План-конспект уроку з української літератури для 8 класу.

Про матеріал
Розробка уроку з української літератури. 8 клас Тема: Іван Карпенко-Карий. Трагікомедія «Сто тисяч». Бездуховність людини, засліпленої прагненням до наживи. Характеристика образу Герасима Калитки.
Перегляд файлу

    Українська література:  8 клас 

 

 

Тема: Іван Карпенко-Карий. Трагікомедія «Сто тисяч». Бездуховність людини, засліпленої прагненням до наживи. Характеристика образу Герасима Калитки.

 

Мета:

навчальна:продовжити роботу над програмовим твором   І. Карпенка-Карого «Сто тисяч”; дослідити як людина, засліплена прагненням до наживи, втрачає духовність; опрацювати ідейно-художній зміст твору;осмислити актуальність проблеми комедії для сучасного життя;

розвивальна: розвивати навички виразного читання; вміння логічно мислити, спостерігати, узагальнювати, робити висновки, працювати в групах; формувати кругозір, світогляд школярів;

виховна: виховувати зневажливе ставлення до таких багатіїв як Калитка, негативних рис його характеру; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці;виховувати усвідомлення важливості духовності в житті людини.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Обладнання: підручник, портрет І. Карпенка-Карого, текст твору, дидактичний матеріал.

 

 

ЕПІГРАФ:

                                                         Грошей багацько,а щастя мало.

 

                                                                                                                                                                                                                                Народна мудрість.

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку

        Жадоба до збагачення завжди призводила до духовного зубожіння.Це доводили і Бальзак,і Мольєр,і багато інших майстрів художнього слова.Не лишився осторонь і І.Капенко-Карий. Йому хотілось розповісти про тих, хто нечесним шляхом нагромаджував свої багатства, про шахраїв-грошолюбів. Саме таким твором і є трагікомедія «Гроші», яку згодом драматург називає «Сто тисяч». Він ставив за мету піддати сатирі ті негативні явища,які побутували у 80-90рр.18 століття.Про проблеми цього твору та їх актуальність і піде сьогодні у нас розмова.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Клоуз-тест (на картках)

Завдання:

1. Початкова назва твору “Сто тисяч”?(“Гроші”).  

2. «Чию землю хотів купити Герасим Калитка? (Смоквинова)

3.  Буде здоров’я, будуть і гроші»,— таку думку висловив… (Савка)

4. Кому з героїв твору належать слова: «Я обманю хоч кого, мене чорта лисого обманить хто»? (Герасиму)

5. Що отримав Герасим Калитка від Невідомого замість грошей? (Папір)

6.Хто з героїв полюбляв повторювати фразу:”Опит-Велікоє діло!”(Копач).

7. Поясніть частинку «Карпенко» у псевдонімі Карпенка-Карого? (На честь батька - Карпа)

8. Поясніть частинку «Карий» у псевдонімі Карпенка-Карого? (На честь улюбленого героя Гната Карого)

9. Рік заснування «театру корифеїв» (1882)

10. Засновник «театру корифеїв» (Марко Кропивницький)

11. Скільки п’єс написав Карпенко-Карий? (18 п’єс)

12. На честь кого Карпенко-Карий збудував хутір Надію? (На честь першої дружини Надії Тарковської)

 

2. Бліц-опитування

- Дайте визначення поняття "драматичний твір".

(Драматичний твір— це твір художньої літератури, в якому навколишня дійсність відображається у формі безпосередньої дії персонажів).

-Як розкриває себе дійова особа у творі?

(У драматичному творі дійова особа розкриває себе сама (через вчинки, монологи) або в спілкуванні з іншими персонажами (через діалоги).

-Що таке "ремарка"?

(Авторське пояснення в тексті драматичного твору називається ремаркою (від фр. «помітка»).

-Назвіть жанри драматичних творів? Дайте їм характеристику.

(Драматичні твори за особливістю конфлікту поділяються на три групи, або жанри: трагедію, комедію та драму).

Драма як літературний жанр — це п'єса соціального чи побутового характеру з серйозним конфліктом, що розвивається в постійній напрузі.

Комедія (від гр. «весела процесія з музикою, танцем і співами») — драматичний твір, у якому засобами гумору і сатири зображується смішне у житті та висміюються й розвінчуються негативні суспільні та побутові явища, зображуються комічні ситуації, висміюються і засуджуються негативні риси в характерах людей та в суспільному житті.

Трагедія — драматичний твір, у якому зображено зіткнення непримиренних життєвих суперечностей, а герої потрапляють у безвихідне становище, вступають у боротьбу з нездоланними силами і, як правило, гинуть. В основі лежить гострий і непримиренний конфлікт, міждійовими особами іде напружена боротьба, вони потрапляють у безвихідне становище і найчастіше гинуть. Герої борються за високілюдські ідеали.

- Зробіть висновок самостійно,що ж таке трагікомедія?

 

ІV. Засвоєння нових знань

Робота над твором "Сто тисяч"

1) Міні-бесіда

- Якби вам потрібно було розповісти комусь лише одним словом, про що йдеться у творі «Сто тисяч», яке б це було слово?

- У чому полягає суть драматичного конфлікту у творі?

- Хто з дійових осіб найбільше запам'ятався? Чим саме?

- Які картини вам особливо сподобалися у творі «Сто тисяч»? Чому?

- Який сміх у творі І. Карпенка-Карого «Сто тисяч» можна дослідити: гумористичний чи сатиричний? Відповідь вмотивуйте.

- Що і як висміює митець у п’єсі?

- П’єса «Сто тисяч» є сатиричною комедією, тому що в ній гостро висміяно глитая Калітку, його жадобу до наживи, шахрайство, крутійство, скнарість, лицемірство.

- З кого насміхається автор твору?

- Із Савки, Герасима, підкреслюючи їх заперечливість, відчайдушність у гонитві за легкою наживою.

- Чи можна ці образи вважати комічними?

-Так. В комічних образах викриваються негативні суспільні або побутові явища, висміюються людські вади, негативні риси характеру.

- Чи можна вважати, що основна проблема твору – це бездуховність людини, засліпленої прагненням до наживи?

 

2) Робота в групах

 

- Характеристика образу Калитки

1група - розкриває тему «Життєва мета Герасима Калитки»

2 група - розкриває тему «Герасим Калитка та гроші»

3 група - розкриває тему «Позитивні риси Герасима Калитки»

 

1. Калитки дуже любить землю, хоча ця любов спотворена, нещира. Земля для Калитки – один із засобів збагачення.

   «Як радісно тебе загрібати докупи, в одні руки. Приобрітав би тебе без ліку».

   «їдеш день — чия земля? Калитчина! їдеш два — чия земля? Калитчина! їдеш три — чия земля? Калитчина!.. Дихання спирає... а скотини, а овець розведу — земля під товаром буде стогна¬ти!..»                                                                                      

   «Глянеш оком навколо — усе твоє; там череда пасеться, там орють на пар, а тут зазеленіла вже пшениця і колосується жито... Легко по своїй власній землі ходить».

   «Я не буду панувати, ні! Як їв борщ та кашу, так і їстиму, як мазав чоботи дьогтем, так і мазатиму, а зате всю землю навкруги скуплю»

 

2. Головний герой прагне до збагачення. Автор засуджує не багатство, а шляхи збагачення, які використовує в гонитві за грошима Калитка. Уже на початку комедії з монологу Калитки ми дізнаємось про один із таких шляхів. Охоплений жагою будь-що збагатитися, він, врешті-решт, наважується на злочин –хоче купити у невідомого за 5тисяч- сто тисяч фальшивих карбованців.

   «Обікрали... ограбили... Пропала земля Смоквинова!.. Краще смерть, ніж така потеря!»

