план уроку " Священна Римська імперія"

Про матеріал
план уроку для учнів 7 класу по темі "Священна Римська імперія" з використанням рольової гри, роботи з ілюстрацією. історичним джерелом, рухавкою для закріплення матеріалу.
Перегляд файлу

Тема: Священна Римська імперія на шляху до роздробленості.

Мета:

  •  ознайомити учнів з історією створення Священної Римської імперії,
  • сформувати уявлення про військові походи німецьких імператорів, історію їх боротьби з папством;
  • з’ясувати причини, які  сприяли роздробленості Німеччини
  • порівнювати розвиток європейських держав, знаходити спільні і відмінні риси
  • розвивати навички аналізу та застосування історичної інформації.

Обладнання: Історія середніх віків: підручник для 7-­го кл (автори Н. Подаляк, І. Лукач, Т. Ладиченко) параграф 15 ; контурна карта,  презентація, інфографіка, малюнок «Золотої булли»

Тип уроку: комбінований

 Історичні поняття:

  • Священна Римська імперія
  • Династія Штауффенів
  • Курфюрст
  •  золота булла.
  • Диво світу
  • Династія Габсбургів

 Історичні особи

  • Генріх І Птахолов
  • Оттон І Великий
  • Фрідріх І Барбаросса
  • Фрідріх ІІ
  • Карл ІУ Люксембургський

Очікувані результати

Після уроку учні зможуть:

  • називати етапи створення Священної Римської імперії;
  • розповідати про військові походи німецьких імператорів;
  • характеризувати історичні події та їхніх учасників;
  • показувати на карті територію Священної Римської імперії.
  • порівнювати процеси в державах Європи
  • пояснювати нові поняття

Основні дати та події:

  • 919 р. — утворення Німецького королівства;
  • 962 р. — утворення Священної Римської імперії;
  • 1356 р — «золота булла», закріплення роздробленості Німеччини

 

Поняття :

  • Священна Римська імперія
  • Династія Штауффенів
  • Курфюрст
  • Булла
  • рейхстаг

 

Хід уроку

І.   Організаційний момент  уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності

  •  Хто   з імператорів утворив єдине Франкське королівство?
  • Що сталося з імперією після смерті Карла Великого?
  • Ким був підписаний Верденський договір?
  • Що передбачав цей договір?

Тема уроку: Священна Римська імперія на шляху до роздробленості.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Відродження імперії: правителі і князі.

   Після розпаду єдиної Франкської держави в її східній частині виникло нове королівство, яке складалося з декількох фактично самостійних герцогств. В 919 році їхні правителі обрали королем герцога Саксонії

 Генріха Птахолова. Із цієї дати починається історія Німецького королівства.

(Карта с. 99.)

Знайдіть Саксонію. Де вона знаходиться?

 Німеччина і зараз одна з найсильніших держав Європи.(відео фрагмент гімну Німеччини з прапором і гербом)

 Сьогодні на уроці ми маємо унікальну можливість послухати німецьких королів і імператорів. (рольова гра)

Генріх (учень) :я  Генріх І очолив країну в часи, коли її знекровлювали постійні вторгнення грізних ворогів – норманів з півночі і мадярів з півдня. Об’єднавши німецькі племена,  я успішно стримував натиск скандинавів. Складніше було зупинити набіги рухливої мадярської кінноти. Для протистояння угорцям  я створив міцне кінне військо та побудував численні фортеці – бурги. Дякувати богу, мій син  Оттон продовжив справу .

Оттон І.(учень)  Я Оттон І, маючи сильне кінне військо я зміг розбити мадярів на річці Лех поблизу міста Аугсбург. Перемога була настільки великою, що угорці назавжди дали спокій німецьким землям. Я став наймогутнішим королем Європи і вирішив відродити державу свого предка Карла Великого. На чолі сильного війська я вирушив до Італії і в 962 році отримав імператорську корону  з рук  Папи Римського. Так  утворилась Німецька Імперія!!!

 Вчитель:  Як і Карл Великий Оттон І  вважав свою  державу наступницею Римської імперії, а згодом стали її називати Священною Римською імперією німецької нації. Священна тому, що населення сповідувало християнство

Слайд   яке слово зашифроване ?

Повідомлення учня про корону Священної Римської імперії

Слайд Чи могли вони бути сучасниками? . Повідомлення про посольство княгині Ольги до Оттона І

Вчитель : щоб зміцнити свої позиції    імператори прагнули заручитися підтримкою церкви, вони щедро дарували їй численні землі та привілеї. А натомість призначали єпископами та абатами своїх людей. В Німеччині їм вдалося зробити церкву  головною опорою імператорської влади. Наприкінці 11 століття  імператори почали самостійно призначати навіть пап.

 Посилення імператорської влади відбулося за правління династії Штауфенів або Гогенштауфенів. Головна мета яких полягала в підкоренні Італії.

Карта с. 99 роздивіться Як ви думаєте чому?

А тепер запрошуємо до слова імператора Священної Римської імперії

Фрідріх І Барбароса: (учень) Я Фрідріх І Брбаросса , правив  імперією в 12 ст. цілих 38 років, я здійснив 6 походів в Італію, саме італійці прозвали мене Барбароссою, що означає «рудобородий».  Спочатку я  уміло користувався розбратом і суперництвом між містами. Цілих два роки моє військо тримало в облозі місто Мілан – найбільший центр процвітаючої Ломбардії. Після капітуляції я наказав вщент зруйнувати місто .Карта  ст.. 99. Знайдіть Мілан

Вчитель : розправа над мешканцями обурила всю Італію і показала що досягти перемоги можна тільки спільними зусиллями. Північноіталійські міста об’єднались в Ломбардську лігу  і в битві при Леньяно  завдали поразки війську Фрідріха Барбаросси нищівної поразки. Сам імператор ледве встиг врятуватися, покинувши на полі свій меч і прапор.  Фрідріх Барбаросса є національним героєм Німеччини. Героєм багатьох легенд і навіть комп’ютерних ігор.

 Онук Барбаросси  ФрідріхІІ отримав прізвисько «Диво світу» Чому? Давайте подивимось інфографіку і послухаємо повідомлення учня.

Розгляньте мініатюру на ст..102, які деталі засвідчують, що Фрідріх ІІ був Миролюбивою та освіченою людиною.

Робота з документом. С. 102. З грамоти Фрідріха ІІ у відповідь на його відлучення від церкви. Як Фрідріх ІІ ставився до папи Римського?

Вчитель : після смерті Фрідріха ІІ   поширилась легенда, що він не помер, а лише зник. Люди вірили. Що скоро імператор повернеться і встановить царство загального миру. Насправді ж після смерті останнього з могутніх Штауфенів загинула і його держава.  Німеччині і Італії посилилась роздробленість. Всі нащадки Фрідріха ІІ загинули. До кінця Середньовіччя жоден з німецьких імператорів не мав такої сили, впливу і авторитету, як видатні правителі династії Штауфенів.

Закріплення матеріалу. Рухавка. (на правильні твердження діти встають, на не правильні – сидять)

  1. Першим Німецьким королем став Генріх І
  2. Німецька імперія виникла в 10 столітті
  3. Угорців переміг ОттонІ
  4. Фрідріха І прозвали Барбароссою за те, що був блондином
  5. Барбаросса зміг підкорити Італію.
  6. Фрідріх ІІ був  чудовим  дипломатом
  7. Він був освіченою людиною
  8. Він відкрив університет в Берліні.
  9. Він зміг об’єднати  всю імперією
  10.  За толерантне ставлення до мусульман його відлучали від церкви

 Вчитель:Оскільки більшу частину свого життя Фрідріх ІІ проводив в походах або в Італії, то надавав німецьким князям великих повноважень і не втручався в їхні справи. Саме тому діяльність Фрідріха ІІ закріпила роздробленість у Німеччині.

 Німеччина знаходилась на перехресті торгівельних шляхів, що сприяло розвитку ремесел і торгівлі.  Німці розвивали гірничу справу . але подальшим економічним успіхам заважала роздробленість держави. У Німеччині не було єдиної грошової одиниці,  кожне князівство стягувало свої мита, податки, мали різні одиниці міри і  ваги . в збереженні роздробленості були зацікавлені тільки князі.

На початку 14 ст. князі обрали короля з нової династії Люксембургів. В 1356 році Карл 4  видав законодавчий акт « Золоту буллу», яка остаточно закріпила роздробленість Німеччини.

Короля обирали більшістю голосів сім курфюрстів, але стати імператором  король міг тільки після коронації Папою Римським. « Золота булла» узаконила право князів карбувати монету,стягувати мита, вершити суд і навіть вести міжусобні війни. В 15 ст корона перейшла до нової династії Габсбургів.  Закони приймали депутати рейхстагу, хоча його рішення не завжди виконувались. Роздробленість була вигідна князям.

А яким верствам  населення вона шкодила?

Отже. На відміну від Англії. Франції і Іспанії. Які перетворювались на сильні об’єднані держави. Німеччина залишалась роздробленою і слабкою державою, хоч і називалась Священною римською імперією.

Закріплення , підведення підсумків, домашнє завдання.

 


 

 

.

 

 

doc
Додано
22 лютого
Переглядів
155
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку