План-конспект заняття з образотворчого мистецтва для 7 класу по темі: Технологія розпису тканини. «Вузликовий батик».
План-конспект заняття з образотворчого мистецтва по темі: Технологія розпису тканини. «Вузликовий батик».
Вид заняття: розпис тканини
Тема: Технологія розпису тканини. «Вузликовий батик».
Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок.
Мета: познайомити учнів з технікою вузликового батика; закріпити знання з історії виникнення та розвитку мистецтва батику.
- освітня: знайомство з історією вузликового батика;
- розвиваюча: розвивати процес зорового сприйманя, чіткості, уваги, уяви, логічного мислення, підбору і гармонії кольорів, координації рухів у процесі розпису тканини;
- виховна: виховувати в дітей повагу до своєї праці, сформувати художній та естетичний смак; виховувати охайність, терплячість, старанність.
Матеріали: тканина, набір акрилових фарб для батика, нитки, ножиці, ганчірки, баночки з водою, пензлі, фартухи.
Обладнання:
Для вчителя: зразки візерунків (одяг), слайд-презинтація, магнітна дошка з магнітами, баночки з водою, ганчірки, фартухи,
Для учнів: тканина, пензлі, фаби для батика, ножиці, нитки.
План уроку:
Хід уроку
І. Організаційний момент
Привітання вчителя із учнями. Перевірка готовності учнів.
ІІ. Повідомлення теми й мети.
III. Актуалізація опорних знань, умінь.
Нагадайте, діти:
IV. Пояснення нового матеріалу.
Діти, а ви знаєте, що мистецтво прикрашати тканину прийшло до нас з глибини століть, а фарбування і набійка тканин є одним з найдавніших ремесл. Це один з перших способів прикраси тканини. Він відомий в країнах Сходу з давніх часів. В Індокитаї вузликова техніка існувала ще до VII століття. В Індії вона широко поширена й донині під назвою Бандху (бандхана, бандхіні), що означає "обв’яжи-пофарбуй". Малюнок складається з безлічі білих і кольорових крапок. Подібні візерунки зустрічаються на древніх фресках і скульптурах. З таких тканин роблять весільний і святковий одяг.
У Малайзії, Індонезії вузликова техніка називається Плангі, що означає "пробіл, пляма". На Суматрі тканину доповнюють вишивкою бісером, в Індії - намистинами, в Африці - вишивкою, перлинами та раковинами. Цей спосіб фарбування був відомий в доколумбовій Америці, на Кавказі, в Тибеті, в країнах Близького Сходу і Північної Африки.
Створення малюнка способом прошивання тканини - більш витончений прийом. В Індонезії така техніка називається трітік.
Слово «батик» - індійського походження і в перекладі означає «малювання гарячим воском». Це мистецтво розвивали з глибокої давнини багато народів світу - індійці, китайці, єгиптяни, але найвищого розвитку і художньої досконалості воно досягло в Індонезії на острові Ява, який вважаєтьс янайдавнішим центром батика.
Вузликовий батик - це не розпис тканини, а її фарбування. Різні колірні ефекти на тканини можна отримати за рахунок перев'язування окремих ділянок тканини вузликами. Вузликове фарбування застосовують для отримання одно- або багатобарвних ефектів на матеріалі, призначених для одягу, та декоративних виробів. Цей спосіб орнаментації тканини вважається найдавнішим. Він був поширений у багатьох країнах світу: Індії, Японії, Китаї. (Мал.1).
Мал.1«вузликовийбатик»
У Росії батик з'явився в ХХ столітті і застосовувався для прикрашання інтер'єру: фіранки, абажури, покривала, скатертини, настінне панно і тд.
Наприклад, в 70-і роки в техніці вузликового батика молодь фарбувала футболки, які перетворювалися з білих, сіро-блакитних в багатобарвні і були "криком моди", а в наступні роки і джинси "виварювали" в цій техніці (Мал.2).
Мал.2 Одяг в техніці вузликового батику.
Сьогодні знову дуже модно носити сарафани, джинси, блузки з різнокольоровими розводами, а також футболки, шарфи, бандани, хустки. Батик стає все більш популярним видом мистецтва в усьому світі.
V. Фізкультхвилинка
«Слон». Стоячи, ноги на ширині плечей або сидячи, притиснути голову до плеча і оглядіти кімнату (клас). Прагнути рухатися всією верхньою частиною тіла, неначе малюєте «вісімку». Під час руху витягнути руку і дивитися на пальці (якщо у полі зору руху вся рука, значить, вправа виконана добре). Повторити іншою рукою.
VI. Практична діяльність учнів
Для роботи знадобляться такі матеріали та інструменти:
Квадратний шматок білої тканини 30х30 см; акрилові фарби; кисть № 5; стаканчик з водою; швейні нитки і серветка, що б накрити стіл.(Мал.1)
Мал.1
Поетапне виконання роботи:
Мал.2
Мал.3
Мал.4
VII. Підсумок уроку
Аналіз та оцінка учнівських робіт. Прибирання робочих місць