Щоб стати багатим, Калитці потрібна земля. Це його мета. А гроші – його засіб. Тому всі вчинки Калитки спрямовані на здобуття грошей. Заради цього Калитка стає на шлях злочину

   «Скотина гроші коштує»;

   «Гроші всьому голова»;

   «А скільки Пузир дасть приданого за дочкою грішми?»;

   «Тільки ти давай за поросят Пузиреві так, щоб він не продав, де¬шево давай, на біса терять гроші: женишся на Пузирівні — сам наплодиш завідських свиней»;

   «З грішми, сказано ж і чорт не брат».

Людина, позбавлена духовних цінностей,— аморальна. Калитка — саме такий тип. Він нехтує християнськими заповідями. Благає Бога допомогти йому здійснити злий намір. Про себе він говорить, що хоч кого може обвести кругом пальця, тобто обдурить.Він хотів обдурити навіть досвідченого шахрая: заплатив йому замість п'яти тисяч карбованців тільки три, а в результаті сам стає  жертвою хитрішого за нього махінатора.

 

3. Але в Герасимі є не тільки негативні риси. Інакше він би ніколи не став господарем.

Калитка дуже практичний чоловік. Його не зацікавлює прагнення Бонавентури-Копача знайти скарб. Герасима більше приваблює прибирання до своїх рук маєтків збіднілих дворян, хоч це й пов’язано з конкуренцією між іншими «хазяйственними мужиками» — Жолудем, Пузирем. Він хазяйновитий, дбає про господарство. Планує розширення, розведення нової породи свиней. Сам недосипає і недоїдає, тяжко працює і своїм рідним не дає спуску.

Піклується про майбутнє сина, саме тому планує одружити того на Пузирівні.

 

  • Складання сенкану:

1.     Тема (іменник).

2.     Опис (два прикметники).

3.     Дія (три дієслова).

4.     Ставлення (фраза – чотири слова).

5.     Перефразування сутності ( одне слово)

Приклад:

Герасим Калитка

Скупий, жадібний

Скуповує, обдурює, наживається

Гроші, земля – мета життя.

Глитай

 

 -  Метод "Павутинка дискусії"

Стратегія спрямована на організацію дискусії в класі й формування в учнів чіткої позиції щодо обговорюваних проблем на рівні дібраних ними аргументів.

Алгоритм роботи.

Учитель формує проблему над якою працює клас. Для організації роботи учням пропонується користуватися таблицею:

ТАК

Чи є Герасим Калитка - бездуховною людиною?

 

НІ

аргументи

аргументи

 

 

 

Висновок

 

 

 

 

 

 

 

 

У двох колонках «Так» – «Ні» фіксуються аргументи, що схвально або заперечно відповідають на проблему.

Кожний учень робить свій висновок щодо поставленої учителем проблеми.

Стратегія має за мету допомогти словесникові організувати у класі дискусію, а учневі – розібратися у питаннях, які виносяться на розсуд. Застосовується під час аналізу художніх творів у тому числі при виборі пообразного та ідейно-тематичного шляху аналізів художнього текст.

 

 

  • Робота з епіграфом

А тепер повернімося до нашого епіграфу. Говоривши досить багато про Калитку і гроші в його житті, зробімо висновки гроші керують ним, чи служать йому? Свою відповідь аргументуйте.

 

VI. Підсумок уроку

1. Інтерактивна вправа "Мікрофон".

— Продовжіть речення.

"Читаючи п'єсу І. Карпенка-Карого, я зрозумів (зрозуміла), що жалоба до збагачення впливає на стосунки не лише ..."

"Мені найбільше запам'яталося ..."

"Найкраще читав (читала), відповідав (відповідала)..."

2. Висновок. Таким чином, у п'єсі "Сто тисяч" І. Карпенко-Карий утверджує ідею духовності як основи людського життя. Насамкінець буде доречним навести слова Ісуса Христа: "Не збирайте скарбів на землі". Адже душа — дорожче.

 

Домашнє завдання:

 Написати твір-есе «Згубність влади грошей над людиною».

docx
Додав(-ла)
Галкіна Лариса
Додано
30 травня 2023
Переглядів
721
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку