«Затверджую»
Директор гімназії №11
____________________
ПІБ
ПЛАН
РОБОТИ КАБІНЕТУ ХІМІЇ
НА 2019-2020 НАВЧАЛЬНИЙ РІК
Запорізької гімназії №11
м. Запоріжжя
2019 рік
Аналіз роботи кабінету хімії за 2018-2019 навчальний рік:
Реформування освіти в Україні є частиною процесів оновлення освітніх систем, пов’язаних з визнанням значимості знань як основи суспільного добробуту та прогресу. Ці зміни стосуються створення нових освітніх стандартів, оновлення та перегляду навчальних програм, змісту навчально-дидактичних матеріалів, підручників, форм і методів навчання. Так, у Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти підкреслюється, що зміст базової і повної загальної середньої освіти створює передумови для індивідуалізації навчання, запровадження особистісно-орієнтованих педагогічних технологій, формування соціальної, комунікативної, комп’ютерної та інших видів компетентності учнів.
На сучасному етапі розвитку суспільства все очевиднішим стає значення природничих наук для реалізації концепції сталого розвитку. Не випадково в різних країнах світу пильна увага приділяється вдосконаленню системи природничої освіти, в тому числі й хімічної. Реформування системи освіти при цьому передбачає її відкритість і варіативність, різноманіття форм і методів організації навчальної діяльності, тобто диференціацію навчання.
Хімія, будучи природничим предметом, має величезний потенціал навчання і розвитку. Без знання і розуміння хімічної форми руху матерії неможливо уявити собі сучасну наукову картину світу. Адже світ, що нас оточує – це, перш за все, світ речовин, які є основою живої і неживої природи. Хімічні знання, здобуті учнями в основній школі, створюють підґрунтя реалістичного ставлення до навколишнього світу, в якому значне місце посідає взаємодія людини і речовини, сприяють розкриттю таємниць живого через пізнання процесів життєдіяльності організмів на молекулярному рівні.
Навчання хімії в основній школі спрямовується на досягнення мети базової загальної середньої освіти, яка полягає у розвитку й соціалізації особистості учнів, формуванні їхньої національної самосвідомості, загальної культури, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення і поведінки, творчих здібностей, дослідницьких навичок і навичок життєзабезпечення, здатності до саморозвитку й самонавчання в умовах глобальних змін і викликів.
Випускник основної школи – це патріот України, який знає її історію; носій української культури, який поважає культуру інших народів; компетентний мовець, який вільно спілкується державною мовою, володіє також рідною (у разі відмінності) й однією чи кількома іноземними мовами; має бажання і здатність до самоосвіти; виявляє активність і відповідальність, підприємливість й ініціативність у громадському й особистому житті, має уявлення про світобудову, бережно ставиться до довкілля, безпечно й доцільно використовує досягнення науки і техніки, дотримується здорового способу життя.
На уроках хімії учні розв’язують задачі, які спонукають думати, зіставляти різні методи; сприяють розвитку мислення (творчого, критичного) і застосуванню різних способів вираження думки; інтуїції – здатності передбачати результат і знаходити шлях до розв’язання; знаходити їм практичне застосування. Навчання хімії в умовах нової української школи спрямоване на забезпечення в учнів розвитку узагальнення, порівняння, конкретизації, абстрагування, аналізу та синтезу. Саме такі задачі, методи їх розв`язання виховують хороший смак, хімічну культуру.
У 2018-2019 навчальному році учні гімназії брали участь у 1,2,3 етапах всеукраїнської олімпіади з хімії та різноманітних конкурсах. Учні Лігун Андрій (9-В клас) та Солов'юк Валентин (10-А клас) посіли 1 місце у районному етапі всеукраїнської олімпіади з хімії та брали участь у обласному етапі всеукраїнської олімпіади з хімії, де Лігун Андрій посів почесне 3 місце. Здобувачі освіти гімназії брали участь у Всеукраїнському конкурсі «Кристали» від Малої академії наук, Лігун Андрій брав участь у II (очному) етапі конкурсу та став його Лауреатом. Є у нас і переможці Всеукраїнських конкурсів Геліантус, Колосок (секція Хімія), інтернет – олімпіад та конкурсів від освітнього проекту «На Урок».
Мета базової загальної середньої освіти досягається на основі реалізації основного завдання хімічної освіти, що полягає у формуванні засобами навчального предмета ключових і предметних компетентностей. Ними забезпечується формування ціннісних і світоглядних орієнтацій учнів, що визначають їхню поведінку в життєвих ситуаціях.
Предметна хімічна компетентність учнів є складником ключової компетентності у природничих науках і технологіях. Володіння хімічною компетентністю на базовому рівні означає здатність учнів мислити і діяти з позицій світоглядних орієнтацій і ціннісних установок, сформованих у процесі навчання хімії. Предметна компетентність є складним утворенням, основними компонентами якого є знаннєвий (пізнавальний), діяльнісний (поведінковий) і ціннісний (мотиваційний). Змістове наповнення цих компонентів розкрито в рубриці програми «Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності».
Перелік очікуваних результатів навчання зорієнтує вчителя на досягнення мети навчання за кожною темою програми, полегшить планування цілей і завдань уроків, дасть змогу виробити адекватні методичні підходи до проведення навчальних занять, поточного й тематичного оцінювання.
Компетентнісний підхід у навчанні, на відміну від предметного, передбачає інтеграцію ресурсів змісту курсу хімії та інших предметів на основі провідних соціально й особистісно значущих ідей, що втілюються в сучасній освіті: уміння вчитися, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя, соціальна та громадянська відповідальність, ініціативність і підприємливість. Для реалізації цих ідей виокремлено такі наскрізні змістові лінії: «Екологічна безпека і сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність». Наскрізні змістові лінії послідовно розкриваються у процесі навчання й виховання учнів, є спільними для всіх предметів і корелюються з ключовими компетентностями.
Згідно з метою освітньої галузі «Природознавство» та її хімічного компонента, визначеною в новій редакції Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, навчання хімії у школі спрямовується на розвиток засобами предмета особистості учнів, формування їхньої загальної культури, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення і поведінки, творчих здібностей, дослідницьких навичок і навичок життєзабезпечення.
Кількість годин, відведених на вивчення хімії на рівні стандарту, відповідає навчальним планам для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти, затвердженим Міністерством освіти і науки України (наказ МОН № від 2017 р. «Про внесення змін у наказ МОН від № 995»), а саме: у 10 класі – 1,5 години, в 11 класі – 2 години на тиждень.
Ціннісні орієнтири змісту курсу хімії у старшій школі не залежать від рівня вивчення і визначаються специфікою хімії як науки. Поняття «цінність» включає єдність об'єктивного (сам об'єкт) і суб'єктивного (відношення суб'єкта до об'єкта), тому в якості ціннісних орієнтирів хімічної освіти виступають об'єкти, що вивчаються в курсі хімії, до яких в учнів формується ціннісне ставлення. При цьому провідну роль відіграють пізнавальні цінності, оскільки головною метою навчального предмета «Хімія» є дослідження і вивчення природи.
Вивчення хімії в 10 класу здійснювалося за темами: Повторення початкових понять про органічні речовини. Тема 1. Теорія будови органічних сполук. Тема 2. Вуглеводні. Тема 3. Оксигеновмісні органічні сполуки. Тема 4. Нітрогеновмісні органічні сполуки. Тема 5. Синтетичні високомолекулярні речовини і полімерні матеріали на їх основі. Тема 6. Багатоманітність та зв’язки між класами органічних речовин.
У 10 класі було розширено матеріал із хімії органічних сполук, що вивчався в основній школі. У першій темі розглядалась теорія будови органічних сполук як вища форма наукових знань та ізомерія як явище. Класи органічних сполук вивчались в темах «Вуглеводні», «Оксигеновмісні органічні сполуки», «Нітрогеновмісні органічні сполуки». Окремі теми присвячувалися синтетичним високомолекулярним речовинам і багатоманітності та взаємозв’язку органічних речовин. Належну увагу було приділено будові молекул органічних сполук, розкриттю взаємного впливу атомів, причинно-наслідковим зв’язкам між будовою, властивостями, застосуванням органічних речовин.
Методологічною основою такої побудови навчального змісту хімії для рівня стандарту є ідея інтегрованого курсу хімії – внутрішньопредметної інтеграції навчального предмета «Хімія». Ідея такої інтеграції диктує наступну черговість вивчення розділів хімії: у 10 класі вивчається хімія органічних сполук, в 11 – загальна хімія і хімія неорганічних сполук. Таке структурування обумовлено тим, що узагальнення в 11 класі змісту предмета дозволить сформувати у випускників середньої школи уявлення про хімію, як про цілісну науку, показати єдність її понять, законів і теорій, універсальність і застосовність їх і в неорганічній, і в органічній хімії.
Задачі кабінету хімії на 2019-2020 навчальний рік:
Навчальна програма з хімії для 7-9 класів закладів загальної середньої освіти розроблена на підставі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти та затверджена наказом Міністерством освіти і науки України від 07.06.2017 № 804, для 10-11 класів наказом № 1407 від 23.10.2017 р. «Про внесення змін у наказ МОН № 995». Програма призначена для навчання хімії на рівні стандарту, тобто у класах, де хімія не є профільним предметом. Зміст програми базується на знаннях і компетентностях, набутих учнями в основній школі, і є другим – вищим концентром вивчення хімії.
Вивчення хімії у старшій школі на рівні стандарту спрямоване на подальше формування у випускників наукового світогляду, хімічної культури як складника загальної культури сучасної людини і розвитку їхнього творчого потенціалу задля успішної соціалізації в сучасному суспільстві.
Випускники старшої школи – це цілісні особистості, всебічно розвинені, здатні до критичного мислення; громадяни і патріоти з активною життєвою позицією, які діють згідно з морально-етичними принципами і приймають відповідальні рішення; інноватори, готові змінювати навколишній світ, розвивати економіку, конкурувати на ринку праці, вчитися впродовж життя.
Мета навчання хімії на рівні стандарту відповідає меті повної загальної середньої освіти і полягає у забезпеченні загальноосвітньої підготовки з предмета, що передбачає уміння пояснювати хімічні явища, робити обґрунтовані висновки про них, усвідомлювати вплив науки і технологій на зміну матеріального, інтелектуального й культурного середовищ. Мета навчання хімії на рівні стандарту досягається на основі реалізації завдання хімічної освіти – формування засобами навчального предмета ключових і предметних компетентностей.
Тому перед вчителями хімії гімназії постають такі завдання:
Навчання хімії у старшій школі спрямоване на виконання таких освітніх, розвивальних і виховних завдань:
Організаційна діяльність при підготовці до нового навчального року
№ з/п |
Назва заходу |
Термін виконання |
Відповідальний |
1 |
Опрацювати із здобувачами освіти «Правила поведінки та роботи у кабінеті хімії». |
Вересень 2019 року |
Вчителі хімії –
|
2 |
Провести інструктажі з безпеки життєдіяльності із здобувачами освіти 7-11-х класів:
|
Вересень 2019 року, Січень 2020 року |
Вчителі хімії –
|
3 |
Оформити журнали інструктажів:
|
Вересень 2019 року |
Зав. каб. хімії
Лаборант –
|
4 |
Оформити документи для допуску здобувачів освіти гімназії до виконання практичних робіт та лабораторних дослідів. |
Серпень-вересень 2019 року |
Зав. каб. хімії
Медпрацівник гімназії |
5 |
Перевірити систематизацію збереження портретів видатних хіміків. |
Вересень 2019 року |
Лаборант –
|
6 |
Перевірити систематизацію збереження колекцій. |
Вересень 2019 року |
Лаборант –
|
7 |
Перевірити систематизацію збереження хімічних реактивів. |
Раз на семестр |
Лаборант –
|
8 |
Перевірити систематизацію хімічних реактивів згідно Переліку першочергових хімічних реактивів та матеріалів для середніх загальноосвітніх шкіл України. |
Серпень – вересень 2019 року |
Зав. каб. хімії
Лаборант –
|
9 |
Приготувати робочі розчини для проведення практичних робіт та лабораторних дослідів. |
До 10 вересня 2019 року |
Лаборант –
|
10 |
Оновити медичну аптечку (згідно переліку медпрепаратів кабінету хімії). |
Серпень-вересень 2019 року |
Зав. каб. хімії
Лаборант –
|
11 |
Скласти графік занятості та роботи кабінету хімії. |
До 10.09. 2019 року |
Зав. каб. хімії
|
12 |
Сформувати актив, оформити паспорт та скласти план работи кабінету хімії. |
До 10.09. 2019 року |
Зав. каб. хімії
|
13 |
Отримати акт-дозвіл на експлуатацію кабінету хімії у 2019-2020 навчальному році. |
До 01 вересня 2019 року |
Зав. каб. хімії
|
14 |
Переглянути та за потреби оновити стенд «Інструкції з охорони праці». |
До 01 вересня 2019 року |
Зав. каб. хімії
|
15 |
Оновити інструкції з охорони праці, з ТБ в кабінеті хімії (за потреби згідно нормативної документації). |
Серпень-вересень 2019 року |
Зав. каб. хімії
Фахівець з ОП
|
Навчально-методична робота
№ з/п |
Назва заходу |
Термін виконання |
Відповідальний |
1 |
Для учнів 10 класу згідно нових Програм скласти тестові завдання на сайті освітнього проекту «На Урок» за темами:
|
1 семестр 2019-2020 навч. року
2 семестр |
Вчителі хімії –
|
2 |
Для учнів 11 класу згідно нових Програм скласти тестові завдання на сайті освітнього проекту «На Урок» за темами:
|
1 семестр 2019-2020 навч. року
2 семестр |
Вчителі хімії –
|
3 |
Скласти тексти контрольних та самостійних робіт для учнів 11 класу згідно нових Програм із деяких тем:
|
1 семестр 2019-2020 навч. року
2 семестр |
Вчителі хімії –
|
4 |
Продовжити роботу з апробації електронних педагогічних засобів навчання. |
Протягом року |
Вчителі хімії –
|
5 |
Створювати мультимедійні посібники, презентації, міні-проекти для використання на уроках. |
Протягом року |
Вчителі хімії –
|
6 |
У блозі «На допомогу вчителю хімії», сайті Дистанційного курсу, Google-класі вести постійно діючу сторінку «На допомогу учням». |
Протягом року |
Вчителі хімії –
|
7 |
Брати участь у роботі засідань РМЦ вчителів хімії Олександрівського району та обміну передовим педагогічним досвідом роботи серед членів метод центру вчителів хімії . |
Протягом року |
Вчителі хімії –
|
8 |
Виготовлення та оновлення матеріалів (інструкцій тощо) для проведення практичних робіт, лабораторних дослідів та завдань домашнього експерименту. |
Протягом року |
Вчителі хімії –
Лаборант–
|
9 |
Підготовка матеріалів для проведення ДПА, ЗНО з хімії з урахуванням діючих змін та нововведень. |
Березень-квітень 2020 року |
Вчителі хімії –
|
10 |
Із метою забезпечення виконання «Єдиних вимог до усного і писемного мовлення» оформити виставку кращих робіт учнів, стіннівок, проектів тощо (під час декади природничо-математичних наук). |
Березень 2020 року |
Вчителі хімії –
|
Організація навчально-виховного процесу
№ з/п |
Назва заходу |
Термін виконання |
Відповідальний |
1 |
Брати участь у Всеукраїнській олімпіаді з хімії: І етап
ІІ етап
ІІІ етап |
Жовтень 2019 року Листопад 2019 року Січень-лютий 2020 року |
Вчителі хімії –
|
2 |
З'ясувати алгоритм розв'язання деяких типів розрахункових, експериментальних та розрахунково-експериментальних задач та задач підвищеної складності з учнями 9-11-х класів, в яких Програмами з хімії передбачена мала кількість годин на розв'язання задач. |
Протягом року |
Вчителі хімії –
|
3 |
Оновити та доповнити диференційовані картки для роботи з обдарованими учнями. |
Протягом року |
Вчителі хімії –
|
4 |
Підготувати флеш-картки з завданнями на сайті освітнього проекту «На Урок». |
Протягом року |
Вчителі хімії –
|
5 |
Оновити каталог кабінету хімії, додаткового (роздаткового) матеріалу кабінету хімії. |
Протягом року |
Лаборант –
|
6 |
Проводити консультування учнів:
|
Протягом року |
Вчителі хімії –
|
Позакласна робота з учнями
№ з/п |
Назва заходу |
Термін виконання |
Відповідальний |
1 |
Скласти графік консультацій вчителями хімії щодо підготовки учнів до участі у різноманітних конкурсах; І, ІІ, ІІІ етапах всеукраїнської олімпіади з хімії; захисті робіт МАН; інтернет-олімпіадах та конкурсах; конкурсах «Кристали», «Колосок», «Геліантус», «Соняшник» тощо. |
Серпень – вересень 2019 року |
Заст. директора, вчитель хімії
Вчитель хімії –
|
2 |
Організувати та провести для учнів 7-11 класів 1 етап всеукраїнської олімпіади з хімії, для чого: а) з метою підготовки до олімпіади для кожного класу розробити можливі зразки олімпіадних завдань; б) розробити критерії оцінювання олімпіадних завдань; в) один раз на тиждень проводити заняття з учнями, які готуються та братимуть участь у олімпіаді та конкурсах. |
Вересень – жовтень 2019 року
Протягом року |
Заст. директора, вчитель хімії
Вчитель хімії –
|
3 |
Скорегувати та конкретизувати тематику творчих робіт із хімії для участі здобувачів освіти у роботі МАН та Всеукраїнському конкурсі «Кристали». Організувати проведення співбесід, консультацій, індивідуальних і групових співбесід із метою надання допомоги в науковому обґрунтуванні дослідницько-пошукової теми. |
Протягом року |
Заст. директора, вчитель хімії
Вчитель хімії –
|
4 |
Приділяти увагу роботі з обдарованими здобувачами освіти . |
Протягом року |
Заст. директора, вчитель хімії
Вчитель хімії –
|
5 |
Організувати проведення педагогічного консультування для учнів 7-11 класів. |
Протягом року |
Заст. директора, вч. хімії Вчитель хімії –
|
6 |
Скласти план проведення, взяти участь у підготовці та проведенні декади природничо-математичних наук. |
ІІ семестр 2019-2020 навч. року |
Заст. директора, вчитель хімії
Вчитель хімії –
|
7 |
Провести захист проектів здобувачів освіти 10-11 класів. |
ІІ семестр 2019-2020 навч. року |
Вчителі хімії –
|
8 |
Провести турнір «Занимательная химия» із здобувачами освіти 7-х класів для підвищення пізнавального інтересу до хімії (під час декади природничо-математичних наук). |
ІІ семестр 2019-2020 навч. року |
Вчитель хімії
Лаборант –
|
9 |
Провести бліц-турнір «Юные любители химии» із здобувачами освіти 8-х класів для активізації пізнавальної діяльності та підвищення мотивації до вивчення хімії (під час декади природничо-математичних наук). |
ІІ семестр 2019-2020 навч. року |
Вчитель хімії
Лаборант –
|
10 |
Створювати тематичні презентації, міні-проекти з різних тем хімії (7-11 класи) для подальшого використання їх у навчально-виховному процесі з метою підвищення інтересу учнів до вивчення предмету. |
Протягом року |
Вчителі хімії –
|
Удосконалення матеріально-технічної бази кабінету
№ з/п |
Назва заходу |
Термін виконання |
Відповідальний |
1 |
Дооформити стенди: 1. «Класифікація неорганічних сполук».
|
Протягом року |
Зав. кабінетом хімії
|
2 |
Поповнювати бібліотеку кабінету хімії дидактичною літературою: 1. Григорович Хімія. Практичні роботи з завданнями для тематичних оцінювань (7, 8, 9,10,11 класи) за новою програмою; 2. Ярошенко Збірник завдань та вправ з хімії. 7-11 класи. 3. Савчин Збірник завдань і вправ з хімії для 7,8,9 класів. |
Протягом року |
Вчителі хімії –
|
3 |
Поповнювати бібліотеку кабінету хімії друкованою літературою – науковою, науково-методичною, методичною, довідниковою літературою. |
Протягом року |
Вчителі хімії –
|
4 |
Поповнювати бібліотеку кабінету хімії електронними засобами навчання (Віртуальна хімічна лабораторія, Презентації, міні-Проекти, відео-ролики тощо). |
Протягом року |
Вчителі хімії –
|
5 |
Оновлювати етикетки на склянках з хімічними реактивами (за потребою). |
Протягом року |
Зав. кабінетом –
Лаборант –
|
Інформаційно-бібліографічна робота
№ з/п |
Назва заходу |
Термін виконання |
Відповідальний |
1 |
Вилучати із бібліотечного фонду кабінету застарілу та непридатну для користування літературу. |
Протягом року |
Зав. кабінетом –
Лаборант –
|
2 |
Укомплектувати бібліотеку кабінету підручниками та літературою відповідно до вимог навчальних програм: а) зв'язок із бібліотекою школи; б) зв'язок із РМЦ НМЦ департаменту освіти і науки, молоді та спорту Запорізької міської ради; в) зв'язок із міськими бібліотеками; г) зв'язок із бібліотекою КЗ «ЗОІППО» ЗОР. |
Протягом року |
Зав. кабінетом –
Лаборант –
|
3 |
Оновити картотеки: а) технічних засобів навчання; в) навчальної літератури; г) навчальних приладів; д) навчально-наочних посібників; є) хімічних реактивів; ж) наочності інтерактивної дошки цифрової лабораторії «Енштейн». |
Протягом року |
Зав. кабінетом –
Лаборант –
|
Режим роботи кабінету хімії
у І семестрі 2019-2020 навчального року
|
Понеділок |
Вівторок |
Середа |
Четвер |
П'ятниця |
1 урок
|
|
|
|
|
|
2 урок
|
|
|
|
|
|
3 урок
|
|
|
|
|
|
4 урок
|
|
|
|
|
|
5 урок
|
|
|
|
|
|
6 урок
|
|
|
|
|
|
7 урок
|
|
|
|
|
|
8 урок
|
|
|
|
|
|
Режим роботи кабінету хімії
у ІІ семестрі 2019-2020 навчального року
|
Понеділок |
Вівторок |
Середа |
Четвер |
П'ятниця |
1 урок
|
|
|
|
|
|
2 урок
|
|
|
|
|
|
3 урок
|
|
|
|
|
|
4 урок
|
|
|
|
|
|
5 урок
|
|
|
|
|
|
6 урок
|
|
|
|
|
|
7 урок
|
|
|
|
|
|
8 урок
|
|
|
|
|
|