Розробка уроку трудового навчання в 4 класу. Ознайомлює учнів з історією виникнення і походження «колажу», різновидами даної техніки. Діти вчаться створювати найпростіші роботи в цій техніці; розвивають свої творчі здібності, уяву, фантазію.
Тема: Колаж. Створення найпростішої роботи у техніці «колаж».
Мета: ознайомити учнів з історією виникнення і походження «колажу», навчити створювати найпростіші роботи в цій техніці; розвивати творчі здібності, фантазію, уяву; допомогти дитині проявити свої художні здібності в різних видах образотворчої діяльності.
Основні завдання:
- розвивати естетичне сприйняття світу, природи, художньої творчості дітей;
- розвивати уяву дітей, підтримуючи їх прояви фантазії, творчий підхід, сміливості у викладі власних задумів;
- залучати дітей до роботи з різноманітними матеріалами;
- вчити створювати колективні роботи
- виховувати охайність під час виконання роботи.
Матеріали та обладнання: картон (для основи роботи), кольоровий папір, ножиці, клей ПВА, природній матеріал, фото осінньої пори року, зразки виробів, репродукції картин художників-засновників «колажу» Пабло Пікасо; презентація за темою; відеоролик про осінь; пам’ятка з ТБ при роботі з ножицями; музичний супровід.
Хід заняття
І. Організаційний етап.
1. Привітання. Дзвін - дзвіночок пролунав
Весело вас привітав.
Привітайте гостей чемно.
Хай урок мине не даремно.
2. Перевірка готовності до заняття.
Перевіримо, як ви пам’ятаєте техніку безпеки роботи з ножицями. Пограємо з вами у гру «Так-ні». Я зачитаю твердження
Молодці, ви готові до подальшої роботи.
3. Упорядкування робочих місць.
ІІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
1. Відгадування загадки.
- Тему уроку ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.
В зеленім лісі побував
Якийсь художник – і поволі
Дерева всі пофарбував
У золотисто-жовтий колір.
- Ти хто такий?- я здивувавсь.
- Чому тебе не бачив досі?
- То придивися,- хтось сказав,-
І ти тоді побачиш….(осінь).
2. Метод «Асоціативний кущ».
- Які асоціації викликає у вас слово осінь?
- Назвати всі слова, які малює ваша уява.
( вчитель записує всі слова на ватмані)
- Ось яка багата і чарівна ця пора року.
3. Слово вчителя
- Отже, діти, цій золотій порі і присвячується наш урок. Кожна пора року забарвлена в свій колір: зима - в сріблясто-синій, весна - в біло-рожевий колір, літо – в зелений, але тільки осінь являє собою цілу гаму кольорів. Осінь забарвлюється в самі теплі і затишні кольори. Але багато хто не люблять цю пору року, кажучи, що занадто багато бруду, холоду ...
Рання осінь - це чудова золота пора. Якщо подивитися на ліс з висоти пташиного польоту, то здається, що художник пролив на папір жовту і червону фарби. А потім домалював зелені ялинки, сосонки. Верхівки кленів забарвилися в багряний колір, берези і липи одяглися в золоті нарядні сукні. Під ногами шелестить ледь чутно опале листя, де-не-де тріснула гілка, крикнув ворона і знову тиша ... така легка, прозора. Починає накрапати дощик, поступово він посилюється і ось вже на землі з'явилися перші калюжі. Та хіба не приємно йти по лісу, укутавшись в теплий і м'який шерстянной светр, по жовто-коричневому листу, яке все ще падає з дерев, дивитися вдаль на холодне небо, летять ключами птахи, і, поринувши в свої думки, згадати, як весело і добре пройшло літо? Золоті дерева ніби готуються до свята . І королева-осінь сама наряджає їх у дорогі наряди. Вона, як господиня, прикрашає ліс, стелить різнобарвні коври. Ну ось, здається все готово до балу листя.
Осінь в місті - це жовті алеї, це листопад, під яким так і хочеться танцювати. Листя повільно кружляють у вальсі, шурхотом покривають остигаючу землю. Але незабаром осінь оголить дерева, і вони стануть сірими і сумними, закапав дощик.
У вікно видно сіру вулицю, яка мокне під дощем. Зрідка пробігають люди в сірих плащах. І все навколо сіре і сумне.
Сіре, сумне небо. Крізь похмуру, осінню хмару ледь помітно пробивається промінь золотого сонця. На деревах подекуди ще видніються зелені листя, як привіт з минулого. Але все рівно рання осінь, по-своєму прекрасна. Значить, ще буде білосніжна зима, дзвінка весна і тепле літо.
Любіть осінь за тепло, затишок і красу, яку вона дарує нам щороку.
Багато відомих письменників присвятило свої вірші цій чудовій порі. Навіть у творчості відомого поета Тараса Шевченка ми можемо зустріти рядки про цю пору року.
НЕ ЩЕБЕЧЕ СОЛОВЕЙКО
Не щебече соловейко,
Не кує зозуля,
Весна швидко пролетіла,
І літо минуло.
Гай зелений вже жовтіє,
Листя опадає.
Мина тепло, мина добро,
Холод наступає.
Поети, художники, музиканти. Багато творчих людей присвятили цій порі року свої твори. Давайте разом з вами зараз спробуємо відчути настрій осінніх творів.
(Перегляд відео «Мелодії осені»)
Сьогодні ми самі спробуємо створити чудові вироби і познайомимося з технікою «колаж». З яких матеріалів виготовляють вироби у цій техніці, та звідки до нас прийшов «колаж» ви дізнаєтесь переглянувши презентацію.
(Перегляд презентації про колаж)
Іноді, прибираючи вдома, на своїй поличці, ми можемо знайти багато речей, які не хочеться викидати і не можемо знайти їм пристосування: журнали, газети, обкладинки від цукерок, коробки, намистинки, ґудзики та інше. Не поспішайте їх викидати, з їх допомогою можна створити незвичайні, дивовижні речі в техніці «колаж». Слово «колаж» походить від французького слова, яке означає «наклеювання» - це технічний засіб, коли на будь-яку основу наклеюються різноманітні матеріали. Особливість «колажу» в тому, що художник може комбінувати різні техніки і матеріали.
СЛАЙД 6 – 10 .
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Правила техніки безпеки ми пригадали, прошу вас ознайомитись з порядком виконання роботи.
Технологічна карта на екрані - СЛАЙД 11(попередньо кожен учень отримав на своє робоче місце таку ж карту). Читання і аналіз кожного пункту.
ІІІ. Практична робота.
Отже, ми починаємо роботу. Кожна робота буде неповторна, адже ви самостійно доберете матеріал і колір свого виробу. Удачі і творчого натхнення.
(Під час виконання роботи вмикаю музичний супровід, зазвичай це класичні ліричні твори, адже музика - це мистецтво прямого і сильного емоційного впливу, який представляє ні з чим не порівнянні можливості для розвитку творчості людини, особливо в молодшому шкільному віці).
IV. Виставка робіт.
Усі закінчені роботи виставляємо на виставку. Звертаємо увагу на охайність, самостійність виконання, оригінальність.
V. Підсумок уроку.
- Чи сподобалось вам заняття?
- Звідки походить слово «колаж» і що воно означає?
- Вдома можна виготовити колаж на іншу тему.