На вибір виду уроку вплинуло спілкування з учителем історії, який виразив стурбованість тим, що п'ятикласники погано запам'ятовують дати. Тоді й виникла думка побудувати урок математики на історичному матеріалі у вигляді подорожі в минуле й у хід уроку включити завдання, що містять дати з історії України.
Основні дидактичні задачі, які вирішувалися на цьому уроці, в основному зводяться до наступних: а)систематизація й узагальнення нових знань; б)повторення й закріплення раніше засвоєних знань; в)застосування знань на практиці для поглиблення й розширення раніше засвоєних знань; г)формування вмінь і навичок; д)контроль над ходом вивчення навчального матеріалу й удосконалювання знань, умінь і навичок.
Однак запропонований урок може бути проведений і як інтегрований урок математики та історії за участю вчителя історії. У цьому випадку історична частина уроку може бути розширена й урок може бути розрахований на 2 години.1
Вступ
На вибір виду уроку вплинуло спілкування з учителем історії, який виразив стурбованість тим, що п'ятикласники погано запам'ятовують дати. Тоді й виникла думка побудувати урок математики на історичному матеріалі у вигляді подорожі в минуле й у хід уроку включити завдання, що містять дати з історії України.
Основні дидактичні задачі, які вирішувалися на цьому уроці, в основному зводяться до наступних: а)систематизація й узагальнення нових знань; б)повторення й закріплення раніше засвоєних знань; в)застосування знань на практиці для поглиблення й розширення раніше засвоєних знань; г)формування вмінь і навичок; д)контроль над ходом вивчення навчального матеріалу й удосконалювання знань, умінь і навичок.
Однак запропонований урок може бути проведений і як інтегрований урок математики та історії за участю вчителя історії. У цьому випадку історична частина уроку може бути розширена й урок може бути розрахований на 2 години.
Тема: ДІЛЕННЯ ДЕСЯТКОВОГО ДРОБУ НА НАТУРАЛЬНЕ ЧИСЛО
Мета уроку:
Завдання уроку:
Тип уроку: урок закріплення основних навичок, умінь
Вид уроку: урок — подорож в історичне минуле України
Обладнання: проектор, комп'ютер, екран
Структура уроку з хронометражем:
|
Організаційний момент. |
1хв. |
|
Старт подорожі – усний рахунок |
7 хв. |
|
Розв'язання вправ і задач |
30 хв. |
|
Підсумок уроку. |
5 хв. |
|
Домашнє завдання |
2 хв. |
ХІД УРОКУ
Учитель: Усі ви, напевно, любите подорожувати. Сьогодні ми з вами теж відправимося в подорож, але не зовсім звичайну. Подорож у наше минуле. З яким настроєм ви відправляєтесь у подорож? Зробіть позначку у відповідній колонці. В ході уроку ми з вами не тільки закріпимо правила ділення десяткових дробів, але довідаємося багато нового з історії українського народу. Для цього ми сформуємо три команди (три ряди утворюють три команди)
Учитель: Отже, подорож починається. Уводимо код, але що це, збій системи - машина часу не працює?! Напевно, десь виникли несправності. Щоб їх усунути, треба знайти помилки у розв’язаних прикладах. (у дужках зазначені правильні відповіді). Слайд 2.
8,8:4 = 22 (2,2) 6,4:32 = 2 (0,2) |
6,2:62 = 0,11 (0,1) 11,11:11 = 1,1 (1,01) |
2,46:12 = 0,25 (0,205) 0,057 : 57 = 0,11 (0,001) |
Учитель: Помилки знайдені. Машина часу запущена. Їй залишилося набрати швидкість. Допоможемо їй у цьому. Розв'яжемо деякі приклади усно. Слайд 3.
|
|
|
3. Переміщення в часі триває. А зараз перед вами задача: довідатися рік, в якому ми зробимо першу зупинку. Тому що подорожуємо ми в минуле, то й приклади не зовсім звичайні: є відповідь, а треба знайти початок (три учні – представники кожної команди – розв’язують приклади біля дошки; у випадку, якщо працюючий у дошки потребує допомоги, він може попросити її у своєї команди).
:1000 +276,3 -76,548 *10
: 10 +3,24 -147,9 *100
: 100 +2,4 -16,866 *1000
Отже, ми на місці. А що ж відбулося значного в цей рік?
Історична довідка Слайди 5,6. (заздалегідь готують учні класу – знавці історії):
ПОЧАТОК ВИЗВОЛЬНОЇ ВІЙНИ УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ, збройна боротьба України проти польського панування. Навесні 1648 року козаки на чолі з Богданом Хмельницьким виступили проти польського війська й усієї шляхти. Як тільки по Україні пройшла звістка, що Богдан збирає сили проти польських панів, усе населення почало йти в козаки. Незабаром гетьман мав велике військо. І перша битва нашого війська з поляками відбулася біля містечка Жовті Води 5-6 травня 1648 року. Потім були битви під Корсунем, Пилявцями. Улітку 1649 року польське військо було розгромлено в Західній Україні, а сам польський король ледь не потрапив у полон. Після поразки польської армії в Зборівському бої був укладений між Богданом Хмельницьким і польським королем Яном Казимиром 8 серпня 1649 року ЗБОРІВСЬКИЙ ДОГОВІР.
Учитель: А зараз фізкультхвилинка (проводить один з учнів):
Піднімає руки клас -
Це «раз», (Потягування під рахунок)
Повернулася голова —
Це «два». (Рухи головою вліво, вправо.)
Руки вниз, вперед гляди -
Це «три». (Присідання)
Руки в сторони розкрили
Розгорнули на «чотири». (Повороти тулуба)
Із силою їх до плечей пригорніть —
«П'ять, шість». (Рухи руками.)
Всі хлопчата та дівчата тихо сіли —
«Сім, вісім».
Учитель: Продовжуємо урок. Недовго тривало перемир'я між Україною й Польщею. Поляки знову почали війну. Коли це відбулося, ми довідаємося, якщо розв'яжемо три приклади, а потім знайдемо суму їх результатів. Це й буде рік, у який ми з вами перемістимося (три учні – представники кожної команди – розв’язують приклади біля дошки, інші на місцях; у випадку, якщо працюючий у дошки потребує допомоги, він може попросити її у своєї команди ). Слайд 7.
Історична довідка: Слайд 8. БЕРЕСТЕЦЬКА БИТВА 1651 року, між союзним українсько-кримським і польським військом, що закінчилася поразкою українців
Учитель: Про чисельність воїнів, що брала в ній участь ми довідаємося, розв'язавши задачу: (учні на місцях працюють в зошитах, після цього перевірка)
Задача: Слайд 9. У битві під Берестечком билися 0,23 мільйона воїнів. Козаків було в 2 рази більше, ніж татар, а поляків на 0,03 мільйона більше, ніж татар. Яка кількість козаків, татар і поляків окремо брала участь у битві під Берестечком?
Розв'язок: Нехай було х млн. татар, тоді козаків було 2х млн., а поляків (х+0,03) млн.
За умовою задачі можна скласти рівняння:
х+2х+х+0,03 = 0,23; х = 0,05 (млн.) = 50 000 (воїнів) – татари,
2х = 2*0,05 = 0,1 (млн.) = 100 000 (воїнів) козаки,
0,05+0,03 = 0,08 (млн.) = 80 000 (воїнів) поляки.
Учитель: Чому ж перемогу одержали поляки, адже їх було майже в 2 рази менше?
Історична довідка: Слайди 10, 11. Битва почалася 18 червня 1651 року біля села Берестечко на Волині. Козачим українським військом командував Богдан Хмельницький, татарами — кримський хан Іслам-Гирей III. Польська армія боролася на чолі з королем Яном Казимиром. 20 червня, у вирішальний день Іслам Гирей біг з поля бою, захопивши в полон Хмельницького. Українців, що залишилися без керівництва, очолив Іван Богун. Він зумів організувати опір козаків в укріпленому таборі й протягом тривалого часу стримувати атаки поляків. Значна частина козаків 30 червня 1651 року прорвалася з оточення. Поразка під Берестечком змусило українців укласти невигідний Білоцерківський договір. Але в 1652 році війна з Польщею відновилася. Богдан Хмельницький шукав союзників і через якийсь час був підписаний українсько-московський договір про військову допомогу.
Учитель: Щоб довідатися, в якому році це відбулося, вам доведеться розв'язати рівняння, а потім корінь рівняння помножити на 100 (три учні – представники кожної команди – розв’язують приклади біля дошки; у випадку, якщо працюючий біля дошки потребує допомоги, він може попросити її у своєї команди). Слайди 12, 13.
1) (2х + 7,45) : 3 = 13,51
2) (3х + 7,28) :2 = 28,45
3) (5х + 6,46) : 4 = 22,29
4. Підсумок уроку. Ось підійшла до кінця наша подорож.
А зараз розгадаємо кросворд: Слайди 14, 15.
|
1Т |
|
2К |
|
По вертикалі: 1. На скільки знаків уліво потрібно перенести кому при діленні на 1000? 2. Знак, який відокремлює цілу й дробову частини в десятковому дробі. 3. Куди переноситься кома при діленні на 10, 100, 1000 …? По горизонталі: 3. Куди переноситься кома при множенні 10, 100 … ? 4. Скільки знаків після коми в дробі «одна сота»? |
||
3В |
П |
Р |
А |
В |
О |
||
Л |
|
И |
|
М |
|||
І |
|
4Д |
В |
А |
|||
В |
|
||||||
О |
|||||||
|
Підвести підсумки уроку, ще раз звернути увагу на правило ділення десяткового дробу на натуральне число, на історичні дати, які потрібно запам'ятати. Виставити оцінки. Зібрати зошити й перевірити домашнє завдання.
Давайте підведемо підсумки уроку. Дайте відповідь на питання:
5. Домашнім завданням для вас буде: скласти три приклади з десятковими дробами, відповідями на які були б дати: 1709, 1764, 1775, а також довідатися, чим знаменні були ці дати в історії України. Слайд 16.
1. 2.
3. 4.
5. 6.
7. 8.
9. 10.
11. 12.
13. 14,15.
16.