, все живе вітає.
Йде і сіє срібний світ,
Прикрашає білий світ.
-
Діти, подивіться, яка вона гарна, чи не так?
-
А якою ви собі її уявляли?
-
Діти, красуня-Весна розбудила від сну не тільки рослини. У її країні живе ще й багато тварин. Пригадайте, які ви знаєте групи тварин?
Гра «Будиночки для тварин»
-
У країні Весни кожна група тварин живе в своєму будиночку. Та от біда: вийшли всі вони на весняне сонце погрітися, а потім почали всі разом гратися, веселитися. А коли настав час повертатися до додому, тварини розгубилися: забули, де чий будиночок.
-
Діти, хто з вас може їм допомогти?
-
Кого треба поселити в будиночок «Звірі»? «Птахи», «Комахи»? (На столі лежать ілюстрації із зображенням тварин різних груп. Двоє учнів підходять до столу, кожен «розселяє» своїх тварин).
-
Діти, а ви всі уважно спостерігайте, бо можливо комусь із ваших товаришів знадобиться допомога.
-
Поясніть, чому саме цих тварин поселили в будиночок «Звірі»?
-
А ось жабка плаче, що її не поселили в цей будиночок. Діти, може і її сюди поселимо? Чому ні?
-
А чому саме цих тварин поселили в будиночок «Птахи»? Чому рибку не поселили? Вона он яка засмучена.
-
А чому саме цих тварин поселили у будиночок «Комахи»? може ми й гадюку сюди поселимо? Вона так гарно повзає. Чому?
-
Молодці, діти. Ви дуже допомогли тваринам. Безперечно, вони дуже задоволені і щасливі, що кожен з них потрапив до свого будиночка.
(Оцінювання учнів)
Бесіда про зміни в житті тварин навесні (супроводжується показом ілюстрацій та роботою з підручником).
-
Зміни в неживій природі навесні сприяють пробудженню не тільки рослин, а й тварин. Першими з’являються метелики: павичеве око, кропив’янка, лимонниця.
-
Розгорніть підручники на с. 119, розгляньте малюнок. Якого із цих метеликів ви бачили в природі? Де ви його бачили?
-
У квітні прокидаються й мурашки. У другій половині місяця, якщо досить тепло, бджолярі виставляють на пасіку вулики, і бджоли вилітають на перші збори нектару. У травні збільшується кількість метеликів, мух, комарів. Ще до початку льодоходу припиняється зимове заціпеніння риб. Починається нерест.
-
Хто може пояснити, що означає це слово?
-
Прокидаються й земноводні. Трав’яні жаби вилазять з мулу, в якому проспали цілу зиму. У першій половині травня розпочинаються «концерти» ставкових жаб.
Виповзають із зимових сховищ черепахи, прокидаються гадюки, ящірки. Усі вони люблять лежати на теплому весняному сонечку. Повертаються на рідну землю перелітні птахи.
-
Хто з вас спостерігав, які птахи прилетіли першими?
-
А які ще пташки повертаються з вирію?
-
Останньою прилітає іволга. Вона з’являється, коли зазеленіють дерева (на голих гілках цей птах не живе).
-
Фізкультхвилинка.
-
Уявімо, що ми пташки. Покажіть, як би ви летіли, якби були птахом з великими крилами? З меншими? З малими?
-
Діти, весняний переліт птахів відрізняється від осіннього. Навесні птахи поспішають, летять часто з великою швидкістю. Як ви гадаєте, чому?
-
Так, вони поспішають, щоб зайняти гніздову галявину, починають будувати гнізда. Чи спостерігали ви, з якого будівельного матеріалу будують свої чудові будиночки пташки?
-
А де ж пташки розміщують свої гнізда? Розгляньте малюнок у підручнику на с. 122 і розкажіть про це.
-
Діти, а які ще турботи у птахів навесні?
-
Гніздо для кожної пташки – це її скарб. Яйця в ньому – як жменя сяючих коштовностей. У цих яйцях майбутні пташенята й тисячі майбутніх пісень. Одним тільки відрізняється пташиний скарб від справжнього: його не можна торкатися. А чому не можна чіпати гнізда, пташині яйця?
