Дата проведення:
Місце проведення: швейна майстерня ліцею
Група ШК-П 40
Предмет: «Виробниче навчання»
Рік навчання: перший
Викладач: майстер в\н - Чорна Олена Миколаївна
Тема програми: Виконання ручних робіт
Тема уроку: Виконання спеціальних стібків, пришивання ґудзиків металевих кнопок, гачків і петель; виконання фігурних закріпок.
Мета:
Навчальна: ознайомити учнів з різними методами виконання, сформувати на основі теоретичних знань практичні навики, прийоми і уміння по виконанню вище вказанних операцій.
Виховна: Виховати старанність, охайність, відповідальність, економне ставлення до витрат матеріалів, відповідальність за свою роботу.
Розвиваюча: В процесі роботи розвинути пам'ять, увагу, уяву, логічне мислення, естетичний смак до оформлення одягу.
Тип уроку: урок по вивченню виробничих операцій
(Урок-змагання)
Метод: робота в малих групах
Матеріально-технічне забезпечення уроку: лекала, лінійка, крій тканини для виконання ручних робіт, сантиметрова стрічка, ножиці, пристрої малої механізації, розпорювач, крейда, наперсток, набір голок для ручних робіт, , альбоми із зразками, інструкційні картки по виконанню ручних робіт та дотриманню правил охорони праці, картки-лото, булавки, нитки, тканина, флізелін, праска, стіл прасувальний, зошит, роздатковий матеріал- питання естафет.
Дидактичне забезпечення уроку:
Література:
Основна –Илюстрированное пособие по изготовлению легкой одежды Труханова А.Т.,М.:«Легкая и пищевая промышленность», 1984г.-160с.,ил.; Легкий жіночий і дитячий одяг:Навч.посібник Борецька Є.Я.,Пацюрковська І.І.,Троць Б.Б.-К.:Вища шк.,1995.-384с.:іл.
Додаткова –Производственное обучение портных: Метод.пособие для средних проф.-техн. Училищ.-2-еизд.,перераб.и доп.-М.:Высш.Школа,1979.-188с.,ил. Ничкало Н.Г.- Педагогічна книга майстра виробничого навчання.-Київ «Вища школа», 1992р.
Міжпредметні зв'язки:
Матеріалознавство: тема «Властивості волокон»
Технологія швейних виробів: «Ручні строчки і машинні шви.»
Хід уроку
І. Організаційна частина
Мета: Привітання, перевірка наявності учнів у класі, готовність їх до уроку і правильної організації робочого місця, зосередження уваги учнів на сприйняті нового матеріалу теми.
(1—2 хв.). Перевіряється наявність учнів і їх готовність до уроку.
Форма організації: фронтальна.
Методи навчання: за джерелом знань і умінь учнів словесні (бесіда).
II.Мотивація навчальної діяльності .
Мотивація навчання
Мета діяльності: заохочення учнів до сприймання навчального матеріалу.
Форма, організації навчання: фронтальна.
Методи навчання: за джерелом знань і умінь учнів - словесні, наочні (розповідь, пояснення, демонстрування).
Слово вчителя.
Тема сьогоднішнього уроку : «Виконання спеціальних стібків».
Отже, продовжуємо вивчати тему: «Ручні роботи».
На сьогодняшньому занятті ви навчитесь правильно пришивати-
Запишіть в щоденник тему уроку(тема записана на дошці)
На попередніх уроках ви вже виконувала ручні стібки, тому давайте пригадаєм. А, щоб пригадувати вам було цікаво ми пограєм в гру «Естафета знань».
Правила гри :
«Естафети знань».
Перший етап «Естафети знань».
Контроль знань теоретичного матеріалу з теми: «Виконання ручних робіт».
Зміст завдання.
Бригадирові надається можливість вибрати із запропонованого набору цифр — дві. Кожна цифра відповідає номеру команди і теоретичного питання. Бригада повинна дати відповідь на вибрані питання. Учня, який має відповідати, визначає бригадир. Час на виконання завдання —1хвилина.
Перелік питань:
Давайте переглянем деякі сторінки з історії, сподіваюсь вам буде цікаво.демонстрація фільму –презентації «Гудзики.Що ми про них знаємо?»- (3 хв.)
III.Вступне інструктування.
Мета діяльності: Підготовка учнів до активного і свідомого виконання операцій по обробці
Форма організації: фронтальна, групова.
Методи навчання, словесні (бесіда, пояснення), наочні (демонстрування зразків, інструкційних карт, схем обробки), практичні.
То, як ми пришиваєм ґудзик?
Ґудзик (білизняний) пришивається щільно, а на верхньому одязі — так, щоб не лежав на тканині, а знаходився на деякій відстані. Для цього треба ґудзик злегка відтягувати від тканини, тим часом пришиваючи його тугими стібками і залишаючи між ним і тканиною деякий, простір. Для того щоб відстань між усіма ґудзиками, які пришиваються, і тканиною була однаковою, під ґудзик можна підкласти 2-3 сірники, котрі після закінчення роботи вийняти. Пришивши ґудзик, ниткою обгорнути утворену "ніжку" кілька разів, потім проколоти крізь тканину і з вивороту закріпити. Ця "ніжка" має бути тим вища, чим товща тканина петлі, що застібається.
У випадках; коли тканина тонка, а навантаження передбачається значне, під тканину для міцності підкласти ще клапоть тканини. Якщо ґудзик декоративний, не призначений для застібання, а є тільки прикрасою, то його пришивають дуже легко, вколовши 2-3 рази, щоб не морщилася тканина.
Гачки пришивають різними способами — залежно від речі, тканини, місця. Іноді потрібно тільки одне: якомога легше застібати, тому що місце розташування гачків заховане і доводиться застібати їх на дотик. У цьому випадку найзручніше розташовувати гачки з саме з краю. В інших випадках — це буває частіше -треба заховати місце застібання. Тоді й гачок, і петлю розташовують не близько до краю, а на деякій відстані-під бортом. Часто гачок і петлю ховають між тканиною і підкладкою, залишаючи на поверхні тільки «борідку» гачка та «дужку» петлі.
Металеву петлю зовсім не застосовують у тих випадках, коли не можна прорізати тканину: вона потовщує тканину і псує вигляд. Тоді її замінюють повітряною петлею. У таких випадках на самому згині, краю, на деякій відстані, один під одним роблять голкою два стібка; між ними протягують нитку і залишають її не натягненою, а у вигляді петлі і ще на тих самих місцях кілька разів повторюють ті ж стібки. Виходить петелька з 4-8 ниток. Цю петельку треба обметати швом через край ,або петельним, але часто-часто. Закінчивши обметування, проколоти голку всередину краю і там закріпити. Таку петлю можна одержати і не на краю, а на рівній тканині.
Повітряні петлі можна і не обметувати, а плести ланцюжком. Петля-ланцюжок за зовнішнім виглядом нагадує тамбурний шов. Уколюють голку в край, де має початися петля і, витягнувши нитку, тут же поряд роблять маленьку петлю. Перш ніж затягнути цю петлю, уводять в неї петлею нитку і тоді першу петлю затягують. Потім уже без допомоги голки, а на двох пальцях лівої руки розтягують другу петлю і просовують в неї петлею нитку. Тепер затягують не дуже туго другу, а на пальцях розсовують третю, щоб у неї просунути четверту і т.д. до бажаного розміру ланцюжка. Кінець ланцюжка закріплюють у краї борта.
Для міцності на тканині без підкладки для закріплення гачка й петлі підкладають смужку тканини або нашивають зверху клаптик.
Кнопки завжди служать для застібання, тому їх треба пришивати міцно, але, на жаль, їх отвори дуже малі, тому рекомендується для пришивання кнопок брати голку якнайтоншу, а нитку якнайміцнішу, хоча й тонку. Та частина кнопки, що зі шпеником, пришивається до правого, тобто верхнього боку, а частина кнопки з виїмкою — до лівого, тобто нижнього боку речі, що застібається. Іноді, якщо тканина тонка, а кнопки розташовані близько одна від одної, під них пришивається планочка.
Під час роботи подумайте над таким питаннями:
Проблемне питання:
( хрестоподібні)
(в тон тканини або за кольром ґудзика)
Закріплення.
Другий етап «Естафети знань».
Перелік питань:
Третій етап «Естафети знань».
Контроль знань з питань охорони праці при виконанні ручних робіт, допуск до роботи.
Зміст завдання.
Учневі, який не відповідає на запитання першого етапу естафети, майстер виробничого навчання задає питання з охорони праці. Вірна відповідь учня, члена бригади «допускає» бригаду до виконання практичних завдань.
Перед тим, як приступити до роботи ви повинні дотримуватись правил з охорони праці, а саме:
Перелік питань:
Час на підготовку до відповіді — 1 хвилина.
IV. Самостійна робота учнів. Час на виконання — 5 годин.
Мета діяльності: активізація отриманих базових теоретичних і практичних знань і умінь та їх комплексне застосування на практиці.
Форма організації: індивідуальна
Методи навчання: практичні, наочні.
Щоб працювати вам було цікаво, пропоную вам гру «Приший ґудзик». Результати гри в кінці заняття. Та команда, яка дасть першою відповідь на проблемне запитання, отримує додатковий бал.За підсумками гри «Естафети знань», і «Приший ґудзик» перемогу здобуває, та команда, яка отримала більшу кількість балів.Успіхів.
План роботи:
Оформлення звіту, щодо проблемного питання.
Поточне інструктування.
Індивідуальне:
Мета діяльності: перевірка правильності виконання завдань, усунення типових помилок, що виникли в процесі виконання трудових прийомів після вступного інструктажу.
Форма організації: індивідуальна.
Методи навчання: словесні, практичні - пояснення, демонстрування.
В процесі роботи майстер індивідуально підходить до кожного учня, спостерігає за його роботою і за необхідності дає поради:
Перший обхід- проводиться після вступного інструктажу, коли всі учні приступили до роботи.
Другий обхід - здійснюється перевірка організації робочого місця, рівень засвоєння показаних трудових прийомів і операцій, раціонального використання матеріалів і інструментів, дотримання правил техніки безпеки.
Третій обхід - виявлення помилок при виконанні робіт і їх усунення.
Четвертий обхід- здійснюється аналіз третього обходу і попереднє оціни вання робіт.
Фронтальне:
Мета діяльності: у разі виявлення типової помилки роз'яснення її суті демонстрування шляхів її усунення або запобігання.
Форма орган і зації: фрон тальн а.
Методи навчання: наочні, словесні, практичні , пояснення, демонстрування.
Типові помилки та шляхи їх усунення.
Проводиться в разі виявлення типових помилок. Пояснення типових помилок:
V. Заключне інструктування.
Мета діяльності: узагальнення майстром найбільш характерних (типових: помилок , що виникли при виконанні окремих операцій і передбачення шляхів їх усунення.
Форма організації: індивідуальна, фронтальна.
Методи навчання: словесні - бесіда, пояснення.
1.Підведенпя підсумків уроку
Отже, на сьогоднішньому уроці ви навчились пришивати гудзики, кнопки, гачки і петлі, а також виконувати прямі і фігурні закріпки і навесні петлі.
Загалом, робота пройшла добре, у того хто був уважний майже не виникало помилок.
2.Характеристика типових помилок і шляхів їх усунення
Найбільш типовими помилками виявились:
3.Демонстрування кращих робіт
5. Оцінювання робіт і оголошення оцінок.
6.Видача домашнього завдання
Домашнє завдання: повторити термінологію ручних робіт,виконати фігурні закріпки, інавесні петлі.
VI. Прибирання робочих місць.
Історія військового гудзика
Цього гудзика подарувала мені молодша сестричка моєї бабусі. Сьогодні її вже немає на світі, а гудзик — ось він, тут. Колись його зробили для того, щоб застібати одяг червоноармійців. Одному художнику сказали, що він повинен розробити проект військового гудзика — простого, дешевого, а разом із тим щоб усім було зрозуміло: це гудзик червоноармійця, гудзик вояка Армії Народу.
Художник довго розглядав кольорові гудзики до різного одягу — думав, як зробити замовлення як найкраще. У нього була ціла колекція металевих гудзиків: блискучі, з двоголовим орлом, офіцерські, тьмяні — солдатські, сріблясті, з молотчками, — студентські, з Техноложки, веселі, золотаві, із лірою — учнів музичного училища, невеликі, сріблясті — кадетські… Усе це повинно було залишитися у іншому житті — до Революції.
Золотий колір не підходив — надто вже дорогий від нього блиск. Срібний — якийсь невеселий, у ньому так мало радощів, сонця. Народна Червона армія обов'язково повинна була виглядати веселою, бадьорою — набагато краще ніж біляки із начищеними крейдою гудзиками. Тут погляд художника впав на бронзовий бюст Бетховена, який стояв у нього на столі.
— Бронза! — промовив художник.— Саме, бронза! Це велично, це гарно, дешево! Треба тепер придумати і якусь емблему! Емблема повинна була коротко і ясно показати усім — це йдуть захисники Революції! Хто вони такі? Селяни і робітники! Ось хто! А які їх символи? У робітника — важкий молот, яким він будує нове життя. У селянина — серп. Ним жінка-селянка жне хліб, який сьогодні потрібний всім. От і символи на гудзик — селянський серп і робітничий молот. Скоро гудзики носила уся Червона армія. А той, найперший гудзик, художник подарував своєму братові, який їхав у Середню Азію боротися із басмачами. Брат пришив його на кишеню гімнастерки, там де серце. У цьому кармані він тримав маленьке фото своєї дівчини — Марусі. Вона була така тріскотуха і дуже безпечна, обіцяла, що й сама піде на війну! Де їй! Мала на зріст, ще й кучерява, як ангелик!
— Ні! — сказав він їй.— Це не дівоча справа! Ми — Червоні Лицарі Революції. Наш девіз: все для інших і нічого для себе! У мене ніколи не буде свого будинку, садку… Нічого для себе!
-- То й що з того? -- відповіла Маруся.-- Я буду -- як ти. Нічого для себе!
Брат художника був відкомандирований навчатися на червоного командира, потім довго добирався до свого загону, а коли нарешті дістався до нього, то не повірив своїм очам. Маруся у чоловічому одязі, у шапці-будьонівці, із кобурою та шаблею на боці, вправно сиділа на коні, який так і витанцьовував під нею. Разом вони били ворогів, вмирали від жаги у пісках… Одного разу червона кіннота пішла в атаку. Над ними палахкотів червоний прапор. Скрикнув командир, впав на коня. Коли скінчився бій, Маруся знайшла свого коханого. Він був важко поранений, але живий. Живе серце закрив від кулі той маленький металевий гудзик із серпом і молотом…
Пошарпаний, знівечений кулею гудзик я бережу як пам'ять про юність моєї двоюрідної бабці Марії, яка була завжди вірною ідеалам своєї юності: все для інших, нічого для себе.
Гра « Приший ґудзик»
Зміцненння дружніх стосунків |
Розвиток інтуїції, передбачування |
Успіх у справах |
Зваблення грошей |
Краса і здоров’я |
Збільшення кількості шанувальників |
Покращення добробуту |
Досягнення гармонії з навколишнім світом |
Успіх у творчості |
Шалене кохання |
Правила гри : розділити учнів на дві команди.
Завдання: пришити ґудзики з чотирма отворами в 10 різних варіантах.
Та команда , яка пришила ґудзики першою- починає і отримує за кожний різний варіант пришивання ґудзика якісно, вірно -1 бал.
Виграє команда в якої більше балів.
Результати пришивання ґудзики можна розшифрувати за таблицею.
Гра «Естафета знань».
Правила гри :
Перший етап «Естафети знань».
Контроль знань теоретичного матеріалу з теми: «Виконання ручних робіт».
Зміст завдання.
Бригадирові надається можливість вибрати із запропонованого набору цифр — дві. Кожна цифра відповідає номеру команди і теоретичного питання. Бригада повинна дати відповідь на вибрані питання. Учня, який має відповідати, визначає бригадир. Час на виконання завдання —1хвилина.
Перелік питань:
Другий етап «Естафети знань».
Перелік питань:
Третій етап «Естафети знань».
Контроль знань з питань охорони праці при виконанні ручних робіт, допуск до роботи.
Зміст завдання.
Учневі, який не відповідає на запитання першого етапу естафети, майстер виробничого навчання задає питання з охорони праці. Вірна відповідь учня, члена бригади «допускає» бригаду до виконання практичних завдань.
Перед тим, як приступити до роботи ви повинні дотримуватись правил з охорони праці, а саме:
Перелік питань:
ДНЗ «Хмельницький центр ПТО сфери послуг»
План-конспект відкритого уроку
Тема: «Виконання спеціальних стібків, пришивання ґудзиків, металевих кнопок, гачків і петель; виконання фігурних закріпок»
Чорна Олена Миколаївна
майстер виробничого навчання
м. Кам’янець-Подільський
2012р.