Урок ​Тема: Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх протікання.

Про матеріал

Тема: Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх протікання.

Мета: Розкрити суть протікання хімічних реакцій у розчинах електролітів, ознайомити учнів з умовами їх протікання; сформувати вміння складати повні і скорочені йонні рівняння. Розвивати вміння спостерігати, порівнювати, аналізувати хімічний експеримент. Розвивати комунікативні навички, вміння користуватися хімічною номенклатурою, термінологією. Виховувати спостережливість, вміння спілкуватись в колективі.

Перегляд файлу

Тема:  Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх протікання.

Мета:  Розкрити суть протікання  хімічних реакцій  у розчинах електролітів,  ознайомити  учнів з умовами їх протікання; сформувати вміння  складати  повні і скорочені йонні рівняння.  Розвивати вміння спостерігати, порівнювати,  аналізувати хімічний експеримент. Розвивати комунікативні навички, вміння користуватися хімічною номенклатурою, термінологією. Виховувати спостережливість,  вміння спілкуватись в колективі.

Обладнання:    перфокарти «Класифікація електролітів за ступенем дисоціації», магнітні картки Ag+ , NO3, H+, Cl, таб. розчинності. Реактиви для демонстрації: AgNO3, HCl, CuSO4, NaOH, КОН,  H2SO4, фенолфталеїн, пробірки.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і вмінь.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка Д/з.

2 . Гра з кубиком (Вчитель задає питання. Відповідає учень, який спіймав кубик.)

- Дайте визначення поняттям:

а) електролітична дисоціація;    б) електроліти;   в) ступінь дисоціації.

- Як поділяють електроліти за значенням α?

- Які речовини відносять до а) сильних

      б) слабких електролітів?

 3. Запишіть формулу, за якою обчислюється ступінь дисоціації.

3. Робота по перфокартам «Класифікація електролітів за ступенем дисоціації»

Позначити в графах:


А – сильні електроліт

Б – слабкі електроліти

В – неелектроліти

  1. H2SO4
  2. HCl
  3.  C12H22O11 (цукор)
  4. BaCl2
  5. O2
  6. NaOH
  7. Fe(OH)3
  8. CuO
  9. H2S
  10. CH3COOH (оцтова кислота)

Відповідь:


  1. А
  2. А
  3. В
  4. А
  5. В
  6. А
  7. Б
  8. В
  9. Б
  10. Б

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Досить часто ви запитуєте мене: а що буде, якщо цю речовину змішати з іншою? Сьогодні ми з вами спробуємо дати відповідь на це запитання. З’ясуємо, за яких умов відбуваються реакції  йонного обміну. 

Повідомлення теми уроку.

Якщо відбуваються реакції між розчинами електролітів, то в розчині знаходяться не молекули, а йони. Тому реакція відбувається між йонами. Щоб відобразити це записують не тільки молекулярні рівняння, а і йонні.

Мета: 1. Навчитися писати йонні рівняння реакцій.

2. З’ясувати умови протікання реакцій йонного обміну.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя

Правила складання йонно-молекулярних рівнянь.

На дошці зразок.

AgNO3+ HCl = AgCl↓ + НNОз                          молекулярне рівняння

Ag+ + NO3+ H+ + Cl = AgCl↓ + Н+ + NОз  повне йонне  рівняння

Ag+ + Cl = AgCl                                                скорочене йонне  рівняння

  • Нерозчинні, малорозчинні, газоподібні і малодисоційовані речовини записуються в молекулярному вигляді, тобто, на  йони не розпадаються.
  • Сильні електроліти записуються в йонному вигляді.

Реакції йониого обміну — це реакції обміну між електролітами (основами, кислотами,солями)

Реакції йонного обміну відбуваються в трьох випадках:

Вчитель демонструє реакції. Учні з допомогою вчителя  складають молекулярні та йонні рівняння.

1. Реакції, що супроводжуються утворенням осаду

Демонстрація.

CuSO4 + 2NaOH = Cu(OH)2+ Na2SO4

Cu2+ + SO4 2─ + 2Na+ + 2OН = Cu(OH)2+ 2Na+ + SO42

 Cu2+ + 2OН = Cu(OH)2

2. Реакції, що супроводжуються утворенням газу

Демонстрація

Na2CO3 + 2НС1 = 2NaCl + CO2+ Н2О

2Na+ +  CO32─  + + + 2Сl = 2Na+ + 2Сl + СО2 ↑+ H2O

CO32─  + + = СО2↑ + H2O

3 . Реакції, що супроводжуються утворенням слабкого електроліту, наприклад, води.

 Щоб побачити, що відбувається реакція, використаємо індикатор - фенолфталеїн

Демонстрація

2КОН + H2SO4 = K2SO4 + 2Н2О

+ + 2ОН- + 2H+ + SO42- = 2К+ +SO42-+2 Н2О

 ОН+ H+ = Н2О

IV.  Узагальнення й систематизація знань.

  1. Заповніть схему.

 

 

 

  1. Серед запропонованих рівнянь виберіть ті, що відбуваються. Написати повні і скорочені йонні рівняння  реакцій. 

  1. Ba(OH)2 + HCl =
  2. NaCl + KNO3 =
  3. Na2SO3 + H2SO4=
  4. BaCl2 + H2SO4

 

V. Підсумок уроку

 


 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
1747
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку