5 жовтня о 18:00Вебінар: Використання дитячого фольклору на уроках іноземної мови

Ліна Костенко. Коротко про письменницю. Уявне, фантастичне і реальне в її поезіях. «Дощ полив…»

Про матеріал

Урок з української літератури 7 клас "Ліна Костенко. Коротко про письменницю. Уявне, фантастичне і реальне в її поезіях. «Дощ полив…».

Тема.Ліна Костенко. Коротко про письменницю. Уявне, фантастичне і реальне в її поезіях. «Дощ полив…».

Мета: ознайомити учнів з основними фактами біографії письменниці, її поезіями; допомогти їм усвідомити ідейно-художній зміст програмового твору, його красу; розвивати творчі здібності учнів, навички виразного читання, коментування, грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження, робити висновки; виховувати почуття пошани до творчості Л. Костенко, поетичні смаки, доброту, любов до природи, прищеплювати високі моральні якості учням, прагнення духовно збагачуватись.

Цілі уроку:

Учні знатимуть:

- основні факти біографії Ліни Костенко;

- зміст і тематику вірша «Дощ полив...» ;

- поняття «ліричний герой»;

- основні художні образи і тропи.

Учні вмітимуть:

  • - виразно читати вірші, акцентуючи увагу на засобах виразності мови;
  • - пояснювати, за допомогою яких художніх засобів створено образи-персонажі поезії;
  • -порівнювати емоції і почуття ліричного героя із власним сприйняттям і баченням природи.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет Л. Костенко, збірки її творів, ілюстрації до них, пейзажні картини, мультимедійна дошка, проектор, комп'ютерна презентація, плакат «Галявина очікувань», правила роботи в группах.

Епіграф уроку: « Душа летить в дитинство, як у вирій,

бо їй на світі тепло тільки там…»

Ліна Костенко

Методи навчання: наочний (портрет письменниці, картки), інтерактивний (мультимедійна презентація), словесний (пояснення вчителя, бесіда, виразне читання).

Міжпредметні зв'язки: фольклор, образотворче мистецтво, укр мова, художня культура.

Теорія літератури: ліричний твір, ліричний герой.

Методи, прийоми, форми роботи: «Кольоровий настрій», « Я так думаю» робота в парах, «Мозкова атака», музична хвилинка, «Словесне малювання», «Художня галерея», сенкан, евристична бесіда, виразне читання.

Словник

Ліричний твір художній твір, у якому через образ ліричного героя висловлюються авторські думки, емоції, почуття.

Ліричний герой образний двійник автора у творі (найчастіше поезії), який є носієм його емоцій, почуттів, думок тощо.

ХІД УРОКУ

« Душа летить в дитинство,

як у вирій,

бо їй на світі тепло тільки там…»

Ліна Костенко

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Радо дзвоник пролунав, учнів всіх у клас зібрав,

Закликає на урок, нас до знань зробити крок.

Доброго дня, дорогі діти! Мені приємно бачити вас. Сьогодні незвичайний і, водночас, прекрасний день. І хоча надворі холодна зима, сподіваюся, що

ви прийшли з гарним настроєм.

З'ясування емоційного стану учнів.

Інтерактивна вправа «Кольоровий настрій»

Зараз ми всі разом перевіримо вашу емоційну готовність до уроку. А допоможе нам веселка, яка має сім кольорів.

Погляньте на екран та оберіть колір, що подобається вам саме зараз. Виберіть цим кольором вашу картку настрою.

Якщо ви обрали зелений або блакитний колір, то ви готові до розв'язання серйозних задач та проблем. Як що ви сьогодні обрали червоний – ви насторожені, але готові до «перетворення». Якщо ваш вибір впав на синій та фіолетовий, то це свідчить про те, що на уроці ви впораєтесь з усіма завданнями, будете творчо мислити та працювати. Вибір жовтого та оранжевого кольору свідчить про те, що ви готові до активної роботи.

Діти, я не випадково обрала веселку символом настрою, адже вона кольорова, як ваші дитячі мрії.

Тож нехай на сьогоднішньому уроці веселка сяє всіма своїми барвами! Бажаю всім успіху та вірю, що від нашого уроку у вас залишаться гарні враження, а ваш розум поповниться новими, корисними знаннями.

Адже під час уроку ви зможете відкрити для себе справжню поезію. Поезію неповторну, яка нікого не залишить байдужим.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

1.Робота з епіграфом (використання методу «Мозковий штурм»).

Давайте прочитаємо рядки, що є епіграфом до сьогоднішнього уроку і спробуємо його пояснити, який зміст Ліна Костенко вклала у ці слова? До речі, це рядки також з твору Ліни Костенко «Маруся Чурай».

« Душа летить в дитинство, як у вирій,

бо їй на світі тепло тільки там…»

  • -Що таке дитинство? Якими кольорами воно спливає у вашій уяві?

Учитель: Дитинство – це найщасливіша, загадкова, мрійлива країна, в якій живуть діти, які відкривають для себе великий світ, сповнений краси і таїни, діти-фантазери, діти-мрійники. А про що мрієте ви, діти 21 століття?

Метод « Я так думаю» (Усні відповіді дітей на поставлене питання )

А мріють діти про: (відповіді учнів).

ІІІ. Цілевизначення і планування

Ознайомлення з темою уроку

Вступне слово вчителя

Звичайна людина бачить усе навколо очима, а поет дивиться на світ передусім серцем. Він бачить у повсякденному те, чого не може осягнути проста земна істота. Тому в його світі оживають образи природи: «голуб плаче», «яблуні дихають», а корови схожі на «квасольки». Тільки та людина, яка любить природу, вміє спостерігати, фантазувати, бачити незвичайне у звичайному, може написати справжні поетичні твори. Такою людиною є Ліна Костенко. Для неї – «Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі».

Сьогодні на уроці ми з вами коротко познайомимося з творчістю неперевершеної відомої української поетеси, яка поклала на вівтар України все своє життя, живою легендою, неповторною письменницею – Ліною Василівною Костенко та її чудовим віршем «Дощ полив».

Прошу вас відкрити свої зошити та записати тему сьогоднішнього уроку « Ліна Костенко. Коротко про письменницю. Уявне, фантастичне і реальне в її поезіях. «Дощ полив…» "

Визначте завдання, над якими працюватимемо на уроці.

Узгодження цілей уроку і плану роботи.

Формулювання очікуваних результатів.(На дошці спроектована схема).

Учні повинні:

знати: основні факти біографії Ліни Костенко;

- зміст і тематику вірша «Дощ полив...» ;

- поняття «ліричний герой»;

- основні художні образи і тропи.

уміти: виразно і вдумливо читати вірші, акцентуючи увагу на засобах виразності мови;

- пояснювати, за допомогою яких художніх засобів створено образи-персонажі поезії;

- порівнювати емоції і почуття ліричного героя із власним сприйняттям і баченням природи.

Що ви очікуєте від уроку? Чого хочете навчитися?

Учні на пелюстках квіточки пишуть, що вони очікують від сьогоднішнього уроку.

Учитель. Ознайомтеся з моїми цілями уроку. Чи збігаються вони з Вашими?

Мені приємно, що вони у нас спільні.

Наше завдання — ознайомитися із творчістю автора, вчитися сприймати поезію, висловлювати свої емоції й почуття від прочитаного.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Учитель. Ви мали випереджаюче завдання: всі повинні були прочитати статтю підручника про Ліну Костенко;

Пригадайте, що ви знаєте про Ліну Костенко?

1.Розповідь учнів про життя і творчість Ліни Василівни Костенко СЛАЙДИ

Відповідь учнів:ЛІНА ВАСИЛІВНА КОСТЕНКО народилася в 1930 році у містечку Ржищеві на Київщині в учительській сім'ї. Батьки майбутньої поетеси були людьми високоосвіченими, порядними. Батько знав дванадцять мов, добре орієнтувався у всіх навчальних предметах і викладав їх у школі. Коли дівчинці минуло шість років, сім'я переїхала до Києва. Тут ще зовсім дитиною застала її війна. «Я писала мало не осколком великі букви щойно з букваря…», — скаже поетеса про ті тяжкі роки. У Києві Ліна закінчила середню школу, вчилася у Київському педагогічному інституті. У п'ятдесятих роках із відзнакою закінчила Московський літературний інститут ім. О. М. Горького.
Писати вірші Л. Костенко почала з дитинства, друкувати — з шістнадцяти літ. Перша збірка «Проміння землі» вийшла у 1957 році, через рік — «Вітрила», у 1961 році — «Мандрівки серця». Потім з'явилися книги поезій «Над берегами вічної ріки», «Неповторність», «Сад нетанучих скульптур».
На своєму літературному шляху довелося Ліні Костенко пережити майже п'ятнадцятилітнє невизнання її як митця. Це був сумний період як у житті письменниці, так і в історії української літератури взагалі. Але й тоді вона писала…

Учитель. Любі діти, Ліна Василівна Костенко – це письменниця, яка стала надзвичайно популярною ще за ранніх років своєї творчості. Вона на разі живе і працює в Україні. І від недавніх пір активно почала писати прозу, тобто присвячує свій час не лише написанню поезій. Я хочу, щоб всі ми переглянули відео, де Ліна Василівна на одній з презентацій своєї книги зачитує рядки зі своїх віршів. Хочу, щоб ви на власні очі побачили, яка це жінка, як вона говорить, тримається, як виглядає зараз. (відео з презентації книги Ліни Костенко)

Учитель. Ось така вона Ліна Костенко — поетеса виняткового таланту, яка в найтяжчих умовах не пішла на компроміс із совістю, не продала свого таланту, не кривила душею, залишилася стійкою у своїх переконаннях, яка свого часу стала легендою. Нам з вами випала честь жити в одну епоху з Ліною Костенко, бо саме такі люди «держать небо на плечах. Тому і є висота».

2. Підготовка до сприймання поезії

Дорогі діти ! Цього чудового ранку я прийшла до вас не сама. Разом зі мною прийшла цариця Природа. Ось послухайте її голос.

Музична хвилинка «Я і світ».

Звучить музична композиція «Шум дощу».

- Який настрій у вас панувавав під час прослуховування цієї композиції?

- Яке явище природи відображає мелодія, яка звучала ?

- Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово «дощ»?

3. Робота над твором « Дощ полив»

Учитель. Ліна Костенко дуже любить природу рідного краю. Поетеса писала : «У дитинстві мене нічого не дивувало. Ходив гарбуз по городу. На яблуні сиділа Жар-птиця. Під вік­ном у нас на травичці жабка, мишка і півник жили в рукавичці» З цих слів можна сказати, що Ліна Костенко була наділена… чим?(творчою уявою, фантазією...)

3.1. Розгадування загадок

Учитель. Я впевнена, що у цьому ми переконаємось, коли познайомимося з її поезією. Ввійти в царство Природи допоможе нам один із віршів Ліни Костенко із збірки « Бузиновий цар». Але спочатку ви повинні відгадати загадки, з відповідей ви дізнаєтесь, про що йтиме мова у віршів поетеси.

• Коли нема — чекають,

Коли прийду — тікають.

• Мене частенько просять, ждуть,

А тільки покажусь —

Ховатися почнуть.

• Довго нема мене — усе в'яне,

А як пройду — знов оживає.

• Він скрізь: у полі і в саду,

А в дім не попаде;

І я тоді лиш з дому йду,

Коли вже він не йде.

• Сонце вкрилося хмарками,

Хтось невидимий в імлі

Неба сірими нитками

Прошиває до землі.

(Дощ)

3.2. Сприймання на слух, читання поезії вчителем.

Ліну Костенко називають «королевою української поезії» двадцятого століття, яка вміє бачити красу світу, адже тільки творча, надзвичайна людина могла створити такий твір який допоможе нам зрозуміти, що природа – це невмируща краса, її треба розуміти, любити, оберігати. Тож давайте і ми увійдемо в це царство з дрімучими заростями лопухів і кропиви, вслухаємося у мелодію дощу, спробуємо побачити « полив'яний» день, « визбирати» переливи діамантів у траві…

Виразне читання вчителем поезії «Дощ полив...»).(Звучить музичний запис А. Вівальді «Пори року» )

3.3.Бесіда за прослуханим віршем

1.Яке враження на вас справила поезія?

2.Які почуття у вас виникли під час слухання поезії ? Що схвилювало вас?

3.Яким настроєм пройнята поезія? (1. Гарним, бо після дощу «все блищить, і люди як нові». 2. Сумним шкода дідка, старесенького, кропив'яного, який «блискавки визбирує в траві», а ще «порожній шлях» навіює почуття самотності.)

4.Які емоції викликає у вас природа в поезії?

5. Який настрій у вас під час дощової погоди?

3.4.Мовчазне читання поезії «Дощ полив». Завдання перед читанням

- Що ви відчували під час читання?

- Кого і що ви уявили під час читання?

  • Обмін враженнями про прочитане.
  • Чи змінився ваш настрій після самостійного прочитання поезії?
  • Який настрій ліричного героя? (Оптимізм, ба­дьорість, радість.)
  • Які слова передають цей настрій? Визначте у поезії рядки, в яких говориться про уявне, фантастичне, реальне. Яка мета їх використання.

3.5.Читання твору учнями вголос методом ланцюжка

Робота за змістом поезії. Евристична бесіда

  • Для чого потрібен дощ?
  • Які рослини в поезії поетеса зображує живими? Чому?
  • Чому поетеса порівняла череду корів в далечини з розсипаною квасолею?
  • Як змінюється все довкола після дощу?
  • Чому, на вашу думку, після дощу люди , як нові?
  • 3.6.Словесне малювання.

Як зображено дощ? Як собі його уявив автор?

  • Як би ви образно описали дощ? (Він іде, періщить, бенкетує, шумить, дріботить, підстрибує... Він тихий, радісний, сумний, полохливий...)
  • Продовжте далі цей ряд. Створіть асоціативний ряд. (Непередбачуваний, теплий, неочікуваний, веселий, грайливий.)

Створіть образний портрет дощу. (Дядько з вусами, що сидить за хмарами, з неба поливає день, роблячи його полив'яним, і розсипає блискавки. У нього добра усмішка, він великодушний і щедрий, дарує свіжість землі, оновлює її, з великого глека напоює ниви, поля.)

Відтворіть вигляд довкілля після дощу. (Дерева мокрі, чорні, з прозорими краплинками на лис­точках, гілочках. Дороги порожні, виблискують калюжами. Будинки сірі, спохмурнілі, з вікон зацікавлені діти споглядають дощову феєрію.)(Перегляд відеопрезентації до поезії «Дощ полив»)

3.7. Вправа «Чи уважний ти читач?»

- Що означає вираз «полив'яний день»? (Блискучий, як полива покриття на керамічних горщиках; водночас слово «полив'яний» співзвучне зі словом «политий», тобто омитий дощем.)

(Полив'яний покритий поливою, особливою речовиною, якою покривають керамічні вироби; у вірші це слово вжите в переносному значенні: блискучий, гладенький)

- Що то за «дідок старесенький, кропив'яний», який «блискавки визбирує в траві»? (Це може бути кропив'яний мішок, може бути гриб-дощовик, який здаля скидається на невеличку постать.)

  • - На чому ґрунтується схожість саду і парасольки? (Крони дерев круглі, як і парасольки, під ними теж можна сховатися від дощу.)

Учитель. Треба володіти великою фантазією та художньою майстерністю, щоб дощ заблищав новими, полив'яними барвами, щоб побачити, як «дідок кропив'яний» визбирує блискавки в траві, а череда корів удалині здалася розсипаною квасолькою. Все це було і є притаманне у творчості Ліни Костенко.

4. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Діти, я запрошую вас провести фізкультхвилинку-релаксацію.

Ви знаєте, що означає запозичене з англійської мови слово«Релакс» ?

(Звучить спокійна музика)

Прошу вас закрити очі і уювити себе на зеленому-зеленому ґанку, уявіть легенький літній дощик, який крапає на ваше обличчя, шелестить на листях дерев, а пташки своїм щебетанням продовжують цю дощову симфонію. Давайте потягнемося вгору до хмар, до сонечка, до блакитного безкрайнього неба. А тепер давайте торкнемося роси на траві, тепер розкриємо обійми назустріч легкому вітру. Відпочили? Продовжуємо працювати.

Щоб краще зрозуміти думку автора, ідею про те, що духовне багатство — найбільший скарб, необхідно не тільки знати зміст, а й виразно читати, передаючи почуття, переживання поета. Крім того, виразне читання дає змогу усвідомити й естетичні принади поезії.

5.Конкурс виразного читання поезії

6. Художній аналіз поезії

6.1.Робота в групах.

  • I-а група - тему твору.
  • II-а група - ідея твору.
  • ІІІ –а група – основна думка:

Представлення результатів групової роботи.

  • І група
  • Тема: зображення змін у природі внаслідок дощу, який її оновив і омолодив.
  • II- група

Ідея: уславлення дощу як життєдайної, цілющої сили.

ІІІ – група

Основна думка: необхідність дощу як головної умови для розвитку природи.

6.2.Літературознавчий практикум

Вправа « Шукачі скарбів»

Дослідити художні особливості поезії, образи, заповнивши таблицю

Епітети

Порівняння

Метафори

Образи

«день полив'яний»,

«дідок старесенький, кропив'яний»,

«порожній шлях» мокрі ниви

«люди як нові»,

«сад, як парасолька»

«дідок блискавки визбирує в траві»,

«струшується сад»,

«корів розсипана квасолька доганяє хмари у полях»

дощ, день, люди,

дідок, сад,

ниви і шлях, корови,

хмари

6.3.Творче завдання.

Зважаючи на власний досвід, якими рядками ви б до повнили цю поезію? (Веселка, сонячна погода, спів пташок...)

6.4. «Художня галерея».

- Письменник малює словом, художник - фарбами.

«Дощ полив...» пейзажна замальовка. Доведіть це.

(Пейзаж у літературному творі образний опис природи, який створюється за допомогою художніх засобів)

6.5.Словникова робота.

Що таке пейзажна лірика?

Чи можна сказати, що твір «Дощ полив» тяжіє до такого роду? (Пейзажна лірика — це вірші про природу, у яких передаються почуття, переживання, настрій ліричного героя під час спілкування з природою.)

Зверніть увагу на виставку наших малюнків.

- Що спільного у цих малюнках, ілюстраціях з опрацьованим на уроці

літературним твором?

Цікавинка.

Чи знаєш ти, що...

... у Бразильському місті Пара дощі впродовж дня часто йдуть в один і той самий час. Тому мешканці, домовляючись про зустріч, кажуть: «перед першим ранковим дощем» або «після другого пообіднього дощу».

7. Скарбничка «Усна народна творчість»

Діти, згадайте народні приказки, прислів'я та повір'я, в яких згадується це природне явище – дощ.

Дощ без хмари не приходить.

Дощ і сніг на небі не згниють, але на землю прийдуть.

Дощ іде — гриби будуть.

Дощ іде не там, де ждуть, а там, де жнуть, не там, де просять, а там, де косять.

Дощ у жнива — як п'яте колесо до воза.

Дощ упору — золото.

З великої хмари малий дощ.

Вранці туман стелеться по воді - на чудову погоду, а піднімається вгору - на дощ.

Якщо вранці велика роса - дощу не буде.

Під обід пливуть пухнасті хмари - на погожу днину, а якщо стають стовпчиками - увечері бути грозі.

Учитель. Діти! Природа – це невмируща краса, її треба розуміти, любити, оберігати.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1.«Мозкова атака».

Складіть словесний портрет Ліни Костенко, автора поезії «Дощ полив»

(Такий вірш, як «Дощ полив...», може написати людина, яка вміє бачити красу світу, яка любить, розуміє природу, вміє спосте­рігати, фантазувати, бачити незвичайне у звичайному. Крій того, автор досконало знає мову і вправно користується всіма її виражальними засобами. Саме такою постає перед нами Ліна Костенко, «королева української поезії» )

  • 2.Вправа «Сенкан»

Дощ

Мокрий, життєдайний

Падає, поливає, звеселяє

Допомагає очиститися людям, природі

Ливень

3.Вправа «Склади пару»


1.Яка назва першої поетичної збірки

Ліни Костенко, яка вийшла у 1957р.?

2. Назва твору, за який у 1987 році поетеса була удостоєна Державної премії УРСР імені

Т. Г. Шевченка, а згодом отримала премію фундації Антоновичів.

3. За яку книгу у 19994р. Ліні Костенко

присуджена премія Франческо Петрарки?

4.Якою найвищою своєю відзнакою Світовий конгрес українців у 1998 р. у Торонто нагородив Л. Костенко.

5. Лауреатом якої літературно-мистецької премії у 2000 році стала Ліна Костенко.

1. Медаль Святого Володимира

2.«Проміння землі»

3. Ім. Олени Теліги

4.«Маруся Чурай»

5. «Інкрустації»


Взаємоперевірка. 1- 2; 2-4; 3-5; 4-1, 5-3.

  • Творчо мислимо
    - Як ти гадаєш, чи кожна людина вміє бачити красу світу? Що, на твою думку, означає вислів «краса душі»? Що значить бути поетом у житті?

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

І справді, стільки незвичайного і несподіваного дарує нам кожна мить життя, а найголовніше, що у цій буденній метушні ми знаходимо перлинки приємних мрій, перетворених на дійсність. Ми - часточка природи, яку потрібно берегти і шанувати, бо вона - наче книга, що відкриває нам потаємні сторінки своєї душі.

Діти, давайте ще раз згадаємо епіграф сьогоднішнього уроку. Чи згодні ви зі словами Ліни Василівни?

Бажаю вам завжди палати, горіти, бути неповторними, індивідуальними, жити в кольоровому світі мрій – і вони обов'язково здійсняться.

ІV Рефлексивно-оцінювальний етап

1.На початку уроку ми узгоджували цілі. Подумайте і позначте, яких цілей ви досягнули, чи справдилися ваші очікування.

Якщо ваші очікування справдилися то підійдіть до плакату «Галявина очікувань» і прикріпить свої квіточки. Подивіться як розквітла наша квіткова галявина після дощу як результат нашої спільної праці на уроці.

Отже, із поставленим завданням ми впоралися.

2.«Незакінчене речення»

Погляньте на дошку, оберіть речення і продовжте його.

- Сьогодні на уроці я запам'ятав...

- Сьогодні на уроці я навчився...

- Сьогодні на уроці я зрозумів...

- Цікавим для мене було...

- Важким для мене було... (Озвучення відповідей)

3. Оцінювання діяльності учнів на уроці (індивідуальний коментар).

Діти, я вам даю міні-анкети для того, щоб ви оцінили сьогоднішній урок, як він вам сподобався. Сьогодні не лише я вас оцінюю, але й ви маєте змогу відчути себе експертами.

1.Самооцінка учня/учениці 7 класу_

Оцініть себе за кожним з визначених напрямів від 0 до 2 балів:

Ви були активними на уроці -

Ви давали повні відповіді на питання -

Ви вносили пропозиції -

Ви висловлювали цікаві думки, що сподобались іншим -

Ви легко виконували завдання -

Ви засвоїли вивчений матеріал -

Підсумки самооцінювання, оцінки вчителя з урахуванням самооцінювання.

«Кольоровий настрій»

Діти, чи змінився у вас колір настрою протягом уроку?

Який же він?

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

Обов'язкове загальне :

  • -навчитися виразно читати, аналізувати вірші Ліни Костенко «Дощ полив…»,
  • -самостійно опрацювати поезію «Крила».

Обов'язкове на вибір.

1. Намалювати ілюстрації до твору.

2. Підготувати повідомлення про розвиток космічних досліджень.

За бажанням.

1.Вивчити вірш напам'ять «Дощ полив".

Перегляд файлу

Сновидовицька ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Ліна Костенко. Коротко про письменницю. Уявне  фантастичне і   реальне в її поезіях.

     «Дощ полив…»

 

 

 

 

                                                Підготувала:

                                                                              вчитель Сновидовицької

                                                                              ЗОШ І-ІІІ ст.

                                                         Лопуга О.С.

 

 

 

Тема.  Ліна Костенко. Коротко про письменницю. Уявне, фантастичне і                    реальне в її поезіях. «Дощ полив…»

Мета:  ознайомити учнів з основними фактами біографії письменниці, її поезіями; допомогти їм усвідомити ідейно-художній зміст програмового твору, його красу; розвивати творчі здібності учнів, навички виразного читання, коментування, грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження, робити висновки; виховувати почуття пошани до творчості Л. Костенко,  поетичні смаки, доброту, любов до природи, прищеплювати високі моральні якості учням, прагнення духовно збагачуватись.

Цілі уроку:

Учні знатимуть:

 -  основні факти біографії Ліни Костенко;

-   зміст і тематику  вірша «Дощ полив...» ;

-  поняття «ліричний герой»;

-  основні художні образи і тропи.

Учні вмітимуть:

  •  виразно читати вірші, акцентуючи увагу на засобах виразності мови;
  •  пояснювати, за допомогою яких художніх засобів створено образи-персонажі поезії;
  • порівнювати емоції і почуття ліричного героя із власним сприйняттям і баченням природи.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет Л. Костенко, збірки її творів, ілюстрації до них, пейзажні картини,  мультимедійна дошка, проектор, комп'ютерна презентація, плакат «Галявина очікувань», правила роботи в группах.

 Епіграф уроку:   « Душа летить в дитинство, як у вирій,

                          бо їй на світі тепло тільки там…»

                                                                                                         Ліна Костенко

Методи навчання: наочний (портрет письменниці, картки), інтерактивний (мультимедійна презентація), словесний (пояснення вчителя, бесіда, виразне читання).

Міжпредметні звязки: фольклор, образотворче мистецтво, укр мова, художня культура.

Теорія літератури: ліричний твір, ліричний герой.

Методи, прийоми, форми роботи: «Кольоровий  настрій», « Я так думаю» робота в парах, «Мозкова атака», музична хвилинка, «Словесне малювання», «Художня галерея»,  сенкан, евристична бесіда, виразне  читання.

Словник

Ліричний твір художній твір, у якому через образ ліричного героя висловлюються авторські думки, емоції, почуття.

Ліричний герой образний двійник автора у творі (найчастіше поезії), який є носієм його емоцій, почуттів, думок тощо.

 

ХІД УРОКУ

« Душа летить в дитинство,

як у вирій,

бо їй на світі тепло тільки там…»

                                                                                                         Ліна Костенко

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

           Радо дзвоник пролунав, учнів всіх у клас зібрав,

          Закликає на урок, нас до знань зробити крок.

Доброго дня, дорогі діти! Мені приємно бачити вас. Сьогодні незвичайний і, водночас, прекрасний день. І хоча надворі холодна зима, сподіваюся, що

ви прийшли з гарним настроєм.

З'ясування емоційного стану учнів.

 Інтерактивна вправа «Кольоровий настрій»

    Зараз ми всі разом перевіримо вашу емоційну готовність до уроку. А допоможе   нам веселка, яка має сім кольорів.

     Погляньте на екран та оберіть колір, що подобається вам саме зараз. Виберіть  цим кольором вашу картку настрою.

     Якщо ви обрали зелений або блакитний колір, то ви готові до розв’язання серйозних задач та проблем. Як що ви сьогодні обрали червоний – ви насторожені, але готові до «перетворення». Якщо ваш вибір впав на синій та фіолетовий, то це свідчить про те, що на уроці ви впораєтесь з усіма завданнями, будете творчо мислити та працювати. Вибір жовтого та оранжевого кольору свідчить про те, що ви готові до активної роботи.

    Діти, я не випадково обрала веселку символом настрою, адже вона кольорова, як ваші дитячі мрії.

      Тож нехай на сьогоднішньому уроці веселка сяє всіма своїми барвами! Бажаю всім успіху та вірю, що від нашого уроку у вас залишаться гарні враження, а ваш розум поповниться новими, корисними знаннями.

Адже під час уроку  ви зможете відкрити для себе справжню поезію. Поезію неповторну, яка нікого не залишить байдужим.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

1.     Робота з епіграфом (використання методу «Мозковий штурм»).

Давайте прочитаємо рядки, що є епіграфом до сьогоднішнього уроку і спробуємо його пояснити,  який зміст Ліна Костенко вклала у ці слова? До речі, це рядки також з твору Ліни Костенко «Маруся Чурай».

« Душа летить в дитинство, як у вирій,

бо їй на світі тепло тільки там…»

  • Що таке дитинство? Якими кольорами воно спливає у вашій уяві?

Учитель:  Дитинство – це найщасливіша, загадкова, мрійлива країна, в якій живуть  діти, які відкривають для себе великий світ, сповнений краси і таїни, діти-фантазери, діти-мрійники. А про що мрієте ви, діти 21 століття?

Метод « Я так думаю» (Усні  відповіді дітей на поставлене питання  )

А мріють діти про: (відповіді учнів).

 

ІІІ. Цілевизначення  і планування

Ознайомлення з темою  уроку

Вступне слово вчителя

Звичайна людина бачить усе навколо очима, а поет дивиться на світ передусім серцем. Він  бачить у повсякденному те, чого не може осягнути проста земна істота. Тому в його світі оживають образи природи: «голуб плаче», «яблуні дихають», а  корови схожі на «квасольки». Тільки та людина, яка любить природу, вміє спостерігати, фантазувати, бачити незвичайне у звичайному, може написати справжні поетичні твори. Такою людиною є Ліна Костенко. Для неї – «Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі».

Сьогодні на уроці ми з вами  коротко   познайомимося з творчістю неперевершеної відомої української поетеси,  яка поклала на вівтар України все своє життя, живою легендою, неповторною письменницею – Ліною Василівною  Костенко та її чудовим віршем «Дощ полив».

    Прошу вас відкрити   свої  зошити  та записати тему сьогоднішнього уроку   « Ліна Костенко. Коротко про письменницю. Уявне, фантастичне і реальне в її поезіях. «Дощ полив…» " 

Визначте завдання, над якими працюватимемо на уроці.

Узгодження цілей уроку і плану роботи. 

Формулювання очікуваних результатів.(На дошці спроектована схема).

Учні повинні:

знати:  основні факти біографії Ліни Костенко;

           -   зміст і тематику  вірша «Дощ полив...» ;

            -  поняття «ліричний герой»;

            -  основні художні образи і тропи.

уміти:  виразно і вдумливо  читати вірші, акцентуючи увагу на засобах виразності мови;

 - пояснювати, за допомогою яких художніх засобів створено образи-персонажі поезії;

- порівнювати емоції і почуття ліричного героя із власним сприйняттям і баченням природи.

 Що ви очікуєте від уроку? Чого хочете навчитися?

Учні на пелюстках квіточки пишуть, що вони очікують  від сьогоднішнього уроку.

Учитель. Ознайомтеся з моїми цілями уроку. Чи збігаються вони  з Вашими?

Мені приємно, що вони у нас спільні.

Наше завдання — ознайомитися із творчістю автора, вчитися сприймати поезію, висловлювати свої емоції й почуття від прочитаного.                                                               

   ІV.  Вивчення нового матеріалу

Учитель. Ви мали випереджаюче завдання: всі повинні були прочитати статтю підручника про Ліну Костенко;

Пригадайте, що ви знаєте про Ліну Костенко?

1.Розповідь учнів про життя і творчість Ліни Василівни Костенко СЛАЙДИ

Відповідь учнів:  ЛІНА ВАСИЛІВНА КОСТЕНКО народилася в 1930 році у містечку Ржищеві на Київщині в учительській сім’ї. Батьки майбутньої поетеси були людьми високоосвіченими, порядними. Батько знав дванадцять мов, добре орієнтувався у всіх навчальних предметах і викладав їх у школі. Коли дівчинці минуло шість років, сім’я переїхала до Києва. Тут ще зовсім дитиною застала її війна. «Я писала мало не осколком великі букви щойно з букваря…», — скаже поетеса про ті тяжкі роки. У Києві Ліна закінчила середню школу, вчилася у Київському педагогічному інституті. У п’ятдесятих роках із відзнакою закінчила Московський літературний інститут ім. О. М. Горького.
Писати вірші Л. Костенко почала з дитинства, друкувати — з шістнадцяти літ. Перша збірка «Проміння землі» вийшла у 1957 році, через рік — «Вітрила», у 1961 році — «Мандрівки серця». Потім з’явилися книги поезій «Над берегами вічної ріки», «Неповторність», «Сад нетанучих скульптур».
На своєму літературному шляху довелося Ліні Костенко пережити майже п’ятнадцятилітнє невизнання її як митця. Це був сумний період як у житті письменниці, так і в історії української літератури взагалі. Але й тоді вона писала…

 Учитель. Любі діти, Ліна Василівна Костенко – це письменниця, яка стала надзвичайно популярною ще за ранніх років своєї творчості. Вона на разі живе і працює в Україні. І від недавніх пір активно почала писати прозу, тобто присвячує свій час не лише написанню поезій. Я хочу, щоб всі ми переглянули відео, де Ліна Василівна на одній з презентацій своєї книги зачитує рядки зі своїх віршів. Хочу, щоб ви на власні очі побачили, яка це жінка, як вона говорить, тримається, як виглядає зараз. (відео з презентації книги Ліни Костенко)

 Учитель.  Ось така вона Ліна Костенко — поетеса виняткового таланту,  яка в найтяжчих умовах не пішла на компроміс із совістю, не продала свого таланту, не кривила душею, залишилася стійкою у своїх переконаннях, яка свого часу стала легендою. Нам з вами випала честь жити в одну епоху  з Ліною Костенко, бо саме такі люди «держать небо на плечах. Тому і є  висота».

2. Підготовка до сприймання поезії

Дорогі діти ! Цього чудового ранку я прийшла до вас не сама. Разом зі мною прийшла цариця Природа. Ось послухайте її голос.

Музична хвилинка «Я і світ».

   Звучить музична композиція «Шум дощу».

- Який настрій у  вас панувавав  під час прослуховування цієї композиції?

 - Яке явище природи відображає мелодія, яка звучала ?

-  Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово «дощ»?

3. Робота над твором « Дощ полив»

Учитель. Ліна Костенко дуже любить природу рідного краю. Поетеса писала : «У дитинстві мене нічого не дивувало. Ходив гарбуз по городу. На яблуні сиділа Жар-птиця. Під вік­ном у нас на травичці жабка, мишка і півник жили в рукавичці» З цих слів можна сказати, що Ліна Костенко була наділена…  чим?(творчою уявою, фантазією...)

3.1. Розгадування загадок

Учитель. Я впевнена, що у цьому ми переконаємось, коли познайомимося з її поезією. Ввійти в царство Природи допоможе нам  один із віршів Ліни Костенко із збірки « Бузиновий цар». Але спочатку  ви повинні відгадати загадки, з  відповідей ви дізнаєтесь, про що йтиме мова у   віршів поетеси.

• Коли нема — чекають,

Коли прийду — тікають.

• Мене частенько просять, ждуть,

А тільки покажусь —

Ховатися почнуть.

• Довго нема мене — усе в’яне,

А як пройду — знов оживає.

• Він скрізь: у полі і в саду,

А в дім не попаде;

І я тоді лиш з дому йду,

Коли вже він не йде.

• Сонце вкрилося хмарками,

Хтось невидимий в імлі

Неба сірими нитками

  Прошиває до землі.

                      (Дощ)

3.2. Сприймання на слух, читання поезії вчителем.

Ліну    Костенко    називають    «королевою    української   поезії» двадцятого  століття,  яка вміє  бачити  красу  світу,  адже  тільки  творча, надзвичайна людина могла створити такий твір  який  допоможе нам зрозуміти, що природа – це невмируща краса, її треба розуміти, любити, оберігати. Тож давайте і ми увійдемо в це царство з дрімучими заростями лопухів і кропиви, вслухаємося у мелодію дощу, спробуємо побачити  « полив’яний» день, « визбирати» переливи діамантів у траві…

Виразне читання вчителем  поезії «Дощ полив...»).(Звучить музичний запис А. Вівальді «Пори року» )

3.3.Бесіда за прослуханим віршем

  1. Яке враження на вас справила поезія?
  2. Які почуття у вас виникли під час слухання  поезії ? Що схвилювало вас?
  3.  Яким настроєм пройнята поезія? (1. Гарним, бо після дощу «все блищить, і люди як нові». 2. Сумним шкода дідка, старесенького, кропив’яного, який «блискавки визбирує в траві», а ще «порожній шлях» навіює почуття самотності.)

4.Які   емоції викликає у вас   природа в поезії?

5. Який настрій у вас під час дощової погоди?

 

3.4.Мовчазне читання поезії «Дощ полив». Завдання перед читанням

-  Що ви  відчували під час читання?

- Кого і що ви уявили під час читання?

Обмін враженнями про прочитане.

  • Чи змінився ваш настрій після самостійного  прочитання поезії?
  • Який настрій ліричного героя? (Оптимізм, ба­дьорість, радість.)
  • Які слова передають цей настрій? Визначте у поезії рядки, в яких говориться про уявне, фантастичне, реальне. Яка мета їх використання.             

3.5.Читання твору  учнями вголос методом ланцюжка

Робота за змістом поезії. Евристична бесіда

  •                 Для чого потрібен дощ?
  •                 Які рослини в поезії поетеса зображує живими? Чому?
  •                 Чому поетеса порівняла череду корів в далечини з розсипаною квасолею?
  •                 Як змінюється все довкола після дощу?
  •                 Чому, на вашу думку, після дощу люди , як нові? 

3.6.Словесне малювання. 

  •   Як зображено дощ?  Як собі його уявив автор? 
  •                 Як би ви образно описали  дощ? (Він іде, періщить, бенкетує, шумить, дріботить, підстрибує... Він тихий, радісний, сумний, полохливий...)
  •                 Продовжте далі цей ряд. Створіть  асоціативний ряд. (Непередбачуваний, теплий, неочікуваний, веселий, грайливий.)
  • Створіть образний портрет дощу. (Дядько з вусами, що сидить за хмарами, з неба поливає день, роблячи його полив'яним, і розсипає блискавки. У нього добра усмішка, він великодушний і щедрий, дарує свіжість землі, оновлює її, з великого глека напоює ниви, поля.)
  • Відтворіть вигляд довкілля після дощу. (Дерева мокрі, чорні, з прозорими краплинками на лис­точках, гілочках. Дороги порожні, виблискують калюжами. Будинки сірі, спохмурнілі, з вікон зацікавлені діти споглядають дощову феєрію.)(Перегляд відеопрезентації до поезії «Дощ полив»)

3.7. Вправа «Чи уважний ти читач?»

  • Що означає вираз «полив’яний день»? (Блискучий, як полива покриття на керамічних горщиках; водночас слово «полив’яний» співзвучне зі словом «политий», тобто омитий дощем.)

(Полив’яний покритий поливою, особливою речовиною, якою покривають керамічні вироби; у вірші це слово вжите в переносному значенні: блискучий, гладенький)

- Що то за «дідок старесенький, кропив’яний», який «блискавки визбирує в траві»? (Це може бути кропив’яний мішок, може бути гриб-дощовик, який здаля скидається на невеличку постать.)

  •             -  На чому ґрунтується схожість саду і парасольки? (Крони дерев круглі, як і парасольки, під ними теж можна сховатися від дощу.)

Учитель.  Треба володіти великою фантазією та художньою майстерністю, щоб дощ заблищав новими, полив’яними барвами, щоб побачити, як «дідок кропив’яний» визбирує блискавки в траві, а череда корів удалині здалася розсипаною квасолькою. Все це було і є притаманне у творчості Ліни Костенко.  

 4. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА       

Діти, я запрошую вас провести фізкультхвилинку-релаксацію.

Ви знаєте, що означає запозичене з англійської мови слово«Релакс» ?

(Звучить спокійна музика)

Прошу вас закрити очі і уювити себе на зеленому-зеленому ґанку, уявіть легенький літній дощик, який крапає на ваше обличчя, шелестить на листях дерев, а пташки своїм щебетанням продовжують цю дощову симфонію. Давайте потягнемося вгору до хмар, до сонечка, до блакитного безкрайнього неба. А тепер давайте торкнемося роси на траві, тепер розкриємо обійми назустріч легкому вітру. Відпочили? Продовжуємо працювати.

    Щоб краще зрозуміти думку автора, ідею про те, що духовне багатство — найбільший скарб, необхідно не тільки знати зміст, а й виразно читати, передаючи почуття, переживання поета. Крім того, виразне читання дає змогу усвідомити й естетичні принади поезії.

5.Конкурс  виразного читання поезії

6. Художній аналіз поезії

6.1.Робота в групах.

   I-а група - тему твору.

   II-а група -  ідея твору.

  ІІІ –а група – основна думка:

Представлення результатів групової роботи.

І  група

Тема: зображення змін у природі внаслідок дощу, який її оновив і омолодив.

 II- група

 Ідея: уславлення дощу як життєдайної, цілющої сили.

ІІІ – група

Основна думка: необхідність дощу як головної умови для розвитку природи.

6.2.Літературознавчий практикум

Вправа « Шукачі скарбів»

 Дослідити художні особливості поезії, образи, заповнивши таблицю

Епітети

Порівняння

Метафори

Образи

«день поливяний»,

«дідок старесенький, кропивяний»,

«порожній шлях» мокрі ниви

«люди як нові»,

«сад, як парасолька»

«дідок блискавки визбирує в траві»,

«струшується сад»,

«корів розсипана квасолька доганяє хмари у полях»

дощ,  день, люди,

дідок, сад,

ниви і шлях, корови,

хмари

6.3.Творче завдання.

Зважаючи на власний досвід, якими рядками ви б до повнили цю поезію? (Веселка, сонячна погода, спів пташок...)

6.4. «Художня галерея».

- Письменник малює словом, художник  -   фарбами.

«Дощ полив...» пейзажна замальовка. Доведіть це.

(Пейзаж у літературному творі образний опис природи, який створюється за допомогою художніх засобів)

6.5.Словникова робота.

Що таке пейзажна лірика?

 Чи можна сказати, що твір «Дощ полив» тяжіє до такого роду? (Пейзажна лірика — це вірші про природу, у яких передаються почуття, переживання, настрій ліричного героя під час спілкування з природою.)

Зверніть увагу на виставку наших малюнків.

- Що спільного у цих малюнках, ілюстраціях з опрацьованим на уроці

літературним твором?

Цікавинка.

Чи знаєш ти, що...

... у Бразильському місті Пара дощі впродовж дня часто йдуть в один і той самий час. Тому мешканці, домовляючись про зустріч, кажуть: «перед першим ранковим дощем» або «після другого пообіднього дощу».

7. Скарбничка «Усна народна творчість»

Діти, згадайте народні приказки, прислів’я та повіря, в яких згадується це природне явище – дощ.

Дощ без хмари не приходить.

Дощ і сніг на небі не згниють, але на землю прийдуть.

Дощ іде — гриби будуть.

Дощ іде не там, де ждуть, а там, де жнуть, не там, де просять, а там, де косять.

Дощ у жнива — як п’яте колесо до воза.

Дощ упору — золото.

З великої хмари малий дощ.

Вранці туман стелеться по воді - на чудову погоду, а піднімається вгору - на дощ.

Якщо вранці велика роса - дощу не буде.

Під обід пливуть пухнасті хмари - на погожу днину, а якщо стають стовпчиками - увечері бути грозі.

 Учитель. Діти!  Природа – це невмируща краса, її треба розуміти, любити, оберігати.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1.«Мозкова атака».

Складіть словесний  портрет Ліни Костенко, автора поезії «Дощ полив»

(Такий вірш, як «Дощ полив...», може написати людина, яка вміє  бачити  красу  світу, яка любить, розуміє природу, вміє спосте­рігати, фантазувати, бачити незвичайне у звичайному. Крій того, автор досконало знає мову і вправно користується всіма її виражальними засобами. Саме такою постає перед нами   Ліна    Костенко, «королева    української   поезії» )

  • 2.Вправа «Сенкан»

Дощ

Мокрий, життєдайний

Падає, поливає, звеселяє

Допомагає очиститися людям, природі

Ливень

3.Вправа «Склади пару»


 

 

1.Яка назва першої поетичної збірки                                    

Ліни Костенко, яка вийшла у 1957р.?

 

2. Назва  твору, за який у 1987 році поетеса була удостоєна Державної премії УРСР імені

 Т. Г. Шевченка, а згодом отримала премію фундації Антоновичів.

 

3. За яку книгу у 19994р.  Ліні Костенко                                  

присуджена премія Франческо Петрарки?

 

4.Якою найвищою своєю відзнакою Світовий       конгрес  українців  у  1998 р. у Торонто нагородив Л. Костенко.

 

 5.  Лауреатом якої  літературно-мистецької   премії    у 2000 році стала Ліна Костенко.

 

 

1.  Медаль Святого Володимира

 

 

2.«Проміння землі»

 

 

 

 

3. Ім. Олени Теліги

 

 

4.«Маруся Чурай»

 

 

 

 

 5.  «Інкрустації» 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Взаємоперевірка. 1-  2; 2-4;  3-5; 4-1, 5-3.

  •             Творчо мислимо
    - Як ти гадаєш, чи кожна людина вміє бачити красу світу? Що, на твою думку, означає вислів «краса душі»? Що значить бути поетом у житті?

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

І справді, стільки незвичайного і несподіваного дарує нам кожна мить життя, а найголовніше, що у цій буденній метушні ми знаходимо перлинки приємних мрій, перетворених на дійсність. Ми - часточка природи, яку потрібно берегти і шанувати, бо вона - наче книга, що відкриває нам потаємні сторінки своєї душі.

      Діти, давайте ще раз згадаємо епіграф сьогоднішнього уроку. Чи згодні ви зі словами Ліни Василівни?

      Бажаю вам завжди палати, горіти, бути неповторними, індивідуальними, жити в кольоровому світі мрій – і вони обов’язково здійсняться.

 ІV Рефлексивно-оцінювальний етап

1.На початку уроку ми узгоджували цілі. Подумайте і позначте, яких цілей ви досягнули, чи справдилися ваші очікування.

Якщо ваші очікування справдилися то підійдіть до плакату «Галявина очікувань» і прикріпить свої квіточки. Подивіться як розквітла наша квіткова галявина після дощу як результат нашої спільної праці на уроці.

   Отже, із поставленим завданням ми впоралися.

2.«Незакінчене речення»  

Погляньте на дошку, оберіть речення і продовжте його.

-  Сьогодні на уроці я запам'ятав...

-  Сьогодні на уроці я навчився...

-  Сьогодні на уроці я зрозумів...

-  Цікавим для мене було...

- Важким для мене було... (Озвучення відповідей)

3.  Оцінювання діяльності учнів на уроці (індивідуальний коментар).

Діти, я вам даю міні-анкети для того, щоб ви оцінили сьогоднішній урок, як він вам сподобався. Сьогодні не лише я вас оцінюю, але й ви маєте змогу відчути себе експертами.  

 1.Самооцінка учня/учениці 7 класу_

Оцініть себе за кожним з визначених напрямів від 0 до 2 балів:

Ви були активними на уроці -

Ви давали повні відповіді на питання -

Ви вносили пропозиції -

Ви висловлювали цікаві думки, що сподобались іншим -

Ви легко виконували завдання -

Ви засвоїли вивчений матеріал -

Підсумки самооцінювання, оцінки вчителя з урахуванням самооцінювання.

«Кольоровий настрій»

Діти, чи змінився у вас колір настрою протягом уроку?

Який же він?

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: 

  Обов’язкове загальне : 

  • навчитися виразно читати, аналізувати вірші Ліни Костенко «Дощ полив…»,
  • самостійно опрацювати поезію «Крила».

Обов’язкове на вибір.

1. Намалювати ілюстрації до твору.

2. Підготувати повідомлення про розвиток космічних досліджень.

За бажанням.

1.Вивчити вірш напам’ять «Дощ полив».

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Юрченко Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 березня 2018
Переглядів
10099
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку