Тема: вікторина «Наші пернаті друзі».
Мета: дати поняття про Міжнародний день птахів, познайомити з основними представниками птахів України; розвивати пізнавальний інтерес до живої природи, стимулювати активність, уяву, творче мислення; виховувати бережливе ставлення до природи рідного краю.
Дата:
Клас:
Тема: вікторина «Наші пернаті друзі».
Мета: дати поняття про Міжнародний день птахів, познайомити з основними представниками птахів України; розвивати пізнавальний інтерес до живої природи, стимулювати активність, уяву, творче мислення; виховувати бережливе ставлення до природи рідного краю.
Зміст роботи
І. Організаційний момент.
1.1. Мотивація навчально-виховної діяльності.
Історична довідка
Вже майже століття орнітологи всього світу традиційно відзначають 1 квітня Міжнародний день птахів. Початок цьому покладено в 1906 році, коли була підписана Міжнародна конвенція про охорону птахів. З цього часу щорічно Союз охорони птахів проводить акцію "Птах року", мета якої полягає у збереженні видової різноманітності і чисельності диких птахів. Сьогодні ми з'ясуємо, що ми знаємо про наших пернатих побратимів, виявимо знавців пташиного світу.
1.2. Повідомлення теми, мети уроку.
ІІ. Основний зміст роботи.
2.1. Конкурс "Розминка" (загадки про птахів).
Які ноги заввишки,
такий ніс завдовшки.
Хату на хаті має,
всім жабам рахунок знає.(лелека)
Чорномазий, білодзьобий,
Він за лугом важно ходить,
черв′ячків, жучків знаходить-
сторож вірний, друг полів,
перший вісник теплих днів. (грак)
Дім відсутній, як у зайця,
В гнізді інших носить яйця,
дуже гарну має вроду,
тільки діток не виводить.(зозуля)
Великий має хвіст,
І співає як артист,
Спів той радісний усюди
Дуже люблять слухать люди.(соловей)
Вірно людям я служу, їм дерева стережу,
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним здобуваю.(дятел).
У ночі гуляє,
Удень спочиває,
Має круглі очі
Бачить серед ночі. (сова).
А в гаю там тьох та тьох,
Та іще так дзвінко,
Що за співанки , чиї?
То співають .....(солов”ї).
Він- не вершник, а із шпорами,
Його одяг - з узорами.
Час він знає, як і люди,
сам – не сторож, а всіх будить. (півень).
2.2. Бліц-тест.
1. Для чого дятел "барабанить"?
А) дзьоб чистить;
Б) комусь щось повідомляє; (+)
В) музикою захоплюється.
(сигнал служить запрошенням для самки)
2. Навіщо страус голову в пісок ховає?
А) від страху;
Б) звільняється від паразитів; (+)
В) розшукує їжу.
(Закривши свої великі очі й опустивши голову в гарячий пісок, страус чекає, поки загинуть всі паразити. Після цього він занурює в пісок шию, груди та приймає справжнісінькі пісочні ванни).
3. Який птах є чемпіоном з пірнання?
А) качка;
Б) гагара;
В) пінгвін. (+)
(Гагара пірнає на глибину 80м, пінгвін - 200м).
4. Чому у журавля народжується тільки одне пташеня?
А) журавель відкладає тільки одне яйце;
Б) сильний пташеня вбиває слабкого; (+)
В) пташеня, що вилупилося першим, викидає решту яєць із гнізда.
(Журавлі відкладають по два яйця, але пташеня у них залишається одне: щойно вилупилися пташенята, одразу починають жорстоку бійку, поки одне не вб'є іншого, а батьки стоять поруч і спокійно спостерігають).
2.3. Конкурс "Живі синоніми".
Згадайте, як і про кого у нас кажуть у народі, використовуючи назви птахів.
Могутній як ... (орел). Вільний як ... (птах). Злодійкуватий як ... (сорока). Поважний як ... (гусак, індик). Погляд хижий як ... (у яструба). Зоркий як ... (сокіл). Базікати як ... (сорока).
2.4. Конкурс "Віриш - не віриш".
Чи вірите ви, що зозуля кує, не відкриваючи дзьоба? (Так)
Чи вірите ви, що яйце лелеки найбільше? (Ні)
Чи дихає курча в яйці? (Так)
Чи вірите ви, що у птахів пам'ять відсутня? (Ні)
Чи вірите ви, що птахи подорожують за своїми законами? (Так)
Чи може птах спричинити аварію літака? (Так)
2.5. Конкурс "Акторська майстерність".
Зобразити: 1) спів зозулі, 2) крик півня.
ІІІ. Підсумки роботи.
3.1. Робота з віршем.
Далекими світами (Микола Вінграновський)
Далекими світами
Вночі і по ночах
Горбатими морями
Летів додому птах.
Його мала голівка
Боялась над крилом —
Та зацвітала гілка
Блакитно-білим сном.
І птах сказав до себе,
До вітру на крилі:
Нам лиш літати небом,
А жити на землі.
3.2. Обмін враженнями й думками. Визначення переможців.