Тема: Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх протікання.
Мета: Розкрити суть протікання хімічних реакцій у розчинах електролітів, ознайомити учнів з умовами їх протікання; сформувати вміння складати повні і скорочені йонні рівняння. Розвивати вміння спостерігати, порівнювати, аналізувати хімічний експеримент. Розвивати комунікативні навички, вміння користуватися хімічною номенклатурою, термінологією. Виховувати спостережливість, вміння спілкуватись в колективі.
Тема: Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх протікання.
Мета: Розкрити суть протікання хімічних реакцій у розчинах електролітів, ознайомити учнів з умовами їх протікання; сформувати вміння складати повні і скорочені йонні рівняння. Розвивати вміння спостерігати, порівнювати, аналізувати хімічний експеримент. Розвивати комунікативні навички, вміння користуватися хімічною номенклатурою, термінологією. Виховувати спостережливість, вміння спілкуватись в колективі.
Обладнання: перфокарти «Класифікація електролітів за ступенем дисоціації», магнітні картки Ag+ , NO3─, H+, Cl─, таб. розчинності. Реактиви для демонстрації: AgNO3, HCl, CuSO4, NaOH, КОН, H2SO4, фенолфталеїн, пробірки.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і вмінь.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка Д/з.
2 . Гра з кубиком (Вчитель задає питання. Відповідає учень, який спіймав кубик.)
- Дайте визначення поняттям:
а) електролітична дисоціація; б) електроліти; в) ступінь дисоціації.
- Як поділяють електроліти за значенням α?
- Які речовини відносять до а) сильних
б) слабких електролітів?
3. Запишіть формулу, за якою обчислюється ступінь дисоціації.
3. Робота по перфокартам «Класифікація електролітів за ступенем дисоціації»
Позначити в графах:
А – сильні електроліт
Б – слабкі електроліти
В – неелектроліти
Відповідь:
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Досить часто ви запитуєте мене: а що буде, якщо цю речовину змішати з іншою? Сьогодні ми з вами спробуємо дати відповідь на це запитання. З’ясуємо, за яких умов відбуваються реакції йонного обміну.
Повідомлення теми уроку.
Якщо відбуваються реакції між розчинами електролітів, то в розчині знаходяться не молекули, а йони. Тому реакція відбувається між йонами. Щоб відобразити це записують не тільки молекулярні рівняння, а і йонні.
Мета: 1. Навчитися писати йонні рівняння реакцій.
2. З’ясувати умови протікання реакцій йонного обміну.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Пояснення вчителя
Правила складання йонно-молекулярних рівнянь.
На дошці зразок.
AgNO3+ HCl = AgCl↓ + НNОз молекулярне рівняння
Ag+ + NO3─+ H+ + Cl─ = AgCl↓ + Н+ + NОз─ повне йонне рівняння
Ag+ + Cl─ = AgCl↓ скорочене йонне рівняння
Реакції йониого обміну — це реакції обміну між електролітами (основами, кислотами,солями)
Реакції йонного обміну відбуваються в трьох випадках:
Вчитель демонструє реакції. Учні з допомогою вчителя складають молекулярні та йонні рівняння.
1. Реакції, що супроводжуються утворенням осаду
Демонстрація.
CuSO4 + 2NaOH = Cu(OH)2↓ + Na2SO4
Cu2+ + SO4 2─ + 2Na+ + 2OН─ = Cu(OH)2↓ + 2Na+ + SO42 ─
Cu2+ + 2OН─ = Cu(OH)2↓
2. Реакції, що супроводжуються утворенням газу
Демонстрація
Na2CO3 + 2НС1 = 2NaCl + CO2+ Н2О
2Na+ + CO32─ + 2Н+ + 2Сl─ = 2Na+ + 2Сl─ + СО2 ↑+ H2O
CO32─ + 2Н+ = СО2↑ + H2O
3 . Реакції, що супроводжуються утворенням слабкого електроліту, наприклад, води.
Щоб побачити, що відбувається реакція, використаємо індикатор - фенолфталеїн
Демонстрація
2КОН + H2SO4 = K2SO4 + 2Н2О
2К+ + 2ОН- + 2H+ + SO42- = 2К+ +SO42-+2 Н2О
ОН ─ + H+ = Н2О
IV. Узагальнення й систематизація знань.
V. Підсумок уроку