Конспект уроку
з всесвітньої історії
для 5-го класу
Підготувала учитель історії
Сафроненко Тетяна Олегівна
Тема: Хараппська цивілізація.Ведична цивілізація Індії
Мета:
- повторити, систематизувати та узагальнити знання учнів з вивченого розділу;
- розвивати в учнів навички роботи з історичними джерелами, навички групової взаємодії, формувати навички робити висновки та узагальнення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, висловлювати власну думку та точку зору на історичні події;
- допомогти учням осягнути глибинність і цікавість подій історії; виховувати повагу до надбань попередніх поколінь, їх внесок у розвиток світової історії.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
− називати дати, пов’язані з темою уроку;
− застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття;
− аналізувати природно-географічні умови Індії;
− характеризувати суспільний устрій та повсякденне життя в Давній Індії;
− показувати на карті місце розташування Давньої Індії;
Обладнання: підручник, історична карта, атлас, роздатковий матеріал, ілюстративний ряд до теми, мультимедійна презентація.
Хід уроку
− Розгляньте хмаринку слів. Проаналізуйте слова, що у ній записані.
− Яку державу, на вашу думку, вона може описувати? Чому?
− Що ще вам відомо про Індію?
− Сьогодні ми повторимо з вами вивчений матеріал з двох тем.
− Розгляньте історичну карту та дайте відповіді на запитання.
− На якому острові чи півострові розташована Індія? (п-в Індостан)
− Які гори з північного сходу відокремлюють Індію від материка? (Гімалаї)
− Води якого океану омивають цю країну? (Індійський)
− Які найбільші річки течуть Індією? (Інд, Ганг, Нарбада, Кришна)
− Визначте місце розташування давньої Індії?
− Що вам відомо про природні умови Індії?
− Що вирощують жителі цієї країни?
− Які природно-географічні особливості відрізняли Індію від Єгипту?
− Назвіть найдавніші індійські міста. (Мохеджо-Даро, Хараппа)
● Хто такі арії?
● Хто очолював плем’я аріїв?
● Чим займалися арії?
● Чому арії змінювали місце проживання?
● Як сформувався індійський народ?
● Що таке Веди?
● Який період називають Ведичною цивілізацією? Чому?
-Як ви вважаєте, навіщо був потрібний поділ індійців на варни та касти?
-Чи впливав він на буденне життя індійців? Як саме?
-Поміркуйте, чи міг поділ на варни та касти зумовити занепад індійської цивілізації? Чому?
− заповніть таблицю.
− Для цього сформулюйте короткі тези.
Релігія Давньої Індії |
|
Індуїзм |
Буддизм |
● Виникла як змішування вірувань дравідів та аріїв. ● Головні боги – Брахма, Вішну, Шива. ● Важливими для індуїзму були сансара та карма. ● Сансара – нескінченний цикл перероджень людини. |
● Одна з найдавніших релігій на Землі. Виник у VІ ст. до н.е. ● Засновник – царевич Гаутама (Будда). ● Будда – «просвітлений». ● Життя супроводжується стражданням. ● Нірвана – абсолютний спокій. ● Ступи – буддійські пам’ятки, які зберігають святині буддизму. |
− Порівняйте вчення буддизму та індуїзму.
− Скористайтеся своєю уявою та дайте відповідь на запитання «Що було б, якби у Давній Індії не існувало поділу на варни та касти, а усі люди були рівними?».
− Чи змінилася б історія самої цивілізації?
− Серед запропонованих оберіть 1 – 2 твердження та доповніть їх.
● сьогодні я дізнався ...
● було важко ...
● я зрозумів, що ...
● я навчився ...
● я зміг ...
● було цікаво дізнатися, що ...
● мене здивувало ...
● мені захотілося ...