Поезії для читання, слухання(10), що викликають різні емоції у дітей. Розробки аналізів творів.

Про матеріал
Поезії для читання, слухання, що викликають різні емоції у дітей. Розробки аналізів творів.
Перегляд файлу

 

Авторська  робота

 

Тема: Поезії для читання, слухання(10), що викликають різні емоції у дітей. Розробки аналізів творів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виконала: Вчитель початкових класів Малокатеринівського НВК «Мрія»

                    Журавльова Євгенія Геннадіївна.

2018

 

 

 

«Поетичне слово – це прекрасна школа емоційного життя, в якій діти осягають мову почуттів; завдяки поетичному слову пам’ять дитини стає гнучкішою, рухливішою – мозок набуває здатності не тільки зберігати, але й «видавати» – видавати «з розбором», з відчуванням, здавалось би, найнепомітніших відтінків слова…  Нарешті, поетичне слово й поетична творчість – незамінний психологічний засіб формування і розвитку емоційної пам’яті…

Василь Сухомлинський

У Державному Стандарті початкової освіти  зазначено, що метою вивчення української мови та літератури є формування комунікативної читацької компетентності, збагачення емоційно-чуттєвого досвіду, розвиток моленнєво-творчих здібностей. Здобувач освіти критично оцінює інформацію в текстах різних видів, висловлює думки, почуття  та ставлення до прочитаного, дотримується норм літературної мови.  Читацькі емоції – це чуттєвий відгук читача, його переживання, які виникають у процесі сприймання літературного твору. Уміння емоційно відгукуватися на художні образи і картини є важливим читацьким умінням, без якого неможливе повноцінне сприймання та інтерпретація художнього тексту. Крім цього, відчувати, розрізняти емоції і почуття персонажів, реагувати на їхню поведінку дає можливість читачеві в уяві приєднатися до героїв твору, пережити ті ж емоції і почуття.

З метою розвитку емоційно-почуттєвої сфери учнів вчителеві доцільно, по-перше, раціонально використовувати «емоційний» потенціал навчального матеріалу, який подано у чинних підручниках з літературного читання (насамперед це робота над художнім твором, у процесі якої варто вчити учнів аналізувати власну почуттєву сферу, емоції героїв та автора твору); по-друге, матеріал підручника необхідно доповнювати додатковими завданнями, які сприятимуть розвиткові у молодших школярів емоцій і почуттів.  Як свідчать наші спостереження, молодші школярі  часто не знаходять потрібних слів, щоб висловити свої почуття і ставлення. З огляду на це необхідно збагачувати словник учнів словами, які виражають різні емоції і почуття.

         Світ емоцій та почуттів різноманітний. Ми говоримо про почуття любові людини до Батьківщини, матері до дитини, про почуття радості від здійснення необхідної для інших людей і одночасно важкої роботи, про почуття близькості до інших людей, з якими спільно робиш корисну для суспільства справу. До емоційної сфери належать численні стани, переживання; радість, хвилювання, повага, горе, захоплення тощо.

          К.Д.Ушинський у книзі "Людина як предмет виховання" писав: "Ніщо — ні слова, ні думки, ні навіть вчинки наші не виражають так ясно і правильно нас самих і наше ставлення до світу, як наші почуття; у них відчувається не характер кожної думки, не окремого рішення, а всього змісту душі нашої та її ладу. У думках наших ми можемо самі себе обманювати, але почуття наші скажуть нам, що ми таке: не те, чим ми хот бути, але те, що ми таке насправді".

              У житті людини емоції грають дуже важливу роль, завдяки ним ми спілкуємося і пізнаємо навколишній світ. Емоції показують наші почуття і внутрішній стан душі.

 Що таке емоції? 

              Термін «емоції» з латини означає «хвилювати». Це суб’єктивний стан вищої тварини або людини, що виникає як відповідь на дію зовнішніх або внутрішніх подразників. Емоції виявляються у формі переживань в жестах і на обличчі, словах, вчинках і думках. Щоб зрозуміти, яку роль ми виконуємо в навколишньому світі, необхідно розібратися в своїй емоційній природі.

             Варто сказати, що всі емоції є полярними — кожна з них в певних обставинах проявляє свою протилежність. Наприклад, «радість-горе», «кохання-ненависть», «задоволення-невдоволення».

             Виділяють три види емоцій: позитивні, негативні, нейтральні.

               Позитивні емоції — це такі емоції, які відповідають за піднесений настрій: захоплення, радість, задоволення тощо. Вони є важливим життєвим стимулом, регулюють діяльність і поведінку людини, сприяють високій працездатності, творчості, збереженню здоров’я. Позитивні емоції виникають в разі, коли людина досягає своєї мрії, цілі.

 

             Негативні емоції — відраза, страждання, сором, гнів, страх, жах. Вони також є джерелом енергійної діяльності, примушуючи людину долати труднощі і досягати поставлених цілей. Потрібно вміти правильно реагувати на негативні емоції. Якщо вони надовго опановують людиною, то можуть виникнути порушення в діяльності нервової системи і інших розладів. Важливо навчитися керувати власними цілями, бажаннями, інстинктами з метою уникнення неприємних ситуацій.

           Нейтральні емоції, такі як цікавість і здивування не роблять ніякого впливу на здоров’я і настрій людини. Але, разом з тим, вони спонукають людину до дії, які задовольняють прагнення до нових наукових відкриттів і знань.

 

         Яким би прагматичним не було наше сьогодення – існують речі, які здатні підняти нам настрій і викликати велику порцію позитивних емоцій. Наприклад, тільки усмішка з'являється на устах, коли бачиш дитину, яка читає або розповідає вірші.

        Отже, емоції, які виникають у дитини при читанні або слуханні віршів:

 

Ніжність

Моїй мамі

Мамо люба, добра, мила —
Як іще назвать тебе?
Це ж для мене ти пошила
З шовку плаття голубе.

Ти мені читаєш книжку,
Хочеш розуму навчить...
Ляжу спати — ходиш нишком,
Все боїшся розбудить.

Захворію хоч злегенька —
Цілу ніч не будеш спать.
Тож дозволь тебе, рідненька,
За усе поцілувать!

 

(Познанська Марія)

 

 

Гордість

 

Любіть Україну

Любіть Україну, як сонце, любіть,
як вітер, як трави, як води...
В годину щасливу і в радості мить,
любіть у годину негоди.

Любіть Україну у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу п вічно живу і нову
і мову її солов’їну.
Між братніх народів, мов садом рясним,
сіяє вона над віками...
Любіть Україну всім серцем своїм
і всіми своїми ділами.

Сосюра Володимир

 

Жалість, співчуття

 

Крихти хліба

З лісосмуг, де свищуть сніговиці,
Де не стало корму і тепла,
Перебрались лагідні синиці
У садки до нашого села.

В завірюху, ожеледь, морози
Стукають синиці у вікно,
З горобцями ділять на дорозі
Крихту хліба мерзлу і зерно.

Пригощав пташок я з годівниці
І почав нарешті відчувать,
Що для когось крихта — це дрібниця,
А для пташки — жить чи замерзать.

 

(Анатолій Качан )

 

Виразне читання вірша вчителем

  • Яким пташкам поет присвячує свій вірш?

 

Словникова робота.

Лісосмуга- смуга лісових насаджень.

Ожеледь-тонкий шар льоду на землі,деревах.

Повторне читання вірша учнями, робота над текстом.

Вправа «Рибки»

(Читання унями тексту мовчки,кожен – у своєму темпі,при цьому діти можуть ворушити губами)

  • Які пташки просять про допомогу?
  • Куди перебрались синиці?Чому?
  • Прочитайте останні рядки вірша.
  • Що значить крихта  хліба для пташок?
  • Прочитайте рядки, що найточніше передають бідування пташок. Які слова слід вимовити з більшою силою голосу?
  • Яку важливу думку висловлює поет в останній строфі вірша?
  • Продовжіть речення: «Вчасна допомога особливо цінна тому, що...».
  • До якого з прочитаних раніше творів схожий цей вірш за основною думкою?
  • Яка ж головна думка цього вірша?
  • Давайте з вами пофантазуємо. Уявіть себе маленькою пташкою. Вам холодно ,дуже хочеться їсти. Але все довкола вкрите снігом. Що ви відчуваєте?
  • Доберіть слова,які допоможуть передати ваш уявний стан.
  • Що б ви порадили пташкам? Як їм пережити зиму?
  • Що б ви порадили людям? Як саме вони можуть допомогти птахам взимку?
  • Які емоції у вас виникли при читанні вірша?
  • А як ви особисто допомагаєте птахам перезимувати?

Виразне читання тексту учнями

 

Захоплення

 

Осінь така мила

 

Осінь така мила,
Осінь
Славна.
Осінь матусі їсти несе:
борщик у горщику,
кашка у жменьці,
скибка у пазусі,
грушки в хвартушку.
Осінь така мила,
Осінь
Славна.

 

(Павло Тичина)

 

Читання вголос учителем вірша.

  • Яку картину ви уявили, слухаючи вірш?

 Словникова робота

Осінь матусі їсти несе— образний вислів.

Навшпиньках— на цыпочках.

Вуста— губы.

Повторне читання тексту учнями, робота над текстом.

  •  Прочитайте текст самостійно та поставте до нього запитання своєму сусідові по парті.

 

  • Цей вірш веселий чи сумний? Чому?
  • Що подарувала нам осінь?
  • Перед вами кошик. Але він порожній. Що б ви поклали до кошика, орієнтуючись на зміст вірша. Підтвердіть свій вибір рядками з вірша.
  •  Якою поет зобразив осінь?
  • Як сказано про багатства осені?
  • Знайдіть образні вислови. Як ви їх розумієте?

 

Вправа «Асоціативний кущ»

(Доберіть слова,які виникають у вас в уяві, при читанні вірша)

  • Уявіть себе художником. Яку кольорову гамму ви б використали при малюванні цієї картини? Які б кольори переважали: теплі чи холодні? Чому?
  • Послухайте аудіо запис мелодій.(2)
  • Які почуття та емоції у вас виникли при слуханні першої мелодії? Другої?
  • Яка мелодія, на вашу думку, відповідає настрою вірша?

 Робота в парі. (Прочитати вірш).

  • Прочитайте один одному вірш.
  • Порадьтеся, які слова треба читати з підвищенною силою голосу?
  • Які відчуття у вас виникають, коли ви читали вірш? 

Виразне читання вірша учнями.

-         Хто написав цей вірш?

  • Що ви знаєте про П.Тичину? 

 

 

Сміх

Сашко

В трамваї переповненім
Сашко з м’ячем сидить,
А біля нього згорблений
Старий дідусь стоїть.

Хтось до Сашка звертається:
- Чи вас у школі вчать,
Як місце дати старшому,
Як старших поважать?

- Та вчать, - Сашко відказує, -
Але оце якраз
Розпочались канікули -
Ніхто не учить нас.

 

(Григорій Бойко)

 

Здивування

 

Великий хвіст
У кота великий хвіст.
Іде кіт до сіл і міст,
За моря, за океани —
Кожен хай на хвіст погляне. 
Всі кричать:
«Оце дива!
Це так хвіст!
А голова?
Щось не видно за хвостом!» — 
Отаке було з котом.

Платон Воронько

 

 

 

 

Замилування красою природи

* * *

Ущухла буря.

Розійшлись хмарки,

і скрізь панує тиша урочиста...

Душа всміхнулась,

знов прозора, чиста,

і отрясає перли-слізоньки

в разок намиста2.

 Микола Вороний

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тривога

 

***

Шипшина важко віддає плоди.
Вона людей хапає за рукава.
Вона кричить: - Людино, підожди!
О, підожди, людино, будь ласкава.
Не всі, не всі, хоч ягідку облиш!
Одна пташина так мене просила!
Я ж тут для всіх, а не для тебе лиш.
І просто осінь щоб була красива

Ліна Костенко

 

 Цікаво знати!

— Шипшина — чагарникова багаторічна рослина, представниця сімейства розоцвітих.

Лікувальні властивості шипшини знайомі людям з давніх часів: на Русі її плоди дуже цінувалися, їх уважали чудодійними. Шипшина — як комора з ко­рисними речовинами і вітамінами. Вона знайшла застосування і для зміцнення організму, і для зцілення від різних захворювань.

Опрацювання вірша Ліни Костенко «Шипшина важко віддає плоди» .

Виразне читання вірша вчителем.

— До кого шипшина звертається зі своїм проханням?

Словникова робота.

Читання стовпчиків слів на одному мовному видиху згори вниз і навпаки

Плоди

хапає

важко

кричить

підожди

пташина

           Повторне читання вірша учнями.  Робота над текстом.

  • Чому шипшина важко віддає плоди? Поясніть зміст двох останніх рядків вірша.
  • Чи погоджуєтесь ви з думкою, що природа потрібна людям не лише для користі, а й для краси?
  •  Який художній засіб застосовує поетеса, описуючи зустріч шипшини з людиною?
  • У яких рядках висловлено цю думку?
  • З яким почуттям їх треба читати?
  •  Чи можна назвати настрій вірша Ліни Костенко тривожним? Поясніть свою відповідь.

Музичне ілюстрування.

  • Послухайте мелодію. Чи можна вважати цю музику ілюстрацією до вірша? Яка вона за настроєм, характером?
  • Які почуття викликала у вас мелодія?

Робота над засобами виразності.

  • Чому так схвильовано, слізно шипшина звертається до людини?
  • З якою інтонацією слід читати ці рядки?
  • На яких словах слід підвищити силу голосу?
  • Давайте спробуємо знайти  в кожному рядку слова і словосполучення, які будемо виділяти голосом під час читання, тому що вони найбільш важливі.

Робота в парах.

  • Потренуйтеся прочитати один одному вірш виразно.
  • Яка головна думка цього вірша?
  • Який основний тон використаєте для його читання?

Виразне читання вірша дітьми.

 

 

 

 

 

Замилування

ЗУПИНЮСЯ НАД РІКОЮ

 

Зупинюся над рікою —

замилуюся красою,

де вербичка невеличка

плаче срібною росою.

Де всі зорі розкотились,

і ніхто їх не збирає.

Лиш у травах, ледь прив’ялих,

коник жалібно співає.

Не зітхну і не заплачу.

Зупинюся і постою.

Сльози зовсім мало значать

в порівнянні із красою.

 Ганна Чубач

 

 

 

 

 

 

 

 

Спокій

 

ПІСЛЯ ГРОЗИ

 

Гроза ущухла. Мокре листя хлипа.

Сунична грядка мліє у теплі.

Парує стежка, пахне медом липа,

1 бджоли тьмяно світяться в гіллі.

Звелась веселка над пшеничним полем,

явивши в барвах неповторний світ,

і мирний грім за синім видноколом .

муркоче тихо, наче сонний кіт.

 

Вадим Скомаровський

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Список використаних джерел:

1. Державний стандарт початкової освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти» від 21 лютого2018 р. № 87.

2. Дмитренко К. А. Звичайні форми роботи – новий підхід: розвиваємо ключові компетентності: метод посібник /К. А. Дмитренко, М. В. Коновалова, О. П. Семиволос, С. В. Бекетова. -  Х. : ВГ «Основа», 2018

3.Клочек Григорій, доктор філологічних наук, професор. Стаття. Літературна освіта в Новій українській школі: стратегія і тактика реформування/  https://dyvoslovo.com.ua/wp-content/uploads/.../2-0117.pdf

4.Нова українська школа: порадник для вчителя/ Під заг. ред.

 Бібік Н. М. – К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», - 2017. – 208 с.

  5. Типові освітні програми для закл. загальної  середньої освіти: 1 – 2      класи. – К.: ТД «ОСВІТА – ЦЕНТР+», 2018.- 240 с.

6. «Літературне читання» В.Науменко, Київ «Генеза», 2013, с.106-108

7. Шпак М. Змістове забезпечення емоційності навчання учнів/ М. Шпак, - Почат. Шк.. – 2000, - № 5.- с. 6 – 10

8. Інтернет ресурси.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лисак Наталя Іванівна
    Із великим задоволенням прочитала авторську розробку, дякую
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 квітня 2019
Переглядів
9978
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку