5клас ВСТУП ДО ІСТОРІЇ. 1 година на тиждень І семестр – 16 годин.
№ |
тема |
год |
|
1 |
Тема 1. ВІДЛІК ЧАСУ В ІСТОРІЇ |
3 |
|
2 |
Тема 2. ДЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ ІСТОРІЯ |
4 |
|
3 |
Тема 3. ДЖЕРЕЛА ДО ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ |
3 |
|
№ |
кор |
тема |
год |
дата |
кор |
|||||
Розумію:значення термінів «історія» й «історик»;мотиви інтересу (звернення) людини до минулого; взаємопов’язаність минулого, теперішнього і майбутнього; завдання історії як шкільного предмета.Умію:використовувати термін «історія» в різних значеннях (як оповідь, як досвід, як живу пам’ять про життя людей у минулому, як науку); вправно користуватися підручником Спрямованість корекційно – розвивальної роботи. Формувати вміння користуватися підручником з історії. |
||||||||||
1 |
|
Вступ. Що таке історія? Історія як наука та навчальний предмет. Історія України – складова європейської історії. Підручник з історії. |
1 |
|
|
|||||
Знаю: назви і хронологічні межі періодів європейської історії за культурними епохами: Первісне суспільство, Античність, Середні віки, Новий час.Розумію:відмінність між календарним та історичним часом;умовний характер прийнятих для вимірювання часу одиниць;поняття «історична хронологія», «ера», «період (епоха)», «тисячоліття», «століття», «хронологічна таблиця»;необхідність встановлення хронологічної послідовності подій;Умію:співвіднести рік – століття – тисячоліття;визначити тривалість історичної події;побудувати шкалу історичного часу і встановити за її допомогою хронологічну послідовність подій;створити і заповнити хронологічну таблицю. Спрямованість корекційно – розвивальної роботи. Формувати вміння складати хронологію : формування навичок самостійної роботи. |
||||||||||
|
|
Тема 1. ВІДЛІК ЧАСУ В ІСТОРІЇ |
|
|
|
|||||
2 |
|
Календарний та історичний час. Підрахунок історичного часу. |
1 |
|
|
|||||
3 |
|
Культурні епохи європейської історії (Первісне суспільство, Античність, Середні віки, Новий час). Історія України на шкалі часу. |
1 |
|
|
|||||
4 |
|
Практичне заняття. Відлік часу в історії. Робота зі шкалою часу. |
1 |
|
|
|||||
5 |
|
Урок узагальнення і тематичного оцінювання за темою: «ВІДЛІК ЧАСУ В ІСТОРІЇ» |
1 |
|
|
|||||
Знаю:як описати і показати на карті: а) кордони та столиці: Київської держави, Королівства Руського (Галицько-Волинської держави), Козацької республіки / Війська Запорозького / Гетьманщини, сучасної України; б) територіальні межі окремих історико-географічних регіонів України; в) територіальне розташування рідного міста/селища/села. Розумію:територію як місце, де відбувалися (розгорталися в часі) історичні події; поняття «історична карта», «контурна карта»; «історико-географічний регіон», «державний кордон»; відмінність між географічною (фізичною) та історичною картами; як природні умови можуть впливати на життя людей (на прикладі окремих історико-географічних регіонів України); як історики визначають: а) територіальні межі (кордони) Київської держави, Королівства Руського (Галицько-Волинської держави), Козацької республіки / Війська Запорозького / Гетьманщини; б) історико-географічних регіонів України; в) межі населених пунктів (міст, селищ і сіл); як читати історичну карту за її легендою. Умію: скласти розповідь за історичною картою; визначити географічне розташування й природні умови названих учителем історико-географічних регіонів; позначити і надписати на контурній карті названі вчителем історико-географічні регіони, територію рідного краю, рідне місто/селище/село. Спрямованість корекційно – розвивальної роботи. Формування навичок самостійної роботи, початкове уявлення про етноніміку та топоміміку., елементарні практичні навички роботи з історичною картою. |
||||||||||
|
Тема 2. ДЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ ІСТОРІЯ |
|||||||||
6 |
|
Географічний та історичний простір. |
1 |
|
|
|||||
7 |
|
Україна на картах упродовж історії. Територіальні межі Київської держави, Королівства Руського (Галицько-Волинської держави), Козацької республіки / Війська Запорозького / Гетьманщини та їх зміни |
1 |
|
|
|||||
8 |
|
Терени творення нової України. Держава Україна та її сусіди. Історико-географічні регіони України та їх особливості. |
1 |
|
|
|||||
9 |
|
Практичне заняття Територіальне розташування та історичне походження рідного міста. |
1 |
|
|
|||||
10 |
|
Урок узагальнення і тематичного оцінювання за темою: «ДЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ ІСТОРІЯ» |
1 |
|
|
|||||
Знаю:різновиди історичних джерел (наводжу приклади); Розумію:історичне джерело як усе те, що було створене в минулому людьми і збереглося; як історики довідуються про минулі часи на основі археологічних розкопок, писемних, речових і усних джерел та як працюють із джерелами; які способи для виявлення, дослідження і збереження історичних джерел використовують сучасні історики; відмінність між минулою дійсністю та джерельними відомостями про неї: як обставини життя, погляди і бажання людей можуть впливати на зміст історичних джерел; як і де зберігають історичні джерела (музей, архів, бібліотека, історико-архітектурний заповідник); поняття: а) «речове джерело», «археологія», «експонат»; б) «писемне джерело», «піктографічне (малюнкове) письмо», «ієрогліфічне письмо», «абеткове письмо», «літопис»; в) «усне джерело», «міф», «легенда», «прислів’я»; в) «музей», «архів». Умію: розрізнити історичні джерела за видами; поставити запитання до змісту історичних джерел; визначити час і місцевість, де були створені вказані учителем джерела з історії України; розпізнати відомості про осіб і події та судження про них. Спрямованість корекційно – розвивальної роботи. Розвивати навички працювати у групах, сприяти засвоєнню нових понять і термінів, вміння робити висновки. Поповнення словника історичною термінологією. |
||||||||||
|
Тема 3. ДЖЕРЕЛА ДО ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ |
|||||||||
11 |
|
Історичні джерела та їх різновиди. Виявлення та збереження історичних джерел |
1 |
|
|
|||||
12 |
|
Практичне заняття. Робота з історичними джерелами. Залучення різних джерел для достовірного відображення минулого. |
1 |
|
|
|||||
13 |
|
Місця, де зберігають історичні джерела. |
1 |
|
|
|||||
14 |
|
Урок узагальнення і тематичного оцінювання за темою: «ДЖЕРЕЛА ДО ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ» |
1 |
|
|
|||||
15 |
|
Узагальнення та систематизація знань та вмінь учнів за І семестр |
1 |
|
|
|||||
ІІ семестр – 20 годин.
№ |
тема |
год |
|
4 |
Тема 4. ІСТОРІЯ УКРАЇНИ В ПАМ’ЯТКАХ |
8 |
|
5 |
Тема 5. ДОСЛІДНИКИ ІСТОРІЇ |
4 |
|
6 |
Тема 6. УСЕ МАЄ МИНУЛЕ |
6 |
|
Тема 4. ІСТОРІЯ УКРАЇНИ В ПАМ’ЯТКАХ |
||||||||||||
Знаю: 988 р. – хрещення Русі;1253 р. – коронація Данила Галицького;1648 р. – початок визвольної війни українського народу під проводом Богдана Хмельницького. Утворення Української козацької держави;1917–1921 рр. – Українська революція. Формування національної державності; 1932–1933 рр. – Голодомор як геноцид українського народу;1939–1945 рр. – трагедії й звитяги українського народу в роки Другої світової війни;24 серпня 1991 р. – Акт проголошення незалежності України;28 серпня 1996 р. – ухвалення Конституції України;2013–2014 рр. – Революція Гідності. Розумію:пам’ятку історії як скарб, гордість і надбання народу;поняття «історична пам’ять», «пам’ятка історії», «пам’ятник», «права людини і громадянина», «конституція»; як і навіщо турбуватися про пам’ятки історії рідного краю.Умію:розпізнати історичні пам’ятки і пам’ятники;описати пам’ятку історії;показати на карті місцевість, де розташовані вказані вчителем пам’ятки історії України; визначити епоху, в яку вони виникли;відшукати (у бібліотеці, за допомогою електронних ресурсів) і впорядкувати (поставити запитання, скласти план) інформацію про пам’ятки і пам’ятники, що встановлені в Україні, у рідному краї;розповісти про події, життєвий шлях осіб, яким зведено пам’ятники;наводити приклади порушення прав людини у минулому;розпізнати символічний зміст пам’ятників. Спрямованість корекційно – розвивальної роботи Формувати вміння працювати з історичною картою , називати основний понятійний апарат теми , тлумачити його , підбирати факти для доведення тверджень, хронологію подій, вміння виступати перед аудиторією, вести словник історичних термінів, навички роботи з історичними джерелами . Сприяти розвитку логічного та критичного мислення у дітей, вміння визначати належність зображених на ілюстраціях історичних пам'яток до козацької доби, порівнювати їх з попередньою епохою .Корекція емоційно-вольової сфери. |
||||||||||||
16 |
|
Пам’ятки історії як джерело історико-культурної інформації. |
1 |
|
|
|||||||
17 |
|
Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України: княжа Русь-Україна: Володимир і Данило Галицький; |
1 |
|
|
|||||||
18 |
|
Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України: козацька Україна: Богдан Хмельницький. |
1 |
|
|
|||||||
19 |
|
Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України: новітня Україна: на шляху до державної незалежності Українська революція, Голодомор |
1 |
|
|
|||||||
20-21 |
|
Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України: Друга світова війна. |
2 |
|
|
|||||||
22 |
|
Робота з візуальними і писемними джерелами, які зберігають пам’ять про історію України: новітня Україна проголошення незалежності України, ухвалення Конституції України, Революція Гідності |
1 |
|
|
|||||||
23 |
|
Практичне заняття. Які історичні пам’ятки мого міста, рідного краю розповідають про минуле |
1 |
|
|
|||||||
24 |
|
Урок узагальнення і тематичного оцінювання за темою: «ІСТОРІЯ УКРАЇНИ В ПАМ’ЯТКАХ» |
1 |
|
|
|||||||
Тема 5. ДОСЛІДНИКИ ІСТОРІЇ |
||||||||||||
Знаю:імена руських і козацьких літописців, назви їхніх праць; імена українських істориків та назви головних їхніх досліджень. Розумію:значення для людини пам’яті про власне минуле, минуле родини, народу;взаємопов’язаність історичних подій;правила, якими керуються історики в дослідницькій роботі;поняття «історичний факт», «історична особа», «історичний образ», «історичне дослідження».Умію:відрізнити науково-популярний історичний текст від художнього; підготувати повідомлення про історичний факт, спираючись на відомості з кількох джерел;зіставити вибрані події з історії родини, рідного краю та України; пояснити своє ставлення до історичних фактів і осіб, подій власного життя. Спрямованість корекційно – розвивальної роботи Вдосконалювати навички самостійної роботи з історичною інформацією , аналізу фактів і подій , вміння працювати з картою, таблицею, аналізувати історичні документи . Формувати навичок роботи з текстом підручника, вміння розрізняти, аналізувати, систематизувати історичну інформацію, складати характеристики історичних постатей . Прививати любов до творчості видатних українських письменників, заохочувати учнів до читання творів цих письменників. |
||||||||||||
25 |
|
Головні цілі пізнання минулого. Фах історика. Що таке історичний факт, історична особа, історичне дослідження. |
1 |
|
|
|||||||
26 27 |
|
Історичні праці про Україну та їхні автори: а) руські літописи. «Повість минулих літ» літописця Нестора; б) козацькі літописи. Літопис Самійла Величка; в) історичні праці ХІХ – початку ХХ ст. «Історія України-Руси» Михайла Грушевського. |
2 |
|
|
|||||||
28 |
|
Практичне заняття. Дослідження з історії рідного краю |
1 |
|
|
|||||||
Тема 6. УСЕ МАЄ МИНУЛЕ |
||||||||||||
Знаю:1632 р. – утворення Києво-Могилянської колегії;1661 р. – заснування Львівського університету; 1805 р. – відкриття Харківського університету; 1834 р. – відкриття Київського університету (університету Святого Володимира); 1896 р. – перші сучасні Олімпійські ігри; 1960-і роки – початок комп’ютеризації.Розумію: господарство (економіку) як виробництво необхідних для життя і розвитку суспільства речей і послуг, обмін ними, їх розподіл і використання; причини підвищення ролі міст у господарському й культурному житті суспільств; освіту як спосіб включення людини в суспільство відповідно до її здібностей і зусиль, а науку й мистецтво – як способи пізнання й відображення людиною світу й життя; гру як спосіб набуття досвіду, рівновартісного праці й навчанню; поняття «натуральне господарство», «ринкове господарство», «місто», «епідемія», «університет», «дозвілля».Умію: розпізнати явні зміни, яких упродовж історії зазнало життя в місті й селі; розпізнати явні зміни, які відбулися в історії у сфері освіти й науки; встановити окремі причини зростання тривалості життя людей упродовж останніх століть; висловити припущення про характер занять людей у майбутньому. Спрямованість корекційно – розвивальної роботи Розвивати навички працювати у групах, сприяти засвоєнню нових понять і термінів, вміння робити висновки. Поповнення словника історичною термінологією. Вдосконалювати навички роботи з текстом підручника , історичними джерелами, порівняння, розрізнення та оцінки історичних фактів. |
||||||||||||
29 |
|
Праця і господарство: колись і сьогодні. Традиційні заняття українців. Практичне заняття. Розповідь про родинні традиції та свята. |
1 |
|
|
|||||||
30 |
|
Від натурального до ринкового господарства. |
1 |
|
|
|||||||
31 |
|
Застосування досягнень науки й техніки у виробництві та його наслідки |
1 |
|
|
|||||||
32 |
|
Місто та село. Заняття та умови життя населення в українських містах і селах у минулому і тепер. |
1 |
|
|
|||||||
33 |
|
Наука та освіта. Турбота про здоров’я. Медицина. Спорт. Як колись проводили вільний час. |
1 |
|
|
|||||||
34 |
|
Урок узагальнення і тематичного оцінювання за темами: «ДОСЛІДНИКИ ІСТОРІЇ», «УСЕ МАЄ МИНУЛЕ » |
1 |
|
|
|||||||
35 |
|
Узагальнення та систематизація знань та вмінь учнів за рік |
1 |
|
|
|||||||