Автор Гецман Ірина Володимирівна
Костянтинівка
2023
Цей методичний посібник допоможе вчителям прищепити дітям STEM – компетенції.В посібник включено приклади завдань на різних уроках в початкових класах, приклади STEM та STEAM-уроків для учнів 1-4 класів початкової школи.
Запропоновані матеріали допоможуть у формуванні позитивної емоційної атмосфери під час уроку, перехід від традиційної системи до пошуково-пізнавальної, проєктної діяльності: постановка проблеми – багато варіативний вибір колективного рішення– рішення винахідницьких задач; уміння навчатися впродовж життя – основні ключові компетентності концепції НУШ.
Розробки спрямовані на розвиток в учнів творчого мислення, навичок використання інженерного підходу до розв’язання реальних завдань, розуміння важливості практичтичних завдань, усвідомлення ролі технології у їхньому вирішені.Саме застосування такого типу освіти має стати пріоритетним напрямом у питанні підвищення інтересу у дітей до спеціальностей майбутнього.
Розділ 1. Вступ
Розділ 2. STEM-освіта і LEGO
Розділ 3. STEAM-освіта=проєктна технологія
Розділ 4. STEM урок в початковій школі
Список використаної літератури
Вступ
В останні роки в Україні спостерігається бурхливий розвиток комп’ютерних технологій, ІТ-сфери, нанотехнологій, робототехніки. Цей процес є необхідною умовою для реформування та розвитку освіти у відповідь на суспільні вимоги. Тобто технологізація багатьох сфер громадської діяльності вимагає від держави створити сприятливі умови для підготовки кваліфікованих працівників. Через кілька років найпопулярнішими професіями будуть інженер, програміст, аналітик, технік з робототехніки, ІТ, біо- та нанотехнології. Ці напрями навчання охоплюють STEM-освіту, яку можна впровадити в початковій школі. Протягом останніх років у світі спостерігається стрімкий та інтенсивний розвиток практично всіх сфер людського життя. Не залишається осторонь і Україна. Безсумнівно, прогресивні зміни в цих галузях ведуть за собою модернізацію та реформування системи освіти, оскільки в найближчі роки держава потребуватиме кваліфікованих працівників. Такий розвиток подій забезпечить економічну стабільність і сприятиме конкурентоспроможності нашої держави на світовому ринку праці.
Здобуття сучасних професій потребує всебічної підготовки й отримання знань із різних освітніх областей природничих наук, інженерії, технологій і програмування, напрямів, які охоплює STEM-освіта.
Американські вчені вважають, що без рівносильного вивчення і розвитку науки й арт-дисциплін молоде покоління може позбутися навичок креативності. Тому в американських закладах освіти створюють різні програми, які допоможуть запобігти такому явищу.
STEM-освіта широко використовується в таких країнах, як Сполучені Штати Америки, Великобританія, Ізраїль, Австралія, Сінгапур, Китай, Корея.
Теоретичні аспекти проблеми STEM-освіти були розглянуті у працях закордонних (George Lucas, Georgette Yakman, Jonathan W. Gerlach) та вітчизняних учених (І. Василашко, С. Галата, О. Коршунова, Н. Морзе, О. Патрикеєва й інші).
В Україні ще у 2016 р. ініційовано поширення та розвиток STEM-освіти.
У своїй державній політиці у сфері освіти Україна орієнтується на напрями розвитку країн Європейського Союзу та світового співтовариства, спрямована на посилення наукового напряму в навчальній діяльності, зокрема в дослідно-експериментальній, конструкторській, винахідницькій, що забезпечить формування в учнівської молоді компетентностей, необхідних на різних рівнях освіти
Здобуття сучасних професій потребує всебічної підготовки й отримання знань із різних освітніх областей природничих наук, інженерії, технологій і програмування, напрямів, які охоплює STEM-освіта
Сучасна освiта в Українi сьогоднi відчуває значні зміни, що стосуються не тiльки змін у питаннях змісту навчальних матеріалів, а й технологій. Сучасний учитель в умовах дистанційного чи змішаного навчання скоріше виступає «координатором» чи «наставником», ніж просто джерелом знань та інформації. Педагогу важливо підтримувати в дитині прагнення до самостійності, самопізнання, плекати в неї здатності самопізнання, самовдосконалення.
Світ, а разом з ним і вчителі, обертається навколо інновацій: нові ідеї, нові продукти, нові рішення існуючих проблем. Наука, технології, інженерія та математика є основою для інновацій. Розвиток STEM-напрямків в освіті має вирішальне значення для розвитку суспільства в майбутньому.
Впровадження STEM - освіти забезпечить формування всіх компетентностей випускника нової української школи (НУШ). Модель випускника (НУШ):
1) випускник –цілісна особистість;
2) випускник – особистість-патріот;
3) випускник – особистість творча, конкурентоздатна.
Реалізація ідей STEM-освіти потребує використання таких засобів, які допоможуть краще засвоювати науковотехнічні знання, розвиватимуть навички критичного мислення, стимулюватимуть інтерес учнів до інженерних і технічних спеціальностей. Використання засобів STEM-освіти дає можливість учням здійснювати проєктну та дослідницьку діяльність, засвоювати науково-технічні знання, розвивати навички критичного мислення.
В основі STEAM-навчання лежить системно-діяльнісний підхід, самостійна дослідницька робота учнів. STEAM-освіта сьогодні активно застосовується у школах, але найчастіше педагогам звичніше використовувати інші терміни, наприклад, «проєктна діяльність». Створення проєкту передбачає мультипредметність. За STEAM-навчання діти застосовують знання з різних областей: математики й інших точних наук, інженерії, дизайну, використовують цифрові пристрої та технології. Отже, учні засвоюють загальне розуміння процесу створення і роботи над проєктом. STEAM – це універсальний практико-орієнтований підхід, який дозволяє учням справлятися із завданнями будь-якої складності. Водночас діти отримують практичну реалізацію своїх знань. Вирішуючи будь-яке виробниче або побутове завдання, людина змушена акумулювати знання з багатьох областей. Такий підхід корисний і потрібний в сучасній школі. Поступово освіта в рамках окремих предметів втрачає актуальність, і це не випадково. Навчання лише у формі передачі інформації втратило сенс, тому що сьогодні будь-який школяр може зайти в інтернет і знайти необхідні відомості про предмет дослідження. А вміти цією інформацією скористатися, застосувати її на практиці – ось це вміння повинно вироблятися вже у школі.
Одним із найважливіших завдань упровадження STEM-принципів в освітній процес початкової школи є підготовка вчителя. Педагог повинен усвідомити та пропустити через себе всю сутність STEM-освіти, опанувати методику використання STEM-технологій в освітньому процесі початкової школи, здійснювати моніторинг якості освіти, упроваджувати міжпредметну інтеграцію з використанням інноваційних технологій, використовувати нові форми, засоби, прийоми та методи викладання навчального матеріалу, формуючи в учнів новий стиль мислення та навички самостійного здобуття компетентностей. Такий учитель креативний, ніколи не сидить на місці, постійно вдосконалюється, займається самоосвітою, вміє організувати педагогічний процес, який ґрунтується на партнерській взаємодії школи, учнів та батьків.
Щодо впровадження STEM-освіти вчитель початкової школи має перевагу в тому, що він вже є учителем-універсалом і може з легкістю здійснювати інтеграцію шкільних предметів, використовувати дослідницько-проєктну діяльність, творчий підхід до викладання, вчити учнів самостійно спостерігати та робити висновки, формуючи в них критичне мислення. Упроваджувати таку модель навчання зараз актульно, як ніколи, адже цьому сприяє нова освітня реформа.
Як бачимо, Нова українська школа теж базується на цінностях STEM-освіти, тому і вчитель потрібний сучасній школі мобільний і готовий переформатувати своє мислення на інноваційне, який готовий взяти на себе відповідальність працювати з академічно здібними й обдарованими учнями.
Завдання STEM-освіти в молодшій школі створювати попередні умови для
розвитку інтересу в учнів до природничих і технічних дисциплін. Любов до виконання роботи, отримання реального результату є основою розвитку інтересу
учнів до навчання.
Уроки STEM – дуже розважальні і динамічні, що не дає дітям нудьгувати. Вони
не помічають, як проходить час на заняттях, а також зовсім не втомлюються. Будуючи машини, мости, хмарочоси, вони проявляють все більший інтерес до науки і техніки.
Ефективним засобом STEM-освіти є використання конструктора Лего. Упровадження міжнародної програми «Шість цеглинок» є ще одним підтвердженням ефективної взаємодії STEM та НУШ.
Застосування Лего як робочого матеріалу можливе під час проведення будь-якого заняття, усе залежить від фантазії вчителя й учнів. Наприклад, під час вивчення предметів, що належать до мовно-літературної освітньої галузі, за допомогою цеглинок Лего можна позначати звуки у словах, складати схеми речень, інсценізувати вірші, оповідання, казки.
На уроках математики цеглинки слугують для вивчення чисел, дробів, геометричних фігур, складання схем до задач, розв’язування прикладів, порівняння величин, розташування предметів у просторі.
«Я досліджую світ» відкриває перед учнями широкий спектр застосування лего-цеглинок. Їх можна використовувати під час проведення ранкових зустрічей, безпосередньо на заняттях для класифікації певних явищ, об’єктів, ознак, вивчення пір року, місяців, квітів, тварин, країн тощо.
Лего-конструювання не лише сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу, а й розвиває дрібну моторику рук, увагу, пам’ять, критичне мислення, комунікативні навички, підвищує мотивацію до навчання, формує в дітей просторові уявлення, вміння працювати в команді (групі), у парах.
Вплив конструктивної діяльності на розумовий розвиток дітей молодшого шкільного віку вивчав А.Р.Лурія. Саме він зробив висновок про те, «що вправляння в конструюванні впливає на розвиток здобувача освіти, радикально змінюючи характер пізнавальної діяльності». Конструювання – «продуктивний вид діяльності школяра, що припускає створення конструкцій за зразком, за умовами й за власним задумом». Конструктивна діяльність займає значне місце в дошкільному вихованні і є складним пізнавальним процесом, у результаті якого відбувається інтелектуальний розвиток дітей: вони опановують практичні знання, вчаться виділяти істотні ознаки, встановлювати стосунки й зв'язки між деталями й предметами.
Застосування STEM-технологій в умовах НУШ дасть можливість учневі розвиватися як практичний науковець, який не просто здобуває знання у школі, а й уміє використовувати їх у повсякденному житті, змінюючи довкілля на краще; як дослідник, який сприймає світ цілісно завдяки інтегрованому підходу до навчання, уміє правильно, а головне самостійно, робити спостереження, проводити досліди, експерименти, створювати проєкти, задовольняючи свою природну допитливість. Дослідницька компетентність є важливим підґрунтям для навчання у старшій школі. Такий учень зможе узагальнювати та виокремлювати суттєві ознаки, аналізувати, порівнювати, робити висновки.
Важливо, щоб учні вже в 1-му класі вчилися самостійно шукати інформацію, опрацьовувати її, відбирати тільки те, що їм потрібно, використовувати творчий підхід до розв’язання завдань та вирішення проблем. Якщо учні початкової школи будуть займатися саморозвитком та самоосвітою, то в них не виникатимуть проблеми зі вступом у заклад вищої освіти чи працевлаштуванням. Адже такі люди знають, чого вони хочуть, і досягають успіхів.
STEM-освіта і LEGO
«Симетрія»
Мета: Вчити правильно і швидко орієнтуватися в просторі; Розвивати увагу, здатність зосередитися, пам'ять, мислення;вчити уявляти, фантазувати, творчо мислити;
Обладнання: цеглинки LEGO
Хід вправи
Візьміть базову плату і викладіть лінію кубиків зверху вниз по центру. Це вісь симетрії. Викладіть візерунок з одного боку, нехай діти повторюють його з іншого в симетричному відображенні. Чи зможуть діти точно створити симетричне зображення, використовуючи
лінію в якості дзеркальної?
« Руханка з LEGO»
Мета: Розвивати спритність, увагу, координацію рухів. Виховувати активність, інтерес до гри. Закріпити знання дітей з понять « ліворуч», «праворуч», « вперед », « назад».
Обладнання: цеглинки LEGO
Хід вправи
Дітям пропонують взяти 4 цеглинки – жовтого, червоного, синього, зеленого кольорів і уважно слухати завдання вчителя.
- Уважно слухайте мої завдання:
- Покладіть жовту цеглинку перед собою;
- Червону позаду себе;
- Синю праворуч;
- Зелену ліворуч.
Спочатку 1 – 2 рази робимо повільно, а після цього прискорюємось.
Техніка для улюбленої кімнати
Мета Навчити розрізняти і використовувати предмети в побуті відповідно за їх призначенням, генерувати власні ідеї. Розвивати візуальну пам’ять.
Обладнання цеглинки LEGO.
Хід гри
Гра проводиться з групами дітей (4-6 осіб).
Де ж знайти все необхідну для цього техніку? Можна скористатись готовими меблями, а можна запропонувати дітям зібрати необхідні моделі з цеглинок DUPLO.
Попросіть дітей створити моделі приладів, які допомагають, їм та членам їх родини, у побуті.
Діти, відгукуючись на прохання працюють в групах, потім презентують свою побутову техніку, і розповідають про їх призначення.
Запитання до дітей:
- Що було найскладнішим коли ви працювали у групах?
- Як ви впоралися з труднощами?
« Сніжинки такі різні»
Мета вчити генерувати власні ідеї; закріпити знання дітей про форму сніжинок; удосконалювати навички дітей працювати в групі.
Обладнання: цеглинки LEGO.
Хід гри
Діти вибирають цеглинки LEGO синього або блакитного кольорів. З цеглинок однакового кольору групуються групи. Учні складають сніжинки за спільною домовленістю. Після презентації сніжинок кожною групою, учні підсумовують, що однакових за формою сніжинок не буває.
Запитання до дітей:
- Якого кольору сніжинки?
- Якої форми сніжинки?
- Чи однакові ваші сніжинки за формою? Чому?
- Чи важко вам було працювати в групах? Чому?
Тиждень « Космос »
Мета вчити генерувати власні ідеї, працювати на спільний результат, вчити домовлятися та досягати компромісів; розширити знання учнів про космос, зокрема про космічні кораблі; розвивати фантазію, мислення, зв’язне мовлення; повторити математичні поняття «більше-менше»
Обладнання: цеглинки LEGO
Хід гри
Запропонувати дітям з цеглинок LEGO скласти моделі космічного корабля. Поміркувати, кого цей корабель може перевозити.
Запитання до дітей:
- Чи важко було складати модель космічного корабля?
- Порахуйте скільки цеглинок ви використали для будування вашого корабля?
- У кого більше цеглинок використано?
- У кого менше?
Тиждень « Час»
Мета: вчити асоціативно мислити, вчити самоконтролю, зосереджуватися на виконанні
завдання; повторити будні дні; розвивати уважність, зв’язне мовлення; тренувати
пам’ять.
Обладнання: цеглинки LEGO
Хід гри
Учні беруть 5 цеглинок: жовту, червону, зелену, синю, блакитну. Оговорюємо з дітьми,що жовта цеглинка – понеділок, червона – вівторок, зелена – середа, синя – четвер,помаранчева – п’ятниця.
Завдання дітям:
1. Викласти цеглинки з понеділка по п’ятницю;
2. Викласти цеглинки з п’ятниці по понеділок;
3. Показати цеглинку з улюбленим днем. Пояснити чому цей день найулюбленіший.
Тиждень « Літо »
Мета вчити асоціативно мислити, вчити самоконтролю, зосереджуватися на виконанні
завдання; розвивати уважність, зв’язне мовлення; тренувати пам’ять.
Обладнання: цеглинки LEGO
Хід гри
Ранкова зустріч проводиться на вулиці. Учням пропонують взяти цеглинки LEGO
викласти їх перед собою у довільному порядку і прослідити на цеглинку якого кольору сядуть комахи.
Час виконання досліду 5 хвилин.
Завдання дітям:
1. Чи важко було вам виконати це завдання?
2. Що саме було важко? Як ви впоралися з труднощами?
3. На цеглинку якого кольору( кольорів) сів метелик? муха?сонечко?
4. Чи бачили ви коника? Якого кольору була цеглинка?
5. Які комахи сіли на наші цеглинки?
Робототехніка в початкових класах
(приклади цікавих проєктів для здобувачів освіти)
Маленькі фантазери
Мета: розвивати мовленнєву ініціативу, образне мислення, творчу уяву, зв’язне мовлення, стимулювати креативність дітей, розвивати дрібну моторику рук, уміння розв’язувати проблемні ситуації.
Матеріали та обладнання: цеглинки LEGO® DUPLO®.
Ключові слова: творча уява, мова.
Хід вправи
Запросіть дітей сісти півколом на килимку. Розмістіть усередині кола цеглинки різні за формою та кольором. Заздалегідь побудуйте певного персонажа і почніть розповідати дітям історію про прибульців. Завершіть вашу розповідь якоюсь проблемною ситуацією. Запропонуйте дітям також побудувати фантастичного персонажа. По завершенні побудови моделі попросіть дітей спробувати придумати закінчення історії(опис персонажа, об’єднати всіх персонажів в одну фантастичну історію ). Дайте можливість кожній дитині розповісти власну кінцівку історії.
Результати проєктів STEM i LEGO
STEAM-освіта=проєктна технологія
Сім чудес України
У роботі над проектом "Сім чудес України" здобувачі освіти початкових класів школи знайомляться з історією найстаріших та найвідоміших споруд на території нашої країни, серед яких фортеці, монастирі, собори, парки. До списку "дивних" місць України також віднесли Національний заповідник – острів Хортицю.
Докладніше про проект:
У своєму дослідницькому проекті "Сім чудес України" здобувачі освіти представили короткий опис кожного з семи чудес України, розповіли історію кожного місця, його роль в історії України та значення у сучасному світі, виявили, в чому насправді полягає особливість самих відомих споруд України.
У межах проєкту "Сім чудес України" було з'ясовано, який зміст вкладають в слово «чудо», та яким об’єктам в Україні надають статус «чудо», знайдено матеріали про використання цих споруд на сучасному етапі розвитку України.
Цей міні-проект у початковій школі підіймає рівень патріотизма та розширює знання здобувачів освіти про рідну країну, формує правильні погляди на збереження надбання минулих століть та будування нової держави.
Зміст міні-проєкту
Вступ
1. Тлумачний словничок.
2.Києво-Печерська лавра.
3. Софійський собор.
4. Кам’янецька фортеця.
5. Парк «Софіївка».
6. Національний заповідник – острів Хортиця.
7. Хотинська фортеця.
8. Херсонес Таврійський.
Вступ
Одного літнього вечора, сидячи перед телевізором і перемикаючи канали, я натрапила на програму, у якій цікаво розповідали про Єгипетські піраміди. З цієї програми я дізналася, що існували дивовижні споруди, які називають чудесами світу. Я зацікавилася ними, знайшла відповідну інформацію та захопливо все про них прочитала. Але виникло питання: якщо існують чудеса всього світу, то чи є такі незвичні споруди у моїй рідній Україні? І я вирішила це питання дослідити.
Мета мого дослідження: дізнатися про особливі місця України, з’ясувати, в чому особливість самих відомих споруд України.
Об’єкт дослідження: сім дивовижних місць України.
Завдання дослідження:
1. Зясувати, який зміст вкладають в слово «чудо».
2. Дізнатися яким об’єктам в Україні надають статус «чудо».
3. Детально познайомитися з цими об’єктами.
Етапи міні-проекту про сім чудес України:
1. Відвідати шкільну бібліотеку та підібрати необхідну літературу для проекту.
2. Із допомогою свого керівника роботи знайти матеріал в Інтернеті.
3. Із зібраного матеріалу вибрати основні відомості про споруди.
4. Знайти матеріал про використання цих споруд на сучасному етапі розвитку України.
5. Створити презентацію «Сім чудес України».
Тлумачний словничок
Диво, чудо — явище, що сприймається як спричинене надприродними силами, чаклунством, втручанням божественної сили. В переносному значенні — те, що гідне великого подиву, незвичайне, дивовижне, що викликає загальне захоплення, вражає своїми якостями, властивостями, красою.
Сім чудес України – це сім найвидатніших пам’яток, маючих історичне та культурне значення. У 2007 році, головні чудеса країни були визначені під час проведення однойменного всеукраїнського конкурсу. У голосуванні, що проводилося у онлайн – режимі, прийняло участь сімдесят сім тисяч громадян. Також під час проведення конкурсу враховувалася думка експертів зі сфери культури, історії та туризму.
Дивовижні, істерико-культурні пам’ятки, які потрапили до переліку Сіми чудес України являють собою об’єкти державної цінності, які викликають живий інтерес не тільки в українців, а й у туристів, що приїздять подивитися на них з інших далеких країн. І це досить природно, тому що багато в Україні чудових місць, краса яких здається величною та якоюсь нерукотворною.
Києво-Печерська лавра
Києво-Печерська лавра - православний монастирський комплекс в Києві. Один із найбільших християнських центрів-святинь країни. Визначна пам'ятка історії та архітектури. 1994 року внесений до переліку Світової спадщини ЮНЕСКО.
Своє існування лавра почала дуже давно, ще за князя Ярослава Володимировича. У 1051 році два ченці Антоній і Феодосій з іншого міста прибули до Києва.
Оскільки жити було ніде - почали рити печери і використовувати їх в якості житла. У ті далекі часи практично все населення Києва жило в печерах і землянках, за винятком, звичайно ж, знаті. З часом все більшу кількість ченців з'їжджалися в тутешні краї. Підземне місто продовжувало зростати, а пізніше - і надземні кам'яні споруди з храмами. Були зведені могутні стіни, що закривали собою собори, церкви, дзвіниці, входи в безліч печер.
У XVIII столітті Києво-Печерська лавра стала найбільшим церковним об’єднанням в Україні: їй належали 3 міста, 7 містечок, близько 200 сіл і хуторів, понад 70 тис. кріпаків, 2 паперові фабрики, 11 цегляних і 6 скляних заводів, більше 160 винокурень і вітряків, близько 200 шинків, 2 кінних заводи. Зараз лавра - найбільший православний монастир України. На території Верхньої лаври діє Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник (від 1996).
Києво-Печерська лавра спадщина ЮНЕСКО
Софійський собор
Софійський собор, або Софія Київська — визначна пам'ятка історії та архітектури України, розташована на Софійській площі міста Києва. Збудований 1037 року київським князем Ярославом.
Протягом багатьох тисячоліть Софійський собор був и залишається одним із головних символів не тільки міста Києва, а й України взагалі. Мало що збереглося від Київської Русі на території сучасного Києва. Софія Київська - одна з небагатьох пам'яток архітектури, яка збереглася до наших днів.
Софія ще й відома коронацією Володимира Мономаха. Свого часу Софія була зруйнована сином Юрія Долгорукого. Її спалював хан Менглі-Гірей, грабував хан Батий. Відновлював гетьман Іван Мазепа. Але цим випробування не закінчилися. Храм розграбували більшовики, а трохи пізніше - гітлерівці. Але Софія Київська з гордістю вистояла! Цим місцем можна справді пишатися, тому що воно зберігає 260 кв. метрів мозаїки і 3000 кв. метрів фресок. Це найбільша і унікальна колекція подібного живопису епохи раннього Середньовіччя Європи!
Цей собор - спадщина ЮНЕСКО.
Кам’янецька фортеця
Не міг не отримати назву одного з чудес України Камінець – Подільский – заповідне місто Украйни. Воно вважається одним із найстародавніших та має дивовижну, багатовікову історію. Чудові архітектурні пам’ятки, зібрані у цьому містечку, старовинні укріпні спорудити, величні храми, та фортеця с фортечним містом справляють на туристів дійсно незабутню враження!
Кам'янець-Подільська фортеця — фортеця у місті Кам'янець-Подільський (Хмельницької області України). Відома з XIV століття як частина оборонної системи міста Кам'янець, колишньої столиці Подільського князівства XIV–XV ст., Подільського воєводства XV–XVIII ст., а далі Подільської губернії (1793–1924 pp.). Є складовою частиною Національного історико-архітектурного заповідника «Кам'янець», що належить до «Семи чудес України».
Всі укріплення Кам'янця поділяються на дві категорії — замок і міські фортифікації. Самий замок складається з двох частин: старого замку з мурами та баштами і нового замку з земляними валами та ровами. Фортеця була збудована до часів появи вогнепальної зброї, тому башти замку та міста були повністю кам'яними та мали кам'яні кронштейни і верхи.
Ніхто не проходив повз фортеці протягом століть. Через це вона отримала за роки свого існування впливу не одного народу: турків, українців, поляків, росіян, вірменів. Пролетіло не одне століття, а фортеця і сьогодні залишається дуже популярною. Зараз в стінах фортеці проводять безліч лицарських турнірів і фестивалів.
Так само Кам'янець-Подільський полюбили учасники повітряних видів спорту. Щороку в травні десятки повітряних куль пролітають над могутніми стінами заповідника «Кам'янець».
Парк «Софіївка»
Ще одне диво, про яке не можливо не згадати, це парк «Софіївка», розташований у місті Умані, що на Черкащині. Національний дендрологічний парк «Софіївка», або Софіївський парк — шедевр світового садово-паркового мистецтва кінця XVII — початку XIX століть. Він представляє собою пам’ятником світового паркового мистецтва ландшафтного типу кінця вісімнадцятого – початку дев’ятнадцятого сторіч.
Граф Станіслав Потоцький створив чудовий парк «Софіївка» для своєї чарівної дружини Софії. На будівництво парку пішло 6 років.
У Софії було грецьке коріння, тому невід'ємною частиною основних мотивів парку була еллінська міфологія: давньогрецькі топоніми; річка Стікс; Іонічне море; підземна річка Ахерон; острів Анти-Цирцеї; статуї грецьких мислителів і богів.
У парку «Софіївка» росте понад 2000 видів дерев і кущів (місцевих і екзотичних), серед них: таксодіум (кипарис болотний), сосна Веймутова, тюльпанове дерево, платан, гінкґо, смерека та багато інших. Колективом парку видано каталог рослин, в якому нараховується 1994 таксони, з них 1220 деревних і кущових порід та 774 трав'янистих рослин, в тому числі 25 таксонів ліщин, 24 — буків, 41 — ялин, 44 — ялівці, 100 — ліан, 320 — троянд, 57 — рододендронів, 376 — ґрунтопокривних та 98 — квіткових рослин. Колекційний фонд парку в 2007 році нараховував 3323 таксонів, з них: 546 деревних, 1557 кущових, 115 ліан, 1212 трав'янистих рослин, з них 914 інтродукованих та 246 аборигенних.
Відмінний стан парку приваблює сюди щороку велику кількість туристів. В уманському парку кожен знайде собі заняття до душі: пішохідна екскурсія, водна прогулянка на човні або на невеликому пароплаві, катання на конях.
Національний заповідник – острів Хортиця
Існує дуже багато версій походження назви острова, втім більшість дослідників виводять назву від тюрксько-половецького «орт», «орта», що означає «середній» (посеред Дніпра). Серед низки версій, назву виводять від «хорт» — «пес», від давньослов'янського бога Хорса.
Найбільший острів на Дніпрі (довжина в 12,5 км) - Хортиця. У XV-XVIII століттях на острові утворилися козацькі укріплення Запорізької Січі. На Хортиці жили запорізькі козаки, готувалися до бойових походів, займалися будівництвом своїх знаменитих кораблів - «чайок». У 1709 році Запорізька Січ була зруйнована московськими військами.
Лише через 300 років, вона частково була відновлена. Тепер вона виступала в ролі історико-культурного комплексу «Запорізька Січ» на острові Хортиця.
Сьогодні на острові кожен може потрапити в атмосферу тодішньої незалежної республіки козаків, подивитися, як жилося нашим мужнім предкам в куренях, зайти до церкви, побачити роботи козацьких ремісників, поспостерігати, якими умілими вони були наїзниками.
Хотинська фортеця
Хотинська фортеця (рум. Cetatea Hotinului) — фортеця XIII–XVIII століть у місті Хотині на Дністрі, що у Чернівецькій області, Україна. Є Державним історико-архітектурним заповідником. Вважається одним з семи чудес України.
Хотинська фортеця веде свій початок від Хотинського форту, що був створений у X столітті князем Володимиром Святославичем як одне із порубіжних укріплень південного заходу Русі. Форт, який згодом було перебудовано на фортецю, розміщувався на важливих транспортних шляхах, що з'єднували Київ із Пониззям (пізнішим Поділлям) і Придунав'ям.
Завданням форту була оборона поселення Хотин і переправи через річку. Перша кам'яна фортеця була невеликою. Впродовж століть ця фортеця була таким собі «Феніксом», вона потерпала та зазнавала руйнації від рук завойовників і знов відбудовувалася, її неодноразово піддавали реконструкції та розширенню.
Найкраще до наших днів зберігся Хотинський замок. Сьогодні на території Хотинської фортеці створено Державний історико-архітектурний заповідник. Тут полюбляють проводити свята козацької звитяги.
У 2010 та 2011 роках на території Хотинської фортеці проводився міжнародний фестиваль з історичного середньовічного бою «Битва націй». Образ неприступного замку не раз використовували кінематографісти — тут знято чимало історичних фільмів: «Гадюка», «Захар Беркут», «Балада про доблесного лицаря Айвенго», «Три мушкетери», «Чорна стріла», «Стара фортеця», «Стріли Робін Гуда», «Яса», «Тарас Бульба».
Херсонес Таврійський
Херсонес Таврійський (у перекладі з дав.-гр. означає «півострів», за середньовіччя — Херсон, у давньоруських джерелах — Корсунь) — старогрецьке місто - держава в південно-західній частині Криму (у межах Севастополя).
2000 років тому Крим, Приазов'я і Південь сучасної України населяли Древні греки. Греки були великим народом, який будував міста, воював і успішно займався торгівлею. На пам'ять про колишні часи греки залишили нам руїни Херсонеса. Зараз кожен може прогулятися стародавніми вулицями міста греків, які були знайдені при розкопках археологів.
Дослідження руїн колишнього Херсонесу розпочато з 1827 р., а систематичні розкопи — з 1876 р. При розкопах виявлено залишки грецьких, римських і візантійських оборонних мурів, житлових кварталів, домів з басейнами на дощову воду, лазничками й ін. устаткуваннями, господарчих і ремісничих споруд; понад 50 християнських церков, терм, театру (на 3000 осіб) тощо. За мурами міста розкопано чимало поховань з багатим інвентарем.
В ті часи, хто володів фортецею, той і ставав володарем цих територій. Правителями фортеці за всі вісім століть побували як українці, так і турки, і поляки, і молдавани, і австрійці, і росіяни, і знову українці.
Місто-фортеця Херсонес за період свого існування відіграло величезну роль у захисті свого народу від різноманітних завойовників. Можливо, через це його часто зображували художники.
23 червня 2013 року на 37-й сесії Комітету Світової спадщини ЮНЕСКО, що проходила у Камбоджі, Херсонес Таврійський був включений до списку світової спадщини ЮНЕСКО. До списку була також внесена і хора — сільськогосподарська округа навколо Херсонес. На території Херсонесу міститься Херсонеський історико-археологічний музей-заповідник.
Сім чудес України – це свідчення багатої історії та високого рівня культури і мистецтва нашої країни, якими має пишатися кожен громадянин нашої держави. Розповівши про неймовірні історичні споруди своєї Батьківщини, я сподіваюся зацікавити моїх однолітків до вивчення історії своєї країни. А головне – зібрати свою похідну сумку і вирушити у мандри неймовірними місцями України, бо це того варте!
Результат проєкту - презентацію можно переглянути перейшовши за QR-кодом
STEM урок в початковій школі
Тема. Планети. Сонячна система.
Мета: формувати в учнів уявлення про планети Сонячної системи; вміння описувати будову Сонячної системи; пояснювати різницю в тривалості року на різних планетах; дослідили рух планет по орбітах.
Розвивати спостережливість, мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, уміння порівнювати, аналізувати й робити висновки. вчитись працювати в групі, команді;
Виховувати інтерес до вивчення природничо-математичних наук.
Очікувані результати:
- вивчають назви планет Сонячної системи, описують її будову, пояснюють чому на різних планетах різна тривалість року;
- досліджують рух планет по орбітах;
- створюють 3D модель Сонячної системи.
Форма проведення уроку: урок-подорож.
Тип уроку: STEM урок.
Обладнання: Комп’ютери, мультимедійне обладнання, принтер, Інтернет, відео, фотографії планет Сонячної системи. Матеріали для виготовлення макету Сонячної системи 3D (пінопластикові кульки різного діаметру, пластилін, фарби, кольоровий папір, клей, маркери-назви планет).
Хід уроку
I. Хвилинка афірмацій
II. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Що таке Всесвіт?
2. З чого складається Всесвіт?
III. Мотивація навчальної діяльності.
В усі віки усі народи обожнювали Сонце і поклонялися йому. Наші предки слов’яни поклонялися богові Сонця, називали його Даждьбог, або Ярило. Численні вірування, обряди, традиції, що й досі збереглися у різних народів, пов’язані з давніми уявленнями про Сонце.
«Робота над анаграмою» - Розшифруйте анаграму і дізнайтеся тему нашого уроку. АНЧЯНОС АМЕТСИС (СОНЯЧНА СИСТЕМА).
- Привіт! Мене звати Центаврик! Я – мешканець дивовижного Всесвіту. Запрошую вас разом зі мною у цікаву подорож до Сонячної системи.
Слухайте мене уважно, бо в кінці уроку на вас чекає цікаве завдання.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Значення Сонця.
Сонце – джерело світла і тепла на Землі. Яке значення в житті рослин, тварин має Сонце? Чому Сонце це зірка?
(Учні знаходять відповіді на питання). Сонце це і є зоря, яка знаходиться найближче до нас, від усіх зірок, яких в нашій Галактиці налічується понад 150 мільярдів. Так само, як і всі інші зорі, воно є велетенською розжареною, газовою кулею. Діаметр Сонця – 1 390 600 км . Температура на поверхні Сонця близько 6000 С. Звичайно при такій температурі, всі речовини з яких складається Сонце перебувають в газоподібному стані.
Центаврик пропонує учням подивитися відео «Сонячна система – цікаві факти»,
Відповіді на питання:
Чому Сонце називають розжареною кулею?
Як ви гадаєте чому планета Земля обертаючись навколо Сонця не отримує ушкоджень?
Центаврик звертає увагу учнів, яка відстань відділяє Землю від Сонця.
Фізкультхвилинка «Ракета»
Ми в ракету дружно сіли (Імітація.)
І у космос полетіли. (Махи руками.)
Повз малі планети й зорі (Стрибки з обертанням руками.)
Летимо, як метеори. (Біг на місці.)
Обігнали ми комету — (Стрибки на місці.)
Повернулись на планету! (Повернення на місця.)
2. Сонце - центр Сонячної системи.
Центаврик. Навколо Сонця обертається 8 планет разом із супутниками і безліч малих небесних тіл (астероїдів, комет, метероїдів).
Астероїди - тверді небесні тіла, що утворилися внаслідок вибуху планети й рухаються у Сонячній системі між Марсом та Юпітером, у вигляді уявного поясу, який відмежовує планети земної групи (Меркурій, Венера, Земля, Марс тобто внутрішні), від планет - гігантів газової групи (Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун зовнішні).
Комети - небесні тіла , які складаються з великих нагромаджень льоду та замерзлого пилу
Метеори - тверді тіла космічного походження, які потрапляючи в атмосферу, утворюють короткочасні спалахи. Метеорити - це метеорні тіла, які не спалахують в атмосфері а досягають поверхні Землі.
Це відбувається тому, що маса Сонця більша у 750 разів за загальну масу всіх тіл, що обертаються навколо нього. Маючи таку масу, Сонце наче «величезний магніт» створює силу притягання, якої достатньо, щоб утримувати всі небесні тіла біля себе. Розміри Сонячної системи визначаються так званою сферою впливу Сонця, де його притягання переважає притягання сусідніх зір, десятків. У Землі один природний супутник– Місяць.
Сонце та небесні тіла, що обертаються навколо нього, називаються сонячною системою.
3. Склад Сонячної системи.
Учень. До складу Сонячної системи входять вісім планет:
1-Меркурій,
2-Венера,
3-Земля,
4-Марс,
5-Юпітер,
6-Сатурн,
7-Уран,
8-Нептун із супутниками, сотні тисяч астероїдів, комети та метероїди. До планет земної групи належать Меркурій, Венера, Земля і Марс. А до планет гігантів - Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун. Природні супутники планет - це тіла Сонячної системи, які обертаються навколо планет на зразок того, як планети обертаються навколо Сонця. Якщо в Меркурія і Венери супутників немає, то в Сатурна їх кілька.
4. Як рухаються планети в Сонячній системі.
Центаврик. Усі планети рухаються навколо Сонця по лініях, які називаються орбітами.
Час, протягом якого планета здійснює повний оберт навколо Сонця, називають роком. Планети ще обертаються навколо власної осі. Час одного повного оберту – доба. На Землі рік триває 365,25 діб. Зверніть увагу, що земний рік-це число діб. Тому, за 4 роки «набігає» ще 1 доба. На календарі кожного четвертого року з'являється
29 лютого рік тривалістю 366 діб-високосний. Тривалість року на планетах залежить від їхньої відстані до Сонця. Він довший, чим далі від Сонця розташована планета. Сонце не тільки нагріває, а й освітлює планети та їх супутники. Ви вже знаєте, що вони світять відбитим від їх поверхні сонячним світлом. Планети Марс, Венера, Юпітер ми можемо бачити на зоряному небі неозброєним оком.
V. Закріплення вивченого матеріалу:
Coнячнa cиcтeмa — ЗD мoдeль SOLAR SYSTEM AND NIGHT SKY – створена нa ocнoві ЗD мoдeлі плaнeт Coнячнoї cиcтeми і нічнoгo нeбa.
Учні, вам треба для кращого уявлення про рух і розташування планет в Сонячній системі перетягнути планети по їх орбітах, звернути увагу на їх особливості. Перейдіть за посиланням https://mks.space/frame/sss3/
VІ. Рефлексія. Самоперевірка.
Ми з вами на уроці теж зробимо модель Сонячної системи. На попередньому уроці працюючи в групах, ви створили моделі планет Сонячної системи. А зараз ви їх скомпонуєте у модель 3D Сонячної системи.
Учні працюють у групах, складають модель (прикріплюють на основу за допомогою дерев’яних шпажок, виготовляють та розташовують маркери-назви планет), вчитель допомагає, контролює роботу, за необхідності допомагає дітям. Стежить за дотриманням правильного виконання технологічних операцій та правил безпечної роботи.
VII. Підсумок уроку:
2. Дати відповіді на питання:
1) Чому хімічний елемент ГЕЛІЙ називають сонячний?
2) Чому планети не відлітають у космос?
Список використаної літератури