Куб, циліндр та куля – єдина родина
Конспект інтегрованого заняття з пріоритетом сенсорно-пізнавального, мовленнєвого, художньо-естетичного розвитку за мотивами казки про дари Фребеля
(4-й рік життя)
Підготувала
вихователь Харченко В. В.
Освітні завдання.
Навчальні: учити дітей розрізняти та називати об'ємні геометричні фігури – куб, куля, циліндр, обстежувати їх дотиково-руховим і зоровим способами, орієнтуватися у просторі – «вперед», «назад», «вгору», «вниз», «вправо», «вліво»; ввести в активний словник узагальнюючі слова – «об'ємні фігури», ознаки фігур – гумовий, пластмасовий; формувати у дітей комунікативні вміння засобом інтерактивної вправи «Мікрофон».
Розвивальні: розвивати мовленнєву активність дітей, дрібну моторику рук, окомір, вміння розрізняти кольори: фіолетовий, білий, оранжевий, жовтий, зелений, синій, червоний; формувати довільну увагу, логічне мислення, вміння слухати й розуміти запитання і пояснення вихователя; закріплювати навички створення композиції.
Виховні: виховувати активність, самостійність, викликати позитивні емоції від спільного процесу.
Демонстраційний матеріал. Гумова іграшка Йо-йо, пластмасові кошики для фігур.
Роздатковий матеріал. Куби, куля, циліндри на кожну дитину, різнокольорові ключі, кольорові готові форми для прикрас, мікрофон.
Попередня робота. Знайомство з кулею, дидактичні ігри «На що схожі?», «Назви форму».
Хід заняття
І. Вступна частина.
Діти заходять до групи, стають півколом.
1. Організаційний момент.
Вихователь.
Доброго ранку сонечку ясному!
Доброго ранку небу прекрасному!
Доброго ранку в небі пташкам!
Доброго ранку всім нам та гостям!
2. Мотивація діяльності дітей.
Вихователь. Дітки, в коло ви ставайте, гостя зустрічайте.
(З'являється іграшка Йо-йо, вітається).
Йо-йо.
Я веселий і завзятий,
Звуть мене Йо-йо.
Хочу з вами я пограти,
Казочку вам розказати.
З вами у казковій країні побувати.
Тож скажіть мені:
Згодні ви зі мною йти?
Люблю високо стрибати,
Обертатись навкруги.
А ви вмієте, як я, дітвора?
Вихователь. Дітки, покажіть, як ви вмієте стрибати. (Діти виконують стрибки разом з гостем). Тепер покрутіться. (Діти крутяться в одну сторону, а потім – в іншу).
Йо-йо. Ви до рук мене беріть, компімент мені скажіть.
Дидактична вправа «Скажи комплімент»
Мета. Розвивати вміння визначати властивості предмета.
Діти по черзі беруть іграшку, обстежують її, називають властивості – круглий, м'якенький, гладенький, жовтенький.
- З чого зроблений? (З гуми) Тобто, він який? (Він гумовий)
- На яку об'ємну геометричну фігуру схожий Йо-йо?
Йо-йо. Пропоную в цікаву гру пограти.
Дидактична гра «Що, як куля?»
Мета. Розвивати пам'ять, асоціативно-обращне мислення, уяву, мовлення дітей.
Вихователь. Іграшку тримайте, що на кулю схоже, називайте, використовуючи такі слова – «я знаю..., а ти?». Я почну, а ви продовжать. Я знаю м'яч, а ти? (Серед предметів діти називають яблуко, капусту, цибулю, помідор, сонце, повітряну кульку тощо).
ІІ. Основна частина.
Йо-йо. Молодці, гарно грали ви. Хочу запросити вас до своїх друзів, казочку про них розказати. Згодні до казкової країни йти? Щоб потрапити туди, візьміть «чарівні» ключі. (Перед дітьми лежать «чарівні» ключі різного кольору). Ключик бери, на що схожий колір, скажи.
Дидактична гра
«На що схожий колір?»
Мета. Розвивати вміння дітей розрізняти та називати кольори: фіолетовий, білий, оранжевий, жовтий, зелений, синій, червоний.
Діти називають колір ключа та предмет такого ж кольору.
Вихователь. У грі використовували слова «у мене..., як...».
Наприклад: "У мене жовтий ключик, як сонечко, а у тебе?".
Йо-йо.
Щоб двері в казкову країну відкрити,
Замок міцний треба покрутити.
Ігрова вправа
«Чарівний ключик»
Мета. Розвивати вміння орієнтуватися в просторі, розрізняти напрямок руху: вперед, назад, вправо, вліво.
Йо-йо.
Ключик вправо поверніть,
Потім вліво покрутіть,
Вгору, вниз, вперед, назад.
Двері відчиняються,
Шлях до казкової країни відкривається.
Часу не гаємо, поспішаємо.
По доріжці один за одним ідемо,
Швидко в країну прийдемо.
Ми йшли, йшли і в країну прийшли.
(На столах стоять об'ємні геометричні фігури – куби, кулі, циліндри).
Йо-йо. Це мої друзі: куб, куля, циліндр. Давайте скажемо їм «привіт»! Хочу казочку дітям розказати, як ви піраміду будували. Тож сідайте, вже час казочку розпочати.
Казка про те, як Куб, Циліндр і Куля піраміду будували
Жили собі двоє братів, Куб і Циліндр, та їхня сестра Куля. Вони були зовсім не схожі одне на одного, кожен мав свої особливі риси, проте однак почувалися єдиною родиною.
(Діти розглядають набір матеріалів у коробці).
Брат Куб був дуже стриманим і стійким.
(Діти беруть куб до рук, ставлять на стіл).
Він непохитно стояв біля свого будиночка і роздивлявся навкруги. Його сторони – «віконечка» давали змогу дивитися в усі боки: вліво, вправо, вперед, назад, угору, вниз.
(Діти прикладають долоньки до кожної зі сторін).
Мандрувати він не любив. Узагалі зрушити з місця його було дуже складно.
(Підштовхують куб уперед).
Для захисту від ворогів у Куба були гострі кути.
(Торкаються пальчиком).
Між собою кути з'єднувалися ребрами – це немов місточки від одного кута до іншого. Прогуляймося по них.
(Проводять пальчиком по ребрах куба).
Ось таким був Куб.
Сестра Куля була протилежністю братові: весела, завзята, гладенька, кругленька і дуже рухлива.
(Дістають кулю, торкаються її долонями).
Понад усе вона любила подорожувати.
(Підштовхують кулю, щоб вона покотилася).
Брат Циліндр був не схожий ні на Куб, ні на Кулю, проте мав деякі риси обох своїх родичів.
(Дістають циліндр).
Як і Куб, Циліндр, мав сторони – «віконечка». Але вони були круглі, і їх було лише два, тож Циліндр міг дивитись або вліво-вправо, або вгору-вниз.
(Показують долоньками основи циліндра).
Він так само любив подорожувати, як і його сестра Куля, – у нього була округлена форма поверхні, яка давала змогу котитися.
(Діти котять циліндр).
Якось вирішили вони стати акробатами і створити незвичайну піраміду. Жвава Куля стала першою, на неї спробував вилізти Куб.
(Діти намагаються поставити куб на кулю).
Однак сестричка захиталася і не змогла його втримати. Тоді вони помінялися місцями...
Як гадаєте, чи вдалося Кубу, Циліндру і Кулі утворити піраміду? В якому порядку вони стали одне на одного?
(Пробують різні варіанти розташування фігур, роблять висновок).
Врешті Кубу, Циліндру й Кулі таки вдався цей акробатичний трюк!
Вихователь. Вам сподобалася казка? Фігури виконували акробатичні трюки, а ми покажемо що вміємо робити.
Фізкультхвилинка
Любі хлопчики, дівчатка,
Дорогі мої малятка.
Ви тихесенько вставайте
І до мене всі підходьте.
Руки вгору піднімайте, тепер опускайте,
Вправо, вліво поверніться,
Зараз всі присядьте.
Дружньо всі вставайте
І на місці пострибайте.
Вихователь. Як добре в казковій країні, де так весело живуть фігури. Давайте залишимо їм щось приємне на згадку про нас. Що ми зможемо подарувати? Пропоную подарувати їм прикраси.
До художньої майстерні підемо,
Об'ємні геометричні фігури візьмемо і прикраси подаруємо.
(На столах готові форми – бантики, краватки, метелики. Діти повинні приклеїти їх на фігури).
Щоб наші пальчики були вправними, пограємо з ними.
Пальчикова гімнастика «Кулька»
Ти котись, котися, кулько,
(рухи долоньки об долоньки по колу)
Привітайся з кожним пальцем,
Нехай будуть всі вони
Сильні, вправні та міцні.
По долоні покружляй,
Покрутись і пострибай,
(стискати і розтискати пальці)
До сусіда покотивсь
(пальці вперед)
І до мене повернись.
(пальці назад)
Вихователь. Зараз часу ми гаємо, до роботи приступаємо.
Йо-йо. Які щасливі фігури, вони вдячні вам. Притомилисч вони, хочуть спати, починають вже дрімати. Вкладемо їх.
Дидактична гра «Знайди місце»
Мета. Розвивати увагу, вміння співвідносити предмети за формою.
Діти кладуть в кошики фігури.
Вихователь. Нам вже час до садочка поспішати, на нас чекає інша гра. До побачення!
По доріжці підемо, швидко до садочка прийдемо.
Ось ми вже прийшли!
ІІІ. Підсумкова частина.
Вихователь. Нашому гостю теж треба йти з іншими дітками грати. Дякуємо тобі за таку цікаву гру.
Ви сьогодні молодці,
Дуже добре грали.
В казковій країні побували,
Друзів там собі знайшли.
- Хто це, скажіть мені? (Називають геометричні форми). Як ми скажемо одним словом? (Об'ємні фігури)
Ще й прикраси їм подарували.
А тепер скажіть мені,
Що сподобалось, що ні?
Давайте скажемо Йо-йо «до побачення».