-
Уже минула люта зима, настали теплі дні. Отже, пташкам не потрібна наша допомога? Розкажіть, як ви допомагаєте пташкам навесні. Як ви їх зустрічаєте?
-
Відгадування загадок.
- А зараз відпочинемо і відгадаємо загадки про птахів.
У садочку понад тином
Я зробив йому хатину,
Він навколо обдивився,
Засміявсь і оселився.
(Шпак)
- Що цікавого ви знаєте про цього птаха?
Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує,
тільки в нас він не зимує.
(Ластівка)
В мене є чудовий хист –
Я співаю як артист,
Спів мій радісний усюди
Дуже люблять слухать люди.
(Соловей)
Хто гнізда свого не має,
Яйця іншим підкладає.
Та у лісі в холодку
Все кує: ку-ку, ку-ку?
(Зозуля)
-
Чим особлива ця пташка?
-
На початку весни прокидаються від зимового сну ведмеді, борсуки, їжаки. Зайці й білки змінюють колір шерсті. Звірі починають линяти. Густа й пухнаста зимова шерсть стає рідшою. Наприкінці зими й на початку весни у звірів народжуються малята. Дорослі звірі оберігають їх, вчать добувати їжу.
-
Діти, може мені хтось допоможе й розповість усім, що цікавого ви дізналися про звірів.
-
Подякуймо нашим товаришам за цікаві розповіді. Діти, ми з вами поговорили про диких тварин. А що ж змінюється в житті свійських тварин? Що ви спостерігали?
-
Тваринний світ земної кулі дуже різноманітний. Велику радість дає нам спілкування з тваринами. Але, на жаль, люди не завжди уважно й дбайливо ставляться до природи. Тому деякі тварини вже зовсім зникли. Інших залишилося вже дуже мало. Вони занесені до червоної книги і знаходяться під охороною держави.
-
Діти, назвіть, яких ви знаєте тварин, занесених до Червоної книги України?
-
Усіх тварин треба охороняти, бо в природі усе взаємопов’язане, а значить, усе потрібне.
IV. Узагальнення та систематизація основних теоретичних положень і відповідних ідей науки.
- Діти, наша подорож добігає до кінця. Що ви запам’ятали під час мандрівки? Які ж зміни відбуваються в житті тварин навесні?
Тест-гра.
- Перед дорогою додому трохи відпочинемо – пограємо у гру: я читатиму завдання тесту, а ви цифрами показуватимете потрібну відповідь.
І. Птахи навесні:
1) ховаються від холоду;
2) відлітають в теплі краї;
3) будують гнізда, виводять пташенят.
ІІ. Дві пташки – пташки лісу. Третя – зайва. Яка?
-
ластівка;
-
дятел;
-
зозуля.
ІІІ. Навесні прокидаються від зимового сну:
-
лисиця;
-
їжак;
-
заєць.
ІV. Дві з цих пташок висиджують яйця. Третя – ні. Яка?
-
ластівка;
-
дятел;
-
зозуля.
-
А тепер заплющіть очі. Повертаємося додому. (Звучить музика. Учитель закриває на дошці малюнок дівчинки-Весни.)
Робота в зошитах.
-
Ось ми вже і в класній кімнаті. Розгорніть зошити на с. 51. Допоможіть пташкам знайти свої гніздечка (шпак, соловей, ластівка). З’єднайте стрілками птаха і його гніздечко.
VI. Підбиття підсумків уроку, вмотивоване оцінювання учнів
-
Чи сподобалася вам подорож? Що найбільше сподобалося? Що особливо запам’яталося?
-
Молодці, ви гарно попрацювали. Були уважні, старанні.
-
Оцінювання
VII. Повідомлення домашнього завдання
-
Скласти розповідь « Тварини навесні»
План – конспект
уроку з природознавства для 2 класу
на тему : «Тварини навесні»
цц2222222222