Комунальна установа «Навчально-виховний комплекс загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступеня – дошкільний навчальний заклад Миролюбівської сільської ради Нововоронцовського району, Херсонської області»
І семестр
,,Погоджено” ,,Затверджено” ____________2019 р. ______________2019 р.
Абрамович С.Ю.___________ Штанько Г.В. ____________
ІІ семестр
,,Погоджено” ,,Затверджено” ____________2020 р. ______________2020р.
Абрамович С.Ю.___________ Штанько Г.В. ____________
Календарно-тематичне планування
з біології
для загальноосвітніх навчальних закладів
у 8 класі
(70 год, 2 год на тиждень)
на 2019 – 2020 н/р
учитель: Єрмолаєва І.О.
Програма з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (оновлена), затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. Програму розміщено на офіційному веб-сайті МОН України [http://mon.gov.ua/activity/education/zagalnaserednya/navchalni-programi-5-9-klas2017.html];
Навчальна програма «Біологія і екологія» розроблена на основі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1392), Концепції екологічної освіти України (затверджено рішенням колегії МОН України від 20.12.2001 №13/6-19) та відповідно до положень концепції Нової української школи (розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р) і призначена для навчання біології і екології на рівні стандарту.
10-11 класи:
Програма з біології і екології для 10-11 класів закладів загальної середньої середньої освіти: рівень стандарту, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 23.10.2017 № 1407;
Програма з біології для 6 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (оновлена), затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 № 804
Програму розроблено на підставі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 23. 11. 2011 р. № 1392) з урахуванням Державного стандарту початкової загальної освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 20. 04. 2011 р. № 462) та відповідно до положень «Концепції Нової української школи» (2016 р.).
№ уроку |
Назва розділу і теми |
Дата |
Примітка |
1 |
Вступ. Науки , що вивчають людину |
|
|
|
Тема 1 |
|
|
2 |
Клітини і тканини організму людини. Лабораторне дослідження №1 «Ознайомлення з препаратами тканин людини». Інструктаж з ТБ. |
|
|
3 |
Органи і фізіологічні системи. Самостійна робота. |
|
|
4 |
Харчування і обмін речовин. Їжа та її складові. |
|
|
5 |
Енергетичні потреби людини. Дослідницький практикум №1 «Самоспостереження за співвідношенням маси і зросту тіла». Самостійна робота |
|
|
6 |
Узагальнення за темою «Обмін речовин і перетворення енергії» |
|
|
|
Тема 2. Травлення |
|
|
7 |
Будова травної системи людини. Лабораторне дослідження №2. «Зовнішня будова зубів». Інструктаж з ТБ. |
|
|
8 |
Особливості травлення в різних відділах травної системи. Дослідницький практикум №2 «Дія ферментів слини на крохмаль». Інструктаж з ТБ. |
|
|
9 |
Регуляція травлення. Вплив алкоголю і тютюну на травну систему. |
|
|
10. |
Захворювання органів шлунково-кишкового тракту. |
|
|
11 |
Узагальнення знань за темою «Травлення» |
|
|
|
Тема 3. «Дихання» |
|
|
12 |
Будова та функції дихальної системи. |
|
|
13 |
Типи дихання. Газообмін в легенях і тканинах. |
|
|
14 |
Регуляція дихання. Основні показники дихальної системи. |
|
|
15 |
Захворювання органів дихання |
|
|
16 |
Узагальнення знань з теми «Дихання» |
|
|
|
Тема 4. «Транспорт речовин» |
|
|
17 |
Кров і лімфа – внутрішнє середовище організму. Лабораторна робота №1 «Мікроскопічна будова крові людини». Інструктаж з ТБ. |
|
|
18 |
Групи крові. Переливання крові. |
|
|
19 |
Кровообіг. Будова серця. |
|
|
20 |
Робота серця і серцевий цикл. Дослідницький практикум №3 «Самоспостереження за частотою серцевих скорочень впродовж доби, тижня» |
|
|
21 |
Кровоносні судини. Перша допомога при кровотечах. Лабораторне дослідження №3 «Вимірювання частоти серцевих скорочень». Інструктаж з ТБ. |
|
|
22 |
Захворювання серцево-судинної системи. |
|
|
23 |
Контрольна робота №1 |
|
|
|
Тема 5. «Виділення. Терморегуляція .» |
|
|
24 |
Будова та функції видільної системи. |
|
|
25 |
Процес утворення сечі. Регуляція роботи видільної системи. |
|
|
26 |
Захворювання органів виділення. |
|
|
27 |
Будова шкіри, її функції. Роль шкіри в терморегуляції |
|
|
28 |
Узагальнення з теми «Виділення. Терморегуляція.» |
|
|
|
Тема 6. «Опора і рух.» |
|
|
29 |
Будова та функції опорно-рухової системи. |
|
|
30 |
Особливості будови скелета людини. Будова кісток. Лабораторне дослідження №4 «Мікроскопічна будова кісткової, хрящової і м’язової тканини.» Інструктаж з ТБ. |
|
|
31 |
Особливості будови і властивості м’язів. |
|
|
32 |
Робота м’язів. Лабораторне дослідження №5 «Розвиток утоми при статичному і динамічному навантаженні», Лабораторне дослідження №6 «Вплив ритму і навантаження на розвиток утоми». Інструктаж з ТБ. |
|
|
33 |
Ріст кісток і м’язів. |
|
|
34 |
Захворювання опорно – рухової системи |
|
|
35 |
Узагальнення з теми «Опора і рух» |
|
|
|
Тема 7. «Зв'язок організму із зовнішнім середовищем. Нервова система.» |
|
|
36 |
Будова нейрона і сина пса. Рефлекторна дуга. |
|
|
37 |
Особливості будови нервової системи. |
|
|
38 |
Будова спинного мозку. Лабораторне дослідження №7 «Вивчення спинного і головного мозку людини» |
|
|
39 |
Особливості будови головного мозку. |
|
|
40 |
Вегетативна нервова система |
|
|
41 |
Захворювання нервової системи. |
|
|
42 |
Узагальнення з теми «Зв'язок організму із зовнішнім середовищем. Нервова система» |
|
|
|
Тема 8 «Зв'язок організму із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи.» |
|
|
43 |
Різноманітність сенсорних систем |
|
|
44 |
Будова ока. Акомодація. Лабораторне дослідження №8 «Визначення акомодації ока». Лабораторне дослідження 9 «Виявлення сліпої плями на сітківці». Лабораторне дослідження №11 «Реакція зіниць на світло». Інструктаж з ТБ. |
|
|
45 |
Будова вуха. Сенсорна система рівноваги. Лабораторне дослідження №10 «Визначення порогу слухової чутливості» |
|
|
46 |
Сенсорні системи смаку, нюху |
|
|
47 |
Сенсорні системи руху, дотику, температури, болю. Дослідницький практикум № 4 «Дослідити температурну адаптацію рецепторів шкіри». Інструктаж з ТБ |
|
|
48 |
Порушення роботи сенсорної системи. |
|
|
49 |
Контрольна робота № 2 |
|
|
|
Тема 9 «Вища нервова діяльність» |
|
|
50 |
Темперамент та його типи. Дослідницький практикум №5 «Визначення типу вищої нервової діяльності та властивості темпераменту». Інструктаж з ТБ. |
|
|
51 |
Рефлекси. |
|
|
52 |
Інстинкти. |
|
|
53 |
Мова. Навчання і пам'ять. Лабораторне дослідження №12 «Дослідження різних видів памяті». Інструктаж з ТБ |
|
|
54 |
Мислення і свідомість. |
|
|
55 |
Сон. Біоритми. |
|
|
56 |
Узагальнення з теми «Вища нервова діяльність» |
|
|
|
Тема 10 «Регуляція функцій організму» |
|
|
57 |
Гомеостаз. Нервова регуляція. |
|
|
58 |
Гуморальна регуляція. |
|
|
59 |
Особливості роботи ендокринної системи. |
|
|
60 |
Порушення роботи ендокринної системи. Стрес. |
|
|
61 |
Імунна система. Імунітет та його види. |
|
|
62 |
Порушення роботи ендокринної системи. |
|
|
63 |
Узагальнення з теми «Регуляція функцій організму» |
|
|
|
Тема 11 «Розмноження і розвиток» |
|
|
64 |
Особливості будови репродуктивної системи. Стать і статеві ознаки. |
|
|
65 |
Менструальний цикл, запліднення. Вагітність і пологи |
|
|
66 |
Розвиток людини. |
|
|
67 |
Захворювання репродуктивної системи. Поняття про ІПСШ. |
|
|
68 |
Узагальнення з теми «Розмноження і розвиток» |
|
|
69 |
Організм людини як цілісна система |
|
|
70 |
Повторення вивченого |
|
|
№ уроку |
Назва розділу і теми |
Дата |
Примітка |
1 |
Вступ. Біологія – наука про живу природу. |
|
|
2 |
Основні властивості живого. |
|
|
3 |
Різноманітність живих організмів |
|
|
4 |
Методи дослідження біологічних об’єктів . Застосування біологічних знань. |
|
|
|
Тема 1. Клітина |
|
|
5 |
Клітина – одиниця живого. Історія відкриття клітини. |
|
|
6 |
Методи світлової мікроскопії. Збільшувальні прилади, їх значення. |
|
|
7 |
Практична робота №1. Будова світлового мікроскопа та робота з ним. Інструктаж з ТБ |
|
|
8 |
Виготовлення мікропрепаратів. |
|
|
9 |
Практична робота №2. Виготовлення мікропрепарату шкірки луски цибулі. Інструктаж з ТБ. |
|
|
10 |
Будова клітини. Клітинна мембрана. Лабораторне дослідження 1 «Будова клітини листка елодеї». Інструктаж з ТБ. |
|
|
11 |
Внутрішнє середовище клітини: цитоплазма і включення |
|
|
12 |
Органели рослинної клітини. Лабораторне дослідження 2 «Рух цитоплазми в клітинах листка елодеї». Інструктаж з ТБ |
|
|
13 |
Ядро |
|
|
14 |
Ріст і розмноження клітини. |
|
|
15 |
Узагальнення з теми «Клітина» |
|
|
|
Тема 2. Одноклітинні організми. Перехід до багатоклітинності. |
|
|
16 |
Одноклітинні твариноподібні організми – мешканці водойм. Лабораторне дослідження №3 «Спостереження інфузорій». Інструктаж з ТБ. |
|
|
17 |
Одноклітинні організми – збудники хвороб людини. |
|
|
18 |
Одноклітинні фото синтезуючі організми хламідомонада, хлорела, евглена зелена. |
|
|
19 |
Дріжджі – одноклітинні гриби. |
|
|
20 |
Бактерії : будова та процеси життєдіяльності. |
|
|
21 |
Роль бактерій у природі та значення в житті людини |
|
|
22 |
Перехід до багатоклітинності – ульва, вольвокс. |
|
|
23 |
Губка – примітивна багатоклітинна тварина. |
|
|
24 |
Контрольна робота №1 |
|
|
|
Тема 3. Рослини |
|
|
25 |
Рослина – живий організм. Будова рослини |
|
|
26 |
Тканини рослин. |
|
|
27 |
Корінь : будова та функції. Лабораторне дослідження 4«Будова кореня у зв’язку з виконуваними функціями» Інструктаж з ТБ |
|
|
28 |
Видозміни кореня |
|
|
29 |
Пагін : будова та функції. Лабораторне дослідження 5, 6 «Будова пагона», «Будова бруньки». Інструктаж з ТБ. Дослідницький практикум «Спостереження за розвитком пагона з бруньки» |
|
|
30 |
Внутрішня будова стебла |
|
|
31 |
Видозміни пагона. Лабораторне дослідження 7 «Будова цибулини та коренеплоду моркви» |
|
|
32 |
Будова та функції листка |
|
|
33 |
Видозміни листка |
|
|
34 |
Проміжне оцінювання «Органи рослин» |
|
|
35 |
Транспорт речовин у рослині. |
|
|
36 |
Рухи рослин |
|
|
37 |
Розмноження рослин. Дослідницький практикум №2 «Вегетативне розмноження рослин». Інструктаж з ТБ. |
|
|
38 |
Квітка – орган статевого розмноження. Будова і різноманітність квіток. Лабораторне дослідження №8 «Будова квітки». Інструктаж з ТБ. |
|
|
39 |
Суцвіття. Типи суцвіть. |
|
|
40 |
Запилення. Типи запилення. |
|
|
41 |
Запліднення у квіткових рослин. Будова насінини. Лабораторне дослідження №9 «Будова насінини». Інструктаж з ТБ. |
|
|
42 |
Проростання насіння. Дослідницький практикум № «Проростання насіння». Інструктаж з ТБ. |
|
|
43 |
Різноманітність і поширення плодів. Лабораторне дослідження №10 «Будова плода». Інструктаж з ТБ. |
|
|
44 |
Ріст і розвиток рослин. |
|
|
45 |
Узагальнення з теми «Розмноження рослин» |
|
|
|
Тема 4. Різноманітність рослин |
|
|
46 |
Поняття про класифікацію рослин. |
|
|
47 |
Водорості. Лабораторне дослідження №11 «Будова зелених нитчастих водоростей» |
|
|
48 |
Мохи. Лабораторне дослідження №12 «Будова моху зозулин льон». Інструктаж з ТБ. |
|
|
49 |
Плауни. |
|
|
50 |
Хвощі. |
|
|
51 |
Папороті. Лабораторне дослідження №13 «Будова папоротей». Інструктаж з ТБ |
|
|
52 |
Узагальнення з теми «Водорості» та «Вищі спорові» |
|
|
53 |
Голонасінні. Лабораторне дослідження №14 «Будова голонасінних». Інструктаж з ТБ |
|
|
54 |
Покритонасінні або Квіткові рослини |
|
|
55 |
Практична робота №3 «Порівняння будови мохів, папоротей та Покритонасінних». Інструктаж з ТБ |
|
|
56 |
Сільськогосподарські рослини |
|
|
57 |
Екологічні групи рослин. |
|
|
58 |
Життєві форми рослин. Угруповання рослин. |
|
|
59 |
Типи рослинних угруповань |
|
|
60 |
Значення рослин для життя на планеті Земля. Практична робота №4 «Визначення видів кімнатних рослин». Інструктаж з ТБ. |
|
|
61 |
Контрольна робота №2 |
|
|
|
Тема 5. «Гриби» |
|
|
62 |
Загальна характеристика Царства Гриби. |
|
|
63 |
Екологічні групи грибів: сапротрофні і цвілеві гриби. Лабораторне дослідження №15 «Будова цвілевих грибів». Інструктаж з ТБ. |
|
|
64 |
Лишайники – симбіотичні організми. |
|
|
65 |
Шапинкові гриби. Лабораторне дослідження №16 «Будова шапинкових грибів». Інструктаж з ТБ. |
|
|
66 |
Істівні і отруйні шапинкові гриби. Практична робота №5 «Розпізнавання їстівних і отруйних шапинкових грибів своєї місцевості». Інструктаж з ТБ. |
|
|
67 |
Гриби –паразити. |
|
|
68 |
Значення грибів у природі та житті людини |
|
|
69 |
Узагальнення з теми «Гриби» |
|
|
70 |
Екскурсія «»Різноманітність рослин свого краю |
|
|
Комунальна установа «Навчально-виховний комплекс загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступеня – дошкільний навчальний заклад Миролюбівської сільської ради Нововоронцовського району, Херсонської області»
І семестр
,,Погоджено” ,,Затверджено” ____________2017 р. ______________2017 р.
Абрамович С.Ю.___________ Штанько Г.В. ____________
ІІ семестр
,,Погоджено” ,,Затверджено” ____________2018 р. ______________2018р.
Абрамович С.Ю.___________ Штанько Г.В. ____________
Календарно-тематичне планування
з біології
для загальноосвітніх навчальних закладів
у 10 класі
(51 год, 1,5 год на тиждень)
на 2019 – 2020 н/р
учителя: Єрмолаєвої І.О.
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 7 – 11 класів/ Програму підготували О.В. Данилова, П.Г. Балан, С.А. Данилова, 2005 р(наказ МОНУ від 06.06.2015 № 664): Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів 5 – 9 класи. – К.:Вид. дім «Освіта», 2013 (з урахуванням змін затверджених МОН від 07.06.2017 №864)
№ уроку |
Назва розділу і теми |
Дата |
Примітка |
1 |
Історія розвитку біології. Значення біології в житті суспільства. Сучасне визначення поняття «життя». |
|
|
2 |
Рівні організації живої матерії. Методи біологічних досліджень. |
|
|
|
Розділ І. молекулярний рівень організації життя. Тема 1. Неорганічні речовини. |
|
|
3 |
Елементарний склад живих організмів. |
|
|
4 |
Вода в живих організмах. Особливості будови молекули води. |
|
|
5 |
Неорганічні речовини в клітині, їх роль в житті організмів. |
|
|
6 |
Хімічний склад води. Контроль за якістю питної води та їжі. Самостійна робота «Неорганічні речовини в клітині» |
|
|
|
Тема 2. Органічні речовини |
|
|
7 |
Структура та функції вуглеводів. |
|
|
8 |
Будова та функції ліпідів. Лабораторна робота №1. Визначення деяких органічних речовин та їх власстивостей. |
|
|
9 |
Будова та функції білків. |
|
|
10 |
Ферменти, вітаміни, гормони, їх значення в житті людини. Лабораторна робота №2. Вивчення властивостей ферментів. |
|
|
11 |
Будова та функції нуклеїнових кислот. |
|
|
12 |
Практична робота №2. Розвязування елементарних вправ з транскрипції і реплікації. |
|
|
13 |
Єдність хімічного складу організмів. |
|
|
14 |
Особливості використання окремих хімічних речовин, хімічний склад продуктів харчування. Практична робота т№4. Ознайомлення з інструкціями використання медичних препаратів та засобів побутової хімії. Практична робота №5. Оцінювання продуктів харчування за їх хімічним складом. |
|
|
15 |
Контрольна робота №1 |
|
|
|
Розділ ІІ. Клітинний рівень організації життя. Тема 1. Клітина |
|
|
16 |
Історія вивчення клітини. Методи цитологічних досліджень. |
|
|
17 |
Будова клітин про та еукаріотів. Лабораторна робота №3. Особливості будови клітин про та еукаріотів |
|
|
18 |
Клітинні мембрани. Транспортування речовин через мембрани. Лабораторна робота №4. Спостереження явищ плазмолізу і деплазмолізу в клітині |
|
|
19 |
Будова та функції ядра. Лабораторна робота №5. Мікроскопічна та ультрамікроскопічна будова ядра. |
|
|
20 |
Будова клітин прокаріотів. Нуклеоїд прокаріотичних клітин. |
|
|
|
Тема 2. Цитоплазма та її компоненти |
|
|
21 |
Цитозоль, органели, включення. Лабораторна робота №6. Рух цитоплазми в клітинах рослин. |
|
|
22 |
Немембранні органели: цитоскелет. Клітинний центр. Рибосоми. |
|
|
23 |
Синтез білків. |
|
|
24 |
Практична робота №6. Розв’язування елементарних вправ з трансляції. |
|
|
25 |
Одномембранні органели: ендоплазматична сітка, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі. |
|
|
26 |
Мітохондрії та процес дихання. |
|
|
27 |
Пластиди і процес фотосинтезу. Узагальнення з теми «Клітина». |
|
|
|
Тема 3. Клітина як цілісна система |
|
|
28 |
Хромосоми та каріотип. Лабораторна робота №7. Будова хромосоми. |
|
|
29 |
Механізм утворення і загибелі клітин. Клітинний цикл еукаріотичних клітин. |
|
|
30 |
Мітоз.Лабораторна робота №8. Мітотичний поділ клітин. |
|
|
31 |
Мейоз. |
|
|
32 |
Обмін речовин та енергії у клітині. |
|
|
33 |
Сучасна клітинна теорія. Цитотехнології. |
|
|
34 |
Узагальнення знань з теми «Клітина цілісна система» |
|
|
|
Розділ ІІІ. Організмений рівень організації життя Тема 1. Неклітинні форми життя |
|
|
35 |
Віруси та їх будова. |
|
|
36 |
Життєві цикли вірусів. |
|
|
37 |
Роль вірусів у природі та житті людини. |
|
|
38 |
Пріони, їх будова та життєві цикли. |
|
|
39 |
Профілактика ВІЛ-інфекції (СНІДу) та інших вірусних захворювань. |
|
|
|
Тема 2. Одноклітинні організми. |
|
|
40 |
Прокаріоти. |
|
|
41 |
Роль бактерій у природі та житті людини. Профілактика бактеріальних захворювань. Лабораторна робота № 9. Різноманітність бактерій, їх значення в природі та житті людини. |
|
|
42 |
Одноклітинні еукаріоти. Колоніальні організми. |
|
|
|
Тема 3. Багатоклітинні організми |
|
|
43 |
Багатоклітинні організми без справжніх тканин. |
|
|
44 |
Тканини. Багатоклітинні організми зі справжніми тканинами. |
|
|
45 |
Будова і функції тканин тваринного організму. Лабораторна робота №10. Будова тканин тваринного організму. |
|
|
46 |
Будова і функції тканин рослинного організму. Лабораторна робота №11. Будова тканин рослинного організму. |
|
|
47 |
Гістотехнології. Принцип організації і функціонування різних рівнів організації життя. |
|
|
48 |
Органи багатоклітиних організмів. |
|
|
49 |
Контрольна робота №2 |
|
|
50 |
Регуляція функцій у багатоклітинних організмів. |
|
|
51 |
Колонії багатоклітинних організмів. |
|
|
Комунальна установа «Навчально-виховний комплекс загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступеня – дошкільний навчальний заклад Миролюбівської сільської ради Нововоронцовського району, Херсонської області»
І семестр
,,Погоджено” ,,Затверджено” ____________2017 р. ______________2017 р.
Абрамович С.Ю.___________ Штанько Г.В. ____________
ІІ семестр
,,Погоджено” ,,Затверджено” ____________2018 р. ______________2018р.
Абрамович С.Ю.___________ Штанько Г.В. ____________
Календарно-тематичне планування
з біології
для загальноосвітніх навчальних закладів
у 11 класі
(51 год, 1,5 год на тиждень)
на 2017 – 2018 н/р
учителя: Рябоконь І.О.
Розглянуто на засіданні МО природничо-математичного
циклу.
Протокол №___від « » ________ 2017р.
Голова МО: І.О. Рябоконь
Навчальна програма «Біологія і екологія» розроблена на основі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1392), Концепції екологічної освіти України (затверджено рішенням колегії МОН України від 20.12.2001 №13/6-19) та відповідно до положень концепції Нової української школи (розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р) і призначена для навчання біології і екології на рівні стандарту.
№ уроку |
Назва розділу і теми |
Дата |
Примітка |
|
Тема 4. Розмноження організмів |
|
|
1 |
Типи розмноження організмів. Нестатеве розмноження. |
|
|
2 |
Статеве розмноження організмів. |
|
|
3 |
Будова статевих клітин. Гаметогенез. Лабораторна робота №1. Будова статевих клітин. |
|
|
|
Тема 5. Закономірності спадковості. |
|
|
4 |
Генетика – наука про закономірності спадковості і мінливості. Методи генетичних досліджень. |
|
|
5 |
Закономірності спадковості встановлені Г. Менделем. Статистичний характер спадковості їх цитологічні основи. |
|
|
6 |
Явище зчепленого успадкування. Хромосомна теорія спадковості. |
|
|
7 |
Генетика статі. Успадкування зчеплені зі статтю. |
|
|
8 |
Цитоплазматична спадковість. |
|
|
9 |
Практична робота №1. Розвязування типових задач з генетики (моно і дигібридне зчеплення) |
|
|
10 |
Узагальнення з теми «Закономірності спадковості» |
|
|
|
Тема 6. Закономірності мінливості. |
|
|
11 |
Модифікаційна мінливість. |
|
|
12 |
Мутаційна мінливість. |
|
|
13 |
Причини мутацій. Закон гомологічних рядів спадкової мінливості. Лабораторна робота №2. Порівняння мутантних і нормальних дрозофіл. |
|
|
14 |
Лабораторна робота №3. Мінливість у рослин. Побудова варіаційного ряду і варіаційної кривої. |
|
|
|
Тема 7. Генотип як цілісна система. |
|
|
15 |
Особливості геному вірусів і прокаріотів. |
|
|
16 |
Закономірності функціонування генів у еукаріот. |
|
|
17 |
Генетика людини. |
|
|
18 |
Роль генотипу і навколишнього середовища у формуванні фенотипу. Медична генетика. |
|
|
19 |
Завдання і методи сучасної селекції. |
|
|
20 |
Особливості селекції рослин, тварин і мікроорганізмів. Генна і клітинна інженерія. |
|
|
21 |
Контрольна робота №1 |
|
|
|
Тема 8. Індивідуальний розвиток організмів. |
|
|
22 |
Заплідненння у різних груп організмів. |
|
|
23 |
Етапи індивідуального розвитку організмів. Початкові стадії ембріонального розвитку тварин. |
|
|
24 |
Формування органів у зародка. |
|
|
25 |
Особливості індивідуального розвитку людини. Ембріотехнології. |
|
|
26 |
Післязародковий розвиток і ріст. Життєвий цикл. Лабораторна робота №4. Ембріогенез хордових. |
|
|
27 |
Узагальнення з тем |
|
|
|
Розділ IV. Надорганізмові рівні життя. Тема 1. Популяція. Екосистема. Біосфера. |
|
|
28 |
Екологічні фактори , їх класифікація та закономірності дії на організми. |
|
|
29 |
Наземно-повітряне та водне середовища існування. |
|
|
30 |
Грунт та живі організми як середовище життя. |
|
|
31 |
Біологічні адаптивні ритми. |
|
|
32 |
Популяція, її характеристика. Популяційні хвилі. Гомеостаз популяції. |
|
|
33 |
Багатовидові угруповання організмів: біоценози, біогеоценози, екосистеми. |
|
|
34 |
Різноманітність, розвиток та продуктивність екосистем. |
|
|
35 |
Біосфера та її межі. Вплив діяльності людини на біосферу. |
|
|
36 |
Охорона біосфери. |
|
|
37 |
Розв’язування задач з екології. |
|
|
38 |
Практична робота №3. Розвязування задач з екології. |
|
|
39 |
Узагальнення з теми «популяція. Екосистема. Біосфера» |
|
|
|
Розділ V. Історичний розвиток органічного світу. Тема 1. Основи еволюційного вчення. |
|
|
40 |
Становлення еволюційних поглядів. Еволюційне вчення Ч. Дарвіна. |
|
|
41 |
Подальший розвиток дарвінізму. |
|
|
42 |
Основні положення синтетичної гіпотези еволюції. |
|
|
43 |
Вид і його критерії. Видоутворення. |
|
|
44 |
Макроеволюційні процеси. |
|
|
45 |
Сучасні уявлення про фактори еволюції. Практична робота №4. Порівняння природного і штучного добору. |
|
|
46 |
Узагальнення з теми «Основи еволюційного вчення» |
|
|
|
Тема 2. Історичний розвиток органічного світу. |
|
|
47 |
Гіпотези виникнення і початкові етапи розвитку життя на Землі. |
|
|
48 |
Розвиток життя в палеозойську еру. |
|
|
49 |
Розвиток життя в мезозойську еру. |
|
|
50 |
Еволюційні події кайнозойської ери. |
|
|
51 |
Узагальнення вивченого курсу |
|
|
Комунальна установа «Навчально-виховний комплекс загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступеня – дошкільний навчальний заклад Миролюбівської сільської ради Нововоронцовського району, Херсонської області»
І семестр
,,Погоджено” ,,Затверджено” ____________2017 р. ______________2017 р.
Абрамович С.Ю.___________ Штанько Г.В. ____________
ІІ семестр
,,Погоджено” ,,Затверджено” ____________2018 р. ______________2018р.
Абрамович С.Ю.___________ Штанько Г.В. ____________
Календарно-тематичне планування
з біології
для загальноосвітніх навчальних закладів
у 7 класі
(70 год, 2 год на тиждень)
на 2017 – 2018 н/р
учителя: Рябоконь І.О.
Розглянуто на засіданні МО природничо-математичного
циклу.
Протокол №___від « » ________ 2017р.
Голова МО: І.О. Рябоконь
Програма з біології для 6 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (оновлена), затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 № 804
№ уроку |
Назва розділу і теми |
Дата |
Примітка |
|
Ввідний інструктаж з ТБ. Тварина – живий організм |
|
|
|
Клітини і тканини тварин |
|
|
|
Органи і системи органів |
|
|
|
Основні відмінності тварин від рослин і грибів. Самостійна робота |
|
|
|
Тема 1. Різноманітність тварин |
||
|
Класифікація та значення тварин |
|
|
|
Кишковопорожнинні |
|
|
|
Кільчасті черви. Лабораторне дослідження №1 «Вивчення зовнішньої будови та руху кільчастих червів. Інструктаж з ТБ» |
|
|
|
Самостійна робота. Членистоногі тварини. Ракоподібні. |
|
|
|
Павукоподібні |
|
|
|
Комахи. |
|
|
|
Практична робота №1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах . інструктаж з ТБ |
|
|
|
Типи розвитку комах |
|
|
|
Комахи з неповним перетворенням. |
|
|
|
Комахи з повним перетворенням. |
|
|
|
Молюски. Лабораторне дослідження 2 «Вивчення будови черепашки Черевоногих та Двостулкових молюсків». Інструктаж з ТБ |
|
|
|
Різноманітність та практичне значення молюсків |
|
|
|
Паразитизм. |
|
|
|
Паразитичні черви. |
|
|
|
Паразитичні Членистоногі. |
|
|
|
Узагальнення з теми Різноманітність тварин. Безхребетні тварини. |
|
|
|
Риби. Клас Кісткові риби. Лабораторне дослідження №4 «Визначення віку тварин на прикладі двостулкових молюсків та кісткових риб ». Інструктаж з ТБ
|
|
|
|
Хрящові риби. Лабораторне дослідження №5 «Спостереження за поведінкою тварин». Інструктаж з ТБ
|
|
|
|
Особливості будови та процесів життєдіяльності амфібій. . |
|
|
|
Особливості будови та процесів життєдіяльності рептилій. |
|
|
|
Різноманітність та практичне значення рептилій. |
|
|
|
Самостійна робота «Риби. Амфібії. Рептилії » |
|
|
|
Птахи. Лабораторне дослідження №3 «Вивчення особливостей покриву тіла тварин». Інструктаж з ТБ |
|
|
|
Розмноження і розвиток птахів |
|
|
|
Різноманітність птахів. |
|
|
|
Основні групи птахів, їх значення та охорона. |
|
|
|
Практична робота №2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів. |
|
|
|
Ссавці: особливості будови і життєдіяльності |
|
|
|
Різноманітність та значення Ссавців. |
|
|
|
Різноманітність та значення ссавців. Яйцеродні, сумчасті і плацентарні. Комахоїдні. |
|
|
|
Різноманітність плацентарних ссавців: рукокрилі, гризуни, зайцеподібні. |
|
|
|
Різноманітність плацентарних ссавців: хоботні, копитні, китоподібні |
|
|
|
Різноманітність плацентарних ссавців: хижі, ластоногі, примати. |
|
|
|
Практична робота №3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування. |
|
|
|
контрольна робота №1 |
|
|
|
Тема 2. Процеси життєдіяльності тварин |
||
|
Обмін речовин та травні системи у тварин. |
|
|
|
Дихання тварин. |
|
|
|
Транспорт речовин у тварин.
|
|
|
|
5.Практична робота №4. Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин. Інструктаж з ТБ. |
|
|
|
Виділення у тварин. |
|
|
|
Опорно-рухова система тварини. Скелет |
|
|
|
Практична робота №5. Порівняння будови скелетів хребетних тварин. Інструктаж з ТБ |
|
|
|
Рух тварин. |
|
|
|
Покриви тіла. Лабораторне дослідження: Особливості покривів тіла тварин. Інструктаж з ТБ |
|
|
|
Регуляція функцій. Нервова система. |
|
|
|
Практична робота №6. Порівняння будови головного мозку хребетних тварин. Інструктаж з ТБ |
|
|
|
Органи чуття , їх значення. |
|
|
|
Розмноження тварин. |
|
|
|
Індивідуальний розвиток тварин. |
|
|
|
Після зародковий розвиток тварин. Лабораторне дослідження: Визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб. Інструктаж з ТБ |
|
|
|
Узагальнення , систематизація знань з теми «Процеси життєдіяльності тварин». |
|
|
|
Тема 3. Поведінка тварин |
|
|
|
Поведінка тварин, Поведінкові реакції Лабораторне дослідження: Спостереження за поведінкою тварин. Інструктаж з ТБ |
|
|
|
Практична робота №7. Визначення форм поведінки тварин. Інструктаж з ТБ |
|
|
|
Вроджена і набута поведінка тварин. |
|
|
|
Орієнтування та міграції |
|
|
|
Форми поведінки тварин |
|
|
|
Соціальна поведінка тварин. |
|
|
|
Самостійна робота. Типи угруповань тварин. |
|
|
|
Розумова діяльність та еволюція поведінки тварин. |
|
|
|
Узагальнення та систематизація вивченого з теми «Поведінка тварин». |
|
|
|
Тема 4 Тварини і середовище існування |
|
|
|
Популяція , екосистеми, чинники середовища |
|
|
|
Екосистема. Ланцюги живлення |
|
|
|
Контрольна робота №2 |
|
|
|
Вплив людини на тварин |
|
|
|
Охорона природи.
|
|
|
|
Узагальнення та систематизація знань. Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності живої природи. |
|
|
Комунальна установа «Навчально-виховний комплекс загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступеня – дошкільний навчальний заклад Миролюбівської сільської ради Нововоронцовського району, Херсонської області»
І семестр
,,Погоджено” ,,Затверджено” ____________2017 р. ______________2017 р.
Абрамович С.Ю.___________ Штанько Г.В. ____________
ІІ семестр
,,Погоджено” ,,Затверджено” ____________2018 р. ______________2018р.
Абрамович С.Ю.___________ Штанько Г.В. ____________
Календарно-тематичне планування
з біології
для загальноосвітніх навчальних закладів
у 9 класі
(70 год, 2 год на тиждень)
на 2017 – 2018 н/р
учителя: Рябоконь І.О.
Розглянуто на засіданні МО природничо-математичного
циклу.
Протокол №___від « » ________ 2017р.
Голова МО: І.О. Рябоконь
Програма з біології для 6 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (оновлена), затверджена наказом МОН України від 07.06.2017 № 804
№ уроку |
Назва розділу і теми |
Дата |
Примітка |
1 |
Вступ. Біологія – комплексна наука про живу природу. Рівні організації біологічних систем. |
|
|
|
Тема 1. Хімічний склад клітин |
|
|
2 |
Вода, її властивості та функції |
|
|
3 |
Поняття про органічні речовини. Ліпіди та вуглеводи |
|
|
5 |
Методи генетичних досліджень. |
|
|
6 |
Закономірності спадковості встановлені Г. Менделем. Статистичний характер спадковості їх цитологічні основи. |
|
|
7 |
Явище зчепленого успадкування. Хромосомна теорія спадковості. |
|
|
8 |
Генетика статі. Успадкування зчеплені зі статтю. |
|
|
9 |
Цитоплазматична спадковість. |
|
|
10 |
Практична робота №1. Розвязування типових задач з генетики (моно і дигібридне зчеплення) |
|
|
|
Тема 6. Закономірності мінливості. |
|
|
11 |
Модифікаційна мінливість. |
|
|
12 |
Мутаційна мінливість. |
|
|
13 |
Причини мутацій. Закон гомологічних рядів спадкової мінливості. Лабораторна робота №2. Порівняння мутантних і нормальних дрозофіл. |
|
|
14 |
Лабораторна робота №3. Мінливість у рослин. Побудова варіаційного ряду і варіаційної кривої. |
|
|
|
Тема 7. Генотип як цілісна система. |
|
|
15 |
Особливості геному вірусів і прокаріотів. |
|
|
16 |
Закономірності функціонування генів у еукаріот. |
|
|
17 |
Генетика людини. |
|
|
18 |
Роль генотипу і навколишнього середовища у формуванні фенотипу. Медична генетика. |
|
|
19 |
Завдання і методи сучасної селекції. |
|
|
20 |
Особливості селекції рослин, тварин і мікроорганізмів. Генна і клітинна інженерія. |
|
|
21 |
Узагальнення з вивчених тем. |
|
|
|
Тема 8. Індивідуальний розвиток організмів. |
|
|
22 |
Заплідненння у різних груп організмів. |
|
|
23 |
Етапи індивідуального розвитку організмів. Початкові стадії ембріонального розвитку тварин. |
|
|
24 |
Формування органів у зародка. |
|
|
25 |
Особливості індивідуального розвитку людини. Ембріотехнології. |
|
|
26 |
Післязародковий розвиток і ріст. Життєвий цикл. Лабораторна робота №4. Ембріогенез хордових. |
|
|
27 |
Узагальнення з тем |
|
|
|
Розділ IV. Надорганізмові рівні життя. Тема 1. Популяція. Екосистема. Біосфера. |
|
|
28 |
Екологічні фактори , їх класифікація та закономірності дії на організми. |
|
|
29 |
Наземно-повітряне та водне середовища існування. |
|
|
30 |
Грунт та живі організми як середовище життя. |
|
|
31 |
Біологічні адаптивні ритми. |
|
|
32 |
Популяція, її характеристика. Популяційні хвилі. Гомеостаз популяції. |
|
|
33 |
Багатовидові угруповання організмів: біоценози, біогеоценози, екосистеми. |
|
|
34 |
Різноманітність, розвиток та продуктивність екосистем. |
|
|
35 |
Біосфера та її межі. Вплив діяльності людини на біосферу. |
|
|
36 |
Охорона біосфери. |
|
|
37 |
Розв’язування задач з екології. |
|
|
38 |
Практична робота №3. Розвязування задач з екології. |
|
|
39 |
Узагальнення з теми «популяція. Екосистема. Біосфера» |
|
|
|
Розділ V. Історичний розвиток органічного світу. Тема 1. Основи еволюційного вчення. |
|
|
40 |
Становлення еволюційних поглядів. Еволюційне вчення Ч. Дарвіна. |
|
|
41 |
Подальший розвиток дарвінізму. |
|
|
42 |
Основні положення синтетичної гіпотези еволюції. |
|
|
43 |
Вид і його критерії. Видоутворення. |
|
|
44 |
Макроеволюційні процеси. |
|
|
45 |
Сучасні уявлення про фактори еволюції. Практична робота №4. Порівняння природного і штучного добору. |
|
|
46 |
Узагальнення з теми «Основи еволюційного вчення» |
|
|
|
Тема 2. Історичний розвиток органічного світу. |
|
|
47 |
Гіпотези виникнення і початкові етапи розвитку життя на Землі. |
|
|
48 |
Розвиток життя в палеозойську еру. |
|
|
49 |
Розвиток життя в мезозойську еру. |
|
|
50 |
Еволюційні події кайнозойської ери. |
|
|
51 |
Узагальнення вивченого курсу |
|
|
Календарно-тематичне планування з біології 9 клас
(70 годин, 2 год на тиждень)
№ п/п |
Назва розділу і теми |
дата |
примітка |
|
Ввідний інструктаж з ТБ. Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук. |
|
|
|
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень |
|
|
|
Тема 1. Хімічний склад клітин. Біологічні молекули. |
|
|
|
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки.. |
|
|
|
Поняття про біологічні макромолекули – біополімери. Органічні молекули. |
|
|
|
Вуглеводи та ліпіди. |
|
|
|
Білки, їхня структурна організація та основні функції. |
|
|
|
Ферменти, їхня роль у клітині. Інструктаж з ТБ. Лабораторні дослідження №1: Властивостей ферментів |
|
|
|
Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. АТФ. |
|
|
|
Нуклеїнові кислоти. |
|
|
|
Практичні роботи № 1. Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот |
|
|
|
Узагальнення знань з теми «Органічні молекули.» |
|
|
|
Тема 2. Структура клітини |
|
|
|
Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії. |
|
|
|
Структура еукаріотичної клітини: поверхневий апарат. |
|
|
|
Структура еукаріотичної клітини: цитоплазма, рибосоми, клітинний центр, органели руху. |
|
|
|
Структура еукаріотичної клітини: Комплекс Гольджі, вакуолі, лізосоми, ЕПС. |
|
|
|
Структура еукаріотичної клітини: мітохондрії, пластиди.
|
|
|
|
Ядро, його структурна організація та функції.
|
|
|
|
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина. Інструктаж з ТБ Лабораторна робота №1 Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин. |
|
|
|
Узагальнення з теми «Структура клітин» |
|
|
|
Тема 3. Принцип функціонування клітин |
|
|
|
Обмін речовин та енергії. Клітинне дихання. Біохімічні механізми дихання. |
|
|
|
Енергетичний обмін. Кисневий етап. |
|
|
|
Особливості процесів пластичного обміну. Фотосинтез: світлова фаза. |
|
|
|
Фотосинтез: темнова фаза. Хемосинтез. |
|
|
|
Контрольна робота №1 |
|
|
|
Тема 4. Збереження і реалізація спадкової інформації |
|
|
|
Особливості геному прокаріотичної та еукаріотичної клітин |
|
|
|
Роль різних типів молекул РНК у кодуванні та реалізації спадкової інформації. Генетичний код . |
|
|
|
Біосинтез білка |
|
|
|
Інструктаж з ТБ. Практична робота №2 розвязування елементарних вправ з транскрипції і трансляції |
|
|
|
Клітинний цикл. Мітоз. Інструктаж з ТБ. Лабораторний дослід «Фази мітозу на прикладі листка цибулі» |
|
|
|
Мейоз |
|
|
|
Типи розмноження організмів. Статеві клітини |
|
|
|
Процеси запліднення |
|
|
|
Етапи індивідуального розвитку організмів. Ембріональний розвиток тварин. |
|
|
|
Післязародковий розвиток і ріст організмів. |
|
|
|
Узагальнення знань з теми Збереження і реалізація спадкової інформації |
|
|
|
Тема 5. Закономірності успадкування ознак |
|
|
|
Генетика – наука про закономірності спадковості й мінливості організмів. |
|
|
|
Методи генетичних досліджень . |
|
|
|
Закономірності спадковості, які встановив Г. Мендель. Статистичний характер законів спадковості та їхні цитологічні основи . |
|
|
|
Практична робота №3 Складання схем схрещування. |
|
|
|
Явище зчепленого успадкування. Хромосомна теорія спадковості . |
|
|
|
Генетика статі. Успадкування, зчеплене зі статтю . |
|
|
|
Генотип організму як цілісна інтегрована система |
|
|
|
Форми мінливості: комбінативна, модифікаційна, мутаційна. Інструктаж з ТБ. Лабораторні дослідження №3 мінливості в рослин і тварин |
|
|
|
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій |
|
|
|
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування. Сучасні методи молекулярної генетики. |
|
|
|
Захист проектів Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня) |
|
|
|
Узагальнення знань з теми Закономірності успадкування ознак |
|
|
|
Тема 6. Еволюція органічного світу |
|
|
|
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін. |
|
|
|
Розвиток еволюційних поглядів Ж.Б. Ламарка. Теорія еволюції Ч. Дарвіна. |
|
|
|
Основні положення сучасної теорії еволюції. Популяція як елементарна одиниця еволюції. |
|
|
|
Видоутворення. Основні напрями еволюційного процесу. |
|
|
|
Роль різних наук в обґрунтуванні теорії еволюції |
|
|
|
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя |
|
|
|
Еволюція людини |
|
|
|
Тема 7. Біорізноманіття |
|
|
|
Основи еволюційної філогенії та систематики . |
|
|
|
Неклітинні форми життя – віруси. Прокаріоти . |
|
|
|
Еукаріоти: гриби, рослини, тварини |
|
|
|
Практична робота 4. Порівняння будови та процесу розмноження клітинних і неклітинних форм життя. |
|
|
|
Узагальнення знань з теми «Еволюція органічного світу. Біорізноманіття» |
|
|
|
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи |
|
|
|
Екосистема. Різноманітність екосистем. |
|
|
|
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах |
|
|
|
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори.. |
|
|
|
Біотичні, абіотичні та антропогенні екологічні фактори . Стабільність екосистем і причини її порушення. |
|
|
|
Біосфера як цілісна система Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища. |
|
|
|
Захист проекту (дослідницький) Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості |
|
|
|
Контрольна робота № 2 |
|
|
|
Поняття про селекцію... Генетично модифіковані організми |
|
|
|
Особливості селекції рослин, тварин, мікроорганізмів |
|
|
|
Сучасні біотехнології |
|
|
|
Генна та клітинна інженерія |
|
|