Подорож
до Країни
Довкілля
Мета. Розширювати і збагачувати знання учнів про природу; виховувати почуття прекрасного, любов й шанобливе ставлення до природи рідного краю; формувати вміння встановлювати взаємозв’язок між природними об’єктами, розвивати допитливість, активність, уяву про навколишній світ, пам'ять, мовлення, мислення учнів; виховувати дбайливе ставлення до оточуючого середовища.
Обладнання: плакати, малюнки із зображенням природи рідного краю, глобус, картинки із зображенням рослин,тварин занесених до Червоної книги України, кросворд намальований на ватмані або на дошці, маркери або крейда, клубок ниток для гри, пазли із зображенням квітів для гри, липка стрічка для наклеювання квітів на глобус, для гри «Так чи ні?» квадратики червоного та зеленого кольорів на кожну дитину.
Перебіг заходу
Бібліотекар. Сьогодні ми з вами будемо подорожувати екологічними стежками по Країні Довкілля.
Йдемо в гості до природи,
Любий друже! Я благаю –
Природу вмій любити,
Не смій ніколи і нізащо
Їй шкоду спричинити!
Даремно квіточку не рви,
Пташині спокій дай,
Усе, що є навколо тебе,
Люби й оберігай!
Наша подорож присвячена довкіллю та його охороні. Ми дізнаємося,чи потрібно берегти природу і чому це так важливо для людства.
Перша стежина – має назву «Пізнавальна»
Бібліотекар. Росла собі людина і поступово пізнавала дивовижний і чарівний світ. Брала від природи все: повітря- щоб дихати, воду- щоб пити, а рослини-щоб їсти. Людина була дуже спостережлива і навчилася багато чого від рослин і тварин, та й сама почала вдосконалювати свій світ. Вона навчилася добувати вогонь, приручила тварин, навчилася захищатися від хижих звірів і полювати, будувати житло, знаходити і готувати собі їжу.
І чим краще людина пізнавала свій світ, тим більше будувала будинків, мостів, доріг, змінюючи у такий спосіб природне середовище, своє довкілля. І нині вона живе у гарних будинках, що захищають її від холоду, вітру, дощу, а під рукою в неї – світло, вода, тепло. А ще людину оточують розумні речі – це радіо, телефон, телевізор, магнітофон, комп’ютер, газова та електрична плити, пральна машина і т. д. І все це навколишнє середовище, серед якого ми живемо. Тепер це наше довкілля.
– А що таке довкілля?
Учень.
Все, що є навколо тебе:
Сонце, хмари, небо,
І каміння,і вода,
Й люди – часточка природи.
Поле, гори і трава,
Ліс, повітря,
Бджілка, пташка й зорі,
Вільний вітер на просторі,
Квіти і різне зілля –
Це й є, діти, довкілля!
Гра «Павутинка»
Бібліотекар. Щоб переконатися, що у природі існує взаємозв’язок, давайте пограймо в гру, яка називається «Павутинка».
(Учні стають у коло, один з них тримає клубок ниток і розпочинає гру).
(Після того, як всі учасники будуть зв’язані ниткою, запропонуйте комусь з дітей класу потягти за нитку чи спробувати вивести когось із учасників гри.)
– Діти, давайте спробуємо вивести когось із учасників гри. Що сталося з іншими? Чому? ( Бо всі пов’язані між собою.)
Отак і в природі все взаємопов’язане між собою. Існуючі у природі взаємозв’язки вивчає наука екологія. Вчені-екологи вважають головним збереження нашої планети Земля і життя на ній, а для цього треба знати і вивчати природу, підтримувати існуючу в ній рівновагу.
Перегляд відео
Зараз помандруємо стежиною під назвою «Охороняй та зберігай!»
Бібліотекар. З кожним роком під впливом діяльності людини все більше тварин і рослин зникає з лиця землі. Тому постала необхідність скласти списки таких видів, яких залишилося дуже мало. У 1980 р. було створено Червону книгу України.
– А чи знаєте ви, що таке Червона книга?
Учень. Червона книга – не зовсім звичайна книга. У ній записано назви тварин і рослин, яких залишилося мало, або вони вже зовсім зникають. Наша країна також дбає про збереження рослин і тварин, тому і в нас створили Червону книгу України. До неї занесені 923 види рослин, тварин, грибів та інших рідкісних організмів.
Бібліотекар. Увага! Давайте пригадаємо, які рослини та тварини занесені до Червоної книги України. ( показую малюнок, а діти дають назву рослині чи тварині.)
Гра «Можна - не можна»
Бібліотекар називає дію врозтіч , і діти відповідають «можна» чи «не можна» використовуючи квадратики червоного та зеленого кольорів.
МОЖНА
- Саджати квіти, рослини.
- Берегти молоді рослини.
- Обгороджувати мурашники.
- Милуватися красою природи.
- Підгодовувати птахів.
- Прибирати місця відпочинку у лісі, на березі річки тощо.
НЕ МОЖНА
- Ламати гілочки дерев, кущів.
- Обдирати кору дерев.
- Розпалювати багаття в лісі.
- Збивати гриби ногами.
- Руйнувати павутиння.
- Ловити метеликів, бабок.
Бібліотекар.Ми наблизилися до самої красивої та гарної стежини –
«Квіткової».
Діти а які ви знаєте квіти?(відповіді дітей) Яке було б сумне довкілля без рослин! Рослини не тільки приваблюють зір, вони ще й очищують повітря та воду. Недаремно ж їх називають легенями Землі.
Скажіть будь ласка малина,липа,ромашка,звіробій – яку користь можуть принести людині? (лікувальну) А які ще лікарські рослини ви ще знаєте, ми перевіримо за допомогою кросворду.
Розгадування кросворда «Зелена аптека»
|
1З |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
2 |
Е |
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 |
|
Л |
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 |
|
|
Е |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
5 |
|
|
|
Н |
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 |
|
|
|
|
|
А |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 |
А |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
8 |
П |
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
9 |
|
Т |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
10 |
Е |
|
|
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11 |
|
|
|
|
К |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12 |
|
|
|
|
А |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Я зовусь ”зцілитель ран”,
Між рослин я-справжній пан.
Полікую гайморити,
Діатези, стоматити.
У пригоді стану радо
При шлунковому розладі
При корисності своїй я зовуся (звіробій)
Край дороги на узліссі,
Білі кошики повсюди
Замилують очі людям.
Полікую я мігрені,
Нерви, шлунок і легені.
Пий мене і не хворій,
Я – звичайний (деревій)
Як дівчина край потічка.
Із густим зеленим листям,
У червоному намисті.
Знизить тиск артеріальний,
Полікує серце, рани.
При простуді незамінна
Символ нації – (калина)
І духмяність всіх лісів.
Полікує хворий шлунок,
З кашлями зведе рахунок.
Враз покращить апетит
І печінку захистить.
Полікує кожну жінку – (материнка)
5. Кашель лікувати вмію,
Ревматизм, гіпертонію,
Знаю, як покращить зір,
Ще й до риби я – гарнір.
З мене роблять без клопоту
Джем, варення і компоти.
Ніби диво-чарівниця
Ця вигадниця (брусниця)
Така жовтаво-білосніжна,
Росте в городах зазвичай,
Її заварюють як чай.
Від болі в шлунку, від простуди,
Антисептичний засіб всюди.
І здогадатися неважко,
Що ця красунечка – (ромашка)
7. Я прикрашаю газони,
Бо красивий і відомий
Ще й смачний, поживний кущ,
Здавна цим званням горджусь.
З мене роблять сік, екстракт,
І варення, й мармелад.
Відгадай, не помились,
Я – звичайний (барбарис)
8. Він біля двору, край дороги
Як килим стелеться під ноги,
Підвищує зсідання крові,
А тиск понижує до норми.
Лікує коклюш, нирки, шлунок,
І при гастриті-подарунок.
Навіть дихати простіш,
Коли поруч є (спориш)
9. Я стелюся на городі,
З мене жуйка завжди в моді,
В мене прохолодний смак,
Зимна свіжість на зубах.
Серце, шлунок я лікую,
Дуже добре біль тамую
Ще й приправа ароматна –
Запашна перцева (м’ята)
10. В мене гарні ніжні квіти,
Дуже люблять мене діти,
З мене роблять пертусин
Надзвичайно запашний.
Я корисний при нефриті,
Недокрів’ї і коліті.
Ось який я молодець –
Звичайнісінький (чебрець)
11. Я як сонечко маленьке –
Золотава і кругленька.
Полікую рани гнійні
І захворювання шкірні,
Шлунки, опіки, ангіни
І злоякісні пухлини.
Серце полікує швидко
Гарна лікарська (нагідка)
12. Містить марганець, аміни,
Гіркоту і вітаміни,
Гарний засіб сечогінний,
Діатезний, потогінний.
Полікує селезінку,
Золотуху і печінку,
Дуже любить болота
Трироздільна (череда).
Бібліотекар. Гарно ви попрацювали і кросворд весь розгадали. Пропоную вам пограти в гру, яка називається «Склади квітку». Я підготувала для вас картинки із зображенням квітів, але частини всі переплутались, вам потрібно об’єднатись в групи по 4 чоловіки і із частинок скласти цілу квітку.
Гра «Склади квітку».
( Із частинок потрібно скласти цілу квітку)
Стежина «Підсумкова»
Бібліотекар. Гарні квіти у вас вийшли. Давайте скажемо компліменти нашій планеті Земля і уквітчаємо її квітами. Діти прикрашають мекет Землі (глобус) квітами, які в них вийшли під час гри.
Бібліотекар. Ось і пройшли ми 4 стежини по Країні Довкілля. Багато дізналися для себе нового, щось пригадали із раніше вивченого. Але ця країна ще досить велика і ми з вами й надалі будемо знайомитися з її мешканцями. Тож давайте ще раз розповімо, що таке довкілля.
Гра «Мікрофон»
- Що таке довкілля?
Слухання віршів
Учні
1. Це Сонце і Місяць
І блискавка й грім.
І хмарки, що з неба
Привіти шлють всім.
2. Струмочок маленький,
Що швидко біжить.
Це батько і ненька –
Без них не прожить.
3. Земля, де ми ходим,
Вода, що ми п’єм,
Будинок рідненький,
В якому живем.
4. І друзі і школа,
І все, що довкола.
Що любим, шануєм,
Завжди бережем,
Словом єдиним-
Довкілля – назвем!
Підсумкове слово. Земля – наш дім. Природа, яка дає нам усе для життя, вимагає від нас ощадливого, бережливого ставлення до себе. Сьогодні людство усвідомило небезпеку від нехтування екологічними принципами. Кожна людина знає: якість довкілля впливає безпосередньо на здоров’я кожного із нас та безпеку життя.
Тож пам’ятаймо, що Земля – це неоціненний дар, наш спільний дім, і берегти її – наш священний обов’язок, бо Землі не буде, і нас не буде.
Ось і завершилася наша подрож. До побачення, до нової зустрічі у Країні Довкілля.