План-конспект з української школи "Зміна приголосних [г],[к],[х] на [з′],[ц′],[с′] перед закінченням -і в іменниках різного роду."

Про матеріал
Тема: Зміна приголосних [г],[к],[х] на [з′],[ц′],[с′] перед закінченням -і в іменниках різного роду Мета:  навчальна: ознайомити учнів із чергуванням кінцевих приголосних [г], [к], [х] на [з’], [ц’], [с’] перед закінченням -і в іменниках різного роду; формувати вмінняй навички застосування правила для пояснення правопису іменників у давальному та місцевому відмінках однини;  розвивальна: розвивати увагу, спостережливість;  виховна: виховувати старанність. Тип уроку: комбінований урок. Обладнання та матеріали: презентація до уроку, аудіо запис співу синички, відео фізкультхвилинки, картки з вправою для парної роботи, табличка для кожного учня, підручник «Українська мова» 4кл. М.Д.Захарійчук, А.І.Мовчун.
Перегляд файлу

План-конспект  з української мови уроку № 40 у 4 класі

Тема: Зміна приголосних [г],[к],[х] на [з′],[ц′],[с′] перед закінченням  -і в іменниках різного роду

Мета:

  • навчальна: ознайомити учнів із чергуванням кінцевих приголосних [г], [к], [х] на [з’], [ц’], [с’] перед закінченням -і в іменниках різного роду; формувати вмінняй навички застосування правила для пояснення правопису іменників у давальному та місцевому відмінках однини;
  • розвивальна: розвивати увагу, спостережливість;
  • виховна: виховувати старанність.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання та матеріали: презентація до уроку, аудіо запис співу синички, відео фізкультхвилинки, картки з вправою для парної роботи, табличка для кожного учня, підручник «Українська мова» 4кл. М.Д.Захарійчук, А.І.Мовчун.

Хронометраж уроку:

  1. Організаційний момент (1хв)
  2. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності (7хв)
  1. Перевірка домашнього завдання (2хв)
  2. Бліц-опитування (1хв)
  3. Каліграфічна хвилинка (2хв)
  4. Творча робота. Робота в парах (2хв)
  1. Повідомлення теми та мети уроку(2хв)
  2. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу( 13хв)
  1. Створення настрою (1хв)
  2. Створення навчального образу (2хв)
  3. Відтворення створеного образу (1хв)
  4. Мовні дослідження ( 3хв)
  5. Тренувальна вправа (4хв)
  6. Фізкультхвилинка (2хв)
  1. Узагальнення й систематизація отриманих знань (13хв)
  1. Дидактична гра «Давайте позмагаємось»(2хв)
  2. Робота за вправою (4хв)
  3. Творча робота (4хв)
  4. Вибірковий диктант (3хв)
  1. Підсумок уроку. Рефлексія (3хв)
  2. Домашнє завдання (1хв)


ХІД УРОКУ

 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ(2хв)

 

  • Вітаю вас на уроці рідної мови.

 

Знов день почався, діти.

Всі зібрались на урок.

Тож пора нам поспішати –

Кличе в подорож дзвінок.

(слайд 2)

 

  • Спочатку сідають дівчатка – краса нашого класу, а потім сила і мужність – хлопчики.

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДЯЛЬНОСТІ (7хв)

 

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 144, с. 66)(2хв)

 

 

  • Діти, зачитайте складені речення. Провідміняйте підкреслені іменники – листя, слово.

Н. листя, слово;

Р. листя, слова;

Д. листю, слову;

З. листя, слово;

О. листям, словом;

М. на листі, на слові;

Кл. листя, слово.

 

2. Бліц-опитування (1хв)

- Дайте, будь-ласка, відповідь на запитання.

-  Що таке іменник? (Частина мови, що називає предмети та відповідає на питання хто?що?).

- За значенням іменники поділяють на ? ( назви істот: (хто?) сусід; не істот: (що?) портфель) .

- Які закінчення мають іменники жіночого роду на  -а, -я в родовому відмінку однини? (Іменники жін.р. на  -а,-я в родовому відмінку однини після твердого приголосного основи мають закінчення  ; після м’якого приголосного та [ж],[ч],[ш]  ).

 

3. Каліграфічна хвилинка (2хв)

 

- Відкриваємо всі зошити. Записуємо число, класна робота. Прописуємо цілий рядок каліграфічно велику та маленьку букву с. Із цієї літери починається назва нашої гості, яка завітає до нас на урок.

(слайд 3)

 

 

  • Які особливості написання мають буквосполучення записані на дошці?

 

4. Творча робота. Робота в парах (2хв)

- Утворіть словосполучення і з′єднайте їх з відповідним відмінком. Виділіть закінчення.

 

(слайд 4)

  • А зараз, діти, у нас буде парна самоперевірка. Звірте свою роботу зі слайдом. У кого є помилки – виправте.

 

(слайд 5)

 

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ (2хв)

 

  • Як я вже говорила, до нас завітала казкова гостя. Це пташка. А як її зовуть ви зараз самі мені відповісте. Її ім’я починається з тієї літери, що ми писали каліграфічно. Так  хто це? (Синичка). Правильно. Сьогодні на уроці ми познайомимося з чарівними перетвореннями в рідній мові. А допоможе нам в цьому Казкова Синичка. Зараз послухаємо як же співає наша гостя! (звучить мелодія співу синички)

(слайд 6)

 

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ(12хв)

1.Створення настрою (1хв)
- Діти, сядьте зручно, розслабтесь. Якщо хочете, заплющіть очі. Уявіть, що ви знаходитеся в осінньому чарівному  лісі, де багато-багато оголених дерев. Під ногами шурхотить листя. І до нас доносяться голоси сороки, ворони, щиглика, горобця, синички.
2.Створення навчального образу (2хв)

На дошці записані слова: нога-нозі, рука-руці, муха-мусі.

Читання слів.

- У цих словах відбулося чергування звуків, а яких саме зараз почуємо.

- Уявіть ,що серед цієї краси росте чарівне дерево, у якого гілки без листя, на яких твердо поселилися звуки [ г ], [ к ], [ х ].

(слайд 7)

 Підлетіла до нього синичка з чарівними крильцями, які нагадують букву і, торкнулася кожного звука і сталися чарівні перетворення. На місці [г ] з'явився звук [з'], на місці [к] –[ц'], а на місці [х] -[с'].

(слайд 8)

3. Відтворення створеного образу(1хв)

- А тепер відкрийте очі і подивимося на слайд, порівняємо те що ви почули з побаченим. І так, у нас відбувається чергування приголосних [г], [к], [х] на [з’], [ц’], [с’] . А як саме зараз дізнаємося.
 

(слайд 9)


4.Мовні дослідження  (3хв)

- А тепер давайте дослідимо, як відбуваються перетворення в нашій мові. Візьміть у руки вашу табличку. Всі мають таку табличку? (так). Добре.


Діти заповнюють таблицю (таблиця роздається кожному учневі до початку уроку):

  • Синичка пропонує вам заповнити чарівну  таблицю, добираючи споріднені слова до поданих у місцевому відмінку, щоб була зміна в кінцевих приголосних [г], [к], [х] на [з’], [ц’], [с’] перед закінченням -і в іменниках різного роду.

 

[г]

[з’]

 [к]

[ц’]

 [х]

 [с’]

круг

 

нога

 

поріг

 

на крузі

дошка

 

байрак

 

рука

на дошці

рух

 

муха

 

вухо

у русі


- Який висновок ви можете зробити? ( В іменниках чоловічого, жіночого й середнього роду  однини кінцеві приголосні [г], [к], [х] перед закінченням -і змінюються на м'які [ з'] , [ц'] , [ с'] .

 

(слайд 11)

5. Тренувальна вправа 148 (с. 68) (4хв)

 

6. Фізкультхвилинка (відео) (2хв)

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ (13хв)

 

1. Дидактична гра «Давайте позмагаємося» (2хв)

- Я зараз вам зачитаю віршик, а ви всі разом по ставите їх в потрібному відмінку.

Як виконуєш завдання,

Не забудь про чергування:

Як поріг – то на порозі,

Ну, а ріг – пиши на розі,

Коли вухо – то у вусі,

А кожух – то на кожусі,

Як урок – то на уроці.

Око – порошинка в оці.

 

2. Робота за вправою 149 (с. 68) (4хв)

  • Прочитайте текст, розкриваючи дужки. Які незрозумілі слова зустрілися вам у тексті?
  • Спишіть речення з іменниками у дужках. Поставте підкреслені іменники в орудному відмінку і позначте закінчення. Запишіть.
  • Цієї ночі нарешті випав сніг. Пухнасті красуні падають і обліплюють

все навколо.

  •  Назвіть однорідні члени речення в останньому реченні ( падають, обліплюють). Якою частиною мови вони виражені?( дієсловом)

 4. Творча робота(4хв)

- Складання із поданими словами маленької  розповіді з вчителем. Запис речень в зошит.

 

(слайд 12)

 

4. Вибірковий диктант (3хв)

    -   Послухайте і відгадайте загадки. Запишіть іменники, у яких чергуються приголосні звуки. Підкресліть  чергування.

 

  • Літом у шубі, зимою в шапці. (Дерево- дереві)
  • Коло бабусі сидить дід в кожусі, проти печі гріється, без водички миється.(Кішка-кішці)
  • Довгі ноги, довгий ніс, по болоті ходить скрізь. (Лелека-лелеці)
  • Два брати через гору живуть і ніколи один до одного в гості не ходять. (Очі-на оці)
  • Якби не було його, не сказав би нічого. (Язик -язиці)
  • Спритний майстер у стрибках:

На деревах, по гілках.

Вся руда, пухнастий хвіст,

Рідний дім для неї — ліс. (Білка-білці)

  • У лісі зростав,

У столяра побував,

В кімнаті оселився,

Полотном укрився. (Стіл-столі)

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ (3хв)

  • Що цікавого дізналися на уроці?
  • Що вам сподобалося?
  • Що найбільше запам’яталося?
  • У яких відмінках іменників відбувається чергування кінцевого приголосного основи [г], [к], [х] на [з’], [ц’], [с’]?

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (1хв)

Вправа 150 (с. 69).

1

 

docx
Додано
9 грудня 2019
Переглядів
1639
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку