План-конспект заняття «Тематична аплікація з соломки "Танок рядженого". Техніки виконання: комбіновані (методи накладки, мозаїки)"

Про матеріал
Техніки виконання: комбіновані (методи накладки, мозаїки). Методи та засоби роботи: словесні (бесіда, розповідь), наглядні (демонстраційний матеріал), практичні (практична робота). Ключові слова: декоративно-прикладне мистецтво, аплікація, мозаїка, композиція, колорит, спорідненні та контрастні кольори.
Перегляд файлу

План-конспект заняття з образотворчого мистецтва для учнів                  9 класу.  Гурток «Дитячий вернісаж».

Дата:

Тема заняття: «Танок рядженого (традиційні учасники народних свят і обрядів). Виконання тематичної аплікації з соломки. Особливості технології тонування соломки акрилом».

Тип заняття: комбіноване заняття.

Мета. 1. Навчальна: формувати уявлення про використання соломи в різних сферах діяльності людини, навчити розумінню правильного напрямку волокна, колірну гаму малюнка, способи приклеювання на основу.              2. Розвивальна: сприяти розвитку художньо-естетичного смаку і логічного мислення, фантазію, уяву, індивідуальність в роботі.              3. Виховна: виховувати любов до народної творчості, інтерес до аплікації із соломи; естетичне ставлення до навколишнього світу.

Обладнання:

1. Для вчителя: візуальний ряд: виставка робіт, виконаних у техніці аплікації з використанням різних матеріалів, малюнки з методичного фонду, навчальні плакати з зображеннями предметів декоративно-ужиткового мистецтва; матеріали для демонстрації послідовності й техніки виконання роботи.

2. Для учнів: ДВП А4 формату, соломка, ножиці, канцелярський ніж, клей ПВА, акрил, перекис водню, ватка, губка, пензлі, ємність для води.

Техніки виконання: комбіновані  (методи накладки, мозаїки).

Методи та засоби роботи: словесні (бесіда, розповідь), наглядні (демонстраційний матеріал), практичні (практична робота).

Ключові слова: декоративно-прикладне мистецтво, аплікація, мозаїка, композиція, колорит, спорідненні та контрастні кольори.

План заняття:

1. Організаційний момент (3 хв.)

2. Актуалізація опорних знань і вмінь (7 хв.)

3. Повідомлення теми і завдань заняття (5 хв.)

4. Вивчення нового навчального матеріалу (20 хв.)

5. Практична робота (45 хв.)

6. Підбиття підсумків заняття (10 хв.)

 

Хід заняття:

  1. Організаційний момент ( 3 хв.)

Слово вчителя. Сьогодні в нас заняття незвичайне,

Та навчить багато нас чому.

Хай буде заняття для нас повчальним!

За це подякуємо йому!

 

2. Актуалізація опорних знань і вмінь (7 хв.)

Проведення мозкового штурму:

1. Згадайте, що таке аплікація та мозаїка?

2. Які технології виготовлення виробів із  соломки, ви знаєте?

3. Як ви вважаєте для чого використовують вироби з соломки?

 

3. Повідомлення теми і завдань заняття (5 хв.)

Слово вчителя. «Сьогодні на занятті ми ознайомимося з історією виникнення аплікації з соломки та створимо дивовижну живописну композицію за допомогою  технології тонування соломки акрилом у комбінованій техніці (методом накладки, мозаїки)».

 

4. Вивчення нового навчального матеріалу (20 хв.)

Розповідь педагога з супроводженням візуального ряду. З давніх давен людина прагнула до краси, до того щоб створити затишок у своїй оселі. Потреба прикрашати своє житло, предмети домашнього використання підштовхнула до розвитку художніх промислів. До нашого часу збереглися шкатулки, рамочки, обкладинки книжок та яйця декоровані соломкою, які створили майстри народного мистецтва в Україні на початку минулого сторіччя. Невелика кількість зразків декоровані соломкою, ще зберігаються в музеях світу датованих ХVIII початком ХХ сторіччя. Варто зазначити, що техніки, які використовувались для прикрашання меблів та інших предметів вжитку існує безліч: в дерево врізались дорогі породи дерева, перламутру, металу та слонової кістки, але бідний селянин не міг дозволити собі таку розкіш, а солома завжди була під рукою.

Техніки наклеювання соломи на поверхню можна поділити на аплікацію, об’ємну аплікацію, мозаїку в якій використовують не тільки квадратики, а різні інші геометричні фігури. Мозаїка може викладатись соломою, як в одному напрямку, так і в різних. Мозаїка, яка виконується в різних напрямках передає рух і гру соломи.

У 60-70 роки широкого розповсюдження набули в усьому світі роботи майстрів аплікації соломкою, які працювали на фабриках Києва, Одеси та невеликих майстернях по всій Україні. Роботами видатних художників були прикрашені холи готелів та ресторанів, бібліотек і т.д. Оволодіти технікою аплікації не важко, але майстер повинен добре знати властивості матеріалу, яким працює, вчасно заготовити матеріал, оволодіти прийомами, вміти правильно підібрати матеріал, мати гарний смак.

 Перейдемо до тлумачення назви нашої майбутньої роботи з соломки: хто ж такі ряджені? Ряджені (перебрані, перебиранці, цигани) – традиційні учасники народних свят і обрядів, що змінювали свій зовнішній вигляд за допомогою незвичайного одягу або масок. У давнину рядження виконувало важливі релігійно-магічні функції, але з часом цей звичай перетворився на веселу розвагу, маскарад. Найдавніші маски традиційного рядження українців зооморфні – Коза, Ведмеді, Журавель, Бик, Кінь, з культом предків пов'язані антропоморфні маски Діда і Баби, а також маски змішаного походження (наприклад, Чорта). Популярними були побутові маски (Маланка, Василі, Наречений і Наречена), соціальні (Козак, Солдат, Піп, Пан, Король, Генерал), етнічні (Циган, Єврей, Турок), професійні (Лікар, Коваль, Сажотрус, Мисливець) та ін. Отож, структура традиційного рядження по своєму відображала реальний світ соціально-побутових відносин в українському селі. Таким чином, розтлумачивши багато нових понять, вирішіть для себе, кого ви будете зображувати в композиції з соломки та перейдемо до виконання ескізу.

 

5. Практична робота (45 хв.)

Пояснення вчителя. Робоче місце - правильно обладнане з гарним освітленням місце, яке підтримується в чистоті та порядку запорука якісної роботи. Робота вимагає зосередженості, уваги, терпіння тому всі предмети мають бути на своїх місцях. Стіл має бути прямокутної форми, стійкий з гладкою поверхнею. Білий колір нам необхідний для того щоб коли ми наклеюємо соломини на кальку було видно контури деталей. На темному тлі лінії деталей будуть зливатися з темним тлом. На робочій поверхні повинно знаходитись саме необхідне: з ліва коробка з соломою, розпластані в смужечки необхідних розмірів соломинки, малюнок, калька, шаблони папір; з права - скальпель, ніж , лінійки, баночка з клеєм ПВА або з лаком, пензлик, ванночка з губкою змащеною водою, олівець, лінійка. Після закінчення роботи необхідно прибрати робоче місце.

Інструменти та обладнання для роботи з соломкою.

\

 

 

 

 

 

 

Мал.1

P81025-195249 P81025-194253

Рис.1, 2.

Варто зазначити, що ми будемо використовувати різні інструменти. Давайте ознайомимося з ними більш детально, використовуючи класифікацію інструментів в залежності від етапу, функціональності, які призначені для роботи з соломкою:    

           * обладнання та пристрої (маркер, ніж-різак, ножиці, пензлі, клей ПВА, перекис водню, ватка, губка) (Рис.1); 

        * живописні матеріали (акрилові фарби, контури бронзового, золотистого, коричневого та чорного кольорів) (Рис.2).

Технологічний процес первинної обробки соломки.

P80912-225921  P80912-225803         Рис.3, 4.

Сортування перед варінням, очищення від листя та бокових пагонів. Зварювання (протягом 2 годин) на маленькому вогнищі. Розрізування ножем-різаком, теплої соломки вздовж стебла вертикально (Рис.3). Прасування солом’яних прутів, просушування (Рис.4).  Сортування прутів за довжиною та товщиною, їх зберігання в сухому місці.

Технологія виконання аплікації.

За змістом аплікацію можна поділити на такі види: сюжетна, предметна, орнаментальна або декоративна. При розробці композиції важливе значення має виділення основного об’єкту і зв’язок з ним інших предметів. Сюжетна композиція відтворює події, явища. Вона відображає рух людей, тварин. Це може бути і зображення пейзажу, і події в нашому житті.

Педагогічний малюнок.

1. Після того, як ми отримали готовий матеріал, можемо перейти до виконання  ескізу, тонового вирішення, узагальнення площин на переферії та деталізація композиційного центру (Рис.5). Переносимо композицію на кальку за допомогою маркеру (Рис.6).

 P80909-200653  P80913-212736

                                               Рис. 5, 6.

2. Наклеюємо підготовлену соломку (зварену, підсушену, пласку) до кальки, дотримуючись руху форми в композиції. Вирішуємо зробити статичне положення центру: розміщуємо соломку вертикально та горизонтально, не повторюючи напрямок соломки на  перефирії (Рис.7). Виконуємо вирізання по виворітній стороні, тому що на папері видна лінія контуру маркеру.  Ножицями обрізаємо папір разом з соломкою (Рис.8). 

P80921-224157P81004-221323   

Рис.7, 8.

3. Переходимо до наступного етапу: наклеюємо різноманітні за величиною деталі, порівнюючи частини з оригіналом (Рис.9). Залишаємо між частинами невеликі проміжки від 1 до 7 мм. в залежності від тонового вирішення роботи. За необхідністю підрізаємо неточні частини різаком (Рис.10).

P81004-211203                 P81007-002211

                                     Рис.9, 10.

4. Наступний етап - фарбування готової композиції з соломки акрилом (золотистого, червоно-мідного та бронзового кольорів) за допомогою губки та пензля (Рис.11). Глибинно-площине вирішення композиції досягається завдяки світлотності, контрастності та теплохолодності кольорів. Непрофарбованим частинам додаємо блиску за допомогою ватки промоченої  перекису водню, прибираючи мутні відтінки від клею ПВА (Рис.12).

P81010-233031  P81010-235416

                                       Рис. 11,  12.

5. Після того, як основна частина роботи фарбами завершена, додаємо деталі  чорним контуром та прорізуванням (Рис.13). За необхідністю підбираємо паспарту та оформлюємо роботу у відповідну рамку. Не забуваємо про назву композиції, наприклад, «Танок рядженого» (Обряд-гра українських народних свят. Символ циклічного круговороту часу). Врешті-решт, маємо готову аплікацію з соломки у комбінованій техніці (методом накладки, мозаїки) (Рис. 14).

P81015-132623  P81024-215651

                                           Рис. 13, 14.

 

6. Підбиття підсумків заняття (10 хв.)

Слово вчителя, запитання до учнів.

  1. Чи сподобалось вам працювати з соломою?
  2. Чи важко робити аплікацію з соломки?
  3. Які технологічні особливості в аплікації з соломки ви запам’ятали?

 

Список використаної літератури:

  1.       Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології (навчальний посібник) / Ілона Миколаївна Дичківська. – Київ: Академвидав, 2004. – 352 с.
  2.       Масол Л. М. Методика навчання декоративно-прикладного мистецтва у школі / Людмила Михайлівна Масол. – Харків : Ранок, 2006. – 256 с.
  3.       Рагозіна В. Особливості методики розвитку творчих здібностей школярів / В. Рагозіна // Мистецтво та освіта. − 2010. – № 1. –                          С. 40-42

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Tvorchosti Bydunok
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 березня 2020
Переглядів
1475
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку