Діти розповідають про професії своїх батьків, міркують про те, ким би хотіли бути. Готуючи проект, учні дізналися, які прізвища походять від назв професій, виготовили свої майбутні візитівки. Особливі можливості для проведення профорієнтаційної роботи у початковій школі відкриваються на уроках трудового навчання.
Профорієнтаційна робота з молодшими школярами
Учні 1 – 4 класів ще далекі від вибору професії, але правильно проведена профорієнтаційна робота повинна стати основою, на якій у подальшому будуть розвиватись професійні інтереси та наміри школярів у старших класах. Тому профорієнтаційна робота з молодшими школярами має специфічний характер і відрязняється від роботи з середніми та старшими класами. Дітей треба поступово вводити у світ професій.
Найбільш поширеним методом профорієнтації у молодших класах є бесіда. Важливо, щоб вона була логічно пов’язана із навчальним матеріалом і проходила при активній участі дітей. Для цього учням можна попередньо дати нескладні завдання, що відповідають темі бесіди. При проведенні бесіди про конкретну професію бажано використовувати й технічні засоби (телебачення, кінофільми).
Важлива роль в профорієнтаційній роботі належить позакласним заходам. Цікаво організовані заходи, добре спланована робота гуртків за інтересами розвивають здібності дітей, їх творчу активність. Всі види позакласної роботи сприяють активному застосуванню наявних знань і стимулюють учнів до засвоєння нових знань, умінь і навичок, необхідних для майбутньої професії.
Великий вплив на школярів молодших класів справляють екскурсії. Вони значно розширюють кругозір учнів, їх знання про оточуючий світ, глибше знайомлять дітей з різними професіями. Ефективність профорієнтаційної роботи при проведенні екскурсій значно підвищується при безпосередньому знайомстві учнів із відповідними спеціалістами.
Книги є добрими помічниками в орієнтуванні дітей у складному світі професій. Однак, літератури, яка б мала у доступній формі розповідати дітям про різноманітні види трудової діяльності дуже мало – і це одна з причин назначного впливу цього фактора на формування профінтересів у школярів.
Чимала роль належить батькам. Дослідження показують, що на вибір професії і соціального положення робить вплив не тільки походження, а й культурно-освітній рівень батьків.Учні початкових класів часто наслідують у своїх батьків манери поведінки, одягатись, стиль спілкування, а також хочуть мати професію таку ж як у мами чи тата.
Існує багато ігор і вправ, спрямованих на осмислення якихось елементів досліджуваної професії. Наприклад, «Вгадай професію по жестах», «Назви професії на певну букву» і т.д.
Дуже важливо проводити бесіди із запрошеними фахівцями. Звичайно, можна звернутись до батьків, які можуть прийти й розповісти про свою професію. Але з батьками потрібно працювати відносно плану виступу, направляти їхню мову в русло, зрозуміле дітям.
У куточку професії в класі можуть бути книги, фотоматеріали, пов’язані з професією. Цей куточок повинен бути робочим. Для молодшого школяра характерний високий рівень допитливості, він емоційно реагує на все нове, легко піддається впливу зовнішніх обставин. Важливо відбирати ті форми ф методи роботи, які найбільшою мірою відповідають психологічним особливостям учнів молодшого шкільного віку, вносити в них елементи гри, творчості.
Гра – найбільш доступний для дітей вид діяльності. Дитячі ігри надзвичайно різноманітні за характером, змістом організації.
При проведенні прогулянки по селу можна використати завдання, щоб учні називали професії людей, які працюють в школі, аптеці, лікарні, магазині, перукарні, церкві, фермі, дитсадку.
Отже, у молодшому шкільному віці профзаняття спрямовані на створення в дітей конкретно-наочних знань про світ професій. Саме ці уявлення створюють психологічну основу для подальшого розвитку професійної свідомості. Для цієї мети й призначені профорієнтаційні заняття в початковій школі.
Усний журнал «Професії наших батьків»
Мета: |
- поглибити уявлення учнів про різноманітність професій, про важливість і значення кожної з них, розширити знання дітей про професії свої батьків. Розвивати допитливість, зв’язне мовлення, Виховувати сумліннне ставлення до праці, повагу до людей праці. |
Тип проекту:
|
|
Очікувані результати: |
|
Обладнання: |
|
Попередня підготовка: |
|
Презентація проекту:
Вчитель: - Чи думали ви коли-небудь над тим, скільки людей працює, щоб ви були нагодовані, одягнуті, взуті, щоб вдома було світло вечорами і тепло у холодну погоду, щоб у вашому портфелику були книжки та зошити, щоб ви могли сидіти біля телевізора, комп’ютера, слухати музику, дивитись цікаві мультики?
Якщо б ви задумали порахувати всіх цих людей, то, мабуть, до вечора не порахували б.
А яка ж із професій найважливіша?
(Сценка «Яка професія найважливіша» - виконують учні)
Діти сперечаються.
Учень 1: - Яка професія потрібніша та найважливіша?
Учень 2: - Звичайно, лікар! Я увесь минулий рік хворів та хворів, ангіна
та ангіна, а лікар назначив правильне лікування. І от я тепер
завжди здоровий.
Учень 3: - Ні, найпотрібніший – учитель! Він нас навчає і читати, і
писати, і рахувати.
Учень 4: - А от і не вчитель! Найважливіші пожежники! У наших сусідів
ледь будинок не згорів. Мешканці бігають, метушаться, нічого
не можуть зробити. А приїхали пожежники – враз вогонь
погасили!
Учень 5: - А я вважаю, що найголовніша професія комбайнера!
Учень 6: - А я думаю, що міліціонера!
Учень 7: - Та ні, головна професія – науковця. Без науки ніяких винаходів
ми не зробим!
Учень 8: - Зачекайте, зачекайте! Я скажу свою думку! Ви ніколи не
вирішите, яка професія головна. Та це й не дивно, тому що нема
на світі головної професії, всі професії важливі!
(Відеоролик. Мультфільм «Всі професії важливі»)
Вчитель: - Які прислів’я про працю ви знаєте?
(Діти називають).
- «Праця людину годує, а лінь марнує»
- «Що посієш, те й пожнеш»
- «Маленька бджілка, а й та працює»
- «Роботящі руки гори вернуть»
- «Без діла сидіти – можна одуріти»
- «Без діла слабіє сила»
- «Без труда нема плода».
- «Силою не хвались, краще трудись».
Учень: -Готуючись до проекту, ми шукали прізвища, які походять від
назв професій.
(Діти називають прізвища)
- Прізвища учнів нашого класу та школи:
Мельник, Кравченко, Клименко, Коваленко, Коваль, Швець, Кучеренко, Шут.
- А ще є такі прізвища, які походять від назв професій:
Маляренко, Кучер, Лісниченко, Шевченко, Рибальченко, Гончаренко, Музика, Конюх, Коноваленко, Кравець, Бондар, Гончар.
Слайдова презентація «Професії наших батьків»
Учень: -Нам цікаво було дізнаватись все більше про професії наших мам,
татусів, навіть бабусь та дідусів.
-Отож, почнемо презентацію.
(Виходять учні, чиї мами працюють вихователями, показують емблему)
Вихователі сіють у маленькі дитячі серця зерно, щоб воно буйно проростало. Вони дарують малятам щасливі та радісні дні у дитячому садку.
В дитсадку щодня з малятами?
Завжди їх пильно доглядає,
Няньчить, пестить, розважає,
Вчить співати й малювати,
Рахувати і читати?
Моя мама у садочку
Любить здітьми розмовляти,
Ходить з ними у таночку.
На вулиці в ігри грає,
Характер кожного добре знає!
Ну й роботу має!
В яблуневім холодочку
Казочку читає.
Дітки раді до нестями,
Бо розказує, як мама!
(Діти, чиї батьки працюють вчителями, виходять з емблемою).
Професія вчителя – найблагородніша серед інших. Кожен, хто обирає цю професію, бере відповідальність за тих, кого вчить і виховує. Слово вчителя нехай буде завжди святим і чистим на землі!
-Він хоче нас навчити
Любити край чудовий свій
Це мудрий наш учитель.
-Нелегко бути педагогом
Дітей малих учити.
Потрібно тут не стільки суворим
Скільки чуйним і добрим бути.
-В нашій школі є один цікавий клас
Тато там чаклує, досліди проводить.
Формулами дошка обписана весь час
Майбутні Менделєєви тихенько ходять.
-Повторити правило не раз, не двічі
Закріпити ще разів п’ять…
Словом,далеко не кожен
Педагогом може стати!
-Дідусь – учитель фізкультури
У нього молода фігура.
Здоров’я вчить всіх цінувати
Його шанують мами й тата!
-Мама вчиться в інституті
У педагогічному.
Біологію добре вивчає
Про рослини багато знає.
(Діти, чиї батьки працюють продавцями, виходять з емблемою)
Професія продавця вимагає від людини мати такі риси як уважність, ввічливість. На лиці повинна бути завжди посмішка.
Тож вибрать нам пора.
Сьогодні будем прославляти
Звичайно ж, продавця.
Працюють і в будень, і в свято.
Мама ж працює у найважливішому,
Де продають смакоту для собачок і кішок.
Бо професія оця,
Закликає продавати,
Щоб грошей багато мати.
(Діти, чиї батьки працюють медсестрами, виходять з емблемою).
Добрі феї в білих халатах – медсестри, рятівники людського здоров’я. Вони щодня борються за життя хворих, підбадьорюють їх добрим словом, посмішкою.
- У медсестрі Бог зібрав доброту.
Красу душі і турботу.
Моя бабуся несе теплоту,
Виконуючи свою роботу.
-В халаті чистім, як погожа днина,
Струнка, статечна, матуся моя
Зайшла в палату медсестра. Людина!
А разом з нею – радість і весна.
-Мама лікує хвороби в дитини,
Біль головний може зняти в людини.
Мама уміє усіх лікувати,
Мрію в майбутному лікарем стати.
Бухгалтер - професія дуже відповідальна і потребує точності в обчисленнях. Потрібно вчасно зробити всі баланси та звіти, щоб усі цифри зійшлися! А ще головне – дотримуватись законів і правил, бути чесним.
-Бухгалтер – цифровий король.
Він любить точність і уважність,
Порядок строгий і контроль
Та почува відповідальність.
Так уже склалося, що без автомобілів ми не можемо уявити своє життя. Всі щодня користуємось транспортом, в магазин водії привозять продукти, на будівництво різні матеріали. А яка велика відповідальність у водіїв спец- автомобілів!
-Я на дорозі – не в театрі,
Повинен бути я уважним.
І сперечатись тут не смій,
Бо я – водій! Бо я – водій!
-Тато за кермом, як вдома,
Він рулює день при дні
Не поборе його втома
В дні чудові весняні.
Науковці вносять свій вклад у розвиток світової та вітчизняної науки. Жодного винаходу не може бути без наукових досліджень та експериментів. Люди цієї професії повинні мати незгасну творчу енергію, щоб здійснювати нові наукові звершення та відкриття.
- Шкідливі й корисні бактерії
Вивчає з мікроскопом мам а,
Щоб досягти високої матерії –
В науці в неї – точні плани.
Кожна з військових професій почесна і важлива. Військові повинні володіти якостями, які дозволяють їм з честю і гідністю носити звання захисника Вітчизни. Без гарного навчання в школі та занять спортом це буде практично неможливо.
Титану міцніше
Береже Україну свою.
Хай Господь захищає його сильніше
У мирний час і в бою!
(фото та емблема)
Всі ми вже звикли до реклами. Вона оточує нас вдома, звучить з екранів телевізорів, на вулиці, коли все навколо рясніє різнобарвними полотнами. Реклама – двигун торгівлі!
Зроби рекламу цікавіше
Тоді реклама на вустах
Звучати буде веселіша!
Так на вустах у мого тата
Реклами дуже вже багато!
Вчитель: - Відгадайте, діти, яка професія описується в загадках.
А він вже встати встиг,
Аби духмяним калачем,
Ти смакувати зміг (Пекар).
Він вкладає їх у діло.
Лік грошам він добре знає,
Їх на вітер не пускає. (Бізнесмен).
-Він такий же, як і ми,
Непомітний між людьми.
А в театрі грає ролі:
Нині – вчителя у кшолі,
Завтра буде інша роль –
То бідняк він, то король. (Актор).
Навесні – в гарячий час
Косять, жнуть вони і сіють,
Орють лан у котрий раз. (Хлібороби).
Вчитель: - Дуже багато професій є в наш час у світі. І кожна професія
відкриває свої двері для людини, навчає добре робити свою
справу.
Учень:
-В країні нашій стільки справ
І все таке цікаве,
А я ще й досі не добрав,
Яка ж найкраща справа?
Учень:
-Літак між хмарами водить,
У шахті працювати,
Хліба ростить, сади садить,
Будинки будувати.
Учень:
-Просторі стеляться путі,
Навкруг широкий обрій,
Нам все відкрито у житті
Аби учились добре.
Вчитель: -А зараз ви мені скажете, люди яких професій задіяні, щоб
виготовити той чи інший предмет чи продукт. Будь-яка річ –
результат праці людей різних професій. Якщо ви бережете речі,
то шануєте працю цих людей,
-Молоко - тваринник, ветеринар, доярка, продавець.
-Хліб – тракторист, комбайнер, пекар, продавець, водій.
-Книжка – друкар, палітурник, лісоруб, продавець, водій.
-Пісня – поет, композитор, співак.
Вчитель: -Давайте почитаємо уривки з дитячих творів «Ким я мрію бути».
(Зачитуються уривки творів)
-Обравши собі професію, пам’ятайте про ту, яка головна для вас сьогодні. Про неї дуже влучно сказав знайомий вам поет А.Костецький у вірші «Найголовніша професія».
Учень:
-В країні нашій стільки справ
І все таке цікаве,
А я ще й досі не добрав,
Яка ж найкраща справа?
-Спитай у тата чи у мами,
Які професії у них.
Професій в світі є чимало,
Сповна їх вситачить на всіх.
-Та є одна поміж професій,
Якої вчаться всі в житті,
Яка для кожного найперша,
Якої вчитиметесь ви.
-Учитель, лікар чи геолог,
Письменник, слюсар чи шахтар
Всі називають головною
Одну професію – школяр!
-Бо всім відомо, що без школи,
Без знань, що мусиш ти набуть,
Не станеш у житті ніколи
Тим, ким в дитинстві мрієш буть.
-І я учитимусь як слід.
Я буду вірним сином
Найкращої на цілий світ
Моєї Батьківщини!
Вчитель:
(Грає спокійна музика. Слайди із дитячими «візитками майбутніх професій)
Вчитель:
Сьогодні ви отримаєте чарівні ключики від своєї мрії. А мені залишається лиш побажати вам здійснення своїх мрій!
(Вручення символічних ключів)
Професія – гордість
Професія – гідність,
Професія щастя людського основа.
Їх в світі багато прекрасних і різних,
І кожна потрібна, сучасна, чудова.
Література: