План-конспект Виховного заходу з трудового навчання Тема: «Технологія електротехнічних робіт». 7-9 клас.

Про матеріал

Мета запропонованого матеріалу: узагальнення та закріплення учнями знань та вмінь про правила безпечної роботи з контрольно-вимірювальними приладами, при виконанні монтажних робіт квартирної електромережі та ремонту колекторних електродвигунів у вигляді командного змагання. Матеріал може бути використано під час уроків та на позаурочних заходах, зокрема на предметних тижнях.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

План-конспект

Виховного заходу з трудового навчання

Тема: «Технологія електротехнічних робіт».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: “Тематичне оцінювання з розділу «Електротехнічні роботи»”.

Мета:

освітня:  узагальнення та закріплення учнями знань та вмінь про правила безпечної роботи з контрольно-вимірювальними приладами, при виконанні монтажних робіт  квартирної електромережі та ремонту колекторних електродвигунів.

 виховна:  виховувати вольові якості, пробуджувати почуття відповідальності за команду, закріплювати прагнення до колективізму.

 розвиваюча: розвивати пізнавальну самостійність, творчу активність.

Обладнання інструменти та наочність: набори електроконструкторів, блок живлення 220В/36В/4В, підготовлені завдання етапів конкурсу, карта відповідей учня, листи-контролю, мультимедійний проектор, екран.     

Міжпредметні зв’язки: основи безпеки життєдіяльності, фізика, математика, українська мова.

Хід заняття

1. Організаційна частина

Перевірка присутніх.

Перевірка готовності учнів, розподіл учнів на три команди.

2. Повідомлення теми, мети і завдань роботи .

3. Вступний інструктаж до практичної  роботи.

Сьогодні ми проведемо підсумкове заняття з розділу «Електротехнічні роботи» у вигляді командного змагання. Кожний член команди зможе показати свої найкращі знання та вміння з даного розділу, тим самим забезпечити команді перемогу. Шлях до перемоги не простий. Ви повинні подолати 5 етапів конкурсу.

  • етап «Тест» - виконати завдання тесту з 12 питань;
  • етап «Кросворд» - розв’язати  кросворд на 12 слів, використовуючи слово-підказку «електродриль»;
  • етап «Моделіст» - скласти модель колекторного двигуна;
  • етап «Рятівник» - виконати завдання тесту з 12 питань на знання правил електробезпеки та допомоги потерпілим;
  • етап «Розрахунок» - розрахувати параметри електричного кола за законом Ома (4 задачі).

 Час на виконання кожного етапа змагань складає 5 хвилин. Можливі два варіанта організації змагань. Перший варіант: після виконання завдання члени команди змінюють своє розташування за ігровим столом (відповідно до етапів конкурсу учні команди займають визначені місця за столом)  за годинниковою стрілкою (див. мал.), а мої помічники (2-3 учня) збирають виконані завдання та видають наступні.  Другий варіант: для кожного з етапів визначено відповідний стіл, за який сідають одночасно представники від кожної команди. Для залікового етапу «Моделіст» бажано підготувати подвоєну, відповідно до кількості команд, кількість наборів електроконструкторів, таким чином досягається мінімальна витрата часу на проведення етапу та підготовку помічниками розібраних наборів наступним гравцям. Поетапні результати членів команди вносяться до листів-контролю змагань в якому  визначається середній бал команд та їх рейтинг. Бажаю успіхів!

Варіант №1. Розміщення за столом

 

5-ти учнів в команді;          4-х учнів в команді;        6-ти учнів в команді

Варіант №2.

 


 

4. Виконання завдань

  • етап «Тест» - виконати завдання тесту з 12 питань. Вірне виконання кожного завдання оцінюється в 1 бал.

1. Як прокладають проводи при відкритій електричній проводці?

 а) Найкоротшим шляхом;

 б) паралельно архітектурним лініям;

 в) на відстані 0,2 м від стелі.

2. За яких умов можна замінити запобіжники на квартирному електричному щитку?

 а) Коли вимкнені нагрівальні прилади;

 б) коли вимкнені освітлювальні прилади;

 в) коли вимкнені усі споживачі.

 

 

3. Як з'єднано джерела живлення пробника, зображеного на малюнку?

 а) Паралельно;

 б) послідовно;

 в) змішано;

 г) незалежно один від одного.

4. Що станеться, якщо з'єднати щупи пробника?

 а) Засвітиться електрична лампочка;

 б) коротке замикання;

 в) нагріватимуться з'єднувальні проводи.

5. Як за допомогою пробника перевірити справність шнура настільної лампи?

 а) Щупи пробника прикласти до штифтів вилки;

 б) один щуп прикласти до штифта вилки, інший до контактів патрона;

    в) один щуп прикласти до штифта вилки, інший до металевої частини корпусу.

 

6. Які взаємодії спричинюють обертання диска електролічильника?

 а) Магнітного поля, постійного  магніту, з індукційними струмами в алюмінієвому диску;

 б) магнітного поля постійного магніту з вихровими струмами;

 в) магнітного поля котушок з полем магнітної системи;

 г) магнітних полів котушок.

7. Яка принципова електрична схема відповідає лише паралельному з'єднанню електричних лампочок?

8. На якій електричній схемі показано ввімкнення електричних лампочок в електричну мережу через електричну розетку?

9. Електричним двигуном називають пристрій, який перетворює...

 а) Хімічну енергію в електричну;

 б) електричну енергію в теплову;

 в) електричну енергію в механічну;

 г) механічну енергію в електричну.

10. Якщо наблизити однойменні полюси постійних магнітів один до одного, то магніти...

 а) Притягуються;

 б) відштовхуються;

 в) не взаємодіють.

11.  Які неполадки можуть стати причиною не спрацювання колекторного електродвигуна при ввімкненому живленні?

а) Окиснення контактів колектора;

б) перекіс колекторних щіток у щіткотримачі;

в) спрацювання колекторних щіток та їх недостатній контакт із колектором;

г) усі перелічені.

12.  Що треба зробити, щоб усунути неполадки в роботі колектора?

а) Очистити колектор від бруду фетровим тампоном;

б) зачистити контакти колектора дрібнозернистою наждачною шкуркою;

в) перевірити якість контактних щіток, установивши їх без перекосу в щіткотримач;

г) усі перелічені операції.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • етап «Кросворд» - розв’язати  кросворд на 12 слів, користуючись словом-підказкою «електродриль». Вірне розв’язання кожного питання оцінюється в 1 бал.

Завдання для етапу «Кросворд»

 

 

1

 

 

 

Е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Л

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

Е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

К

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

Т

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

Р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

О

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

Д

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

Р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

И

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

Л

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

Ь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання для кросворду.

1. Прилад для вимірювання сили струму в електротехніці.

2. Підвісний освітлювальний прилад, що має кілька джерел світла і оздоблену арматуру.

3. Комбінований електровимірювальний прилад, який дає можливість отримати три основні характеристики електричного кола.

4. Позитивно заряджена частинка, носій заряду в металах.

5. Назва електротехнічної схеми у вигляді однопроводної лінії, що показує місця розміщення основних елементів квартирної мережі.

6. Система електровимірювальних приладів, дія якої ґрунтується на взаємодії двох котушок.

7. Прилад для вимірювання напруги в електротехніці.

8. Безстрілочний прилад для визначення величини напруги.

9. Матеріал, з якого виготовляють щітки для колекторних електричних двигунів.

10. Назва електричної схеми, на якій зображаються особливості з’єднання окремих елементів у електричне коло.

11. Матеріал для електротехніки – сплав міді з цинком.

12. Прилад для обліку електричної енергії.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  • етап «Моделіст» - скласти модель колекторного двигуна виконуючи послідовність (фото 1- 6).

IMG_2326IMG_2327 

 

 

 

 

IMG_2329IMG_2328            Фото 1.      Фото 2.

 

 

 

 

 

  Фото 3.  фото 4.

IMG_2324IMG_2330 

 

 

 

 

 

                 Фото 5. фото 6.

Для складання використовується шкільний електроконструктор, або будь-який наявний.

Залежно від кількості часу та учнів в команді можливі такі варіанти виконання етапу: з підключенням двигуна до блока живлення чи без підключення. Правильне та швидке виконання завдання оцінюється в 12 балів, наступні учасники отримають: 11-10-9 балів, відповідно.


  • етап «Рятівник» - виконати завдання тесту з 12 питань на знання правил електробезпеки та допомоги потерпілим. Вірне виконання кожного завдання оцінюється в 1 бал.

1. Ви стали свідком ураження електричним струмом учня у шкільних майстернях. Які ваші дії?

а) Знайти вчителя, пояснити ситуацію, зателефонувати на номер «103»;

б) терміново вимкнути напругу за допомогою вимикача, рубильника;

в) швидко звільнити потерпілого від струмопровідних частин, до яких він дотикається;

г) спробувати різким поштовхом відкинути потерпілого на відстань не менше 0,5 м. від місця ураження.

2. При використанні електровимірювальних приладів, руки працюючого повинні бути:

а ) Сухі;

б) вологі;

в) у гумових рукавицях;

г) не має особливого значення.

3. При виконанні практичних та лабораторних робіт у шкільних майстернях дозволено використовувати джерела живлення з напругою до:

а) 42 В;

б) 220 В;

в) 36 В.

4. Під час виконання практичної роботи з електротехніки ви виявили іскріння, пошкодження струмопровідних елементів, чи відчули дим та нагрівання проводів. Які ваші дії?

а) Покликати на допомогу старосту класу чи чергового учня;

б) не відволікатись самому та не відволікати інших під час виконання практичних робіт у шкільних майстернях;

в) перевірити наявність струму в електричному колі пальцями рук «на дотик» або під’єднати вольтметр;

г) негайно вимкнути живлення та повідомити вчителя.

 

 

5. Якщо потерпілий від дії електричного струму має місцеві термічні опіки. Яку допомогу ви повинні надати?

а) Опіки треба перебинтувати, як рану;

б) змастити місце опіку зеленкою чи йодом;

в) поставити потерпілому термометр та дати заспокійливе;

г) заспокоїти потерпілого та викликати швидку допомогу за телефоном «103».

6. Електричним струмом уражено весь організм і потерпілий рідко дихає. Яку допомогу ви повинні надати?

а) Звільнити органи дихання (у разі потреби), загорнути потерпілого у теплу ковдру;

б) виконати штучне дихання, підклавши під шию руку або згорток із одягу;

в) терміново викликати швидку допомогу за телефоном «103» та розстібнути одяг, що заважає дихати;

г) провітрити приміщення, викликати лікаря, виконати штучне    дихання.

7. Оберіть вірний варіант виконання дій при ураженні людини електричним струмом:

а) Звільнити потерпілого від дії електричного струму, надати долікарську допомогу, викликати швидку допомогу за телефоном «103»;

б) надати допомогу, викликати швидку допомогу за телефоном «103», обмежити доступ до місця нещасного випадку від сторонніх;

в) вимкнути електричний струм, звільнити потерпілого від дії

електричного струму, і надати долікарську допомогу.

8. З яким інтервалом потрібно робити видих повітря до рота потерпілого при виконанні прийомів штучного дихання?

а) 1-2 с;

б) 4-5 с;

в) 7-9 с.

 

 

9. На якому малюнку зображено спосіб звільнення потерпілого від дії електричного струму за допомогою підручних предметів?

 

10. На якому малюнку показано схему правильного переміщення людини в зоні обірваного електричного проводу?

11. Який підручний засіб необхідно використати як підставку для ніг при пересуванні в зоні падіння на землю обірваного електропроводу, що перебувае під напругою?

а)   Металевий лист;

б)            суху дошку;

в)   товсті гілки дерева;

г)   будь-який предмет, який не проводить електричний струм.

12.  Чому не можна гасити електропроводку, що перебуває під напругою, хімічно-пінним вогнегасником типу ВХП?

а)  Він має металевий корпус, який добре проводить електричний струм;

б)  струмінь піни, яка викидається назовиі, є хорошим проводником електричного струму;

в)   довжина струменя піни, яка викидаеться назовні, становить лише 6 м., що недостатньо для гасіння пожежі на більших відстанях.

 

 

 

 

  • етап «Розрахунок» - розрахувати параметри електричного кола за законом Ома. Вірне виконання кожної задачі оцінюється в 3 бали.

Задача  №1. Напруга в мережі 220 В, а опір спіралі лампи розжарювання 440 Ом. Розрахувати силу струму в електричній лампі.

Задача  №2. Сила струму спіралі електричної плитки 5 А, опір спіралі

44 Ом. Визначити величину напруги, яка подається на спіраль.

 

Задача  №3. Величина напруги на ділянці кола 4,5 В, а сила струму в мережі 0,3 А. Розрахувати опір ділянки кола.

 

Задача №4. Знайдіть опір нитки розжарювання кишенькового ліхтарика якщо відомо, що величина напруги 3,5 В, а сила струму 0,26 А.

 

 

 

 

5. Підсумки заняття.

Учитель оголошує вірні відповіді на завдання (на плакаті, за допомогою проектора, усно.), визначає переможців, виставляє оцінки в журнал, оголошує домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1 : приклад оформлення листа-контролю.

Команда «Електроніки»

        Назва етапу

Учасник

Петров

Смірнов

Федоров

Тарасов

Громов

Кросворд

12

11

12

10

9

Тест

9

12

12

11

11

Моделіст

8

10

12

10

10

Рятівник

10

12

11

11

10

Розрахунок

9

9

12

12

9

Середній бал учня

9.6

10.8

11.8

10.8

9.8

Середній бал команди

10.56

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2 : картка відповідей учня.

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Б

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Г

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На основі картки відповідей учня вчитель готує картку-контролю (*- вирізати отвір) Таким чином перевірка тесту займає близько 10 секунд.

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

А

*

 

 

 

*

 

 

 

 

*

 

 

Б

 

*

*

 

 

 

 

 

*

 

*

 

В

 

 

 

*

 

 

 

*

 

 

 

 

Г

 

 

 

 

 

*

*

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

Відповіді на завдання етапу «Тест»:

 1-в; 2-в; 3- б; 4-а; 5-б; 6-а; 7-б; 8-в; 9-г;   10-б; 11-г; 12-г.

Відповіді на завдання етапу «Кросворд»

 

 

1

А

М

П

Е

Р

М

Е

Т

Р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Л

Ю

С

Т

Р

А

 

 

 

 

 

 

 

3

А

В

О

М

Е

Т

Р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Е

Л

Е

К

Т

Р

О

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

М

О

Н

Т

А

Ж

Н

А

 

 

 

 

 

 

 

6

Е

Л

Е

К

Т

Р

О

Д

И

Н

А

М

І

Ч

Н

А

 

 

 

 

 

7

В

О

Л

Ь

Т

М

Е

Т

Р

 

 

 

 

 

 

 

8

І

Н

Д

И

К

А

Т

О

Р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

Г

Р

А

Ф

І

Т

 

 

 

 

 

 

 

10

П

Р

И

Н

Ц

И

П

О

В

А

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

Л

А

Т

У

Н

Ь

 

 

 

 

 

 

12

Л

І

Ч

И

Л

Ь

Н

И

К

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді на завдання етапу «Рятівник»:

 1-б; 2-а; 3- в; 4-г; 5-а; 6-б; 7-в; 8-б; 9-а,бв;   10-б; 11-г; 12-б.

 

docx
Додано
29 липня 2018
Переглядів
385
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку