План-конспект з української мови уроку № 40 у 4 класі
Тема: Зміна приголосних [г],[к],[х] на [з′],[ц′],[с′] перед закінченням -і в іменниках різного роду
Мета:
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання та матеріали: презентація до уроку, аудіо запис співу синички, відео фізкультхвилинки, картки з вправою для парної роботи, табличка для кожного учня, підручник «Українська мова» 4кл. М.Д.Захарійчук, А.І.Мовчун.
Хронометраж уроку:
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ(2хв)
Знов день почався, діти.
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам поспішати –
Кличе в подорож дзвінок.
(слайд 2)
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДЯЛЬНОСТІ (7хв)
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 144, с. 66)(2хв)
Н. листя, слово;
Р. листя, слова;
Д. листю, слову;
З. листя, слово;
О. листям, словом;
М. на листі, на слові;
Кл. листя, слово.
2. Бліц-опитування (1хв)
- Дайте, будь-ласка, відповідь на запитання.
- Що таке іменник? (Частина мови, що називає предмети та відповідає на питання хто?що?).
- За значенням іменники поділяють на ? ( назви істот: (хто?) сусід; не істот: (що?) портфель) .
- Які закінчення мають іменники жіночого роду на -а, -я в родовому відмінку однини? (Іменники жін.р. на -а,-я в родовому відмінку однини після твердого приголосного основи мають закінчення -и; після м’якого приголосного та [ж],[ч],[ш] – -і).
3. Каліграфічна хвилинка (2хв)
- Відкриваємо всі зошити. Записуємо число, класна робота. Прописуємо цілий рядок каліграфічно велику та маленьку букву с. Із цієї літери починається назва нашої гості, яка завітає до нас на урок.
(слайд 3)
4. Творча робота. Робота в парах (2хв)
- Утворіть словосполучення і з′єднайте їх з відповідним відмінком. Виділіть закінчення.
(слайд 4)
(слайд 5)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ (2хв)
(слайд 6)
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ(12хв)
1.Створення настрою (1хв)
- Діти, сядьте зручно, розслабтесь. Якщо хочете, заплющіть очі. Уявіть, що ви знаходитеся в осінньому чарівному лісі, де багато-багато оголених дерев. Під ногами шурхотить листя. І до нас доносяться голоси сороки, ворони, щиглика, горобця, синички.
2.Створення навчального образу (2хв)
На дошці записані слова: нога-нозі, рука-руці, муха-мусі.
Читання слів.
- У цих словах відбулося чергування звуків, а яких саме зараз почуємо.
- Уявіть ,що серед цієї краси росте чарівне дерево, у якого гілки без листя, на яких твердо поселилися звуки [ г ], [ к ], [ х ].
(слайд 7)
Підлетіла до нього синичка з чарівними крильцями, які нагадують букву і, торкнулася кожного звука і сталися чарівні перетворення. На місці [г ] з'явився звук [з'], на місці [к] –[ц'], а на місці [х] -[с'].
(слайд 8)
3. Відтворення створеного образу(1хв)
- А тепер відкрийте очі і подивимося на слайд, порівняємо те що ви почули з побаченим. І так, у нас відбувається чергування приголосних [г], [к], [х] на [з’], [ц’], [с’] . А як саме зараз дізнаємося.
(слайд 9)
4.Мовні дослідження (3хв)
- А тепер давайте дослідимо, як відбуваються перетворення в нашій мові. Візьміть у руки вашу табличку. Всі мають таку табличку? (так). Добре.
Діти заповнюють таблицю (таблиця роздається кожному учневі до початку уроку):
[г] |
[з’] |
[к] |
[ц’] |
[х] |
[с’] |
круг
нога
поріг
|
на крузі |
дошка
байрак
рука |
на дошці |
рух
муха
вухо |
у русі |
- Який висновок ви можете зробити? ( В іменниках чоловічого, жіночого й середнього роду однини кінцеві приголосні [г], [к], [х] перед закінченням -і змінюються на м'які [ з'] , [ц'] , [ с'] .
(слайд 11)
5. Тренувальна вправа 148 (с. 68) (4хв)
6. Фізкультхвилинка (відео) (2хв)
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ (13хв)
1. Дидактична гра «Давайте позмагаємося» (2хв)
- Я зараз вам зачитаю віршик, а ви всі разом по ставите їх в потрібному відмінку.
Як виконуєш завдання,
Не забудь про чергування:
Як поріг – то на порозі,
Ну, а ріг – пиши на розі,
Коли вухо – то у вусі,
А кожух – то на кожусі,
Як урок – то на уроці.
Око – порошинка в оці.
2. Робота за вправою 149 (с. 68) (4хв)
все навколо.
4. Творча робота(4хв)
- Складання із поданими словами маленької розповіді з вчителем. Запис речень в зошит.
(слайд 12)
4. Вибірковий диктант (3хв)
- Послухайте і відгадайте загадки. Запишіть іменники, у яких чергуються приголосні звуки. Підкресліть чергування.
На деревах, по гілках.
Вся руда, пухнастий хвіст,
Рідний дім для неї — ліс. (Білка-білці)
У столяра побував,
В кімнаті оселився,
Полотном укрився. (Стіл-столі)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ (3хв)
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (1хв)
Вправа 150 (с. 69).
1