РИТОРИКА – 29
Тема. Творення думок. Початок розмови — встановлення контакту .
Мета: Збагатити знання дітей про особливості початку розмови. Формувати вміння встановлювати контакт із співрозмовником, намагатися його чути, відчувати під час спілкування. Розвивати фонетичний слух, дикцію, артистизм мовлення. Підсилювати позитивну мотивацію до вивчення риторики, виховувати уміння володіти собою.
Обладнання: посібник, різні словники, предметні малюнки, карта міста Риторики, малюнки Риторинки та Курсорика, обладнання для виконання вправи «Абетковий суп».
Дата проведення_______________________
Хід уроку
I. Організаційний момент.
У казку сьогодні ми зробимо крок.
Із казкою ми вже стрічались не раз,
І знову вона завітає у клас,
В казках є завжди перешкоди, та знаю:
Для творчих дітей їх ніколи нема.
II. Повідомлення теми і мети заняття. Епіграф.
- Діти, сьогодні ми продовжуємо подорожувати чарівним містом Риторики. На сьогоднішньому уроці ми продовжимо гостювати у Лісовій школі. Давайте опрацюємо епіграф нашого сьогоднішнього уроку. Прочитайте, будь ласка епіграф уроку. Як ви його розумієте? Про що в ньому йдеться? Добре, а із завданнями, які на сьогодні приготували нам мешканці Лісової школи, ви познайомитеся пізніше. А зараз рушаємо у путь!
III. Мовленнєва гімнастика. Ортологічна розминка.
IV. Актуалізація знань учнів.
1. Розповідь вчителя про Сократівський метод.
- Сьогодні Мудра Сова хоче запропонувати вам розповідь про одного із найвидатніших філософів давнини – Сократа. Послухайте її дуже уважно, а особливо зверніть увагу на те, як Сократ спілкувався із своїми співрозмовниками.
Сократівський метод
Сократ – один із найвидатніших філософів світу. Жив він понад двадцять три століття тому. Сьогодні його вважають наймудрішим учителем людства.
У чому полягає його метод спілкування? Він ніколи не говорив людям, що вони неправі. Він ставив запитання, з якими співрозмовник мав погодитися. Нагромаджувалася низка відповідей «Так». У результаті співрозмовник погоджувався з тим, з чим кілька хвилин раніше не був згодний.
2. Виведення основних правил спілкування. Складання пам’ятки.
- Діти, давайте пригадаємо, як повинні спілкуватися виховані люди і спробуємо колективно скласти пам’ятку по правилах спілкування.
Основні правила спілкування
У будь-якій ситуації співрозмовнику потрібно:
V. Формування уявлень про встановлення контакту.
1. Риторичний аналіз діалогу Риторинки та Курсорика – с. 90.
- Прочитайте, будь ласка, про що повідомляють нам жителі міста Риторики – Курсорик та Риторинка. Як слід вести розмову? Чому важко буде схилити співрозмовника погодитися з вами?
VI. Виведення правила. Вправа «Павутинка».
- Давайте ми з вами зараз подумаємо і сформулюємо правило про те, коли встановлюється контакт із співрозмовником?
VII. Практичні вправи.
Учні Лісової Школи побували в гостях у котика і ось послухайте, яка історія з ними трапилася.
Учитель читає ситуації, в яких використовує ситуації спілкування між співрозмовниками. Якщо між співрозмовниками встановлено контакт, діти плескають у долоні, а якщо – ні, то тупотять ніжками.
Приклади ситуацій:
IX. Творчі вправи
Презентація «Далеко йде той, хто м'яко крокує».
X. Підсумок уроку.
Виконання вправи «Абетковий суп».
Розрізається абетка, вилучаються літери ь, и, й, ї. кожному учневі пропонується витягнути літеру із скриньки і придумати підсумкове речення за темою уроку, яке б розпочиналося з цієї літери.