Тема: Екологічна стежина.
Мета:формування уявлень таелементарних знань про екологію, почуття дбайливого ставлення до навколишнього середовища; учити самостійно мислити,спонукати до збереження неповторної краси рідного краю;формувати активну життєву позицію,виховувати любов і повагу до природи.
Дата:
Клас:
Тема: Екологічна стежина.
Мета: формування уявлень та елементарних знань про екологію, почуття дбайливого ставлення до навколишнього середовища; учити самостійно мислити, спонукати до збереження неповторної краси рідного краю; формувати активну життєву позицію, виховувати любов і повагу до природи.
Зміст роботи
І. Організаційний етап.
1.1. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми відправимось в уявну подорож екологічною стежинкою. Екологічна стежина – це маршрут у лісі, за яким людина вивчає природу, вчиться охороняти звірів і пташок, дерева і трави. Послухайте історію про ліс.
Жив був ліс. Мешкали в лісі птахи. Птахи співали, співали завзято і весесло. Яких птахів ви назвете? Жили в лісі і звірі. Пустували на галявинах, полювали. Яких звірів ви назвете? (Єнот, білка, заєць, їжак, вовки, ведмідь, лось, олень, лисиця). Але одного разу прийшла до лісу людина. Збудувала поряд з лісом фабрики, заводи, будинки, школи, дороги. Місця для життя їй не вистачало. Почали люди тоді рубати ліс .Стали розпалювати багаття і вогонь знищив ліс. Заводи та фабрики скидали відходи в річки, лісові озера і забруднили воду в лісі. Дим з труб заводів і вихлопні гази автомобілів на дорогах отруїли повітря. Відпочивальники забруднили природу лісу сміттям (пляшками, гумою, папером). Тужливо і страшно стало в лісі. Ніде стало жити бідним тваринам. І багато з них пішли з нашого лісу далеко. Залишився в ліс один старий трухлявий пеньок. Якому вже не було діла до того що творилося накруги. І ось яка пригода трапилась одного разу в лісі.
1.2. Повідомлення теми, мети заходу.
ІІ. Основна частина.
2.1. Читання казки В. Сухомлинського « Байдужий пеньок».
Стоїть у лісі старий-престарий Пеньок. Мохом обріс, гріється на сонечку. Поселився під Пеньком Їжак. Клопочеться собі в нірці, а Пеньок мружиться, крекче, гріється на сонечку.
- Будемо з тобою дружно жити, добре? – питає раз його Їжак.
- Добре, – відповідає байдужно Пеньок. Він замружив очі, позіхнув і гріється собі на сонечку.
По другий бік під Пеньком поселилася Гадюка.
- Будемо з тобою дружно жити, добре? – питає раз вона.
- Добре, – відповідає байдужо Пеньок. Він замружив очі, позіхнув і гріється на сонечку.
Та ось якось Їжак побачив, що поруч із ним живе Гадюка. Напав на неї і в кривавій сутичці переміг. Виповз, ліг на Пеньок. Відпочиває.
- Що це у вас там за шум був? – питає Пеньок.
- Це я Гадюку вбив, – відповідає Їжак.
- Добре, – каже байдужно Пеньок. Він замружив очі, позіхнув і гріється собі на сонечку.
2.2. Обговорення почутого на попередніх етапах.
- Чому так відповів пеньок?
- Чому пеньку було все байдуже?
- А чи завжди він був таким?
- Чому пеньок залишився в лісі один?
– Чому в лісі ніхто не живе?
2.3. Робота над проблемою "Допомога лісу повернути колишню красу, птахів і тварин!"
Згадайте, яка наука розповідає нам про зв'язок природи і людини?
Екологія - наука про взаємини живої і неживої природи. Всі організми на планеті пов'язані між собою: живе і неживе, рослини і тварини, людина і природа.
Щоб допомогти лісу, прогуляємося по лісовій екологічній стежці і виправимо помилки людини.
Загадки
1. Весною зеленіла,
Влітку загоріла,
Восени наділа
Червоні корали.( Горобина)
2. Чорно-біла одежина,
Зверху - листяна хустина.
Як весна – дарує сік, -
П’ємо радо цілий рік.(Береза)
3. В неї гарні, пишні віти,
І колючок не злічити...
Не байдужа до прикрас,
На свята спішить до нас.( Ялинка, сосна)
4. Ніхто її не лякає,
А вона вся тремтить. (Осика)
5. Рясно в липні зацвітає,
Дуже гарний запах має,
Цвітом від хвороб лікує,
Щедро медом нас частує.(Липа)
Робота з кросвордом
Питання до кросворду
Назвіть синонім слова атмосфера.
Водяний потік, що протікає чітко позначеним руслом?
Синонім слова звірі.
Як називається верхній родючий шар землі?
Назви одним словом дерева, трави, кущі.
Житель планети, наділений розумом.
Як називається сонце мовою астрономів?
Природа – головне слово в нашому завданні. Адже охорона природи - головна мета екології.
Охороняти природу потрібно від сміття, бруду, диму і кіптяви, нерадивих туристів та інших порушників екології. У лісі потрібно проводити суботники з прибирання сміття, лісничий повинен охороняти ліс від браконьєрів і вирубки, пожежники - гасити лісові пожежі, держава - створювати заповідники для збереження рідкісних тварин і рослин, учні шкіл - допомагати дорослим посильною працею. А головне не бути байдужим до природи.
ІІІ. Підсумкова частина.
3.1. Експрес-тестування.
1. Що вивчає наука ЕКОЛОГІЯ?
– Природу;
– Казки різних народів.
2. Кому приносить шкоду дим із труб заводів?
– літакам;
– всім живим істотам.
3. Яку книгу називають “Червоною?”
– атлас світу;
– книгу рідкісних тварин і рослин.
4. Де тварини можуть не боятися мисливців і людину ?
– в заповіднику;
– в цирку.
5. Куди можна викидати сміття в лісі?
– в барлогу до ведмедя;
– в бак для сміття або забирати з собою.
3.2. Робота з віршем.
«Не хочу»
Метелика ловити я не хочу:
Він – квітка неба, хай живе собі!
Хай крильцями барвистими тріпоче,
Щоб радісно було мені й тобі!
І квітку лісову не стану рвати,
Її додому я не понесу,
Бо вдома їй джмеля не погойдати
І не попити ранками росу!
І ні стеблинку, гілку, чи травинку
Я не ображу: це – страшенний гріх!
Бо в кожній з них живе тремка живинка,
Що світиться довірою до всіх.