допомогти учням ознайомитися з цікавими епізодами життя письменника; акцентувати увагу на правдивому зображенні важкого воєнного дитинства підлітків; розглянути поняття «художня деталь»;
сприяти розвитку уваги, пам'яті, логічного мислення, творчої уяви, вміння аналізувати прозовий твір;
виховувати відповідальність, наполегливість, доброту, вміння цінувати мир.
Конспект уроку української літератури у 7 класі
Савонік Тамара Володимирівна,
учитель української мови та літератури,
спеціаліст І категорії.
Рівненська гуманітарна гімназія
Рівненської міської ради
Тема. Григір Тютюнник. «Климко».
Подорож дорогами Климка у пошуках добра і милосердя
(Урок – уявна мандрівка)
Мета: допомогти учням ознайомитися з цікавими епізодами життя письменника; акцентувати увагу на правдивому зображенні важкого воєнного дитинства підлітків; розглянути поняття «художня деталь»;
сприяти розвитку уваги, пам’яті, логічного мислення, творчої уяви, вміння аналізувати прозовий твір;
виховувати відповідальність, наполегливість, доброту, вміння цінувати мир.
Цілі уроку.
Учні знатимуть: факти з біографії Григора Тютюнника, яким було життя дітей під час війни, основні епізоди повісті, визначення терміну «художня деталь».
Учні вмітимуть: висловлювати власну думку з приводу прочитаного і почутого, порівнювати епізоди життя автора з життям його героя, робити висновки.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет письменника, виставка творів, карта України з позначеним маршрутом подорожі Григора дорогою війни, презентація «Діти на війні», предмети – символи ( чорний хліб, сіль, полотняна торбина, порожня фоторамка); картки – путівники.
Форми, методи, прийоми: «незакінчене речення», учнівські повідомлення, бесіда, робота в групах, міні – проект «Психологічний портрет автора»,асоціативний кущ «Війна очима Климка»,
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Привітання.
ІІ. Мотиваційний етап.
«Настрій – асоціація». – З яким предметом, явищем асоціюється ваш настрій сьогодні?
(відповіді учнів)
Предмети, які ви бачите перед собою мають символічне значення і пов’язані з темою сьогоднішнього уроку.
(У полотняній торбині на столі - шматок чорного хліба, торбинка з сіллю, поряд – фоторамка).
Вивчаючи новий матеріал, вияснити, яким чином хліб, сіль, пам'ять про батька (порожня фоторамка) пов’язані з життям письменника і головного героя його оповідання.
Слово учителя.
Література – мистецтво слова, яке впливає на внутрішній стан читача, хвилює душу, розвиває естетичні смаки, але разом з тим і допомагає краще пізнати життя у всіх його проявах, побачити людину у різних життєвих ситуаціях та обставинах, а ще потрапити в уяві у ту чи іншу історичну епоху. Саме вивчаючи розділ «Про далекі минулі часи», ми пізнавали історію і людину в ній через призму авторського бачення і ставлення.
Іван Франко відкрив для нас епоху боротьби українців з монголо – татарами, разом з Тарасом Шевченком згадали період кріпаччини, Андрій Чайковський переніс у славні часи козацької доби, Михайло Стельмах показав життя селян після революції, а Григір Тютюнник дає можливість дізнатися, що принесла на Україну Друга світова війна.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Очікування і планування діяльності.
(формулюють учні, учитель доповнює: дізнаємося про часи воєнного лихоліття в Україні періоду ІІ світової війни, факти із життя письменника, зміст повісті «Климко»;
Навчимося висловлювати думки з приводу прочитаного, проводити паралелі між життям автора і головного персонажа;
Будемо вдосконалювати вміння аналізувати прозовий твір, переказувати епізоди твору відповідно до поставленого питання)
З’ясуємо значення предметів – символів, роль художньої деталі у творі.
IV. Опрацювання навчального матеріалу.
1.Учитель. – Нелегкою була дорога війни, якою пройшов весь наш народ
Сьогодні, аналізуючи повість Гр. Тютюнника «Климко», ми вирушимо в уявну подорож, щоб краще зрозуміти, як жилося у той жорстокий час дітям, щоб краще відчути всі випробування, які випали на долю простих людей та навчитися розрізняти добро і зло на нелегких життєвих шляхах.
Перед вами путівники, які ми будемо заповнювати протягом уроку (Додаток)
Епіграф уроку – слова із Біблії
Ви – сіль землі.
Коли сіль ізвітріє, чим насолите її?
Євангеліє від Матвія 5 :13
( слова стосуються, насамперед, людей чесних, із чистою совістю, людей, які виконують християнські заповіді.)
Такою людиною був Григір Тютюнник, таким є його персонаж Климко.
2.1-ша зупинка нашої уявної подорожі «Актуалізаційна».
- Яке враження справила на вас повість?
«Незакінчене речення» Читаючи повість, я відчував(ла) …
Я думав (ла) …
Був (ла) вражений (на)…
2-га зупинка «Біографічна»
- Повідомлення учнів про окремі факти з біографії письменника.
( учні слухаючи заповнюють заповнюють колонку таблиці путівника «Факти біографії», простежують шлях малого Григора на карті).
Робота в групах ( Картка – путівник)
Орієнтовно заповнена таблиця (учні заповнюють самостійно)
Факти біографії
|
Григір Тютюнник як особистість |
Григір Тютюнник - письменник |
|
І гр. -Щирий у спілкуванні, чесний до прямолінійності, принциповий до жорстокості. ІІ гр. -неговіркий.
ІІІ гр.- невгамовний, запальний, справедливий, впертий, правдолюб. ІV гр.- чесний, надійний, ненавидить мерзотників. |
І гр.- до літератури ставився шанобливо, з ніжністю, як до матері.
ІІ гр. -добирав факти, аби максимально виразити героя. ІІІ гр.- його героїв не можна не любити.
ІV гр. -здобув визнання сучасників, акцентує увагу на деталі. |
(Тютюнник – митець безкомпромісний, правдивий і сміливий. Зберегти ці позиції було нелегко, але Тютюнник зумів залишитись самим собою, мав мужність сказати правду в задушливі роки бюрократів і чиновників.)
Підсумовує учитель :
Коли писав твори, біль героїв пропускав через власне серце.
Правдиво показав війну очима дітей.
3-тя зупинка. «Історична»
Повідомлення учнів про війну на території України.
Презентація «Діти під час війни».
Учитель.
– Три повісті Г.Тютюнника: «Облога», «Климко»,»Вогник далеко в степу» - автобіографічні.
Повість «Климко» побачила світ у 70 – х роках минулого століття, а у 1980 році автору було присуджено премію ім. Лесі Українки.
Твір переносить нас у часи фашистської окупації України. Війна застала Тютюнника на Донбасі, а голод змусив іти на Полтавщину (шлях на карті). Климко – герой повісті йде не на Полтавщину, а в сусідній район по сіль.
Отже, в автобіографічній повісті не абсолютне відтворення хроніки життя автора, а передані враження від того пам’ятного походу дорогами війни.
4 – та зупинка. «Услід за автором»
Учитель. – Простежимо щлях героя повісті крізь війну до добра і милосердя.
Основні епізоди твору опрацюємо в групах.
( кожна група має свій пакет із завданнями та ілюстраціями)
Т. л. Художня деталь – виразна подробиця твору, яка подає певний епізод, подію чи випадок у несподіваному ракурсі.
- Якими показано людей, що опинилися в екстремальних ситуаціях?
(визначені риси характеру записати на сердечках відповідного кольору: негативні – на темних, а позитивні – на світлих, заповнити міні – проект (макет серця) «Людина на війні» на дошці).
(Орієнтовні відповіді, записані у путівник)
( І гр. Зустріч з Наталею Михайлівною на базарі.
Художня деталь – трояндова сукня.
Позитивні риси характеру людей під час війни (+): благородне бажання допомогти, відповідальність за долю інших.
Негативні риси характеру людей під час війни(-): прагнення збагатитися на людському горі, зверхність, зневага до людей.
ІІ гр. Облога.
Климко і дідусь – інвалід рятують дівчину.
Художня деталь – яскрава хустка.
Позитивні риси характеру людей під час війни: співчуття, милосердя, взаємодопомога (дідусь – швець)
Негативні риси характеру людей під час війни: грубість, безсердечність, зневага до людей (поліцаї).
ІІІ гр. У тітки Марини.
Художня деталь – пляшка молока, торбинка із сіллю.
Позитивні риси характеру людей під час війни: відповідальність за долю і життя інших( Наталії Миколаївни, Олі, Зульфата), доброта, самовідданість людської душі.
ІV гр. Повернення на рідну станцію із сіллю, допомога втікачеві.
Художня деталь – цівочка солі.
Позитивні риси характеру людей під час війни: безкорисливість, відчайдушність людської душі, що жила для добра.
Негативні риси характеру людей під час війни: грубість, байдужість (німецького солдата).
Висновок (запис у путівник)
Отже, «Сіль землі» - люди, які здатні творити добро в екстремальних ситуаціях, гуманні, чуйні, милосердні, працьовити, турботливі, люди, які з будь – яких обставин залишаються Людьми.
Асоціативний кущ «Війна очима Климка»
страх біль смерть голод втрата дому
нужда взаємодопомога
милосердя
чуйність турбота
небезпека жорстокість
Учитель. – Усі епізоди в повісті важливі і допомагають розкрити тему твору.
( Повість «Климко» -- твір про поневіряння Климка у часи окупації.
Автор уславлює доброту, милосердя, людяність, чуйність, щирість, проклинає війну, яка відібрала дитинство.
Проблеми твору: добро і зло; милосердя і жорстокість; відповідальність за доручену справу; патріотизм).
Учитель. – Особливість твору у тому, що влучно переплітаються дійсне життя Климка з минулим(спогади), що дає можливість читачеві більше дізнатися про життя хлопчика, про його страждання, зрозуміти характер, поведінку, вчинки.
V. Підсумки.
Яким чином предмети на столі пов’язані з життям автора та долею його героя?
Прийом «сну».
Заплющіть очі, абстрагуйтесь. Спробуйте через призму життя героїв поглянути на себе. Хто ми? Які ми? Чи здатні на самопожертву заради ближніх?
VІ. Д/з. Скласти твір – мініатюру «Найвищий вияв любові – самопожертва».
Додаток 1
Путівник №1
Епіграф
Ви – сіль землі.
Коли сіль ізвітріє, чим насолити її?
Євангеліє від Матвія 5:13
1 зупинка «Емоційна»
Читаючи повість, я відчував (ла)…
думав (ла)…
був(ла) вражений (на)…
2 зупинка «Біографічна»
Зі свідчень сучасників
«Не кожному з тих, хто пише, вдається здобути визнання сучасників. Не все з читаного залишає глибокий слід у сер-цях людей. Григір Тютюнник прийшов до читачів своїх чесно, надійно, надовго. Прийшов, щоб не розлучатися» (Олесь Гончар)
Із письменницьких записників
Класичний аналіз психіки в наш час не пройде…. Потрібна деталь.
Коли я бачу мерзотника, мені стає шкода, що сонце світить усім.
Факти біографії |
Григір Тютюнник як особистість |
Григір Тютюнник --письменник |
|
|
|
3 зупинка «Історична»
Війна принесла на українські землі …, … , … , … .
4 зупинка «Услід за автором»
Проблемне питання. Повість Григора Тютюнника «Климко» автобіографічна чи ні?
Робота в групах.
Найголовніші епізоди повісті :
1)
2)
3)
4)
Висновок. Отже, «сіль землі»– люди, які …
? -- Якою побачив війну Климко?
Асоціативний ряд «Війна очима Климка».
Висновок. «Повість «Климко» Григора Тютюнника -- це твір про …
Автор хотів ним уславити (довести, утвердити, засудити)…
Автор піднімає проблеми: …
5 зупинка «Підсумкова»
6 зупинка «Домашня»
Д/з. 1. Прочитати статтю «Я ніколи нікому не казав неправди».
2. Скласти цитатний план до І і ІІ розділі повісті.
3. За бажанням написати твір «Найвищий прояв любові -- самопожертва».
Оцінка діяльності на уроці: активний (на), самостійний(на)
Потребував(ла) допомоги
Пасивний(на)
Путівник №2
Епіграф
Ви – сіль землі.
Коли сіль ізвітріє, чим насолити її?
Євангеліє від Матвія 5:13
1 зупинка «Емоційна»
Читаючи повість, я відчував (ла)…
думав (ла)…
був(ла) вражений (на)…
2 зупинка «Біографічна»
Зі свідчень сучасників
«…Він був неговіркий, небалакучий – скоріше видавався мовчуном. Високий (він завжди здавався вищим, ніж був насправді), ставний, з розгорнутими, немов крила, плечима і гордо піднятою чубатою головою…» ( Олександр Сизоненко)
Із письменницьких записників
« Мені потрібен такий факт…, який максимально виразить мого героя».
Факти біографії |
Григір Тютюнник як особистість |
Григір Тютюнник --письменник |
|
|
|
3 зупинка «Історична»
Війна принесла на українські землі …, … , … , … .
4 зупинка «Услід за автором»
Проблемне питання. Повість Григора Тютюнника «Климко» автобіографічна чи ні?
Робота в групах.
Найголовніші епізоди повісті :
1)
2)
3)
4)
Висновок. Отже, «сіль землі»– люди, які …
? -- Якою побачив війну Климко?
Асоціативний ряд «Війна очима Климка».
Висновок. «Повість «Климко» Григора Тютюнника -- це твір про …
Автор хотів ним уславити (довести, утвердити, засудити)…
Автор піднімає проблеми: …
5 зупинка «Підсумкова»
6 зупинка «Домашня»
Д/з. 1. Прочитати статтю «Я ніколи нікому не казав неправди».
2. Скласти цитатний план до І і ІІ розділі повісті.
3. За бажанням написати твір «Найвищий прояв любові -- самопожертва».
Оцінка діяльності на уроці: активний (на), самостійний(на)
Потребував(ла) допомоги
Пасивний(на)
Путівник №3
Епіграф
Ви – сіль землі.
Коли сіль ізвітріє, чим насолити її?
Євангеліє від Матвія 5:13
1 зупинка «Емоційна»
Читаючи повість, я відчував (ла)…
думав (ла)…
був(ла) вражений (на)…
2 зупинка «Біографічна»
Зі свідчень сучасників
«…Вищий середнього зросту, худорлявий. Половецька засмага. Трохи суворі брови, гарні очі. Воронове крило чуприни норовливо спадало на чоло.
Умів з перших слів співрозмовника вхопити його характерну інтонацію і відразу зімітувати. Було то незлобливо, не єхидно, а так – з любові. Сміялися всі загонисто, і вн сміявся наопашки, коли хтось вдало пародіював його.
Чесний до прямолінійності, принциповий до жорстокості, від чого не раз потерпав…
… до літератури ставився з святошною шанобою, з цнотливою ніжністю, як до матері…» ( Борис Олійник)
Факти біографії |
Григір Тютюнник як особистість |
Григір Тютюнник --письменник |
|
|
|
3 зупинка «Історична»
Війна принесла на українські землі …, … , … , … .
4 зупинка «Услід за автором»
Проблемне питання. Повість Григора Тютюнника «Климко» автобіографічна чи ні?
Робота в групах.
Найголовніші епізоди повісті :
1)
2)
3)
4)
Висновок. Отже, «сіль землі»– люди, які …
? -- Якою побачив війну Климко?
Асоціативний ряд «Війна очима Климка».
Висновок. «Повість «Климко» Григора Тютюнника -- це твір про …
Автор хотів ним уславити (довести, утвердити, засудити)…
Автор піднімає проблеми: …
5 зупинка «Підсумкова»
6 зупинка «Домашня»
Д/з. 1. Прочитати статтю «Я ніколи нікому не казав неправди».
2. Скласти цитатний план до І і ІІ розділі повісті.
3. За бажанням написати твір «Найвищий прояв любові -- самопожертва».
Оцінка діяльності на уроці ( потрібне підкреслити): активний (на), самостійний(на), потребував(ла) допомоги
Путівник №4
Епіграф
Ви – сіль землі.
Коли сіль ізвітріє, чим насолити її?
Євангеліє від Матвія 5:13
1 зупинка «Емоційна»
Читаючи повість, я відчував (ла)…
думав (ла)…
був(ла) вражений (на)…
2 зупинка «Біографічна»
Зі свідчень сучасників
«Не кожному з тих, хто пише, вдається здобути визнання сучасників. Не все з читаного залишає глибокий слід у сер-цях людей. Григір Тютюнник прийшов до читачів своїх чесно, надійно, надовго. Прийшов, щоб не розлучатися» (Олесь Гончар)
Із письменницьких записників
Класичний аналіз психіки в наш час не пройде…. Потрібна деталь.
Коли я бачу мерзотника, мені стає шкода, що сонце світить усім.
Факти біографії |
Григір Тютюнник як особистість |
Григір Тютюнник --письменник |
|
|
|
3 зупинка «Історична»
Війна принесла на українські землі …, … , … , … .
4 зупинка «Услід за автором»
Проблемне питання. Повість Григора Тютюнника «Климко» автобіографічна чи ні?
Робота в групах.
Найголовніші епізоди повісті :
1)
2)
3)
4)
Висновок. Отже, «сіль землі»– люди, які …
? -- Якою побачив війну Климко?
Асоціативний ряд «Війна очима Климка».
Висновок. «Повість «Климко» Григора Тютюнника -- це твір про …
Автор хотів ним уславити (довести, утвердити, засудити)…
Автор піднімає проблеми: …
5 зупинка «Поетична»
6 зупинка «Підсумкова»
7 зупинка «Домашня»
Д/з. 1. Прочитати і навчитися переказувати статтю «Я ніколи нікому не казав неправди».
2. Скласти цитатний план до І і ІІ розділі повісті.
3. За бажанням написати твір «Найвищий прояв любові -- самопожертва».
Оцінка діяльності на уроці: активний (на), самостійний(на)
Потребував(ла) допомоги
Пасивний(на)
Додаток 2