Розробка уроку О. Кобилянська. Новела "Меланхолійний вальс"

Про матеріал
ОБРАЗИ НОВИХ ЖІНОК-ІНТЕЛЕКТУАЛОК — ТАЛАНОВИТОЇ ПІАНІСТКИ СОФІЇ, ГОРДОЇ ДУХОМ МАРТИ, ПРИСТРАСНОЇ І ВОЛЬОВОЇ ХУДОЖНИЦІ ГАННУСІ У НОВЕЛІ “VALSE MELANCHOLIQUE ” ОЛЬГИ КОБИЛЯНСЬКОЇ. ГЛИБОКЕ ВІДТВОРЕННЯ ВНУТРІШНЬОГО СВІТУ ГЕРОЇНЬ ЧЕРЕЗ МЕЛОДІЮ ВАЛЬСУ
Перегляд файлу

Тема. ОБРАЗИ НОВИХ ЖІНОК-ІНТЕЛЕКТУАЛОК — ТАЛАНОВИТОЇ ПІАНІСТКИ СОФІЇ, ГОРДОЇ ДУХОМ МАРТИ, ПРИСТРАСНОЇ І ВОЛЬОВОЇ ХУДОЖНИЦІ ГАННУСІ У НОВЕЛІ “VALSE MELANCHOLIQUE ” ОЛЬГИ КОБИЛЯНСЬКОЇ. ГЛИБОКЕ ВІДТВОРЕННЯ ВНУТРІШНЬОГО СВІТУ ГЕРОЇНЬ ЧЕРЕЗ МЕЛОДІЮ ВАЛЬСУ

Мета: познайомити учнів із змістом новели, розкрити тематику твору, проаналізувати образи жінок – інтелектуалок, формувати естетичні уподобання учнів, розвивати бажання гармонійно розвиватися.

Інсценізація

- Подаємо уривок з повісті Валерії Врублевської для кращого розуміння ідеї фемінізму в інтерпретації Кобилянської.

Берта Міллер

-  Як тобі поводиться, Ольго? Я чула, що дома у вас негаразд? Батько хворіє, з Євгенією щось недобре. Багато говорять про неї і доктора Окуневського.

Ольга

- Воліла б бути деінде, ніж дома. Чи уявляєш ти собі, що то значить бути зайвим?

Берта Міллер

- У власній родині?

Ольга

- Так, у власній родині. Я не належу до жінок, у яких головна філософія віддатися.

Берта Міллер

- Вмієш ти, Ольго, так гарно вбирати свої думки в слова, що часом здається, тільки так має бути. Але чи розумієш ти, що то є справжнє убожество?

Ольга

- Ти гадаєш, я на нього приречена?

Берта Міллер

- Можливо, якщо будуватимеш своє життя згідно з своїми переконаннями.

Ольга

- Це єдиний шанс уникнути гіршого з убожеств – духовного. Я хочу, що моє життя було відповідне моїй натурі і моїм переконанням. Чому Озаркевичі, чому Окуневські можуть хотіти цього, а я ні?

Берта Міллер

- Тому, що вони мають багатих родичів. Мила моя дівчино, послухай стару Берту. Врешті-решті мудрому не гріх вислухати пораду. Мене соціальні питання не обходять, для цього є багато студентів, філістерів та інших божевільних. Ти не маєш поняття про нужденне існування. Чоловіка, який з тобою одружиться, мусиш вітати, як ангела-спасителя.

Ольга

- Ніколи, Берто, ніколи! Краще вмерти!

Берта Міллер

- Йой, моя мила! Не вмирається воно так легко. Коли помер мій чоловік, я так само думала про смерть. Не знаю – чому не вмерла. Як і не знаю – чому живу… Всі вдовиці , Ольго, і старі панні – ніщо!

Ольга

- Я не могла б зносити на собі чиєсь панування.

Берта Міллер

- Тож як жити хочеш?

Ольга

- Я хочу жити для жіночої ідеї…

Берта Міллер

- Ти хочеш присвятити своє життя жіночій ідеї? Блискуче, тепер це модно! Серед жінок з’явилася нова хвороба.

Ольга

- Маєш рацію, справді, хвороба, але як кожна хвороба,видно, вона має і свої подразники. Значить, треба шукати ліки. Мої ідеї стануть ними.

Берта Міллер

- Я мрію не про щастя. Мені вистачить гармонійного існування.

Ольга

- Не знаю, що ти маєш на увазі, але я переконана, що твої погляди на власне життя є причиною твоїх страждань. Вони тримають твою душу у найстрашнішій дисгармонії.

- Отже, які погляди були у Кобилянської щодо місця жіноцтва у суспільстві?

Слово.

У вісімнадцятирічному віці Ольга знайомиться із Софією Окуневською  та Наталею Кобринською.

- Що ви знаєте про цих жінок?

(Софія Окуневська – освічена дівчина, яка згодом стала першою на Буковині жінкою-лікарем. Наталя Кобринська - письменниця і громадська діячка , яка боролася за емансипацію жінок. Саме вони вселяють надію, що жінка також може реалізувати себе і радять писати твори українською мовою).

У 1898 р. письменниця побувала на Франковому ювілеї у Львові, де познайомилася з багатьма культурними діячами. А через рік відвідала Київ, зустрілася з Коцюбинським, М.Лисенком, М.Старицьким. Поїздка справила неймовірне враження. На запрошення Косачів письменниця побувала на їхньому хуторі Зелений Гай, що на Полтавщині. Саме тут вона здружилася з Лесею Українкою. Вони систематично листувалися.   

-                     Що ж таке емансипація ? ( Емансипація –( від лат. терміна “звільнення сина від батьківської влади”) звільнення від залежності, скасування якихось обмежень. Поняття “емансипації жінок” в різний історичний час мало різне значення . У ХІХ-ХХ ст. воно означало боротьбу жінок за рівні з чоловіками права )

Феміністичний рух базувався на тому, що в суспільстві несправедливо брали верх чоловіки, а їхні домінування в суспільному та громадському житті пов...

-                     О.Кобилянська захопилась ідеями емансипації і фемінізму. Що вам відомо про фемінізм ? ( Феміністичний рух базувався на тому, що в суспільстві несправедливо брали верх чоловіки, а їхні домінування в суспільному та громадському житті пов’язане з патріархальними пережитками. Жінки-феміністки борються за рівну участь з чоловіками у громадському та приватному житті ).

           Про вплив музики на особистість Ольги Кобилянської дізнаємося з автобіографічної, епістолярної, мемуарної  та  творчої спадщини письменниці. Музика в її житті відігравала чи не найважливішу роль: допомагала у хвилини розпачу та зневіри, підбадьорювала, надихала, не давала замкнутися в собі. Сім’я Кобилянських була творчо обдарована музикально. Ольга Кобилянська грала на фортепіано, лише два місяці навчаючись музичної грамоти, а ще грала на дримбі та цитрі.

Письменниця знала багато українських, російських, німецьких пісень та романсів як, наприклад, «Ой ти, дівчино, зарученая», «Вже журавлі відлетіли», «И скучно, и грустно» М.Лермонтова, «Реве та стогне Дніпр широкий» Т.Шевченка, «Верховино, смутку ти наш», «Гуляли, гуляли…»  та інші. Улюбленим композитором Ольги Кобилянської був Ф.Шопен, а ще їй подобалася музика Ф.Ліста, Р.Шумана, Л.Бетховена, Ф.Мендельсона, В.Моцарта, Й.Брамса, М.Лисенка.

          Ольга згадувала: «Любо спливали нам вечори у родинному гуртку... Музика, спів були одинокою насолодою для нас у маленькому гірському містечку. Ціла наша родина була безтямно залюблена у своїй музиці так, що іноді грали аж поза північ і то, що попало нам під руки: грали класичну музику, різні сонати або наші народні пісні».

  «…музику люблю пристрасно, і вона має на мене дуже сильний, майже потрясаючий вплив», – зізнається письменниця чеському  етнографу Франтішеку Ржегоржу у листі від 17.01.1898 р.

          У листі до Осипа Маковея від 5.02.1898 р. Ольга Кобилянська пише: «Нині у Вас великий концерт і будете чути музику. Знаю, що будуть співати різні пісні, але «Гуляли, гуляли…» не будуть співати, а в мене понад се нема нічо. Я би навіть хтіла, щоби мені те співали, коли умру, так страшне люблю ту пісню»

Саме цю пісню та  «Чуєш, брате мій…» на слова Богдана Лепкого виконували на могилі письменниці 23 березня 1942 року, проводжаючи її в останню путь.

          Музика, якою була оповита душа письменниці, мала великий вплив і на її світовідчуття.  Ліричними акордами пройнято багато її творів, у яких  чітко відчутно автобіографічні нотки і в яких саме музика допомагає розкрити образи героїв.

Історія написання твору

Вчитель

Уперше новелу надруковано 1898 року в «Літературно - науковому віснику». Як і багато інших творів О.Кобилянської, новела « Valse melancolique» має значною мірою автобіографічний характер. Письменниця порівнювала своє життя з життям однієї з героїнь твору Софії Дорошенко. У листі до Осипа Маковея від 17 лютого 1898 року вона писала: «Прочитали-сьте « Valse melancolique» і знаєте історію мого життя. Се моя історія. Більше не кажу нічого».

