Тема: Поетичне змалювання в повісті « Тіні забутих предків» кохання Івана та Марічки, невмирущості їхніх почуттів.
Мета: схарактеризувати образи Івана та Марічки, дослідити втілення в них романтичної ідеї незнищенності кохання; розвивати навички аналізу внутрішнього світу персонажів, уміння аргументувати власні думки цитатами з повісті; виховувати повагу до краси людських почуттів.
Обладнання: текст повісті, ілюстрації до твору, матеріали з краєвидами Карпат.
Хід уроку
Сто років минає з дня виходу повісті « Тіні забутих предків» , а твір і сьогодні хвилює простотою розповіді, чудовими пейзажними картинами, майстерним переплетінням реального і фантастичного. А ще нікого не залишають байдужими сторінки, які оспівують романтичне кохання Івана та Марічки. Про це, а також про трагічність долі як наслідок суперечності між мрією і дійсністю ми і говоритимемо сьогодні.
1. Перевірка домашнього завдання ( Клоуз – тести або « Закінчити речення»
-- Жанр твору « Intermezzo” (лірико- психологічна новела)
-- Твір написаний у....році ( 1908)
-- У перекладі з італійської intermeezo означає ...( перерва)
-- Новела присвячена ( Кононівським полям)
-- Тема твору...
-- Самозакохана Пава є уособленням ( дворянства)
-- Жайворонок – символ ... ( натхнення)
-- твір написаний у формі ( монологу)
-- Новела має яскраво виражені ознаки ( імпресіонізму)
-- Пейзаж у новелі поданий... ( через сприйняття героя)
2. « Асоціативний кущ»
У вигляді куща покажіть, що вам пригадується, коли чуєте таку назву.
( Карпати, нявки, гірські потоки, нащадки, високі смереки, пам’ ять, чисте повітря, закоханість, родина, подружнє життя, фантастичні легенди, важка праця.)
IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя У повісті М. Коцюбинський співає також і гімн коханню. Як живі постають перед нами Іван та Марічка. Ми живемо з ними, поринаємо в їхні думки і бажання, любимо їх, співчуваємо їм, хоч вони далекі від нас і світоглядом, і вчинками. Почуття цих дітей романтично- піднесені. Саме таким має бути справжнє кохання- найцінніший подарунок долі.
2. Евристична бесіда за змістом твору:
--- За що Іван та Марічка покохали одне одного?
--- Як сприйняла Марічка звістку про вимушену розлуку?
--- Якими талантами була наділена Марічка? Що ми з повісті дізнаємося про творчу уяву Івана?
--- Як юнак переніс втрату Марічки?
--- Чи зрадив Іван дівчинку, одружившись із Палагною? Чому він це зробив?
--- Чи була Палагна парою для Івана, як кажуть у народі, його « половинкою»?
3. Дослідницбко пошукова робота
( Робота в парах) Знайдіть художні засоби, які використовує М. Коцюбинський для творення образів своїх героїв.
1 варіант – до образу Івана Палійчука ( здивований; гарячий; легінь стрункий і міцний, як смерічка; задуманий; худий; зчорнілий, багато старший од своїх літ)
2 варіант – до образу Марічки Гутенюк ( маленьке дівча, яке тряслось із хаху коло самого воза; подивилась глибоким зором чорних матових очей; повні губи; білява голівка)
4. Порівняльна робота Марічки та Палагни
Марічка Палагна |
5. Компаративний аналіз творів В. Шекспіра « Ромео і Джульєтта» та М. Коцюбинського « Тіні забутих предків».
Івана та Марічку називають українськими Ромео і Джульєттою. Чому? Визначте спільне і відмінне в сюжетахназваних творів.
Спільне:
Відмінне: