План-конспект уроку з української літератури

Про матеріал
План-конспект уроку на тему: "Леся Українка. Розповідь про життя поетеси, її мужність і силу духу"
Перегляд файлу

План-конспект уроку

Тема  Леся Українка. Розповідь про життя поетеси, її мужність і силу духу

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю поетеси, допомогти усвідомити велич її життєвого подвигу; розвивати навички сприйняття і засвоєння знань, виділення головного, висловлення власної думки; виховувати стійкість у життєвих труднощах, цілеспрямованість, принциповість, прагнення до самоосвіти.

Обладнання: портрет письменниці, портрети рідних і друзів поетеси, зображення ювілейної монети, кросворд, виставка книжок поетеси.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Доброго дня! Доброго, теплого, сонячного дня!

Олександр Дюма, видатний французький письменник, коли чекав гостей на звану вечірку, у гардеробі вішав табличку з написом: «Отут, разом з одягом, залишайте свій поганий настрій». Мені б дуже хотілося, щоб і ви залишили свій негатив, якщо такий є, за дверима класу і налаштувалися на роботу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності:

Відео «Обличчя української історії. Леся Українка» (41 секунда)

Випереджувальне завдання. Учениця, одягнена в український костюм, декламує.

Леся. На шлях я вийшла ранньою весною

І тихий спів несмілий заспівала,

А хто стрічався на шляху зі мною,

Того я щирим серденьком вітала:

Чи тільки терни на шляху знайду,

Чи стріну, може, де і цвіт барвистий?

Чи до мети я певної дійду,

Чи без пори скінчу свій шлях тернистий,

Бажаю так скінчити я свій шлях,

Як починала: з співом на устах.

Слово  вчителя.

Талановиті люди, як зорі, полишають свій слід у свідомості майбутніх поколінь. Кожним словом, кожним променем думки, кожним болем своїм живе в душі нашого народу людина, що ім’я її Леся Українка

У звичайному  житті  вона – слабосила  дівчина. У  літературі – титан  духу, «дочка  Прометея». Хто  ж  вона, Лариса Петрівна  Косач, знана  у  всьому  світі  як  Леся  Українка? Чому  всіх  і  досі  хвилює  її  творчість, є  актуальною  в  наші  дні? Де  черпала  сили  ця хвороблива, слабка  фізично  і  незламна  духом  жінка? Яким  було  її  життя? Саме  про  це  ми  і  говоритимемо  на  сьогоднішньому  уроці.

Отже, запишіть тему нашого уроку. Леся Українка. Розповідь про життя поетеси, її мужність і силу духу

Мета: ознайомимося із життям Лесі Українки, зробимо огляд творчості, і спробуємо усвідомити велич її життєвого подвигу.

А також сьогодні підготували виставку творів поетеси

Засвоєння учнями навчального матеріалу

Міні-лекція вчителя з елементами бесіди.

Леся Українка це псевдонім великої української поетеси Лариси Петрівни Косач-Квітки.

Що ж таке псевдонім?

Відповіді учнів.

Словникова робота.

Псевдоні́м  — ім'я, використовуване людиною замість справжнього (даного при народженні, зафіксованого в документах)

Навіщо він потрібен людині?

Відповіді учнів.

Вважається, псевдонім підкреслює духовну близькість поета до чого-небудь. Такі псевдоніми називають «псевдонімами, що говорять». Про що вам говорить псевдонім Українка? Чому Леся обрала саме такий псевдонім?

      У 1884 р. у львівському журналі «Зоря» були опубліковані два вірші юної поетеси «Конвалія» і «Сафо», під якими вперше з'явився псевдонім — Леся Українка (його вона обрала під впливом прикладу дядька Михайла Драгоманова, який користувався прибраним ім'ям Українець).

На сьогоднішній урок клас було поділено на групи, і кожен отримав завдання дослідити життєвий і творчий шлях поетеси.

Тому ми з вами працюватимемо за таким планом

План

  1. Родина письменниці
  2. Дитинство Лесі.
  3. Перші поетичні спроби. Літературна діяльність.
  4. Боротьба Лесі Українки зі своєю хворобою.
  5. Вшанування пам’яті поетеси.

Випереджувальне завдання. Виступи груп учнів за планом

  1. Родина письменниці

Учень. Народилася майбутня поетеса 25 лютого 1871 року в місті Новограді-Волинському, в сім'ї повітового службовця-юриста Петра Антоновича Косача та відомої української письменниці, громадської діячки Олени Пчілки. Її батько Петро Антонович Косач і дві його рідні сестри — Олена та Олександра були причетні до революційного руху в Росії; мати — українська письменниця Олена Пчілка, відомий громадський діяч свого часу; рідний материн брат Михайло Петрович Драгоманов — прогресивний діяч у галузі української культури й науки (публіцист, історик, літературознавець, фольклорист); друзі — родина письменника Михайла Старицького, композитора Миколи Лисенка.. Отже, виховувалась майбутня письменниця серед волелюбних революційно настроєних людей — гуманістів, патріотів своєї вітчизни.

2. Дитинство Лесі.

Учень. Дитячі роки поетеси минали на Поліссі. Взимку Косачі жили в Луцьку, а літом — у с. Колодяжне. У родині спілкувалися українською мовою, шанували народні звичаї, читали українські книжки. Серед шістьох дітей у сім’ї Косачів Леся була другою дитиною — на півтора року молодшою від брата Михайла. До тринадцятирічного віку Лесі вони були нерозлучні, за що їх жартома називали спільним ім’ям — Мишолося. Так одним іменем називали їх за нерозлучність, спільність інтересів і повне взаєморозуміння.  Ці почуття брат і сестра плекали  упродовж усього життя.  Мишко рано відчув потяг до книг і навчив чотирирічну сестричку  читати разом з ним. А через рік Леся самостійно писала коротенькі листи до своєї бабусі в Гадяч та за кордон до дядька Михайла Драгоманова. Малі Косачі дружили з дітьми бідняцькими, бо батьки хотіли, щоб їхні діти зрозуміли, що рідний народ — це трудящий люд, щоб вони передусім навчилися шанувати свій народ. З дитинства Леся цікавилися багатющою творчістю українського народу — піснями, казками, легендами. На все життя запам’яталася їй подорож літом у село Жаборлицю, що поблизу Новограда-Волинського. Там дівчина почула багато казок, повір’їв, пісень.

До десяти років Леся росла і розвивалася, як і всі діти. Була радісна, весела, любила співати й дуже добре танцювала із братом "козака". Коли їй виповнилося 5 років, батьки купили їй фортепіано. Вона не тільки успішно вчилась грати, а й сама бралася складати музичні твори.

Вчитель. Саме тому Леся Українка крізь своє насичене, але, на жаль, несправедливо коротке життя пронесла любов до родини, до батьків та друзів. У своїх творах «Як дитиною, бувало...», «Мрії» письменниця зображує з любов’ю спогади про дитячі роки.

3. Перші поетичні спроби. Літературна діяльність.

Учень. Для дослідження 3 питання «Перші поетичні спроби. Літературна діяльність.» ми опрацювали матеріал підручника, додаткову літературу, звернулися до інтернет ресурсів. І зараз представляємо вам результат нашої роботи.

Писати поезії Леся Українка почала рано, у 9 років вона написала перший вірш «Надія», який присвятила своїй тітці Олександрі.

Учениця декламує вірш «Надія»

 Ні долі, ні волі у мене нема,

 Зосталася тільки надія одна:

 Надія вернутись ще раз на Вкраїну,

 Поглянути ще раз на рідну країну,

 Поглянути ще раз на синій Дніпро, –

 Там жити чи вмерти, мені все одно;

 Поглянути ще раз на степ, могилки,

 Востаннє згадати палкії гадки…

 Ні долі, ні волі у мене нема,

 Зосталася тільки надія одна.

 [Луцьк, 1880]

Учень. Вперше надруковані — вірші «Конвалія» і «Сафо» (1884) у львівському журналі «Зоря». 1885 року у Львові вийшла збірка її перекладів творів Миколи Гоголя (виготовлена нею спільно з братом Михайлом). Літературна діяльність Лесі Українки пожвавилася з середини 80-х років, коли Косачі переїхали до Києва і в оточенні родин Лисенків і Старицьких вона увійшла до літературного гуртка «Плеяда». Леся Українка як один з керівників цього гуртка дуже багато зробила в справі організації перекладів творів світової літератури українською мовою. Про рівень її освіти може свідчити той факт, що у 19-річному віці вона написала для своїх сестер підручник «Стародавня історія східних народів». Одночасно з віршами Леся Українка писала й оповідання, публіцистичні та літературознавчі праці. Та чи не найвищої вершини її талант сягнув у драматичних творах, яких вона написала чимало.

Учень. У 1893 році у Львові за допомогою І. Франка виходить перша збірка віршів письменниці — «На крилах пісень». Друга поетична збірка «Думи і мрії» - побачила світ у Львові в 1899 році. У 1902 році у Чернівцях виходить третя збірка поезій поетеси «Відгуки».

До золотого фонду вітчизняної та світової літератури увійшли драматичні поеми Лесі Українки «Одержима», «Кассандра», «Камінний господар», «Оргія», «Бояриня», в яких письменниця підносить ідею свободи особи та свободи суспільної. Вершиною творчості Лесі Українки стала драма-феєрія «Лісова пісня»

Інсценізація уривка із драми-феєрії «Лісова пісня»

М а в к а

Не руш! не руш! не ріж! не убивай!

Л у к а ш

Та що ти, дівчино? Чи я розбійник?

Я тільки хтів собі вточити соку з берези.

М а в к а

 Не точи! Се кров її.

Не пий же крові з сестроньки моєї!

Л у к а ш

Березу ти сестрою називаєш?

Хто ж ти така?

М а в к а

 Я - Мавка лісова.

Л у к а ш

(не так здивовано, як уважно придивляється до неї)

А, от ти хто! Я від старих людей

про мавок чув не раз, але ще зроду

не бачив сам.

М а в к а

 А бачити хотів?

Л у к а ш

Чому ж би ні?.. Що ж, ти зовсім така,

як дівчина... ба ні, хутчій як панна,

бо й руки білі, і сама тоненька,

і якось так убрана не по-наськи...

А чом же в тебе очі не зелені?

(Придивляється).

Та ні, тепер зелені... а були,

як небо, сині... О! тепер вже сиві,

як тая хмара... ні, здається, чорні

чи, може, карі... ти таки дивна!

М а в к а

(усміхаючись)

Чи гарна ж я тобі?

Л у к а ш

(соромлячись)

 Хіба я знаю? Хіба я знаю?

М а в к а

(сміючись)

А хто ж те знає?

Л у к а ш

(зовсім засоромлений)

 Ет, таке питаєш!..

М а в к а

(щиро дивуючись)

Чому ж сього не можна запитати?

Он бачиш, там питає дика рожа:

 "Чи я хороша?"

А ясень їй киває в верховітті:

 "Найкраща в світі!"

Л у к а ш

А я й не знав, що в них така розмова.

Я думав - дерево німе, та й годі.

М а в к а

Німого в лісі в нас нема нічого.

Л у к а ш

Чи то ти все отак сидиш у лісі?

М а в к а

Я зроду не виходила ще з нього.

Л у к а ш

А ти давно живеш на світі?

М а в к а

 Справді,

ніколи я не думала про те...

(Задумується).

Мені здається, що жила я завжди...

Л у к а ш

І все така була, як от тепер?

М а в к а

Здається, все така...

Вчитель. Феномен таланту Лесі Українки полягав у тому, що вона одночасно плідно працювала в різних літературних жанрах. Вона збагатила українську поезію новими темами й мотивами. На переломі 19 — 20 ст., використовуючи мандрівні сюжети світової літератури, Леся Українка стала в авангарді творчих сил, що виводили українську літературу на широку арену світової літератури.

4. Боротьба Лесі Українки зі своєю хворобою.

Учень. Взимку 1881 р. в Луцьку на річці Стир у сильний мороз Леся промочила ноги в крижаній воді. Спочатку родина думала, що звичайна простуда і ревматизм швидко мине, але коли її показали київському хірургу, він поставив невтішний діагноз - туберкульоз кісток. Саме, з цього часу й розпочалася боротьба поетеси з хворобою, сильними болями. Через хворобу до школи дівчина не ходила, та завдяки самоосвіті, феноменальним здібностям до мов, літератури, історії стала високо ерудованою у цих галузях знань.

Учень. У  дуже  ранньому  віці  вона  виявила  схильність  до  музики. Володіла  абсолютним  музичним  слухом і  все  життя  тяглася  до  музики. За  словами  матері, у 9 років  Лариса  Косач  прекрасно грає на  фортепіано. Але  в  11 років «з’явилася  припухлість  на  лівій  руці, рука  боліла, і  це  заважало їй грати»; у  12 років – операція  кисті  лівої  руки, видалення  кісточок, вражених  туберкульозом.

«Деякі  рухи  цієї  руки  залишилися  обмежені, але  все ж Леся  зовсім  добре  могла  нею  все  робити, навіть  грати  на  фортепіано. ЇЇ  музику  було  надзвичайно  приємно  слухати.

Незвертаючиуваги на свої болі, Леся  була  озброєна  ще  однією  галуззю  мистецтва – вона  гарно  малювала

Учень. Після операції 1883 року назавжди скінчилося Лесине навчання з учителями, вона самотужки здобувала освіту — джерелом знань для неї були книжки і саме життя.

Пізніше в Берліні Лесі прооперували ногу, а туберкульоз прокинувся в легенях, потім у нирках. Але в боротьбі з хворобою Леся настільки загартувалася, що самостійно вивчила мови — французьку, англійську, італійську, німецьку, польську, болгарську, старогрецьку, латину.

Стан здоров’я письменниці погіршився, і вона їздить на лікування в Грузію і Єгипет. Та не зважаючи на важкий фізичний стан, перемагаючи біль силою свого духу, Леся Українка саме в останні 4–5 передсмертних років створила такі геніальні твори, як «Лісова пісня», «Камінний господар», «Оргія», «Триптих».Це була титанічного духу жінка, донька Прометея…

Учениця декламує

Хто вам сказав, що я слабка,

 що я корюся долі?

 Хіба тремтить моя рука

 чи пісня й думка кволі?

 Ви чули, раз я завела

 жалі та голосіння, –

 то ж була буря весняна,

 а не сльота осіння.

 А восени… Яка журба,

 чи хто цвіте, чи в’яне,

 тоді й плакучая верба

 злото-багряна стане.

 Коли ж суворая зима

 покриє барви й квіти –

 на гробі їх вона сама

 розсипле самоцвіти.

Вчитель. Незважаючи на стан свого здоровя Леся Українка невтомно працювала над виданням шедеврів української літератури, написала підручник для своїх сестер, не полишала улюбленої справи, гри на фортепіано. Багато читала та оволоділа більше ніж 10-ма мовами.

5. Вшанування пам’яті поетеси.

Учень. Народжувався новий день…

1 серпня 1913 року

А в невеличкому гірському курорті Сурамі відходила в вічність велика поетеса й найвидатніша дочка України, згасала на любих руках матері.

Поховали Лесю в Києві, на Байковому цвинтарі поряд із батьком та братом Михайлом, а невдовзі там спочила і матір.

Сьогодні все прогресивне людство високо цінує творчість української письменниці, яка все свідоме життя боролася за втілення в життя волелюбних ідей, за щастя і рівноправність усіх народів. Її твори перекладені багатьма мовами народів світу.

Пам’ятники Лесі Українці споруджено в Сурамі, в Батумі, в Ялті, в Луцьку, в Канаді (в Саскатуні), кілька пам’ятників у Києві.

Ім’я Лесі Українки носять вулиці, театри, школи, бібліотеки.

В багатьох містах, де побувала поетеса, відкрито музеї. Центральний музей Лесі Українки — в Києві на вулиці Саксаганського.

Учень. Постановою Центрального Комітету КП України і Ради Міністрів УРСР від 17 липня 1970 р. N 372 «Про відзначення 100-річчя з дня народження Лесі Українки»[21] була заснована літературна премія імені Лесі Українки за найкращий твір для дітей. Премія присуджувалася щорічно починаючи з 1972 року

2004 року встановлена «Премія Кабінету Міністрів України імені Лесі Українки за літературно-мистецькі твори для дітей та юнацтва», яка «присуджується щороку за твори, які сприяють вихованню підростаючого покоління у дусі національної гідності, духовної єдності українського суспільства та здобули широке громадське визнання»

28 лютого 2011 року НБУ ввів у обіг пам’ятну монету «Лісова пісня», номіналом 20 грн, присвячена 140-річчю від дня народження української поетеси, драматурга, громадської діячки Лесі Українки та 100-річчю написання драми `Лісова пісня`

Вчитель. Найкраща шана пам’яті доньки українського народу — ростити в серцях людей посіяні нею зерна доброти, краси, мужності, волі, братерства.

Закріплення нового матеріалу

Робота з підручником

Опрацювати матеріал підручника с. 122-123

1.Скласти питання до тексту.

Розгадати кросворд  

По горизонталі:

2. Як звали батька Лесі Українки?

4. Спільне ім'я з братом.

7. Старший брат.

9. Дядько Лесі.

10. Головна дієва особа "Лісової пісні" 

По вертикалі:

1. Хвороба, що здолала поетесу.  

3. Музичний інструмент на якому грала Леся Українка.

5. Справжнє ім'я Лесі Українки.  

6. Псевдонім мами.  

8. Прізвище Лесі.

Підсумовуючи всю інформацію, почуту на уроці, дайте відповідь на запитання.

Які риси характеру Лесі Українки визначили її особисту і творчу діяльність?

Вчитель. Отже, швидко промайнув час на уроці. Всі ви були активні, працювали на повну силу. До виконання завдань віднеслися добросовісно. Тож давайте ніколи не будемо зупинятися на досягнутому і завжди прагнути кращого, і йти до нього.

Домашнє завдання

Вміти розповідати про життєвий і творчий шлях Лесі Українки.

Скласти тестові завдання до статті «Леся Українка» с.122-123.

 

docx
Додав(-ла)
Бодрова Лариса
Додано
7 лютого 2021
Переглядів
3043
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку