Урок – подорож
на тему:
«Подорож у підводне царство. Риби»
3 клас
Житомирська міська гімназія № 3
Вчитель: Залевська Н.В.
Тема. Риби.
Мета. Ознайомити учнів з процесом життєдіяльності риб, їх зовнішньою будовою. Вчити розпізнавати риб за характерними ознаками. Розвивати пізнавальний інтерес, вміння порівнювати та узагальнювати. Сприяти розвитку уваги, пам’яті учнів, вмінню міркувати: аналізувати, зіставляти і виділяти головне.
Прищеплювати інтереси і любов до природознавства як до навчального предмету.
Мета: продовжувати ознайомлення учнів з прийомами декоративної аплікації; розвивати навички розумового аналізу послідовності виготовлення виробу і практичного виконання завдання; формувати інтерес до даного виду праці; виховувати уважність до роботи, охайність, терпіння.
Тип уроку: формування нових знань.
Форма уроку: урок-подорож.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Підсумок фенологічних спостережень.
- Яка сьогодні погода?
- Які зміни відбулися?
2. Бесіда
- Що вивчає природознавство?
- Що таке природа?
- Яка буває природа?
- Що відноситься до неживої природи?
- Що відноситься до живої природи?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. (Слайд – №1)
Саме дивовижне і прекрасне явище природи – це життя. Воно перетворило колись пустинну і сіру планету Земля на різнокольоровий і багатозвучний світ. Повсюди вирує життя: в гарячих пустелях, серед вічних снігів, на суші, в повітрі, у воді.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
Експедиція – це подорож з конкретним завданням. Задача в експедиції одна для вас усіх. Від її рішення швидкого залежить наш успіх!
Відправимося ми в експедицію на підводному апараті – батискафі. Він призначений для спостережень, досліджень на великій морській глибині.
Батискаф – маленький підводний човен. Перебуваючи на ньому, ви повинні дотримуватись правил:
1. Не шуміти.
2. Бути уважними.
3. Відповідати на поставлені запитання.
Від чіткого виконання цих правил залежить успіх нашої експедиції.
Підводна подорож буде проходити за планом, який записано в бортовому журналі.
Дата відправлення «15» березня 2019 року.
Завдання (Слайд - № 3)
Девіз: «Спостерігай і захоплюйся, вивчай, бережи» (Слайд – №4)
Всі готові?
Починаємо занурення на морське дно.
Подивіться в ілюмінатор! Як тут красиво!
Відгадайте загадку. (Слайд – №5)
У річці, у ставі, у морі
Живе і не відає горя.
Дзьоба нема та дзьобає із гачків
Мушок, жучків, черв'ячків. (Риба)
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Створення асоціативного куща.
- До якої природи ми відносимо риб? Чому?
(До живої, тому що вони народжуються, ростуть, живляться і помирають.)
2. Постановка проблемного питання. (Слайд – №6)
3. Розповідь учителя з елементами бесіди і мультимедійною презентацією.
Продовжуємо мандрувати. Досліджувати будемо, які риби бувають. Подумаємо, де можуть жити риби? (Слайд – №7)
Морські риби.
Риби, які мешкають у морі називаються морськими (Слайд – №8-9)
Прісноводні риби.
Риби, які живуть у річках і озерах називаються прісноводними, або річковими. (Слайд – №10-11)
4. Гра «Знайди зайве» (Слайд – №12)
5. Будова риб (Слайд – №13)
- На нашому батискафі є наукова лабораторія, в якій ми розглянемо особливості будови риб.
- З яких частин складається риба? (голова, хвіст,тулуб, плавці)
- Чим вкрите тіло риб? (лускою)
Розповідь учениці.
А ще у риб є плавальний мішечок. Він наповнений повітрям і допомагає рибам легше спливати на поверхню і опускатися на глибину. (Слайд – №14-15)
6. Фізкультхвилинка
7. Робота в групі. Гра «Криптограми»
В гру граємо – прісноводну рибу називаємо.
Укащ (щука) куонь (окунь) раська (карась) мос (сом) порок (короп)
8. Розповідь учня.
Цікаво знати! Щуку називають річковим вовком. Вона полює із засідки, нападає на меншу рибку та може напасти і на більшу за себе, якщо зголодніє. Щуку називають річковим санітаром, тому що вона нападає на хворих риб і тим самим очищує водойму. Найбільшою річковою рибою вважають сома. Живиться сом хробаками, раками, жабами.
Це акваріум. Для чого в акваріумі водорості?
Розповідь учениці .
Водорості виділяють кисень, яким дихають рибки. А щоб водорості не дуже розросталися, в акваріум поселяють маленьких равликів, які живляться водоростями. Для деяких рибок водорості теж є смачною їжею. Крім того, майже всі рибки полюбляють ховатися в водоростях. Щоб рибки не хворіли, слід стежити за чистотою в акваріумі.
9. (Слайд – №17-18) Розмноження риб.
10. Значення риб в природі. (Слайд – №19)
V. Закріплення.
- Мандрівка підійшла до кінця. Всі завдання експедиція виконала. Що ж було досліджено, з’ясовано? Які результати експедиції ми зараз перевіримо.
1. Мозкова атака
- Скажіть, які характерні ознаки риб ми спостерігали? (зябра, луска, плавці, плавальний мішечок).
2. Математична розминка
3. Рольова гра «Я – риба» (Слайд 20)
4. Робота в парі. Гра «Будова риби» (Слайд 21)
- Зазначте стрілками і підпишіть, які частини тіла риб побачили?
- Хороший результат! Молодці!
5. Гра «Відгадай загадку»
Відгадайте загадку – назвіть назву риби.
Хоч малий, та силу має —
З рук миттєво висковзає!
Схожий зовні на змію,
Має чималу сім’ю. (В’юн)
• Взимку ловиться і влітку
Вудкою або у сітку.
А коли злякається —
В мулі заховається. (Карась)
• Ляже й спить на глибині
З шаром мулу на спині,
Тільки вуса повертає,
Що навколо — все він знає! (Сом)
• Живе вона у морі синім,
Та не тюлень це і не морж
Я підкажу вам, — це рибина,
Ну а звуть цю рибу, (йорж.)
• Окунь вдень пішов на гірку
І зустрів... (червонопірку).
• Не дрімають карасі,
Знають добре геть усі:
Стерегтись потрібно злюки,
Хижої, страшної... (щуки).
• Хочеш рибку цю піймати —
Треба черв’ячка їй дати.
Хоч і хижий, та не щука,
I на вигляд геть не злюка. (Окунь)
- Чому щуку називають річковим вовком? Річковим санітаром?
6. Гра “Впізнай рибу” (Слайд 22)
Вчитель: Експедиція всі завдання виконала успішно! Ви добре спостерігали, вивчали риб .
7. Робота в групах. Створення колективного панно в техніці «колаж».
Вчитель: Результати досліджень і спостережень покажемо в колективній роботі – створимо панно в техніці «колаж».
Перед вами малюнки різних риб. Ви повинні розселити їх у потрібне водне царство: І група – у річку; ІІ група – в море; ІІІ група – в акваріум.
— Розподіліть між членами вашої групи обов’язки — хто що буде робити.
— Спочатку оберіть рибок, які проживають у вашому водному царстві. Обережно вирізайте.
— Коли всі частини аплікації будуть готові, розташуйте їх на аркуші паперу.
— По закінченні роботи підготуйтеся розповісти про свій виріб.
Практична робота учнів
(Учні виконують роботу. Учитель за потреби допомагає.)
Виставка робіт
- Подивіться, який гарний підводний світ риб ми створили сьогодні у класі.
6. Цікавинки.
Для працьовитих дітей – цікавинки. (Слайди 23 — 26).
Найбільша риба на Землі — китова акула: — завдовжки до 20 м.
Найбільша річкова риба — сом, завдовжки 5 м, а вагою понад 300 кг.
Найменша рибка наших вод — бичок Берга, який є в Чорному й Азовському морях. Бички завдовжки 3 см поміж своїх родичів здаються велетнями.
«Рекордсмен» зі стрибків поміж риб — сьомга, яка долає в повітрі 3-4 м.
У річках Бразилії живе риба-лист. Тіло її плоске, як лист, ніс витягнутий, як черешок листа, а на боках візерунки, схожі на листові прожилки. Вона пливе, як лист, за течією. Усі її плутають із листом і не чіпають.
У тропіках живе риба-чотириочка: кожне око її поділено навпіл. Рибка плаває по поверхні та верхніми половинками очей спостерігає за повітрям, а нижніми половинками — за дном. Бачить, що вгорі та що внизу, — нічого не прогледить!
Піранья — португальською означає «пірат». У цих нешкідливих на вигляд рибок потужні як у бульдога щелепи з міцними, гострими зубами. Піранья миттєво перекусить палицю, завтовшки в палець, та і сам палець. Якщо піраньї зустрінуть кабана, який пливе, або бика, то залишать від нього купу обгризених кісток. їх бояться навіть крокодили. Утім, вони їстівні, тільки ловити їх слід обережно.
ЧИ ВМІЮТЬ РИБИ РОЗМОВЛЯТИ?
Є така приказка — мовчить, як риба. Але насправді риби розмовляють між собою, просто люди їх не чують. Риби видають такі звуки, що їх може «почути» лише спеціальний прилад. Найбільшою балакухою є тріска. Учені кажуть, що вона теревенить, не змовкаючи. У риб нема язика, але вони ворушать м’язами повітряного міхура, і ці рухи відчувають їх родичі. І не тільки відчувають, а й розуміють їх значення. Так само, як ми розуміємо, що нам кажуть, чуючи слова. Риби щебечуть, залицяючись одне до одного, галасують, сварячись, репетують, утікаючи від ворогів чи женучись за здобиччю. От тобі й мовчазні риби! (Слайд 27)
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія
1. Інтерактивна вправа «Інтерв’ю»
– Чи сподобалася вам наша підводна подорож на батискафі?
- Що нового дізналися про підводний світ?
- Що найбільше сподобалось? Запам’яталось?
2. Оцінка роботи учнів на уроці.
На уроці всі ви вчились:
Всі старались, не лінились.
Здолали труднощі усі,
Ось які ви молодці!
Цікаві факти про риб