Міністерство освіти та науки України
Рівненський економіко – гуманітарний та інженерний коледж
План-конспект уроку з трудового навчання
Для учнів 4 класу
На тему:
«Лялька-мотанка»
Підготувала студентка 4 курсу
43 – ПО групи
Спеціальності «013 Початкова освіта»
Гуменюк Катерина Юріївна
Перевірила: Кузьміч О. К.
Рівне.2022
Тема: Виготовлення ляльки-мотанки
Мета:
Формування ключових компетентностей:
Здатність спілкуватися рідною мовою: учень використовує рідну мову під час уроку, вільно виражає власну думку.
Математична компетентність: учень додає та віднімає числа у межах 100, може використовувати математичні знання не лише на уроці математики, формування уміння використання математики в повсякденному житті.
Компетентність у галузі природничих наук, техніки і технологій: учень пропонує власні ідеї щодо виготовлення та декорування ляльки-матанки, досліджує технологію виготовлення ляльк-мотанки.
Інформаційно – комунікаційна компетентність: учень самостійно може знайти та проаналізувати інформацію в інтернеті про різні типи ляльок-мотанок, їх значення в давнину.
Навчання впродовж життя: учень учиться працювати самостійно, за потреби просить допомоги у вчителя та однокласників, самостійно створює сприятливе середовище для виготовлення виробу.
Культурна компетентність: розширення знань учнів про обереги українського роду, про історію створення ляльки-мотанки, її види. Залучення їх до мистецтва виготовлення мотанки. Розвиток уявлення про життя наших предків. Виховувати почуття пошани до оберегу як національної відзнаки формувати національну свідомість, інтерес до самостійного виготовлення ляльки-мотанки.
Тип уроку: комбінований урок
Вид мистецтва: декоративно-ужиткове мистецтво
Техніка виконання: мотання
Обладнання: ножиці, тканина, нитки, бісер, вата, проволока.
Хід уроку
– Сьогодні на дворі досить похмуро, проте в нашій дружній класній сім’ї завжди світло та весело. Подивіться, будь ласка, на дошку ви бачите там сонечко, але воно похмуре та без промінчиків, нам потрібно його розвеселити, щоб воно могло освітлювати наш клас. Для цього я кожному з вас роздаю промінчики, а ви маєте на них написати що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку (можна описати емоційний стан після уроку; написати те, що ви хотіли б дізнатися на уроці та ін). Перед тим, як написати свої очікування, послухаймо невеличку історію та дізнаймося тему уроку.
– Всі ви в дитинстві гралися різними іграшками, в тому числі і ляльками. А чи знаєте ви, що лялька – найстарша серед іграшок. Вона відома з глибокої давнини. Найбільш ранні ляльки, які дійшли до нас, були знайдені в Єгипті і їм більше 5000 років. Вони зроблені з дерева і прикрашені намистом.
Уявляєте, лялька існує з часів побудови єгипетських пірамід до наших днів. І таке враження, що час на неї не впливає. Як і раніше, так і сьогодні діти бавляться ляльками як в Україні так і інших країнах світу.
А чи може хтось з вас розповісти, якими ляльками гралися ваші батьки, бабусі?
Як вони виглядали? Хто їх виготовляв?
Отже, тема нашого уроку:« Виготовлення ляльки – мотанки».
– Настав час засвітити наше сонечко вашими промінчиками, на яких ви написали власні очікування від уроку (діти вішають промінчики). Сподіваюся, що всі ваші очікування перетворяться в реальність, а для цього нам потрібно плідно попрацювати. Ви готові зануритися у світ ляльок-мотанок?
Отже, починаймо та берімо із собою гарний настрій, дружелюбність, працьовитість та творче натхнення.
– Раніше, коли ще ваші прабабусі були дітьми, вони, як і ви, полюбляли гратися, магазинів з іграшками не було і тому іграшки вони виготовляли власноруч.
На той час, найчастіше, цими іграшками були – ляльки. Людина вигадувала ляльку подібну собі. Можна сказати, лялька – це найдавніше у світі зображення людської постаті, і навіть предтеча скульптури. Лялька отримувала життя за допомогою уяви і творчості свого творця. В ній поєднувалась і частина культури всього людства: голова, руки, волосся і характерні риси народу, який її створював: вишивка, елементи одягу, вінок, намисто.
Аналіз зразка виробу (учитель демонструє виріб, який учні мають робити на уроці):
– Перед тим, як розпочати виготовляти ляльку-мотанку, повторімо правила поведінки на уроці трудового навчання.
Основні правила безпеки під час виготовлення ляльки:
• перед початком роботи робочий інструмент і матеріал розкладіть у встановленому місці, в зручному і безпечному для користування порядку;
• під час роботи дотримуйте в порядку і чистоті робоче місце;
• будьте уважні, не відволікайтеся і не заважайте іншим;
• у разі поганого самопочуття або травмування припиніть роботу, повідомте про це педагога;
• кладіть ножиці праворуч від себе із зімкнутими лезами, направленими від себе;
• передавайте ножиці кільцями вперед, із зімкнутими лезами;
• не залишайте робоче місце без дозволу вчителя;
• після закінчення роботи приведіть в порядок робоче місце.
– А зараз ми познайомимося із правилами та особливостями виготовлення ляльки-мотанки.
Основні правила та особливості виготовлення ляльки:
– Подивіться уважно на ляльку, яку виготовила я, кого вона символізує?
Всі ми трішечки втомились,
Біля парт ми опинились.
Всім потрібно відпочити,
Гору нам потрібно уявити,
Та до неї дотягнутися
На вершину подивитися.
Покружлялити головою,
Хлопнуть лівою ногою.
Та на місці пострибати
В лузі квітку пошукали.
І направо, і наліво,
Щоб нічого не боліло.
Один і два, три, чотири
Набираємося ми сили.
Нахилились, повернулись,
До товариша всміхнулись.
– Вам потрібно взяти один клаптик білої тканини 30х30, вату, тканину з орнаментом, червоні нитки, проволоку та бісер.
Мотають за рухом Сонця, роблячи непарну кількість намоток. Ось голова готова.
Хрест – це символ Сонця.
– Щоб зробити намисто для ляльки нам потрібно розв’язати задачу та дізнатися скільки ж бісерин необхідно взяти:
Щоб утворити перший ряд намиста нам потрібно взяти 43 золотистих бісерини, а щоб утворити другий ряд потрібно на 11 бісерин менше, ніж у першому, для третього ряду необхідно на 1 бісерину менше, ніж у другому ряді.
– Скільки бісерин потрібно для першого ряду?
– Скільки бісерин потрібно для другого ряду?
– Скільки бісерин потрібно для третього ряду?
– Скільки всього використали бісерин?
Усі елементи одягу є оберегами: спідниця символізує землю, сорочка позначає три часи – минулий, теперішній і майбутній; обов’язковими атрибутами є вишиванка та намисто, які уособлюють достаток, головний убір – очіпок, стрічка чи хустка – символізує зв’язок з небом, оберегом є і пояс, і намисто.
– Ось наша лялька народилась. Правда ж гарна?. Я щиро рада, що сьогодні вона вже ночуватиме у своєї нової господині і приноситиме радість у її оселю.
Демонстрація учнівських робіт.
Домашнє завдання (тема на вибір): знайти інформацію в інтернет-джерелах про різні типи ляльок-мотанок; підготувати розповідь про значення льльок-мотанок у давнину.
Технологічна карта виготовлення ляльки-мотанки
№ |
Назва технологічної операції |
Фото або графічне зображення |
Інструменти та матеріали |
1. |
Підбір матеріалів та інструментів |
|
Ножиці, тканина 30х30, нитки, бісер, вата, проволока |
2. |
Виготовлення голівки
|
|
Беремо смужку вати і змотуємо дуже щільно у вигляді діжечки. |
3. |
Намотуємо солярний знак |
|
Тепер беремо квадрат білої тканини і обвиваємо голівку наче хустинкою. Ниткою (червоною або лляною) замотуємо, формуючи таким чином шийку. Потім намотуємо хрест. |
4. |
Виготовляємо ручки |
|
Скручуємо з білої тканини одну щільну трубочку та перев'язуємо її кольоровою ниткою з обох боків – вона імітуватиме руки ляльки. |
5. |
З’єднуємо руки та голову ляльки |
|
Прикладаємо ручки і примотуємо на рівні грудей , утворюючи таким чином хрест. На грудях мотаємо кольоровою ниткою у вигляді хреста. |
6. |
Робимо одяг для ляльки та одягаємо її |
|
Зробимо сорочечку з полотна, яке має візерунок. Для цього полотно складаємо в двоє та по середині вирізаємо круг, щоб могла влізти голова ляльки. Одягаємо ляльку, полотно скручуємо на талії за допомогою червоної нитки. |
7. |
Робимо намисто |
|
Намисто робимо із бісеру та проволоки. Беремо шматочок проволоки та насаджуємо на нього бісер.
|
8. |
Демонстрація готового виробу |
|
Вдягаємо хустку та намисто. |