КЗПО «Горностаївська ДМШ»
План конспект
відкритого уроку з фаху по класу баяна.
Викладач: Ланчинська Світлана Вікторова.
Учениця: Коливайко Юлія, вік: 14 років, клас 6.
Дата: 27 листопада 2018 р.
Тема уроку: «Міхо-пальцева артикуляція на уроці по класу баяна.» Ціль уроку: Формування виконавських та розвиток технічних навичок гри на баяні. Задачі уроку:
1. Навчаючі: Організація рухів учениці під час гри, а також положення корпусу, рук, пальців, відносно інструмента і розташування самого інструмента. Поняття "міхо-пальцева артикуляція" як синтез міхової та пальцевої артикуляцій на баяні.
2. Розвиваючі: Освоєння різних видів артикуляції на баяні та їх поєднання під час гри. атака звука та завершення звучання при міхо-пальцевій артикуляції. Особливості розподілу уваги при використанні міхо-пальцевої артикуляції.
3. Виховуючі: Виховування в учениці слухового та рухового контролю в володінні звуковидобуванням, звуковеденням, міховеденням.
Форма уроку: Індивідуальна.
Обладнання уроку: Баян для учениці, баян для викладача, пюпитр, стіл, стільці, ноти.
Методи уроку:
1. словесний;
2. проблемно-пошуковий;
3. наглядно-показовий.
План уроку:
1. Організаційний етап: повідомлення теми уроку та постановка навчальних задач.
2. Перевірка домашнього завдання: гама A-dur, арпеджіо, акорди;
А. Нечипоренко етюд a-moll; А. Рибалкін "Музичний момент".
3. Основна частина уроку:
- робота над гамою A-dur, арпеджіо, акорди.
- сумісна робота над артикуляцією та міховеденням в етюді А. Нечипоренко a-moll.
- сумісна робота над міхо-пальцевою артикуляцією та динамічними відтінками у творі А. Рибалкіна "Музичний момент"
- повторення та закріплення матеріалу з акцентуванням на міхо-пальцеву артикуляцію.
4. Заключний етап:
- домашнє завдвння
- підсумок уроку та оцінювання (12-ти бальна система).
Хід уроку:
1.Організаційний етап: повідомлення теми уроку та постановка навчальних задач. Пояснення поняття міхо-пальцева артикуляція.
2. Перевірка домашнього завдання
3. Виконання гами A-dur, арпеджіо, акорди. Звернення уваги на правильність виконання штрихів та міховедення.
4. Виконання етюда А. Нечипоренко a-moll .Сумістне відпрацювання туше - неповний удар, який поєднується з легким стакато і невисоким динамічним рівнем. Увага на однакову тривалість звуків під час гри "слабких" пальців (4-5 пальці). Робота над міховеденням, а саме відпарцювання точної зміни міху з використанням прийому деташе. Робота над динамікою з інтонуванням прихованої мелодії.
5. Виконання А. Рибалкіна "Музичний момент". Сумістна робота над окремими частинами з акцентуванням на використання різних технік туше, міховедення, артикуляції. Звернення уваги на акордову структуру 1 та 3 частин. Увага на збереження відчуття метру при зміщені інтонаційних акцентів.
Сумістна робота над технологією виконання атаки звука на баяні. Для виконаняя необхідна наступна послідовність дій: 1) попереднє натягнення міха; 2) стрімкий рух пальця (пальців) - пальцевий або кистьовий удар з невисоким замахом; 3) координований рух міха і пальців, у момент появи звука потрібний короткий і різкий ривок міхом; 4) миттєве гальмування і зупинка падіння пальця до дотику клавіші до грифа, туше - легкий удар, а при гру окремих звуків марткато, сфорцандо, сильних акцентів можливе застосування вищого замаху і щільного туше. При завершені звучання міхо-пальцева артикуляція застосовується у випадках коли між звуками є поділ, а також в кадансах, якщо потрібне фіксоване, одночасне припинення звучання в усіх голосах. Звернення на це уваги в роботі над середньою частиною твору.
6. Програвання викладачем окремих фрагментів творів для демонстрації прийомів та способів міхо-пальцевої артикуляції. Показ того чи іншого місця у творах і аргументаціявикористіння прийомів. Акцентування уваги на міховедення та атаці звука.
7. Формування чіткого завдання на наступний урок.
8. Підсумок уроку. Оцінювання домашього завдання та роботи учениці на уроці.