Урок. Загальна характеристика біосфери
Мета.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форма уроку. Синтетичний.
Місце уроку в навчальній темі. Вступний.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді,
конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно- пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: складання схем, робота за таблицями.
5. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші.
6. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Міжпредметні зв ́язки: історія, географія, хімія, фізика.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці.
Основні поняття та терміни: літосфера, атмосфера, тропосфера, стратосфера, гідросфера, біосфера, озоновий екран, біогенна міграція атомів.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Бесіда з використанням міжпредметних зв’язків з географії та фізики:
- які оболонки Землі відомі з географії?
- які ділянки виділяють у спектрі сонячного випромінювання?
- яке значення випромінювання для живих істот?
- що таке колообіг речовин?
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Повідомити тему, мету та завдання уроку. Поставити перед учнями проблемне запитання:
- чи можуть колись змінитися оболонки, якщо буде змінюватися біосфера?
ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
1. Бесіда з використанням таблиць про оболонки Землі.
2. Розповідь про біосферу та її межі.
3. Вклад В.І.Вернадського у вчення про біосферу.
4. Жива речовина планети та її властивості.
5. Колообіг речовин у біосфері.
6. Роль живих речовин у перетворенні оболонок Землі.
ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.
Складання схем на основі таблиць.
V. Узагальнення та систематизація знань.
Жива речовина біосфери забезпечує постійний колообіг речовин та потік енергії, здійснює значну біохімічну роботу з перетворенням оболонок Землі.
VІ. Підведення підсумків уроку.
VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.