Гра «Уважний читач»

1. Хто автор цієї картини? Картину цього художника змальовувала Ганна. (Антоніо Корреджо)

https://4.bp.blogspot.com/-aYZQGBl3Lkg/WD3iZ61PUkI/AAAAAAAAABY/w0497w19rEwZNzk9wlOxW5_1hygm9Br-wCLcB/s200/original.jpg

2. Які етюди виконувала Софі?  (№ 21 чи № 24)

 

3. З якою із героїнь пов’язана ця фотографія? (Марта вчила мови цих країн та давала приватні уроки англійської та французької)

 

4. ? (Софі нервово прогризала печатки).

https://4.bp.blogspot.com/-lsuMGtmA_j8/WD3izfZgfoI/AAAAAAAAABc/K3CTLecx1XwAQCe2ZktVL3O0g4ky_mnUgCLcB/s200/%25D0%25BF%25D0%25B5%25D1%2580%25D1%2587%25D0%25B0%25D1%2582%25D0%25BA%25D0%25B8.jpeg

5. Банк. (Батько Софі був директором банку)

 

6. Італія (Ганна  три роки перебувала в Італії)

 

 

 

Бесіда за змістом прочитаного

- З ким ми знайомимося на початку твору?

- Ким мріяла стати Ганна?

- До речі, Ольга Кобилянська дуже гарно малювала. Як ви думаєте, чому вона не зайнялася цією справою? (Батько не вважав за потрібне вкладати гроші в освіту дочок. Брат Ольги Степан був живописцем (серед його творів — портрети сестри). Ще один брат — Юліан — прославився як філолог, автор кількох підручників із латинської мови)

- Чого прагнула Марта?  (Ольга з дитячих років  знала не тільки українську, а й польську та німецьку мови, якими говорили в її родині. А перша прочитана книга була чеською мовою. Дуже любила читати. Ось як вона себе рекламує в листі до пана Вробля (якого так і не надіслала), який потім використала в повісті "Через кладку", де пише, що їй 18 років, що донька чесних батьків, не зовсім гарна , але буде вірною дружиною, відданою, лише щоби дали їй можливість користуватися бібліотекою)

 

- Про що мріють дівчата?

- Які погляди були в дівчат на заміжжя? 

- Чи можемо ми вважати Марту та Ганну типовими представницями тогочасного дівоцтва Буковини?

 

- Чому дівчата вирішили запросити ще одну дівчину на квартиру?

- Яке враження справила Софія на дівчат?

- Ганна мріяла стати художницею, Марта – вчителькою, про що мріяла Софія?          ( Софія Дорошенко - творчо обдарована особистість, заповітна мрія якої – закінчити консерваторію і стати піаністкою)

Ольга Кобилянська тільки 2 роки вчилася грі на фортепіано

- Як називали Софію подруги? ( Подруги так і називали її – музика)

- Чому очі Софії завжди випромінювали сум? (Нещасливе кохання, смерть батька, хвороба матері)

Нещасливе кохання

 

Погрози дядька

Смерть батька

 

Хвороба матері

- Безрадісне життя і чарівна музика – контрасти, які спричиняють драму душі талановитого митця. Але що допомагає вистояти? ( «Загадкова сила музики» допомагає вистояти).

- Що таке етюд?

 (Етюд — з франц. — вправа, вивчення —, інструментальна п'єса, заснована на використанні якого-небудь технічного прийому гри і призначена для розвитку виконавської техніки)

- Як грала етюди? 

 «Грала етюд Шопена ор.21 чи 24… Кілька разів раз по раз… Душа стала здібна розуміти музику… Кімната стала мінитися. В неї напливали лагідно, одностайними хвилями, один по другім, звуки. Все звуки й звуки… Хвилюючи сильніше й слабше, піднімаючися високо й спадаючи знов, заповняючи широкий простір собою»)

 

Що спричинило смерть Софії? (Дядько, єдина надія, відмовився її утримувати у Відні. Зі сльозами на очах, прибита горем, із відчаєм у душі вона сідає за фортепіано і у темній кімнаті починає грати. Та музика – стан душі) 

Вчитель:

Через весь твір проходить мотив меланхолійного вальсу, який повторюється так символічно – тричі.

- Як сприймають вальс дівчата? (Хотіли слухати, рвав душу, плакали,бо знали: зломлено ще одне життя)

- Символом чого  є меланхолійний вальс?

Меланхолійний вальс – мелодія сумна,

Мелодійний вальс – надія та довіра,

Меланхолійний вальс – це фікція, зневіра,

Меланхолійний вальс – обірвана струна.

Сильний стресовий стан дівчини доводить її до відчаю, фізичного та душевного болю. Символічно, що з останніми акордами зіграної мелодії, обірвалася струна, як і струна життя талановитої піаністки, яку  «музика позбавила життя» .

 

Учні слухають меланхолійний вальс

Лунає вальс в пустій кімнаті,

Як він зажурено звучить!

І слухає його вдесяте

Та тиша, що ось тут стоїть.

 

Легкий початок, граціозність,

А далі ціла боротьба.

І хочеться лиш    крикнуть:"Досить!"

Та не скажу оці слова.

                                                                                   Софі створила із печаллю,

                                                                                   І смутком знов оповила,

І стільки горя, стільки жалю!

Вона в ньому передала.

 

Нема Софі та ще витає -

Її неспокій раз у раз.

Ніхто вже більше не зіграє

Отой "меланхолійний вальс".

 

 

 

- На жаль, життєві обставини часом сильніші за прагнення людини. Дівчина через брак коштів не може продовжувати навчання. Найзаповітнішій мрії Софії не судилося збутися.

 

- Як склалася доля в Ганни? Марти?

IV. Підсумки

Iдеал О. Кобилянської - жiнка освiчена, iнтелiгентна, з високими духовними запитами i прогресивними поглядами. Зачаровує її серце: воно у героїнь Кобилянської - любляче i нiжне, здатне на великi почуття. Письменниця стверджувала, що жiнка - неповторна особистiсть, яка має право вибору, можливiсть чинити так, як пiдказує їй серце. Вона - людина! Саме таку, вiдважну i прекрасну жiнку, яка бореться за свою гiднiсть i незалежнiсть, оспівувала у своїх творах.

  

Повідомлення про наукові досягнення жінок

У суспільстві завжди панував стереотип, що жінки – слабка, занадто емоційна половина людства. Наші хлопці доведуть, що жінки надзвичайно розумні.

1. В 370-му році до н. е філософ, астроном та математик Гіпатія Олександрійська зробила величезний внесок у розробку  інструмента для вимірювання координат небесних тіл. Він отримав назву астролябія. До винаходів Гіпатії також належить прилад для отримання дистильованої води та визначення її щільності.

 2. Першим у світі програмістом була жінка. Це англійський математик Ада Лавлейс. Саме завдяки її описам Чарльз Беббідж сконструював ЕОМ (електронно-обчислювальна машина). Лавлейс написала програму до техніки  та ввела такі терміни, як «цикл» та «робоче вікно».

3. Табіта Беббіт спостерігала за чоловіками, які розрізали дерева за допомогою спеціальної пили з двома ручками. Інструмент  тягали взад-вперед. Проте жінка помітила, що ефект присутній тільки під час руху вперед. А коли пилу відтягують назад – відбувається лишня затрата енергії. Отак роздумуючи, у 1810 році Табіта винайшла циркулярну пилу. Але через закони протестантської общини, відмовилась від отримання патенту.

4. Американський вчений та військовий діяч Грейс Хоппер, яка брала участь у створенні першого в США комп`ютера «Марк І», у 50-их роках минулого століття розробила перший в історії компілятор ( комп`ютерна програма). Він призначався для мови програмування COBOL. Іменем винахідниці назвали один із військових кораблів США.  Тому недарма науково-технічна революція саме жіночого роду.

5. Підводні дослідження були б неможливі, якби не перископ. Прилад, який встановлює відстань до об`єктів спостереження, у 1845 році запатентувала Сара Метер

6. У 1903 році секретарка Мері Андерсон зробила всім водіям безцінний подарунок і створила…склоочисники. Проте тільки через 10 років ці «палички-виручалочки» оцінили.

7. У 1917 році Ель Долорес Джонс створила глушник для авто.

8. Коли  у 1965 році Стефанія Кволек підробляла, щоб оплатити навчання в медичному коледжі, вона дуже захопилась хімічним дослідженням і створила кевлар. Це матеріал, який вп`ятеро сильніший за сталь. Нині він є основою для багатьох споруд у будівництві. А також з нього виробляють бронежилети. Стефанія так і не стала медиком, але, без сумніву, врятувала тисячі життів.

9. У 1907 році Мері Енгл Пенінгтон створила рефрижераторні установки, котрі використовували для забезпечення провізії в часи Першої Світової.

10. Актриса Хеді Ламарр у 1941 році запатентувала секретний засіб зв`язку, який динамічно змінював частоту мовлення. Це набагато ускладнювало противникам  перехват повідомлень. Саме такий винахід став основою для мобільного зв`язку та мережі WiFi.

 

 

 


 

Розробка уроку

О. Кобилянська.

Новела "Меланхолійний вальс"

 

 Підготувала

Вчитель українсько мови та літератури

Горавська Г.А.

doc
Додано
13 листопада 2021
Переглядів
2578
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку