Конспект уроку з української літератури у 10 класі. Тема: "Ольга Кобилянська. «Impromptu phantasie». Життя як музичний експромт"
Ольга Кобилянська. «Impromptu phantasie». Життя як музичний експромт
Паламар Леся Олександрівна, учитель української мови та літератури, спеціаліст вищої категорії, учитель-методист Борщівської
ЗОШ І-ІІІ №1.
Тема уроку: краса вільної душі, аристократизм духу як провідні мотиви новел «Impromptu phantasie», «Vals melancolique». Автобіографізм твору «Фантазія-експромт». Становлення особистості, цілеспрямованої й цілісної натури. Образ ліричної героїні новели-роздуму.
Мета уроку: проаналізувати новелу Ольги Кобилянської «Іmpromptu рhantazie», охарактеризувати образ головної героїні;
розвивати вміння логічно висловлювати власні думки, давати оцінку героїні новели,використовуючи навички критичного мислення;
виховувати почуття відповідальності за прийняті рішення, естетичні смаки.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, репродукція картини Едельфельта «За фортепіано»;
експромт-фантазія Ф.Шопена «Phantazie impromptu».
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Дати визначення новели, назвати її ознаки.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми і мети уроку.
Слово вчителя
Уся родина Кобилянських була музично обдарованою: батько володів чудовим
сопрано, як і Ольга; брат Максиміліан віртуозно грав на скрипці, Володимир - на гуслях, а Степан, Юліан та Олександр мали чудові голоси. Ольга, як і її сестра Євгенія, грала на фортепіано. А поруч, як згадувала письменниця, була «Свята мати!Та глибока тиха мислителька, з небагатьма словами на чистих своїх устах».
Улюбленим композитором Ольги Кобилянської був Шопен, який згадується вже
в одному з перших значних творів письменниці-повісті «Людина» і в одному з останніх-романі «Апостол черні»; а новели «Impromptu phantasie», «Vals melancolique» літературознавці і музикознавці називають музичними, тому що вона компонувала їх на мотиви творів Шопена.
Метод «Асоціативне гроновання». Які асоціації викликає у вас слово «аристократизм»?
ІІІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу. Бесіда з учнями
1. Розкажіть про особливості новели «Impromptu phantasie» (твір має уривчасту фрагментарну композицію, що дає можливість розповісти, хай і пунктирно, в окремих епізодах,про душевні переживання непересічної особистості (О.І.Борзенко).
2. Чи можна вважати твір автобіографічним? Свою думку аргументуйте.
3. До якого модерністського напряму тяжіє твір? (до неоромантизму: увага до сфери почуттів людини, емоційно-інтуїтивне пізнання героями самих себе та світу,відмова від типізації, яскрава індивідуальність і чуттєвість. «У щоденному вони шукали неординарне і небуденне, у людських стосунках віддавали перевагу щирості та принциповості, а в почуттях цінували максималізм» (О.І.Борзенко).
Учні слухають експромт-фантазію Ф.Шопена «Phantasie impromptu» і складають кластер (метод «Складання кластера») «Життя як музичний експромт»
Дівчина-підліток Героїня-«будуча слава»
(цитатний) розумна, душевно
«услухувалася в дзвонення монастиря - витончена,надзвичайно чутлива
і плакала»,» летіла б,доки б не загинула, до музики, дотепна «віроломна на-
наколи б поганяючі не здержували її», тура», незалежна, з почуттям влас-
«прямувала сміло й відважно до своєї ної гідності, занадто оригінальна,
мети», «чи збагнула в зойках бурі яку замало нинішня…
гармонію, мелодію?» «довкола чути було
жужжання бджіл», «вона бриніла враз з
ними», «вона бачила образи в тонах, від-
чувала образи в тонах», «плакала зі смут-
ку невиясненого», «вслухалась у виклику-
вані ним сильні акорди»…
Виразне читання уривка новели.
Я ніколи, ніколи не могла "Impromptu phantasie" сама грати!! Але коли чую її, як другі грають, то душа моя наповнюється слізьми. Що се таке?
Що се є, що крізь усей той блиск, котрий хвилює так розкішно крізь мою душу... в'ється щось, немов жалібний креповий флер! І що я помимо того, що в моїх жилах пливе кров будучини, не маю будучини, не маю в житті своїм полудня?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Коли чую музику — готова вмирати.
Стаю тоді божевільно-відважна, стаю велика, погорджуюча, любляча...
ІV. Рефлексія уроку. Мить пізнання істини
Роздуми вчителя і учнів про музику, про її роль у житті людини.
Музика і час… Музика і уподобання… Музика і здоров’я…В.Івасюк, Н.Яремчук,
І.Білозір, В.Зінкевич, пісня «Червона рута», Квітка Цісик, музика Мирослава Скорика, гурт «Pentatonix» («Hallelujah» - більше 400 мільйонів переглядів, «Щедрик»).
А ось розповідь-притча. Мати очікувала народження другої дитини. Довідавшись,що то дівчинка,навчила свого первістка,синочка Михайлика, аби він, поклавши голову на її живіт, разом із нею співав колискову маляті, яке мало народитись: «Зірочко, зіронько, вже ніч близенько…».
Пологи були важкі. Дитині погіршало. Михайлик благав маму привести його до
сестрички. Наблизившись до інкубатора,хлопчик за звичкою почав тихенько спі-
вати: «Зірочко, зіронько, вже ніч близенько». Дівчинка одразу відреагувала. Почала дихати рівно, без задишки.
Мати, схвильована до сліз, попросила: «Співай, співай далі, Михайлику!». І Михай-лик співав. Дівчинка почала ворушити маленькими ручками… За кілька днів батьки змогли забрати малечу додому (Бруно Ферреро, «365 історій для душі»).
V. Узагальнення і систематизація знань
Протягом уроку на пелюстках ромашки (метод «6 пелюсток»), виготовленої заздалегідь, учні записують найбільш вдалі запитання різних типів (робота в малих групах). Прийом «Ромашка Блума» (шість типів запитань).
1.Просте запитання
Як звали головну героїню? Чому?
2.Уточнювальне запитання
Чи могла б бути картина фінського художника Едельфельта «За фортепіано» ілюстрацією до цієї новели?
3.Пояснювальні (інтерпретаційні) запитання
Поміркуйте, чому саме дзвони нагадують героїні новели «минулі літа, як вона була ще дитиною»?
Чому молодий аристократ звертався до героїні «будуча славо»?
4.Творчі запитання
Про що ви хотіли б запитати героїню, якби зустрілися з нею?
Чи мав би вплив «стройник фортеп’ян» на героїню, якби зустрів її тоді, коли вона ви-росла, «була майже гарна»?
5.Оцінювальні запитання
Хто з учнів вашого класу якнайкраще зміг би зіграти роль головної героїні й молодо-го аристократа? Обгрунтуйте свій вибір.
6. Практичне запитання
Чи може музика змінити життя людини?
VI. Підсумок уроку
VII.Домашнє завдання
1. Написати розгорнуту відповідь на запитання: «Якою є головна героїня новели»?
2. Прочитати новелу О.Кобилянської «Vals melancolique».