Борис Грінченконевтомний трудівник всебічно обдарований митецьпоетдраматургпрозаїкавтор підручника «Рідне слово» для молодших школярів публіцистетнографлексикограффольклористмовознавецьпедагогавтор підручника «Українська граматика»журналіствидавецьперекладачзасновник першої публічної бібліотеки в Києвіредактор газети «Рада» і журналу «Нова громадаголова київської «Просвіти»
Саме віршами, опублікованими 1881р. на сторінках журналу «Світ», Б. Грінченко дебютував як український письменник ( перший вірш). Пізніше поет згадував: «Я ніколи не належав до тих поетів, що весь свій час можуть оддавати пісні. На поезію завсігди я мав тільки короткі хвилини, вільні від праці — часом любої, дорогої, здебільшого — нудної, наймитської. Моя пісня — то мій робітницький одпочинок і моя робітницька молитва — надія. Коли се не додає їй більшої літературної вартості, то все ж, може, робить її цікавою тому, хто, як я, пережив останні два десятки років з їх сльозами і надіями і силкувався знаходити іскру світу там, де, здавалося, була сама темрява».
У 13 віці Б. Грінченко прочитав Шевченків «Кобзар». Ранній період творчості поета позначений наслідуванням мотивів Тараса Шевченка, Івана Манжури, Віктора Забіли, Миколи Некрасова.«Некрасову й Шевченкові» — таку назву має одна з ранніх поезій Б. Грінченка, за учнівськими рядками якої відчувається щира захопленість юнака своїми літературними вчителями. Некрасов, як і Шевченко, став для поета взірцем громадянського служіння народові й помітно спричинився до становлення його суспільних і літературно-естетичних ідеалів.І. Манжура. М. Некрасов. Т. Шевченко. В. Забіла
У передмові до збірки «Під хмарним небом» Б. Грінченко писав: «Невесела книжка: журба та сум та часом поривання боротися за яснішу долю,— ледве блисне іноді щось веселіше. Не повеселить така книжка, хіба засмутить читача! Та не вкрай винен за це і автор! Це південне наше небо, що повинно було б сяяти живучим сяєвом,— дуже воно вже нахмарене. А під хмарним небом не заспіваєш веселої пісні... Колись засміється наше небо веселим промінням — хоч, може, і не до нас уже. Тоді інші й співи почнуться. А поки — співаються такі, які можуть бути під хмарним небом...» Ця передмова проливає світло на соціальні причини сумних мотивів поезії Б. Грінченка. Та поет не впадає в безнадію, а висловлює віру в часи, коли полинуть інші співи.
Трагедія рідного краю(«Минуле»)Становище в селах, що «живуть сльозами» («Весна»)Зображення сирітства («Шматок хліба»)Присвята борцям за волю («Марусі Вітровій – мучениці, що спалила сама себе у Петропавлівській тюрмі у Петербурзі»)Основні мотиви лірики: Зображення безталанної жіночої долі («Удові»)
У центрі поетичних творів Б. Грінченка — образ трудівника-хлібороба, який іноді набуває символічного звучання. Поет розкриває характер багатьох трударів, показує їх тяжку долю, заковану в неволі силу; таким постає образ трудівника у поезії «Хлібороб»: Я убогий родивсь, і в ті дні,Як вмирать доведеться мені, —Тільки горе та стомлені руки. Та ще серце, зотлілеє з муки,Я зложу у дубовій труні. Не велике я поле зорав,Та за плугом ніколи не спав. Що робив, те робив я до краю,І всю силу, що мав я і маю,На роботу невпинную клав.
Мотиви скорботи трудівника звучать у багатьох поезіях Б. Грінченка. Він описує побут, звичаї бідняцької сім’ї, щоденні турботи, жорстоку боротьбу за життя. Пером реаліста, знавця народного горя і нужди поет змальовує жахливі картини, розкриває двері убогих осель, зображує їх жителів з усіма характерними рисами. В його віршах виразно звучать мотиви протесту проти гноблення і віра в те, що страждання народне не може бути довічним. Жалібні мотиви, як у пісні народній, зливаються в єдиний стогін мільйонів, стають могутнім голосом соціального гніву і протесту. В цьому виявляються характерні риси художнього методу поета, який не тільки зафіксовує правдиві картини зубожіння, пролетаризації села в капіталістичних умовах, а й висловлює мрії про кращу долю, закликає до боротьби за неї.
У вірші «Приходить час» , який став народною піснею, Б. Грінченко закликає кожного свого сучасника сказати: Чи він народу вірний син,Чи тільки раб похилий він,Чи раб похилий, чи боєць —Хай кожен скаже навпростець!І де він стане: чи до тих,Що в путах сковані гидких,Народ і край свій продають. Панам, що кров із його п’ють, —А чи до сміливих борців,Що серед бур похмурих днів. За рідний край, за нарід свій,За долю-волю йдуть у бій?
У грудні 1897 р. її було арештовано в справі таємної друкарні, в якій друкувалися також і видання петербурзького «Союза борьбы за освобождение рабочего класса». Присвячуючи окремі поезії борцям за волю, Б. Грінченко підносить тему героїчного подвигу, в романтичному дусі оспівує мужність героїв. З цього погляду вражає вірш «Марусі Вітровій — мучениці, що спалила сама себе у Петропавловській тюрмі у Петербурзі». Тут оспівано героїню- революціонерку Марію Федосіївну Вітрову (1870—1897) — народну вчительку, учасницю «Групи народовольців» 90-х років. Царські сатрапи, бажаючи примусити її зізнатися та видати співучасників, ув’язнили революціонерку в Трубецький бастіон Петропавловської фортеці, що відзначався особливо суворим режимом.
Довідка. Вєтрова Марія Федосіївна (1870, Солонівка – 24(12) лютого 1897) — українська революціонерка родом із Гетьманщини, акторка українських театрів, вчителька. Вчинила акт самоспалення у Петропавловській фортеці Санкт-Петербурга, спричинивши так звані «вєтровські демонстрації» у найбільших містах Російської імперії.
Праця єдина з недолі нас вирве: Hумо до працi, брати!Годі лякатись! За діло святеєСміло ми будему йти! Праця єдина нам шлях уторує, Довгий той шлях і важкий, Що аж до щастя і долі прямує: Нумо до праці мерщій!Праця не згине між людьми даремне: Сонце засвітить колись,-Дякою нас тоді люди згадають —Нум же! До праці берись! Хоч у недолі й нещасті звікуєм — Долю онукам дамо! Ми на роботу на світ народились, Ми для борні живемо!Сміливо ж, браття, до праці ставайте,-Час наступає— ходім!Дяка і шана робітникам щирим!Сором недбалим усім! Виразне читання вірша «До праці»
«До праці» за жанром – вірш-заклик. Образ праці – найулюбленіший образ лірики Б. Грінченка. Це джерело й рушій суспільного розвитку, сенс і потреба людського життя. «До праці» — кредо поета й громадянина. Вірш насичений риторичними фігурами, в яких виразно звучать спонукання до активних дій, віра у світле майбутнє, яке треба наближати невтомною щоденною працею.
«Доки ?»Минає час, минають люди;Ми всі ждемо того, що буде,І кажем всі: давно вже час,Щоб воля та прийшла й до нас, А все її нема, не йде,- А час не жде, а час не жде!.. А час не жде, а час летить, А серце змучене болить,Бо довгий гніт минулих днів. Його украй вже пригнітив,І тяжко так, що, може, ми. Гіркими плакали б слізьми, Якби не гніт цей днів тяжких, Щоб нас, за довгий час, усіх І одслід навіть з мук навчив Ховать в душі без сліз і слів.І так на світі живемо,На плечах лихо несемо.І доки будемо так жить?Ніхто не скаже — все мовчить! 1881
Словникова робота. Гніт — тиск, поневолення;одслід — відбиток, слід;з мук — від муки, страждання. Евристична бесіда, спостереження над текстом. Про які часи йдеться в поезії? Про царські часи. Доповніть питання, яке винесено в заголовок? Чому, на вашу думку, автор його ставить? Доки ми (люди) будемо терпіти неволю, моральний гніт? Письменник щиро вболіває за долю простого народу, його гнітить те, що в державі-імперії відсутні демократичні основи. Чому, на погляд письменника, люди приховують не Лише свої прагнення, бажання, страждання, а й навіть сам натяк на них? Тому що вони довго жили в неволі, звикли, бояться покарання.
Анафора — єдинопочаток (звуко-вий, словесний, синтаксичний.)Рефрен (приспів у пісні) — рядок або кілька рядків, які повторюються в кінці кожної строфи.Інверсія — зворотний, незвичний порядок слів у реченні. Епіфора — повторення однакових виразів, слів або звукових сполучень у кінці віршових рядків чи строф, а також прозових уривків. Тавтологія — повторення тієї самої думки, того самого поняття іншими словами, щоб посилити емоційність та ритмічність мови. Повтори — вживання підряд тих самих слів для їх виділення, увиразнення. Риторичні запитання — питання, що не потребують відповіді. Консультація з теорії літератури
Анафора, повтори, риторичні запитання, риторичні оклики. Які з цих синтаксичних фігур є у вірші Б. Грінченка «Доки?»? Доповніть власне зізнання Б. Грінченка, обравши з-поміж поданих відповідну за змістом пару слів.«На поезію завсігди я мав тільки короткі хвилини, ... від праці — часом любої, дорогої, здебільшого — нудної, наймитської. Моя ... — то мій робітницький одпочинок і моя робітницька молитва-надія» а) вільні... пісня;б) зайняті... повість;в) зрозумілі... думка.а) вільні... пісня;
Були ті часи, як тобі я до ніг,Убогий народе, схилявся.І в думах улюблених чистих моїх. У дні ті щасливії мрій молодих. Мені божеством ти здавався. Любив я тебе почуванням палким, Бажав я на тебе робити, І праці віддавсь цілим серцем моїм, І тільки для тебе й тобою самим Хотів я і на світі жити.І певна надія у мене була,Що ти привітаєш, народе,Ту душу, що тільки тобою й жила,Що в мріях у сяйво тебе повила,Й зазнаєм ми братньої згоди. Але я побачив не те, чого ждав, І що сподівавсь, що побачу, Бо той ідеал ти щодня зневажав, Який я у мріях собі малював, Мав інший ти звичай і вдачу. Замість ідеалу я вздрів на селіЗубожений люд занімілий. Темнота й незгода у нашій землі,Здавалося, скрізь панували й жилиІ люд той безщасний гнітили.«До народу»
Чи я працювати для тебе не вмів,Чи ти не діймав мені віри,Та вкупі зо мною ти йти не схотів,На працю мою ти з невірством глядів,Мов бачив нещирі заміри. І поглядом іншим я глянув тоді На тебе, народе коханий. І зникли рожевих тих мрій і сліди, Неначе од сонечка краплі з води,— Ти знову мені був незнаний. Але ж я не кидав і далі робить,Робив, бо якіїсь надіїНа те, що розрада тяжка ця на мить,Що знову у згоді ми будемо жить —Були ще хоч трохи у мрії. Що більше і важче невтомно робив, Що більш віддававсь я роботі, То більше мені все твій образ яснів І в поті чола я того зрозумів,Хто сам працювать звик у поті. Чи той — я спитався — кому засягти Ти дав і культури, й освіти, Братався з тобою, схотів принести Тобі свого світла у темні хати,«До народу»
Не дивно ж, що темрява — доля твоя,Що темними йдучи лісами,Забув навіть власне своє ти ім'я,Забув, що існує з народів сім'я,Що рівний ти в їй із братами. Як міг ти, пригнічений вниз до землі,Недавній ще раб в своїй хатіІ наймит часами на власній ріллі,Тепер, після всіх, що дурить тебе йшли,Як друзів ти міг упізнати?Я це зрозумів. І вагання, і страх —Все зникло, і знов до роботиІду я, і певний лежить мені шлях,Я силу новую почув у руках,Щоб зло і темноту бороти.І вже чи дійду до своєї мети,Чи зламаний вмру серед шляху,Але не покину до неї іти,За правду, за волю все зможу знести —І жити, і вмерти без страху!.. 1884«До народу»
У гранично-сповідальному вірші «До народу» (1884) митець окреслив болісний шлях – від обожнення до розчарування «меншими братами»/народом – який незрідка доводилося проходити народолюбним інтелігентам. Ідеал народу, який у мріях вималював собі ліричний герой поезії, мав інші звичаї і вдачу: «Замість ідеалу я вздрів на селі / Зубожений люд занімілий. / Темнота й незгода у нашій землі, / Здавалося, скрізь панували й жили / І люд той безщасний гнітили». «Народ коханий» відмовився іти вкупі з народолюбцем, а на працю його дивився з презирством, «мов бачив нещирі заміри». Розчарувавшись у «рожевих мріях», ліричний герой знайшов у собі сили подивитися на народ іншими очима і, врешті-решт, зрозуміти, що «здавна хто світло в руках своїх мав – / Не йшов він до тебе світити, / І той тільки в хату до тебе вступав, / Що заздро на працю твою зазіхав / І вмів тебе тільки гнітити». Усвідомлення реалій буття народу, позбавило героя вагань і страху, натомість він «силу новую почув у руках, / Щоб зло і темноту бороти».
Вся літературна діяльність Б. Грінченка позначена невтомним прагненням знайти шлях до серця читача, вплинути на розвиток його свідомості, громадської гідності. Письменник, виступаючи в багатьох жанрах, зазнавав і перемог, і поразок. Але його твори сповнені глибоким гуманізмом, патріотичним почуттям. В них відображено тяжкі часи минулого лихоліття, соціального і національного гноблення народу. Письменник із болем у серці говорив про «смутні картини» своєї сучасності і вірив у ті часи, коли «радісний спів поллється по світові скрізь», коли народ звільниться від віковічної неволі. Висновок
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ: Література:- Українська література ( профільний рівень): підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти /Василь Пахаренко. - Київ: Вид-во «Грамота», 2018 р.Інтернет-ресурси:- https://uk.wikipedia.orghttp://studopedia.orghttp://www.panoramio.comhttps://vseosvita.ua/news/4-vpravy-z-vykorystanniam-khmar-sliv-5548.htmlhttp://ludmiladug99.blogspot.com/p/blog-page_23.html