Умовні позначення:
Рекомендована кількість дітей
5-10 10-20 30-40
Тривалість виконання завдань у хвилинах
Зміст
Знайомтесь:
Шість Цеглинок • 6 Відпочинок з Цеглинками • 8 Ігри • 18
Випробування для команд • 23
Вступ • 4
Знайомтесь: Шість Цеглинок I • 6
Знайомтесь: Шість Цеглинок II • 7
Підступна вежа • 8
Запам’ятайки • 9
Спина до спини • 10
Побудуй, що можеш! • 11 Будуємо куб • 12
Сортуємо-складаємо • 13
Візерунки • 14
Скопіюєш? • 15
Шпигунська гра • 16
Зміюка-закарлюка • 17
Зведи, накриваючи • 18
Збільш удвічі або зменш удвічі • 19
Пропусти рахунок • 20
Що це? • 21
Граємо • 22
Висока вежа • 23
Прийом «два штирі» • 24
Будуй всліпу • 25
Будуємо картину • 26
Забавки з кубом • 27
Збудуй міст • 28
Звисайлики • 29
Будуємо зі слів • 30
Поради та хитрощі • 31
Шаблон для вправи • 32
Вступ |ШІСТЬ ЦЕГЛИНОК
«ШІСТЬ ЦЕГЛИНОК»?
«ШІСТЬ ЦЕГЛИНОК» — це практичний інструмент для навчання, це технологія навчання. Виконуючи веселі завдання і граючись набором з шести різнокольорових цеглинок LEGO® DUPLO®, діти тренують пам’ять, розвивають моторику і мислять творчо. Крім того, використання цієї технології дає можливість адаптувати і, звичайно, створювати власні завдання відповідно до вмінь та інтересів дітей.
Чого діти навчаються?
Коли діти залучені до виконання завдань у грі — вони розвивають:
• Мовленнєві вміння описувати детально свої дії, надавати чіткі і зрозумілі інструкції, пояснювати свої міркування, розповідати історії, які допомагають спілкуватися з іншими і виражати власні думки.
• Уміння вирішувати проблемні завдання, що включає в себе вміння зосередитись і запам’ятати завдання, вміння ставити цілі і розробляти план дій, уміння творчо мислити і розмірковувати над тим, що і як робити.
• Уміння співпрацювати, що виражається у вмінні працювати в парах чи групах, умінні ділитися матеріалами, вмінні вчитися у своїх однолітків, дослухаючись до їхніх ідей та пропозицій, умінні розподіляти ролі та обов’язки.
З чого почати?
Кожна дитина і дорослий повинні мати набір з шести цеглинок DUPLO. У будь-який час дня оберіть завдання або дайте можливість вибору дитині. Цей буклет містить 25 ідей для завдань, які можна виконувати у групах до 50-ти дітей.
Спочатку дайте можливість дітям познайомитися з цеглинками, виконуючи прості, недовготривалі завдання, наприклад, з розділу «ЗНАЙОМТЕСЬ: ШІСТЬ ЦЕГЛИНОК» чи «ВІДПОЧИНОК З ЦЕГЛИНКАМИ».
Коли діти навчаться вправлятися з цеглинками, можна переходити до більш складних групових завдань з розділу «ІГРИ» чи «ВИПРОБУВАННЯ ДЛЯ КОМАНД».
Вступ |
Яка роль дорослого?
Діти вчаться, наслідуючи Вас. Ваші дії вселяють натхнення у дітей, яке проявляється у мовленні, вирішенні проблемних завдань, взаємодії один з одним.
Ось деякі поради для підтримки дітей:
• Орієнтуйте дітей на самостійне виконання завдань; допоможіть їм, якщо вони не вірять у свої сили або просять про допомогу.
• Заохочуйте діток, даючи корисні поради та ідеї підбадьорюючим тоном.
• Сидіть біля дітей, спостерігайте за їхніми діями. Так ви будете бачити, чим можна допомогти дітям.
• Будьте допитливими, задавайте діткам відкриті питання, на зразок, «що ви робите?»,
«як ви це вирішили?»
• Давайте дітям можливість вибору і переконайтеся, що вони беруть активну участь у вирішенні завдання.
Де можна дізнатися більше?
Діліться своїм досвідом, отримуйте натхнення і поради від колег, які працюють за методикою «ШІСТЬ ЦЕГЛИНОК». Приєднуйтесь до нас у Facebook або заходьте на LEGO Foundation вебсайт, де ви знайдете більше завдань, відео, основну інформацію про навчання та розвиток дітей і історію розвитку цієї методики:
www.LEGOfoundation.com
www.facebook.com-Six Bricks Community
Знайомтесь: Шість Цеглинок | ШІСТЬ ЦЕГЛИНОК
5-10
5-10 Порівняйте висоту і кількість Виконайте кроки 1-4 з переліку основних завдань. 5. Діти оглядаються навкруги і шукають у кого цеглинка такого ж кольору. 6. Вони підходять один до одного, утворюючи групу одного кольору. Запитання до дітей • У групі якого кольору найбільше, найменше чи однакова кількість цеглинок? Як можна це перевірити? (Дайте дітям можливість обдумати рішення для останнього питання – наприклад, побудувати кожній групі вежу з цеглинок одного кольору) |
Діти вчаться:
Граючись, знайомитися з цеглинками
Слухати і відповідати на запитання
Описувати предмети і явища
1. Кожна дитина відокремлює усі цеглинки одну від одної і розкладає їх перед собою у довільному порядку.
2. Із закритими очима діти перемішують свої цеглинки.
3. Не відкриваючи очі, кожна дитина бере у руки одну цеглинку і підіймає її високо над собою.
4.
• Якого кольору ваша цеглинка?
• Якого кольору решта ваших цеглинок?
5-10 Знайдіть кольори, що підходять Виконайте кроки 1-4 з переліку основних завдань. 5. Діти шукають щось у приміщенні чи на вулиці, такого ж чи схожого кольору, як і їхня цеглинка. Запитання до дітей • Як можна перевірити, чи колір точно такий, світліший або темніший? • Що у природі такого кольору, як і ваша цеглинка? |
• Можете розподілити свої цеглинки за кольорами на теплі і холодні?
• Можете викласти веселку зі своїх цеглинок?
5. Дозвольте дітям обрати будь-яку цеглинку. Нехай вони уважно роздивляться її.
• Якого кольору ваша цеглинка? Яка вона (шершава, гладка, тверда, м’яка, блискуча, тьмяна, ...)?
• Які форми можна розпізнати на цеглинці? Скільки штирів має кожна цеглинка?
6. Діти збирають свої шість цеглинок у стовпчик (як на малюнку).
Знайомтесь: Шість Цеглинок
5-10 Працюйте двома руками Виконайте крок 1 з переліку основних завдань 2. Діти беруть до рук першу та останню цеглинки та міняють їх місцями (дайте дітям можливість повеселитися, виконуючи такі дії кілька разів). 3. Після цього малеча бере до рук цеглинки, наприклад, червоного та зеленого кольорів і теж міняє їх місцями (можна змінювати кольори). 4. Лівою рукою діти беруть блакитну цеглинку інамагаються покласти її собі на коліна. (Змінюйте свої вказівки з огляду на кольори, місця, права/ліва рука.) Запитання до дітей • Які інші вказівки ви можете запропонувати? (Дозвольте дітям озвучити і виконати їхні власні вказівки) |
Діти вчаться:
Орієнтуватися у просторі
Утримувати увагу і не відволікатися
Пропонувати свої завдання
1. Діти викладають цеглинки у будь-якому порядку одна за одною (вужчим боком до вужчого боку), як показано на малюнку.
2.
3. Діти перевертають синю цеглинку догори дном (або на бік).
4. Малеча бере зелену цеглинку і ставить на червону так, щоб накрити усі штирі.
5-10 Експериментуйте двома руками Виконайте крок 1 з переліку основних завдань 2. Діти самостійно обирають по дві цеглинки і експериментують: скількома способами можна з’єднати цеглинки разом. 3. Використовуючи усі шість цеглинок, кожна дитина намагається збудувати усі можливі форми/предмети. Запитання до дітей • Якими способами ви поєднали цеглинки? • Які форми/предмети вам вдалося побудувати? (наприклад: сходи, вежа…) • Що було цікавим у процесі конструювання? |
(Змінюйте свої вказівки з огляду на кольори, напрямок пересування цеглинок вправо/вліво/вверх/вниз, ...)
• Як вам вдалося бути такими уважними (запропонуйте дітям по черзі пояснити)?
• Як можна ускладнити цю вправу? (Дати дітям більше вказівок, промовляти вказівки швидше, ...)
5-10
5-10 Експеримент у будівництві веж Виконайте крок 1 з переліку основних завдань 2. Діти намагаються по-іншому побудувати вежу, не закріплюючи цеглинки на штирях. 3. Малеча намагається будувати вежу лише правою/лівою рукою, одним чи двома пальцями, використовуючи прищіпку для одягу, щоб підняти цеглинки. Запитання до дітей • Як вам вдалося побудувати вежу? (Діти пояснюють і демонструють на своїх цеглинках) • За яких умов вежа стійка і не падає? Коли у вас виходила найнижча/найвища вежа? |
Діти вчаться:
Маніпулювати дрібними речами Наполегливо працювати, не зважати на труднощі
Розвивати власну тактику виконання завдань
1. Діти відділяють цеглинки одна від одної і у довільному порядку кладуть їх перед собою.
2. Потім діти будують вежу, складаючи цеглинки вузьким боком до вузького (як показано на малюнку).
3. Малечі пропонується побудувати вежу, змінивши при цьому руку.
• Як вам вдалося побудувати вежу? (дайте дітям можливість по черзі розповісти, як вони будували вежу)
5-10 Будівництво веж у парах 1. У парах діти будують одну спільну вежу (не одягаючи цеглинки на штирі) з 12 цеглинок. (Давайте дітям різні вказівки для будівництва вежі) Запитання до дітей • Чим відрізняється будівництво вежі з 12 цеглинок від 6 цеглинок? • У парах працювати легше чи важче? Чому? |
• Якби вам знову запропонували побудувати такуж вежу, якими б були ваші дії?
4. Діти закінчують вправу, складаючи усі шість цеглинок у башточку для зручнішого зберігання.
5-10 Приховані цеглинки 1. Вихователь бере 2 будь-яких цеглинки і, не показуючи дітям, з’єднує їх, закриваючи усі штирі . 2. Підіймає цеглинки, щоб усі діти могли їх побачити, тримає протягом 5 секунд і ховає. 3. Діти копіюють форму, запропоновану вихователем. Запитання до дітей • Хто запам’ятав порядок кольорів шляхом повторювання їх знову і знову? • Хто запам’ятовував кольори інакше? • Якими іншими способами можна запам’ятати кольори? |
Діти вчаться:
Утримувати інформацію у пам’яті
Бути уважними і не відволікатися
Озвучувати свої дії
1. Педагог бере дві будь-які цеглинки, з’єднує їх, накриваючи усі штирі.
2. Підіймає їх, щоб усі діти могли побачити цеглинки, і тримає.
3. Діти копіюють послідовність кольорів і спосіб з’єднання цеглинок.
• Порівняйте свою фігурку з моєю. Вони однакові?
• Чим вони відрізняються?
5-10 Будуємо по-новому 1. Педагог бере 2 будь-яких цеглинки і, не показуючи дітям, з’єднує їх одна з одною, закриваючи лише деякі штирі. 2. Підіймає цеглинки, щоб усі діти могли їх побачити, тримає протягом 5 секунд, ховає. Після цього просить дітей скопіювати фігуру. (Спробуйте відволікти дітей, задаючи різні питання, на зразок, що ви найбільше любите попоїсти? скільки буде 3+4?) Запитання до дітей • Як ви запам’ятали, яку фігуру будувати? Як можна навчитися запам’ятовувати? |
• Якщо фігурки відрізняються, що потрібно зробити, щоб вони стали однакові?
4. Повторюйте цю вправу з 2-ма цеглинками різних кольорів, допоки діти не будуть готові перейти до такого ж завдання з 3, 4, 5, 6 цеглинок.
10-20 Задай три запитання Виконайте кроки 1-2 з переліку основних завдань 3. Дитина 2 будує фігуру, не дивлячись на фігуру товариша (Дитина 1), проте може задати 3 запитання у процесі будівництва. 4. Діти в парі порівнюють свої фігури і обговорюють, як ішло будівництво. 5. Діти міняються ролями і виконують ті ж завдання. Запитання до дітей • Які питання ви задавали? • Які запитання були вдалими? Чому? |
Діти вчаться:
Описувати
Ставити себе на місце інших
Описувати свої дії та дії інших, пояснювати наслідки таких дій
1. Діти сидять або стоять спиною до спини, тримаючи у руках 3 однакові цеглинки.
2. Одна дитина (Дитина 1) будує якусь фігуру, а потім пояснює товаришу (Дитина 2), як йому збудувати таку ж фігуру.
3. Дитина 2 будує свою фі-
гуру, не задаючи питань і не дивлячись на фігуру товариша (Дитини 1).
4.
• Як ви пояснювали товаришеві, що і як необхідно будувати?
• Які вказівки були зрозумілими і корисними?
5. Діти міняються ролями і виконують ті ж завдання.
10-20
Гра «Так/Ні»
2. Дитина 1 будує фігуру, проте може говорити лише «так» або «ні».
3. Дитина 2 повинна побудувати таку ж фігуру, задаючи питання, на зразок, «нижня цеглинка червоного кольору»?
4. Діти в парі порівнюють свої фігури і обговорюють, як ішло будівництво.
5. Діти міняються ролями і виконують ті ж завдання.
Запитання до дітей • Які запитання допомогли правильно побудувати фігуру?
• Що було найскладнішим у цій вправі?
• Що можна зробити, щоб наступного разу було легше будувати фігуру?
Побудуй, що можеш!
10-20 Згадаймо оповідання/історію Цю вправу добре виконувати на основі прочитаного/почутого дітьми оповідання (історії) 1. Працюючи у парах/малих групах, діти згадують оповідання і обговорюють його. 2. Діти будують щось з оповідання (не лише персонажів), яке читали/слухали напередодні. Запитання до дітей • Що ви збудували? (Діти розповідають про свої фігури, поєднуючи їх з оповіданням) • Що хочете запитати у товаришів про їхні фігури? |
Діти вчаться:
Вигадувати і описувати персонажів історій У групах складати історії
Задавати питання і відповідати
1. Діти будують якусь «істоту» зі своїх шести цеглинок.
2.
Ця вправа може бути використана в межах певної теми, історії, книги, а також може бути виконана дітьми у парах.
10-20 Гуляємо-розподіляємо Виконайте кроки 1-2 з переліку основних завдань. Попросіть дітей піднятися, щоб вони могли вільно рухатись. 3. Діти визначаються за якими ознаками (наприклад: крила, лапи, ...) будуть сортувати/відбирати своїх «істот» у групи. Кожна дитина самостійно обирає групу, до якої належатиме створена нею «істота». Запитання до дітей • Як ви визначили, до якої групи належатимуть ваші «істоти»? Це єдина група, до якої ви могли б приєднатися? Якщо ні, то до якої ще? • Як ще можна було б розподілити ваших «істот»? |
• Як звуть ваших «істот»?
• Як вона говорить? Які звуки видає?
• Як вона пересувається?
• У неї є магічна сила? Яка?
• У вас є питання до товаришів стосовно їхньої «істоти»?
10-20 «Муха-повторюха» Виконайте крок 1 з переліку основних завдань 2. У парах/малих групах (по 3-4) кожна дитина по черзі показує вигадані нею рухи з кубом, а решта — повторюють. (Перед виконанням завдання пропонується дітям визначити свої правила, наприклад, хто впустить куб, той...) Запитання до дітей • Як товариш може допомогти, якщо комусь не вдається виконати завдання? |
Діти вчаться:
Зосереджуватися і тримати рівновагу
Вирішувати проблемні завдання у грі
Співпрацювати з однолітками
1. Кожна дитина будує куб з шести цеглинок (як на малюнку) так, щоб він не розпадався.
• Якого кольору цеглинки зверху/ знизу/посередині?
•
• Яким вказівкам простіше/складніше слідувати?
2. Діти обертають свої кубики, тримаючи їх за спиною/над головою.
3. Кожен підкидає і ловить свій куб.
10-20 Міряємо у кубах Виконайте крок 1 з переліку основних завдань. 2. Дві дитини стоять так, щоб усі могли їх бачити. Решта дітлахів будують вежу зі своїх кубів,щоб вона була такої ж висоти, як двоє дітей, які б стояли один на одному. Запитання до дітей • Як можна виміряти зріст дітей? Скільки кубів потрібно для цього? • Що ще можна виміряти кубами? |
4. Малеча перекидає куб з однієї руки в іншу.
5. Кожен тримає куб підборіддям.
• Що ще можна зробити з кубом? Як ще його можна тримати?
• Як довго можете тримати куб на голові? Чи зможете ходити, тримаючи його на голові?
5-10 Як полетіло — туди й залетіло Попередньо визначаються позиції/ розташування цеглинок, за якими їх необхідно сортувати: ті, що стоять; ті, що лежать на боці; ті, що лежать штирями донизу; ті, що лежать штирями доверху. • Діти беруть усі свої шість цеглинок до рук, піднімають їх і кидають перед собою. • Деякі діти відсортовують цеглинки за позиціями/ розташуванням. Запитання до дітей • Які інші правила можна придумати для цієї гри? • Як потрібно працювати разом, щоб розкладати цеглинки швидко? Діти можуть грати цю гру у парах. |
Діти вчаться:
Відбирати важливу інформацію
і виділяти деталі
Описувати
Домовлятися з однолітками, виконуючи завдання
1. У парах/малих групах (по 3-4) діти змішують усі свої цеглинки разом.
2.
• Як швидко ви відсортували усі цеглинки за кольором по купках?
• Сподобалось виконувати цю вправу? Чому?
5-10 Змінюємо правила 1. У парах діти беруть усі свої цеглинки до рук, підіймають їх і кидають перед собою. 2. Діти дивляться, наприклад, на червону цеглинку: якщо вона лежить штирями донизу — сотруємо її за кольором, якщо штирями догори — сортуємо за позицією/розташуванням, якщо на боці — діти вирішують самі. Запитання до дітей • Які інші правила ви можете придумати для цієї гри? |
3. Кожна дитина обирає купку цеглинок одного кольору і будує тварину/ істоту «Тварину-Кольорину».
• Можете скласти у парах/ групах історію про своїх «Тварин-Кольорин»?
10-20 Візерунки у парах 1. Діти працюють у парах, створюють свій повторюваний візерунок. 2. Одна дитина починає візерунок усіма своїми цеглинками, а інша — продовжує його. Запитання до дітей • Що у вас за візерунок, можете його пояснити/описати? • Чим відрізняється ваш візерунок від візерунків інших? |
Діти вчаться:
Помічати і складати візерунки
Експериментувати, генерувати оригінальні ідеї
Працювати самостійно і в групі
1.
2. Виконується це завдання 3-4 рази з різними візерунками.
10-20 «Стуки-грюки» 1. Діти працюють у парах, створюють свій повторюваний візерунок. 2. Діти додають голосовий супровід, вистукування, плескання чи рухи (підскакування, махання руками тощо) до кожної цеглинки. 3. Діти весело експериментують, перетворючи свій візерунок на звуковий і руховий. Запитання до дітей • Що у вас за візерунок? Продемонструєте? • Чим відрізняється ваш візерунок від інших? |
3. Вихователь додає у візерунок пропуски/вільні місця, звертаючи на це увагу дітей.
• Можете пояснити/описати цей візерунок?
Скопіюєш?
10-20 Дзеркальне будівництво 1. Одна дитина з пари (Дитина 1) будує тривимірну фігуру. 2. Інша дитина (Дитина 2) будує дзеркальне відображення фігури, запропонованої товаришем (Дитина 1). (Якщо є можливість/необхідність, можна скористатися дзеркалом для кращого розуміння дітьми завдання.) Запитання до дітей • Чим відрізняються ваші фігури? • Як можна зробити це завдання простішим/складнішим? |
Діти вчаться:
Звертати увагу на глибину зображеного/побаченого Бути уважними і не відволікатися Самостійно приймати рішення при виконанні завдань
1. Вихователь зазадалегідь будує тривимірну фігуру (для натхнення див. малюнок).
2. Діти, дивлячись на неї зблизька, копіюють/будують фігуру, запропоновану вихователем.
• Якого кольору цеглинки позаду/ спереду/посередині/...?
• Які кольори ви бачите? Відтінки?
• Чим вони відрізняються?
5-10 Малюємо з картинки 1. Педагог демонструє картинку з зображенням тривимірної фігури . 2. Діти намагаються відтворити побачену фігуру. Запитання до дітей • Чи співпадає створена вами фігура з малюнком? • За яких умов простіше/складніше розібратися, як будувати фігуру? |
3. Діти виконують завдання знову, проте фігура-зразок знаходиться від них на відстані.
• Чи відрізняється будівництво фігури, коли ви на неї дивитеся зблизька і здалеку? Чим?
10-20 Гуляєш-запам’ятаєш 1. Вихователь розкладає 3 цеглинки на аркуші паперу А4 і ховає їх за якимось досить великим предметом, щоб діти не бачили. 2. Діти у групах (по 4-5) по черзі підходять до розкладених цеглинок, дивляться на цеглинки і повертаються до своїх цеглинок, щоб відтворити побачене. 3. Дітям дозволяється тричі підходити до розкладених вихователем цеглинок, щоб скопіювати розташування цеглинок. Запитання до дітей • Як запам’ятати розташування цеглинок? • Чого можна навчитися у товариша? |
Діти вчаться:
З упевненістю братися за нові завдання Бути уважними, не відволікатися Самостійно приймати рішення при виконанні завдань
1. Вихователь розкладає на аркуші паперу А4 три будь-які цеглинки у довільному порядку (для прикладу див. малюнок).
2. Діти протягом 10 секунд вивчають розташування цеглинок.
3. Вихователь накриває цеглинки тканиною.
10-20 Гра з таємними змінами 1. Одна дитина з пари (Дитина 1) демонструє товаришу (Дитина 2) протягом кількох секунд розташовані певним чином цеглинки. 2. Дитина 2 повинна запам’ятати і відтворити побачене за допомогою своїх цеглинок. 3. Діти міняються місцями і виконують ті ж завдання. 4. Діти намагаються таємно змінити положення 1/2/3 цеглинок і пропонують товаришу відгадати, що змінилось. Запитання до дітей • Чи помітили ви зміни? Які? Як? • Як можна ускладнити/спростити цю гру? • Які поради ви можете дати тим, хто запам’ятовує положення цеглинок? |
• Скільки цеглинок ви запам’ятали?
• Як можна запам’ятати кількість і колір цеглинок, які знаходяться під тканиною?
• Як можна запам’ятати положення цих цеглинок?
4. Діти намагаються розташувати свої цеглинки так, як у вихователя під тканиною.
Вихователь ускладнює гру, використовуючи 4 і більше цеглинок, якщо діти з легкістю запам’ятовують колір і розташування трьох цеглинок.
10-20 Змії у парах 1. Кожна дитина будує змію зі своїх шести цеглинок. 2. Діти у парах діляться інформацією про свою змію (як вона рухається, як побудована тощо) Запитання до дітей • Які запитання можна задати товаришам, щоб дізнатись більше про їхні змії? • Можете скласти коротеньку історію про зустріч ваших змій? |
Діти вчаться:
Застосовувати раніше адаптовані способи виконання завдань Домовлятися з іншими, співпрацювати
Вигадувати і розповідати історії
• Яким чином можна передати рух, манеру поведінки, маскування… змії?
• Що можете розповісти про вашу змію?
10-20 Змія за хвилину 1. Діти у групах по 6 змішують усі свої цеглинки і разом будують одну змію. Запитання до дітей • Якої довжини змію ви можете збудувати за одну хвилину? • Як можна разом швидше будувати? 2. Групи дітей будують змію протягом однієї хвилини і зупиняються, коли педагог каже «СТОП». Запитання до дітей • Наскільки ви відгадали довжину змії? • Чия змія довша? Скільки цеглинок ви використали? |
2. Діти мають деякий час, щоб підготуватися до презентації своєї змії.
3. По черзі кожна пара презентує свою «Зміюку-Закарлюку».
• Як правильно слухати один одного?
10-20 Парні/непарні цифри 1. Діти грають у цю ж гру, але коли на кубику випадає парна цифра 2/4/6 — діти додають цеглинку до вежі, а якщо випадає непарна цифра 1/3/5 — забирають цеглинку з вежі. Запитання до дітей • Як ще можна грати у цю гру? |
Діти вчаться:
Розвивати моторику рук і пальців
Спільно або самостійно працювати над завданнями Застосовувати раніше вивчене
1. Діти діляться на малі групи і отримують по гральному кубику на кожну групу.
2. Починають гру з однієї цеглинки на столі.
10-20 Запам’ятай число 1. Діти грають у цю ж гру, але у процесі гри запам’ятовують загальну кількість накритих штирів. 2. Двічі або тричі за гру вихователь запитуєу дітей кількість накритих штирів: Запитання до дітей • Не дивлячись на вежу, скажіть яку кількість штирів ви накрили? • Як ви запам’ятали? Як можна запам’ятати у групі? |
3. По черзі діти кидають кубик – число, яке випадає, означає кількість штирів, які дитина повинна закрити/накрити для того, щоб поставити наступну цеглинку.
4. Цифра 5 — підступна, адже діти не можуть накрити 5 штирів:
• Якщо випадає 5, яку дію ви виконуватимете (кидай знову/пропусти хід/обирай цифру сам/зніми цеглинку з вежі тощо)?
5. Діти будують вежу якомога вправніше, щоб вона не впала.
• Яка група збудує найвищу вежу?
• Як будувати вежу, щоб вона була стійкою?
Ігри
10-20 Гра у групах 1. Діти грають цю гру у групах по 3-4. Запитання до дітей • Які інші правила ви можете запропонувати для цієї гри? |
Діти вчаться:
Робити свідомий вибір, приймати рішення
З упевненістю братися за нові завдання Із задоволенням виконувати проблемні завдання
1. Кожна пара дітей отримує по гральному кубику. Перша дитина (Дитина 1) кидає кубик. Число, що випадає, означає кількість цеглинок, які дитина викладає на стіл.
2. Друга дитина з пари (Дитина 2) вигукує «Збільш удвічі» або «Зменш удвічі».
3. Дитина 1 виконує дію – збільшує удвічі або зменшує удвічі кількість цеглинок на столі.
4. Дитина 1 пояснює, що зробила і скільки вийшло після обчислення.
5. Діти міняються ролями і повторюють дії.
• Як вам гралось? Що ви робили? Що ви можете зробити, щоб допомогти партнеру?
• Що ви робите, якщо ви кажете «Зменш удвічі», а на столі, наприклад, 3 цеглинки?
10-20 Спробуйте з днями тижня 1. Діти виконують ті ж завдання, проте замість лічби називають дні тижня від понеділка до неділі. 2. Діти обирають колір цеглинки, яку пропускатимуть. Запитання до дітей • Чи запам’ятали ви правильний порядок днів тижня? • Що траплялося, коли ви доходили до кольору, який потрібно пропустити? |
Діти вчаться:
Бути уважними і не відволікатися Наполегливо працювати, не зважати на труднощі Слідкувати очима за рахунком
Це завдання на вміння рахувати.
1. Діти об’єднуються в групи по 4-6 осіб, сідають колом і викладають свої цеглинки всередині кола так, щоб усі могли їх бачити.
10-20 Місяці року 1. Діти виконують ті ж завдання, проте замість лічби називають місяці року від січня до грудня. 2. Діти обирають колір цеглинки, яку пропускатимуть. Запитання до дітей • Чи запам’ятали ви правильний порядок місяців року? • Що траплялося, коли ви доходили до кольору, який потрібно пропустити? |
2.
3. Діти обирають колір, наприклад, зелений.
4. Діти знову починають рахувати свої цеглинки, але коли вони доходять до зеленої цеглинки, пропускають її, не називаючи її порядковий номер.
• Що складно/легко у цих завданнях?
• Як вам вдається не відволікатися під час лічби?
• Які інші правила можете запропонувати для цієї гри?
Ігри
Що це?
30-40 Зустріч фігур/створінь Виконайте кроки 1-4 з переліку основних завдань 5. Дві групи об’єднуються і їхні фігури/створіння «зустрічаються». Запитання до дітей • Що відбувається? Можете скласти історію/розповідь про свої створіння? |
Діти вчаться:
Спільно або самостійно працювати
над завданнями Уявляти і творчо мислити
Звертати увагу на власне мовлення
1.
2. Перша дитина кидає кубик. Цифра, що випадає, показує кількість цеглинок, які потрібно використати при створенні фігури/ створіння.
10-20 Скажіть три слова по черзі Виконайте кроки 1-4 з переліку основних завдань. Діти вчаться слухати і доповнювати один одного: 5. Діти по черзі кажуть по три слова. Наприклад: Це наш Кіт – він має довгу – шию і короткий хвіст – наш кіт дуже – гарний, великий, веселий… Кожна група складає свої речення, історію/розповідь. Запитання до дітей • Які слова допомагали продовжити речення? (наприклад: і, але, потім, ...) • Які слова описують ваше створіння (наприклад: кіт, шия, короткий, ...) |
3. Дитина передає кубик і фігуру/ створіння товаришу. Наступна дитина теж кидає кубик і таким же чином добудовує фігуру/ створіння.
4. Діти продовжують поки кожен не долучиться до створення фігури/ створіння.
• На що схожа ваша фігура/ ваше створіння?
• Вирішіть разом.
• Що змусило прийти до думки, що ваше створіння схоже на ...?
10-20 Кольорові рухи Виконайте кроки 1-4 з переліку основних завдань, але плескайте у долоні кожен раз, коли передаєте червону цеглинку. Повторюйте цю гру, змінюючи рухи і кольори. Запитання до дітей • Як ви запам’ятали рухи і кольори? • Що відбувається, коли вам потрібно запам’ятати два кольори і два рухи? |
Діти вчаться:
Самостійно виконувати завдання
Бути уважними і не відволікатися
Запам’ятовувати рухи
1. Діти об’єднуються у малі групи. Діти сидять за столом і кладуть на коліна свої 6 цеглинок так, щоб решта з групи не бачили їх.
2. Дитина 1 каже «Граємо!» і всі діти кладуть на стіл будь-яку зі своїх цеглинок, щоб усі побачили.
3. Якщо у когось цеглинка такого ж кольору, як у Дитини 1, то віддає свою цеглинку їй.
4. Зіграйте два кола. Виграє той, у кого буде найбільше цеглинок у кінці гри.
30-40
10-20 Естафета Виконайте кроки 1-3 з переліку основних завдань, але будівництво вежі відбувається у режимі естафети: по черзі діти додають до споруди по цеглинці, допоки не закінчать будівництво. Виграє група, яка першою закінчить будувати свою вежу. Запитання до дітей • Які ідеї вам вдалося втілити, будуючи вежу? • Чого можна навчитись у способі будівництва товаришів? |
Діти вчаться:
З упевненістю братися за нові завдання
Співпрацювати з іншими дітьми
Володіти власним тілом
Розпочніть це завдання з розповіді про високі будівлі, вежі, які є у світі. Покажіть картинки, фотографії, або ж скористайтеся малюнками з цієї сторінки.
1. Вихователь розділяє дітей на дві групи, щоб побачити, хто збудує вищу і міцнішу/стійкішу вежу.
2. Вихователь дає дітям 1-2 хвилини для обговорення тактики будівництва. Лише після цього діти
• Яка група звела найвищу вежу?
• У якої групи вежа найстійкіша? (Перевірте, піднімаючи і нахиляючи її).
• Вона ламається? Падає? Чому?
10-20 Прийом «Більше штирів» Виконайте кроки 1-4 з переліку основних завдань, проте збільшіть кількість штирів (3 чи 4), які необхідно накрити. Запитання до дітей • Чим відрізняється накривання 2/3/4 штирів? • Які у вас є інші ідеї для цієї гри? |
Діти вчаться:
Пояснювати, що вони зробили, чого навчились
Розповідати про заплановані дії
Застосовувати просторову уяву для спорудження фігур
1. Дітей об’єднують у малі групи. Посередині кладеться одна цеглинка. Малеча будує вежу, по черзі додаючи по цеглинці.
2. Кожен раз, додаючи цеглинку, дитина приєднує її лише двома штирями.
Наскільки високою буде вежа, допоки не перекинеться?
• Як вам працювалось у групі?
• Що є важливим для будівництва стійкої вежі?
• Що ви зробите наступного разу?
3. Дітям дається час для обговорення ідей щодо будівництва стійкої вежі.
4. Діти знову будують вежу.
• Як ви планували свою роботу?
10-20 Не відкривай очей Виконайте кроки 1-3 з переліку основних завдань. 4. Вихованець 2, не відкриваючи очей, намагається побудувати те ж саме. 5. Укінці всі відкривають очі і порівнюють свої фігури. 6. Діти міняються ролями, виконують завдання знову. Запитання до дітей • Чи легко будувати з закритими очима? • Що складніше/легше? |
Діти вчаться:
Бути уважними і не відволікатися Наполегливо працювати, не зважати на труднощі На дотик розрізняти предмети
1.
2. Вихованець 2 з закритими очима бере у руки фігуру, яку побудував Вихованець 1, вивчає збудоване.
3. Вихованець 2 віддає побудоване Вихованцю 1 (Вихованець 1 ховає творіння).
4. Вихованець 2 відкриває очі і намагається побудувати те ж саме.
Кольори не мають значення! Важлива форма!
5. Вихованець 1 може дати підказки для кращого запам’товування.
6. У кінці діти порівнюють свої фігури.
10-20 Відгадайте речення Виконайте кроки 1-4 з переліку основних завдань. Вихователь загадує речення з 3-4 слів (при цьому Капітани можуть викладати літери з цеглинок). 5. Як тільки група відгадала одне слово, наступний Капітан іде до вихователя за наступним словом з речення. Запитання до дітей • Як першій групі вдалося відгадати речення? • Які хитрощі допомагають у будівництві слів? |
Діти вчаться:
Долучатися до виконання проблемних завдань
Розмовляти про заплановані дії
Використовувати набутий досвід представлення своєї роботи
1. Дітей об’єднують у групи по 3-4 особи. Малеча змішує усі свої цеглинки і обирає Капітана.
2. Капітани кожної групи підходять до вихователя, який на вушко кожному називає предмет (дерево, кружка тощо) / поняття (сім’я, вогонь тощо).
3. Почувши слово, Капітан повертається до своєї групи і будує з цеглинок картину/малюнок слова, яке йому сказав вихователь, щоб група упізнала.
4. Група не може задавати питання, але може називати, що будує Капітан. Якщо група називає правильне слово, Капітан каже, що група відгадала.
• Як першій групі вдалося відгадати слово?
• Які поради можна дати наступному Капітану команди?
5. Оберіть нового Капітана команди, зіграйте у гру знову.
Продовжуйте грати допоки всі діти не спробують себе у ролі Капітана.
10-20 Рухи з кубом 1. Діти стають у коло, кожен тримаючи свій куб. 2. Кожна дитина по черзі стає у центр кола ідемонструє, що можна зробити з кубом (наприклад: тримає куб підборіддям, тримає куб на нозі/ руці, високо підкидає і ловить куб, ставить куб на голову, ...). Запитання до дітей • Що легко/важко робити з кубом? • У які ще ігри можна пограти з кубом? |
Діти вчаться:
З упевненістю братися за нові завдання
Бути фізично активними
Розвивати власний стиль виконання завдань
1. Дітей об’єднують у групи по 4-6 осіб. Кожна група/команда обирає Капітана, який тримає один куб.
2. Діти стають за Капітаном один за одним.
3. Капітан передає куб низом між ногами дитині позаду, яка у свою чергу передає куб над головою наступному члену команди.
4. Так по черзі низ/верх передають діти куб до кінця.
5. Останній учасник передає куб Капітану.
• Яким іншим чином можна передавти куб? (наприклад: однією або двома руками, через плече,...)
6. Вихователь пропонує новий спо-
Діти вчаться:
Творчо підходити до вирішення проблемних завдань
Спілкуватися і домовлятися з однолітками
Робити свідомий вибір і приймати рішення
Розпочніть це завдання з обговорення поняття «міст», які функції виконує міст. (Можна використати малюнки/зображення).
1. Дітей об’єднують у групи по 4 особи. Діти скидають свої цеглинки разом. Малеча роздумує, як побудувати міст через «річку» (лист паперу/тканина блакитного кольору на підлозі можуть слугувати уявною річкою).
30-40 Історія з мостом Виконайте кроки 1-4 з переліку основних завдань. 5. Вихователь «вписує» міст у оповідання, яке діти читали/слухали раніше, або ж діти самостійно складають історію, в якій зустрічається побудований ними міст. Запитання до дітей • Що відбувається поблизу/ на мосту у вашій історії? Який реквізит вам потрібен, щоб зіграти/представити вашу історію? |
10-20 Міст через провалля Виконайте кроки 1-4 з переліку основних завдань. Проте цього разу діти будують міст, щоб з’єднати 10 см «провалля» між стільцями. 5. Діти оцінюють свій міст і оцінюють, що можна змінити для покращення споруди. Запитання до дітей • Як можна зробити міст довшим і легшим? |
2. Вихователь дає дітям час для обговорення і планування можливості з’єднання двох берегів річки.
• Як ви можете виміряти довжину мосту, щоб з’єднати береги цеглинками?
• Завдяки чому міст буде стійким? Що трапиться, якщо міст виявиться заважким?
• Які інші завдання ви можете запропонувати вашій групі?
3. Вихователь визначає конкретний проміжок часу, протягом якого діти будують міст. Під час будівництва вихователь інформує дітей про кількість часу, що залишився.
4. Діти перевіряють міцність мосту, пропонуючи свої варіанти перевірки (наприклад, пропонують поставити на міст іграшку чи книгу,...)
• Як ви планували будівництво? Які пропозиції не були втілені у процесі будівництва? Чому?
• Чи важко/легко було працювати у групі?
5-10
10-20 Робота у парах Виконайте крок 1 з переліку основних завдань. При цьому діти працюють у парах і об’єднують свої цеглинки. Запитання до дітей • Наскільки далеко ви можете збудувати«стрілу» з ваших цеглинок? • Як ви вирішуєте, що робити, і хто що робить? |
Діти вчаться:
З упевненістю братися за нові завдання
Бути уважними і не відволікатися
1. Кожна дитина кладе по цеглинці близько до краю столу.
Основна мета цієї вправи — перевірити скільки цеглинок може звисати
10-20 Перевір лише тричі Виконайте у парах чи групах кроки 1-6 з переліку основних завдань, проте цього разу дитина (Вихованець 1) може підходити до вихователя лише тричі. Запитання до дітей • Наскільки фігура вихователя і ваша схожі? |
Діти вчаться:
Описувати і пояснювати
Ставити себе на місце інших Використовувати раніше набутий досвід і вміння
1. Діти у парах з’єднують свої цеглинки.
2. Вихователь будує якусь фігуру і ставить її у приміщенні так, щоб діти не могли бачити.
10-20 Будуємо мовчки Виконайте у парах чи групах кроки 1-2 з переліку основних завдань. Цього разу обоє дітей можуть підійти і подивитися на фігуру вихователя. Але після початку будівництва діти не можуть спілкуватися один з одним і не можуть дивитися на оригінал. 3. Через 5 хвилин пари порівнюють свої моделі з оригіналом. Запитання до дітей • Наскільки фігура вихователя і ваші схожі? |
3. Одна дитина з пари (Вихованець 1) підходить до вихователя і оглядає збудовану ним фігуру, щоб повернутися до місця і розповісти товаришу по парі (Вихованець 2), як будувати.
4. Вихованець 2 будує фігуру, при цьому Вихованець1 не будує.
Вихованець 1 може кілька разів підходити до збудованої вихователем фігури, щоб перевірити і запам’ятати деталі.
5. Через 5 хвилин усі пари порівнюють свої фігури з оригіналом.
• Що легко/важко запам’ятовується у фігурі, збудованій вихователем?
• Які хитрощі допомогли вам запам’ятати?
• Чи легко було слідувати інструкціям товариша?
• Як ви можете допомогти один одному наступного разу?
6. Вихователь змінює фігуру, а діти міняються ролями і знову намагаються виконати завдання.
Поради та хитрощі
Зберігання цеглинок Зберігайте башточки з шести цеглинок у коробках чи на підносах для їх зручного переміщення. Проте протягом 2-3 тижнів старших дошкільнят можна навчити залишати складені цеглинки на своїх столах. Діти звикнуть, що цеглинки не можна чіпати після закінчення вправи.
Для ефективної роботи з шістьма цеглинками для дітей необхідно встановити певні правила. При прослуховуванні вказівок/інструкцій кажіть дітям «не чіпаємо» (діти при цьому слухають вихователя і не торкаються цеглинок). А вже починати виконання завдання діти можуть після слова «працюємо». Поясніть, навіщо таке правило, і спробуйте засвоїти його з дітьми у формі гри.
Збирання цеглинок Коли діти виконують завдання у групах, наприклад, Знайомтесь: Шість Цеглинок І чи Висока вежа, застеліть підлогу простирадлом чи тонким покривалом, а вже тоді починайте будувати. Після завершення вправи зібрати цеглинки буде дуже просто і легко.
Миття цеглинок LEGO® DUPLO® Можна використати рідке мило чи рідкий миючий засіб, додавши його у теплу воду (не більше 40°C), і помити цеглинки протираючи їх м’якою тканиною, губкою чи м’якою щіткою. Сполосніть цеглинки водою і залиште їх до повного висихання (не під прямими сонячними променями!).
Будуйте стійкі конструкції Якщо ви будуватимете вежу, фігуру чи споруду, складаючи цеглинки чітко одна на одну, то ваша конструкція буде зовсім не стійкою. Спробуйте будувати конструкцію, з’єднуючи цеглинки так, як кладуть кладку каменярі, будуючи будинки.
Набагато простіше будувати на твердій, рівній, стійкій поверхні, наприклад, на столі чи підлозі.
Шаблон для вправи | ШІСТЬ ЦЕГЛИНОК
Діти вчаться:
1. •
2.
•
3.
4.
•
5.
•
Шаблон для вправи
Діти вчаться:
1. •
2.
•
3.
4.
•
5.
•
Шаблон для вправи | ШІСТЬ ЦЕГЛИНОК
Діти вчаться:
1. •
2.
•
3.
4.
•
5.
•
Шаблон для вправи
Діти вчаться:
1. •
2.
•
3.
4.
•
5.
•