План конспектТема: Маса атома. Атомна одиниця маси. Відносні атомні маси хімічних елементів. Хімічні формули речовин. Прості і складні речовини. Багатоманітність речовин. Лаборато

Про матеріал

Тема: Маса атома. Атомна одиниця маси. Відносні атомні маси хімічних елементів. Хімічні формули речовин. Прості і складні речовини. Багатоманітність речовин. Лабораторний дослід №4 Ознайомлення зі зразками простих і складних речовин.

Перегляд файлу

            Олександрівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

Конспект уроку

З хімії 7 класу

(з використанням педагогічної спадщини В.Сухомлинського в процесі викладання хімії)

 

 

 

Тема: Маса атома. Атомна одиниця маси. Відносні атомні маси хімічних елементів. Хімічні формули речовин. Прості  і складні речовини. Багатоманітність речовин. Лабораторний  дослід №4 Ознайомлення зі зразками  простих і складних речовин.

 

 

 

                                                            Виконав учитель хімії:

                                                            Єрмоліна Світлана Іванівна

 

 

                                              2018-2019 н.р

Урок 9, дата проведення 19.10

Тема: Маса атома. Атомна одиниця маси. Відносні атомні маси хімічних елементів. Хімічні формули речовин. Прості  і складні речовини. Багатоманітність речовин. Лабораторний  дослід №4 Ознайомлення зі зразками  простих і складних речовин.

   Мета:

  • ознайомити з поділом речовин на прості та складні, навчити їх розрізняти, показати відмінність між простими та складними речовинами, систематизувати знання про будову та багатоманітність речовин;
  • розвивати пам'ять, творчі здібності, пізнавальний інтерес учнів;
  • виховувати інтерес до науки.

   Обладнання: періодична система хімічних елементів, відеоролик до лабораторного досліду № 4 «Ознайомлення зі зразками простих і складних речовин»

   Базові поняття і терміни: проста речовина, складна речовина.

   Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

– Згадаймо, що таке молекула. (Молекула – це найдрібніша частинка речовини, що має її властивості)

– З чого складається молекула? (З атомів)

– З однакових чи різних? (Із однакових, і з різних)

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Запитання для учнів:

- Назвіть частини з яких складаються фізичні тіла;

- сформулюйте визначення понять : а) «речовина» ; б) «атом»; в) «молекула»;

- що таке хімічний елемент;

- назвіть, скільки елементів відомо науці ;

- чому дорівнює відносна атомна маса Оксигену;

- як позначається відносна атомна маса елемента;

- назвіть найлегший елемент;

- назвіть відносну атомну масу найлегшого елемента;

-  з яких елементів складається молекула води;

- з яких елементів складається молекула Кисню.

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

Подумайте: чи існує різниця між киснем і водою; залізом і кухонною сіллю; вуглекислим газом і воднем.

  Одні з цих речовин містять атоми одного виду , а інші – атоми різних видів. Сьогодні ми поглибимо знання про класифікацію речовин за складом їх молекул.

V. Вивчення нового матеріалу.

   Прості  і складні речовини. Багатоманітність речовини.

   Атоми хімічних елементів сполучаються між собою, утворюючи всю різноманітність речовин, або хімічних сполук.

   Речовини поділяються на прості і складні, про це ви вже знаєте з курсу природознавства. Пригадайте, у чому їх суть.

   Прості речовини складаються з атомів одного виду.  

Наприклад, елемент Гідроген утворює  одну просту речовину – водень. Молекула водню складається з двох атомів хімічного елемента Гідрогену.

   Однак існують прості речовини, які не утворюють молекул, а їхніми структурними частинками є власне атоми, що також сполучаються між собою. До них належать мідь, алюміній, цинк, залізо тощо. Назви простих речовин часто збігаються з назвами відповідних елементів. Наприклад, слово «алюміній» може означати і хімічний елемент, і просту речовину, утворену цим елементом. Назви простих речовин на відміну від назв елементів пишуться з малої літери.

   Більшість простих речовин за звичайних умов перебувають у твердому стані, 12 є газоподібними і лише дві – ртуть і бром – рідини. Розрізняють прості речовини двох типів – метали і неметали.

   Складні речовини складаються  з атомів різних видів.

   Вода є складною речовиною, оскільки утворена двома елементами. Її молекула складається з двох атомів Гідрогену й одного атома Оксигену. Існує понад 20 млн складних речовин. До них відносяться оксиди, кислоти, основи, солі, органічні речовини.                                                                

 

 

Складні речовини не є сумішами простих речовин відповідних елементів. Залишається з’ясувати, чим відрізняються між собою складні речовини і суміші за допомогою демонстраційного досліду.

а) Демонстрація досліду. На картон насипаємо залізний порошок масою 7г і сірку масою 4г. Розмішуємо їх. Що утворилося? Як розділити цю суміш? Розділяємо магнітом.

  Видозмінимо дослід. Насипаєм`о суміш порошків заліза і сірки у пробірку і нагріваємо. Що спостерігаєте? Розбиваємо пробірку, висипаємо утворену речовину і спробуємо розділити залізо і сірку магнітом. Утворена сполука магнітом не притягується.

Висновок: властивості сумішей і складних речовин різні.

Василь Сухомлинський при проведенні уроків з хімії закликав  виконувати  лабораторні досліди  самостійно так як  в цьому віці ви  виявляєте особливу зацікавленість до даного предмета . Тому давайте спрбубуємо також самостійно виконати лабораторний дослід №4 « Ознайомлення зі зразками простих і складних речовин», а також закріпите знання із вивченої теми та навчитесь робити загальний висновок до даного досліду. (Учні переглядають відеоролик лабораторного досліду та потім виконують його в практичному зошиті)

 Лабораторний  дослід №4 Ознайомлення зі зразками  простих і складних речовин.

             1) Організація учнів до лабораторного досліду.

             2) Інструктаж до проведення лабораторного досліду.

             3) Виконання лабораторного досліду.

             4) Складання висновку до лабораторного досліду.

VІ. Узагальнення і систематизація знань.

    Часто Василь Сухомлинський застосовував на своїх уроках різноманітні вправи, давайте також з вами узагальнимо наші знання виконуючи таку вправу як «Тренажер для розвитку уваги», адже В.Сухомлинський вважав, що використання запропонованих завдань сприяє розвитку творчості, інтелекту та логічного мислення учнів; розвивається вміння пов’язувати теоретичні знання з практичними навичками.

1. З поданого переліку речовин випишіть спочатку прості, а потім складні речовини: цукор, вода, кисень, мідь, кислота оцтова, крейда, цинк, молоко, пісок, залізо, нафта.

2. В поданому переліку речовин: олія, скло, алюміній, бензин, золото, жир, спирт, переважають

 а) прості речовини; б) складні речовини;

 в) простих і складних речовин порівну.

     3.Скільки формул простих та складних речовин  наведено в таблиці?

 

А

Б

В

Г

Д

Е

Ж

1

С02

НNO3

СаС03

Мg0

H2

S03

NaОН

2

FеО

Fе203

NаN03

А1С13

СuО

CO2

Мg(0Н)2

3

Н20

NaCl

HCl

H2

С02

Сu(ОН)2

МgО

4

аі2о3

НNO3

S02

P205

H2O

NаNO3

CO2

5

СаС03

NаОН

Сu(ОН)2

МgО

С02

Nа3РО4

Na2O

6

Fе203

Мg0

С02

 

P205

S03

FеО

Н20

7

S03

Н2 S04

Na2S

СuS04

Н2S

К2S03

Са(0Н)2

8

Р

S

C

N2

H2

02

Fe

9

Н20

СuО

Н2S04

NaОН

СuS04

NaС1

KOH

10

HCl

Н2 S04

HNОз

Н2Si03

H2CO3

Н2S

Н3Р04

 

VІІ. Підведення підсумків уроку.

    ( Вчитель разом із учнями підводить підсумок уроку та робить загальні висновки):

  • За якісним складом усі речовини поділяються на прості та складні.
  • Складні речовини істотно відрізняються від суміші речовин.
  • Складні та прості речовини відрізняються за фізичними й хімічними властивостями.

VІІІ. Домашнє завдання.

     Прочитати параграф, відповісти на запитання, повторити назви й хімічні символи елементів. Виписати з підручника п’ять формул складних речовин і описати їх якісний склад.

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, Інтегровані уроки
Інкл
Додано
19 жовтня 2018
Переглядів
1249
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку