Подорож до Польщі. Музика немає кордонів

Про матеріал
Подорож до Польщі. Музика немає кордонів (Інтегрований урок-подорож з курсу “Мистецтво” і “Я досліджую світ” ) Мета: формування ключових компетентностей: - уміння вчитися — вчити дітей організовувати своє робоче місце, орієнтуватися в часі та берегти його, доводити роботу до кінця; - громадянської — формувати усвідомлення своєї приналежності до соціально-культурного середовища; - здоров’язбережувальної — сприяти удосконаленню фізичної та соціальної складової здоров’я; - компетентності з ІКТ — формувати вміння добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел; формування навчальних компетентностей: - розширити уявлення про Польщу, її музичну культуру на прикладах народних та професійних творів; - допомогти дізнатися про визначні місця і побут польського народу; - ознайомити з танцювальною творчістю Ф. Шопена; - розвивати інтонаційні та ритмічні здібності; - визначити спільне у творчості та історії народів України та Польщі, сплести “віночок дружби”; - виховувати допитливість, бажання створювати проекти, естетичний смак, любов до народної творчості.
Перегляд файлу

       Подорож до Польщі. Музика немає кордонів

(Інтегрований урок-подорож з курсу “Мистецтво” і

“Я досліджую світ” )

Мета:

формування ключових компетентностей:

- уміння вчитися — вчити дітей організовувати своє робоче місце, орієнтуватися в часі та берегти його, доводити роботу до кінця;

- громадянської — формувати усвідомлення своєї приналежності до соціально-культурного середовища;

- здоров’язбережувальної — сприяти удосконаленню фізичної та соціальної складової здоров’я;

- компетентності з ІКТ — формувати вміння добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел;

формування навчальних компетентностей:

- розширити  уявлення про Польщу, її музичну культуру на прикладах народних та професійних творів;

- допомогти дізнатися про визначні місця і побут польського народу;

- ознайомити з танцювальною творчістю Ф. Шопена;

- розвивати інтонаційні та ритмічні здібності;

- визначити спільне у творчості та історії народів України та Польщі, сплести “віночок дружби”;

- виховувати допитливість, бажання створювати проекти, естетичний смак, любов до народної творчості.

                               ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація  опорних знань. Повідомлення теми і мети уроку

- Який розділ ми вивчаємо?

- До яких країн ми мандрували на наших уроках?

- Як ви гадаєте, куди сьогодні помандруємо?

( на дошці записано початок теми “Подорож до ...)

- Для цього, щоб дізнатися, потрібно розгадати наш кросворд.

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Яким чином люди дізнавалися про нові землі? (подорожували)

2. Як називають межі кожної країни? (кордон)

3. Про яку хвору стареньку пташечку згадується в білоруській народній пісні? (перепілонька)

4. Білоруська народна пісня, пов’язана з їхнім національним продуктом — овочем . (бульба)

5. Яка вулиця є національним символом України? Головна вулиця столиці. ( Хрещатик)

6. Короткі за змістом пісні жартівливого характеру. ( частівки)

  Спільне визначення теми і мети уроку.

- Подорожуючи цією країною, ми відвідаємо багато різних цікавих місць. Щоб нам було веселіше мандрувати, заспіваймо нашу пісеньку.

           Ми їдем мандрувати в далекії краї,

           Цікаве щось дізнатись і поспівать пісні,

           То ж візьмемось за руки і ,як одна сім’я,

           В цікавий світ науки підемо ти і я.

Приспів:

          Ти і я, ти і я, і учителька моя,

           Будем мандрувати, світ цей пізнавати,

           Щоб мудрішими зростати,

           Будем дружно мандрувати.

           Коли живеться дружно,

           Що краще може буть —

             Сваритись не потрібно

             І можна все забуть.

             Якщо нас хтось побачить,

             Зустріне хто-небудь,

             Він друзів не образить

             І скаже: “ В добру путь!”

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

- Перша зупинка — “ Географічна”. Подивіться уважно на фізичну карту, де розташована Польща? (на захід від України)

- Вона має спільний кордон з Україною завдовжки 535 км, розташована у Європі, має у своєму складі 16 воєводств, межує з 7 країнами. На півночі омивається водами Балтійського моря. Посідає 9 місце в Європі за територією, 8-ме за кількістю населення.

Отож перша наша квіточка у віночку “Спільний кордон”

-Кожна країна має свої державні символи. Які державні символи  ви знаєте? Національним символом Польщі є орел. Згідно з легендою, древній предок поляків Лях заснував першу столицю Польщі на місці, де побачив гніздо орла, бо був вражений красивим білим орлом, який летів на тлі червоних променів сонця.

- Порівняйте державні прапори України та Польщі. Що спільного ви помітили? ( два кольори)

- Друга квіточка— “Двоколірний прапор” (Вчитель прикріплює квітку.)

- Столиця —місто Варшава. Символ Варшави є русалка.

У Варшаві є королівський замок і палац “ Під бляхою”.

Під час Другої світової війни замок був зруйнований повністю,але 1988 року за фотографіями його відновили.

  Ботанічний сад на даху 4-поверхової Варшавської бібліотеки. Верхній і нижній яруси з’єднані струмком .

   Старе місто—красивий будинок. Його будівля дійсно є кривою і не містить жодного рівного місця і кута. Побудований  він 2004 року. В оформленні фасаду використано найрізноманітніші матеріали: від скла до каменю, а дах з емальованих пластинок нагадує вигнуту спину дракона. Двері, вікна також, як стіни будівлі, несиметричні та химерно вигнуті, що надає будинку вигляду якоїсь казкової хатинки.

       Не тільки кривий будинок є у Польщі, але і кривий ліс. На заході від Польщі, недалеко від міста Грифіно, знаходиться “Кривий Ліс”, посаджений 1930 року. Незвичайний він тим, що на його території ростуть дерева, зовні не схожі ні на які інші. Близько 400 дерев росте з вигином у 90 градусів біля основи їхніх стовбурів. Мало того, всі дерева зігнуті в бік півночі. Вирубування дерев тут суворо заборонено. Кривий ліс, площа якого 1,8 гектарів, сьогодні належить до пам’ятників природи й охороняється державою.

      У Польщі також є вулиця Вінні-Пуха, названа в честь  казкового героя.

- У кожній державі є свої визначні люди. Яких відомих людей України ви знаєте?( Т. Шевченко, Леся Українка, К. Білокур, брати Клички... )

        Друга зупинка---”Видатні люди”

У Польщі, як і в Україні, є талановиті  люди: Фрідерик Шопен. Ми вже ознайомлювалися з його творчістю в інших класах.

Послухайте музику і пригадайте, як називається цей музичний твір? (полонез). Що таке  полонез? (Це один з найдавніших танців, його називали великим, або пішим, тому, що музика танцю нагадує урочисту ходу.) Який за характером цей танок? (урочистий, фанфарний,  величний, блискучий)

    У давнину народний полонез виконували тільки чоловіки. Пізніше величним танцем —ходою почали відкривати бали: гості ставали парами та довгим ланцюгом ішли залою з поклонами та присіданнями. Так полонез став популярним бальним танцем.    

     Наші дослідники більше дізналися про Ф. Шопена і підготували невеличкі повідомлення про життя і творчість композитора. (виступи дітей)

  Хоча помер Шопен у Франції, але за заповітом його серце в спеціальній посудині перевезли і поховали у Варшавському костелі. Під час війни пам’ятник було повністю зруйновано, і 1985 року був реставрований.

- Ще сьогодні ми ознайомимося з однією сторінкою танцювальної творчості Шопена — ”Мазуркою”. Шопен жив далеко від рідного краю і дуже сумував за Польщею, тому свою любов до Батьківщини він передавав у своїй музиці, у  якій відчутно мотиви польських народних танців. Мазурки—це ніби щоденник, який він вів усе своє життя. Першу написав у 14 років,а останню—за день до смерті, коли  вже навіть не міг її заграти. Шопен завжди звертався до народної творчості, до фольклору, особливо його цікавило життя селян. Саме тому він написав цикл “селянських” мазурок, одну з яких зараз послухаємо.

    Що таке “мазурка”? ( Мазурка—це польський народний танець /від назви польської області—Мазовії/, веселий, рухливий, у тридольному розмірі )

    Виконують танець парами. У мазурці немає певних фігур, тому танцюристи імпровізують—вигадують рухи у ході танцю.

- Зараз послухаємо мазурку і скажете яка вона за характером? ( легка, світла, радісна.)

- Які засоби виразності використав композитор у творі? (мелодію, інтонацію, ритм, акценти, динаміку, темп.)

- Сподіваюся, що танцювальна творчість Шопена вам сподобалася і ви її не забудете.

   Отож третя квітка —  “Видатні люди” (учитель прикріплює квітку на дошку)

             Третя зупинка “Пам’ятки Польщі”

- Соляна шахта у Величці—родовище кам’яної солі у місті Величка.

Шахта відображає  розвиток видобування солі протягом 7 століть. Вона має вигляд коридорів і галерей на 7 підземних рівнях на глибині 57м до 198м загальною протяжністю понад 200км. З 1978 року соляна шахта входить у список об’єктів всесвітної спадщини ЮНЕСКО.

- В нас в Україні є також соляна шахта на Закарпатті у м. Солотвино. Туди їдуть люди із захворюваннями дихальних шляхів, алергією.      Повітря у шахті дуже чисте—там велика кількість мікроелементів. Дрібненькі частинки солі сприяють загоюванню шкіри, а різні алергени і шкідливі бактерії не проникають  у глиб  приміщення.

       Четверта квітка — ” Соляні шахти” (прикріплюють на дошці)

Як  і в кожній подорожі, ми повинні зупинитися для відпочинку. 

              Наступна зупинка — ”Відпочинок”.( пісня “Зозуля”— караоке з рухами).

            П’ята зупинка — ” Мовна”.

- Українська і польські мови дуже схожі між собою, адже мають спільне коріння—слов’янське.

     В Польщі існував звичай давати дитині при народженні кілька імен одночасно. Але сьогодні законодавство країни  це обмежило до двох імен. Друге або третє ім’я дитина має право обрати самостійно в 9-10-річному віці. Але воно не є офіційним для щоденного застосування і вказівки в документах.

- Спробуймо перекласти імена деяких наших дітей польською мовою. Цікаво, як вони звучатимуть?(Ангеліна — Агеліна, Оля — Ола, Олена — Хелена, Станіслав — Станіслав, Юра — Юрек)

- Ми переконалися, що наші мови подібні. ( прикріплюємо квітку на дошку)

      Шоста зупинка — “Природа   Польщі”

- Які гори є в Україні? ( Карпати, Кримські)

- В Польщі також є гори —Татри. Вони знаходяться в 100км на північ від Кракова і є найвищою частиною Карпат. Гірська  система простягається на 60 км завдовжки і 15 км завширшки, проходить до польсько-словацькому кордоні. У польських Татрах налічується понад 20 вершин вище 2000м, найвища точка—гора Риси(2499м). (прикріплюють наступну квітку на дошці)

- Ще про цікавинки  природи Польщі нам підготували повідомлення на наші дослідники ( про Блендовську пустелю, Біловезьку пущу,  про найстаріше дерево, різноманіття квітів.)

- Недарма символами дружби ми взяли для віночка квіти, адже в Польщі  також є маки, волошки, маргаритки, ромашки.(прикріплюють квітку “Природи” на дошці.)

 Наступна зупинка — ” Народна творчість і побут”

- Які українські танці ви знаєте? (гопак, аркан, козачок.)

- А тепер перегляньте фрагмент танцю. ( краков’як.)

- Який таночок він вам нагадує? Насправді ,це польський народний танець краков’як. Назва його походить від міста Краків ,де виник цей танець.

- Який він за характером?( запальний, енергійний)

- Які музичні засоби використав автор у танці?( темп, ритм, акценти)

- Що подібного ви побачили у польських та українських танцях? (рухи, притупування, плескіт, вигуки, костюми)

( прикріплюють наступну квітку”танцювальні рухи”)

- Подивіться на національні польські та українські  костюми і скажіть, що спільного між ними. (чоботи, головний убір, сорочки, жилетка, шаровари)

(прикріплюють наступну квітку”Костюми”)

Наступна зупинка “ Національна кухня”

(учні -дослідники презентують свої роботи)

( прикріплюють квітку “Кухня”)

VІ. Узагальнення і систематизація знань учнів

Вправа “Мікрофон”

- Про що б ви розповіли, якби були найкращим екскурсоводом у Польщі? Продовжіть речення: ”Якби я був(ла) екскурсоводом у Польщі, то розповів(ла) би(б)...”

V. Підсумок уроку. Рефлексія

- У світі є дуже багато гарних країн, але не забувайте слова Т. Шевченка:

“ І чужого научайтесь, і свого не цурайтесь.”

docx
Додав(-ла)
Дідик Олеся
Пов’язані теми
Мистецтво, 4 клас, Інтегровані уроки
НУШ
Додано
27 лютого 2023
Переглядів
262
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку