Тема: Література рідного краю. Календарно-обрядові пісні рідного краю.
Мета:
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Обладнання: аудіозапис, відеозапис сучасного виконання календарно-обрядових пісень.
Теорія літератури: автентичний, народна пісня, календарно-обрядова пісня, анафора, рефрен.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ.Актуалізація опорних знань
Як ви гадаєте, наскільки є популярними народні пісні сьогодні?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Знати/Уміти: Протягом уроку ми з'ясуємо, наскільки є популярною народна пісня нині, поглибити відомості школярів про український фольклор розвивати вміння виразно й вдумливо читати пісні, коментувати їхній зміст, виокремлювати й пояснювати художні засоби.
ІV. Узагальнення та систематизація вивченого
1.Але перш ніж перейти до розв'язання поставленого питання, виконаємо закодований диктант.
1 — русальна пісня; 2 — жниварська; 3 — купальська; 4 — щедрівка; 5 — колядка; 6 — колискова; 7 — веснянка.
1. Ми кривого танцю йдемо Кінця його не найдемо.
2. Ангели співають, славу й честь звіщають, На небі і на землі мир проповідають.
3. Прилетіла собі ластівочка. Стала собі щебетати, Господаря викликати.
4. До краю, женчики, до краю, То я вам пиріжечка покраю.
5. Загадаю лиш три загадочки. Як угадаєш — до батька пущу, Не угадаєш — з собою візьму.
6. Ой пущу віночок На биструю воду На щастя, на долю, На милого вроду.
7. Покіль мати з міста прийде Да принесе три квіточки: Ой первую зросливую,
другую сонливую, третюю щасливую.
Ключ-відповідь: 1–7; 2–5; 3–4; 4–2; 5–1; 6–3; 7–6.
2.Прослуховування аудіозапису та перегляд відеозапису сучасного виконання народних пісень («Маланка» (щедрівка) гурт Гайдамаки , «Зілля зелененьке» (веснянка) гурт Свята ватра).
Слово вчителя
Багато відомих митців з усього світу щиро захоплювались та використовували українську музику у власних музичних творах. Сучасна українська музика в деяких окремих жанрах підтримує обрядово-національний характер пісень. Музичний фольклор продовжує існувати у сучасних варіантах музичного мистецтва. Велика кількість сучасних виконавців шукають натхнення саме у народній українській пісні. Музиканти виконують народні пісні у сучасній обробці, цитують музично-фольклорний матеріал, створюють оригінальні композицій на фольклорній основі - інтонаціях, звукорядах, текстах, прийомах виконання. Варто пригадати одних із багатьох зірок сучасної естради, що виконують народні пісні і звертаються до етнічних мотивів, гурт ВВ, Христину Соловій, Аліну Палій, гурт «Мандри», співачку Марію Бурмаку, Іларію та багато інших.
Слід зазначити, що на Слобожанщині накопичено значний досвід участі різних верств населення в цілеспрямованій роботі по збиранню, збереженню та відтворенню традицій обрядової культури українського народу. Варто зауважити, що і на Харківщині є велика кількість колективів, що складають безліч програм та обрядових дійств на основі дослідницьких фольклорних експедицій по Слобожанщині. Музичний репертуар таких колективів складається з ліричних, козацьких, календарно-обрядових, весільних та колискових пісень, що виконуються в автентичній манері. Варто пригадати такі колективи як „Вербиченька” (СМТ Нова Водолага), „Берегиня” (с.Писарівка), „Муравський шлях” (м.Харків) та багато інших.
3.Перегляд відеозапису виконання веснянки Харківським дослідницько-виконавським гуртом «Муравський шлях».
4.Рубрика «Теоретичний кластер»
Запис у зошит значення терміну.
Автентичний – той, який походить з першоджерела, який відповідає оригіналові.
5.Виразне читання календарно-обрядових пісень рідного краю, робота з картками.
Прочитавши пісні, слід визначити їхній різновид і вказати характерні особливості цього роду пісень (наводимо пісні Слобожанщини).
Назва |
|
Час виконання |
|
Зміст |
|
Настрій |
|
Художні засоби |
|
1. Нова радість стала,
Яка не бувала.
Над вертепом звіздар ясна
Увесь світ осіяла.
Пастухи з ягнятком
Перед тим дитятком
На колінця припадають,
Царя-Бога вихваляють.
Ой Ти, Царю, Царю,
Небесний Владарю,
Даруй літа щасливії
Цьому дому, господарю.
Щедрий вечір, добрий вечір,
Добрим людям на здоров'я!
Ходе Ілля на Василя,
Несе пугу житяную.
Куди махне — жито росте,
Жито росте і пшениця.
Та ще й всякая пашниця.
У поля ядром, в домі добром.
Із колоска — ріка зерна,
Із зернини — дві хлібини.
У полі — добрими стогами,
У хаті — хлібом й пирогами.
— Весняночка — паняночка,
Де ти зимувала?
— У садочку на кілочку
Пряла на сорочку.
Як виведу нитку,
Та й пошию свитку.
Як зостануться кінці —
Горобцеві на штанці.
А як будуть торочки —
Горобцеві сорочки.
Як зав'ю вінки
Да на всі святки,
На всі празники,
На русалочки.
Ой луги, луги зелені.
Купала на Йвана.
У Івана сестра Ганна.
Як купався Іван,
доведеться і вам.
Як купався Денис
та й на гільці повис.
Як купався Пилип
та й до гілки прилип.
Як купався Лука,
провалилися бока.
Як купався Кузьма
у гурті з усіма.
А вже сонце на заході,
Нам робити годі, годі,
Бо втомилися, бо втомилися, гу!
Цілий день ми спини гнули,
Серпи жито тнули, тнули,
Притупилися, притупилися, гу!
Притупилися серпи,
Стали важкими снопи,
Сили вже нема, сили вже нема, гу!
Дуже колеться стерня,
Як у копи в кінці дня
Складаєш снопи, складаєш снопи, гу!
V. Підсумок уроку
Звернення до проблемного питання.
Метод «Прес»
VI. Домашнє завдання
Повторити вивчений матеріал з теми. Підготуватися до контрольної роботи.