Тема: Подорож Кримськими горами
Мета:
-
Навчальна: Сформувати в учнів уявлення про Кримські гори як унікальний природний комплекс України, познайомити з різноманітністю рослинного і тваринного світу, особливостями рельєфу та клімату.
-
Розвиваюча: Розвивати пізнавальний інтерес до географії, логічне мислення, уміння аналізувати, порівнювати та робити висновки.
-
Виховна: Виховувати бережливе ставлення до природи, почуття патріотизму та поваги до історико-культурної спадщини Криму.
Обладнання:
-
Фізична карта України
-
Атлас для 4 класу
-
Ілюстрації Кримських гір, їхніх мешканців, рослин
-
Мультимедійний проектор (за наявності)
-
Презентація
-
Макет Кримських гір
-
Картки з назвами природних зон України
-
Маркери, ватман
Тип уроку: Комбінований
Хід уроку
І. Організаційна частина
Вчитель: Доброго ранку, діти! Я бачу, ви сьогодні в гарному настрої. Давайте почнемо наш урок з посмішки. Подивіться один на одного і подаруйте посмішку своєму сусіду.
Учні: (Посміхаються один одному)
Вчитель: А тепер давайте трохи розігріємося. Встаньте, будь ласка. (Проводить фізкультхвилинку)
Вчитель: Я загадаю вам загадку: "Я високий, кам'янистий, вкритий лісами. На мені ростуть ялини і сосни. Хто я?"
Учні: Гора!
Вчитель: Правильно, це гора. А які гори ми будемо вивчати сьогодні? (Показує картинку Кримських гір)
Учні: Кримські гори!
Вчитель: Молодці! Сьогодні ми вирушимо у захоплюючу подорож Кримськими горами. Ми дізнаємося про їхню природу, мешканців і про те, чому вони такі унікальні. А що ви вже знаєте про Кримські гори?
ІІ. Актуалізація опорних знань
Метод гранування до теми "Природні зони України"?
-
Розподіл на блоки:
-
Кліматичні умови: Температура, опади, вітри.
-
Рослинність: Типові рослини для кожної зони.
-
Тваринний світ: Представники тваринного світу.
-
Ґрунти: Характерні типи ґрунтів.
-
Людина і природа: Вплив людини на природу, охорона природних зон.
-
Завдання для учнів:
-
"Пазли знань": Роздати учням картки з різними характеристиками природних зон (наприклад, картинки рослин, тварин, кліматичні діаграми). Завдання учнів – зібрати "пазли" і віднести кожен до відповідної природної зони.
-
"Асоціативний кущ": На дошці написати назву природної зони. Учні по черзі називають слова, які асоціюються у них з цією зоною (рослини, тварини, ландшафт).
-
"Так чи ні": Підготувати картки з твердженнями про природні зони. Учні повинні відповідати "так" або "ні" і пояснювати свою відповідь. Наприклад: "У степовій зоні багато озер" (ні), "В зоні мішаних лісів ростуть дуби і буки" (так).
-
"Хто більше?": Розділити клас на команди. Кожна команда по черзі називає представників флори і фауни певної природної зони. Перемагає команда, яка назвала більше видів.
-
"Творча лабораторія": Запропонувати учням створити малюнок, колаж або модель певної природної зони.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя. Кримські гори – це справжній природний скарб України. Вони вражають своєю красою, різноманітністю рослин і тварин. Ми піднімемося на їхні вершини, заглянемо в глибокі ущелини, познайомимося з мешканцями гірських лісів і лугів.
Вчитель: Діти, сьогодні ми вирушаємо у незвичайну подорож. Ми залишимо наші класи і відправимося в мандрівку чарівними Кримськими горами. Але наша подорож буде особливою - ми здійснимо її віртуально!
Показує на екран, де готова презентація з фотографіями Кримських гір.
Вчитель: Подивіться, які чудові краєвиди відкриваються перед нами! Хто з вас чув про Кримські гори? Що ви про них знаєте?
Учні відповідають, діляться своїми враженнями та знаннями.
Вчитель починає презентацію, розповідаючи про кожен пункт маршруту:
-
Ай-Петрі: Розповідь про найвищу точку Кримських гір, легенди, пов’язані з цією вершиною.
-
Ущелина Великий Каньйон Криму: Демонстрація унікальних геологічних утворень, рослинності.
-
Мисливський домик: Розповідь про історію цього місця, про його значення для туризму.
-
Ялтинський заповідник: Знайомство з різноманітністю рослин і тварин, які мешкають у заповіднику.
Після кожного пункту маршруту вчитель ставить учням запитання, щоб перевірити, чи вони уважно слухають:
-
Який найвищий пік Кримських гір?
-
Які рослини ви бачили на фотографіях?
-
Чим знаменитий Воронцовський палац?
ІV. Узагальнення і систематизація знань
1.Створення сенкану
Варіанти сенканів на тему "Подорож Кримськими горами":
-
Природа
-
Дика, прекрасна
-
Зачаровує, надихає, вражає
-
Шлях до пізнання себе
-
Краса
-
Море
-
Тепле, синє
-
Ласкає, хвилює, бадьорить
-
Безмежний простір мрій
-
Водяна гладь
-
Гори
-
Високі, величні
-
Зазивають, кличуть, захоплюють
-
Символ сили і незламності
-
Вершини
2.Розгадування кросворду «Рослинний і тваринний світ Кримських гір»
По горизонталі:
-
Найвища точка Кримських гір, де ростуть альпійські луки.
-
Великий хижий птах, що гніздиться в недоступних скелях Криму.
-
Дрібні ссавці, які живуть у лісах і на луках Криму.
-
Рослина з яскравими квітами, яка часто зустрічається на гірських луках.
-
Хвойне дерево, яке росте в лісах Криму.
-
Великий ссавець, що мешкає в лісах Криму.
-
Рептилія, яка зустрічається на скелях і в степах Криму.
-
Рослина з цілющими властивостями, що росте на гірських схилах.
По вертикалі:
-
Великий хижий ссавець, що мешкає в лісах Криму.
-
Дрібна тварина, яка живе в землі і харчується корінням рослин.
-
Рослина з дрібними білими квітами, яка часто зустрічається в лісах.
-
Великий птах, який харчується падлом.
-
Рослина, з якої виробляють мед.
-
Ссавець, який мешкає в горах і має великі роги.
-
Ящірка, яка зустрічається на скелях Криму.
Відповіді:
-
По горизонталі: 1. Ай-Петрі, 2. Сип, 3. Миші, 4. Тюльпан, 5. Сосна, 6. Олень, 7. Ящірка, 8. Шавлія.
-
По вертикалі: 1. Борсук, 2. Кріт, 3. Конвалія, 4. Гриф, 5. Гречка, 6. Муфлон, 7. Скельна.
V. Підсумок уроку
-
Рефлексія. Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?
-
Що найбільше запам’яталося?
-
Чи сподобалася вам подорож Кримськими горами?*
Додаткові інтерактивні вправи
Створення інтерактивної мапи:Учні можуть створити інтерактивну карту Криму, позначивши на ній цікаві місця, види рослин і тварин.