Урок "Бюро розслідувань або Детективи 5-го. Означення як другорядний член речення" допоможе вчителю методично грамотно пояснити новий матеріал, використавши новітні технології навчання.
Українська мова. 5 клас
Урок_____ Дата_____
Тема. Бюро розслідувань або Детективи 5-го. Означення як другорядний член речення
Мета. Створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність.
Навчальна: ознайомити учнів з другорядним членами речення - означення, основними його ознаками, стилістичною роллю у зв’язному висловлюванні, структурувати вивчений теоретичний матеріал; формувати загально пізнавальні вміння ставити запитання до головних та другорядних членів речення й виділяти їх умовними позначками, знаходити означення в реченні.
Розвивальна: розвивати творчі вміння колективно розв’язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати дії аналізу, порівняння; систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати.
Виховна: виховувати в учнів інтерес до вивчення української мови, творів зарубіжної літератури.
Внутрішньо предметні зв’язки:
Лексикологія: засвоєння нових термінів.
Граматика: способи вираження означення.
Міжпредметні зв’язки: зарубіжна й українська література.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Наочність: мультимедійна презентація,роздавальний матеріал «Схема розбору простого речення», підручники, ілюстрації.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
- Доброго ранку. Діти, усі присутні на уроці? Як настрій? Якщо всі готові до роботи, повторимо матеріал, вивчений на попередніх уроках.
ІІ. Генералізація знань п’ятикласників (актуалізація опорних знань, умінь і навичок)
ІІІ. Установчо – мотиваційний момент
Діти, я тільки – но дізналася, що зникло означення, і на нас покладена місія –знайти його. Пропоную відкрити бюро розслідувань, у якому ви будете детективами. Тому розпочнемо урок : «Бюро розслідувань або Детективи 5 – го.» Слайд 1.
Детектив – це агент таємної служби розшуку.
Бюро- назва деяких установ або їх відділів, контор.
ІV. Повідомлення теми, мети уроку
- Тема уроку «Означення як другорядний член речення». Ми повинні дослідити все про означення, навчитися знаходити його в реченні, а для цього треба усвідомити, засвоїти і закріпити новий матеріал.
*Записи у зошити
V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Давайте складемо досьє на зниклого.
Досьє – зібрання документів.
Відкриваємо Справу №1. Слайд 2
Розшукується: другорядний член речення.
Назва: означення.
Місце проживання: речення.
Основні риси: вказує на ознаку предмета, відповідає на питання: який? чий? котрий?
З ким контактує: з підметом і додатком.
Приховується за прикметником, займенником, іменником, числівником.
Графічне зображення:
- Звіримо наше досьє з матеріалом у підручнику. С. 47.
1. Словникова робота
- Діти, означення ми будемо шукати за допомогою дедуктивного методу, яким користувався відомий герой детективних оповідань Шерлок Холмс.
Слайд 3
Дедукція – це спосіб міркування і метод дослідження, що дозволяє логічно підійти до висновку від загального положення до конкретних фактів.
Слайд 4
Детективи мають гарне логічне мислення, тому запитання на логіку:
чому озна́чення — другорядний член речення?
Висновок: озна́чення — другорядний член речення
Цікаво! Тлумачний словник !
В академічному тлумачному словнику української мови слово ознака має аж 4 лексичних значення.
У вас на столах лежать інформація про це слово, взята із тлумачного словника. Ваше завдання: знайти те значення, що, на вашу думку, стосується означення.
1.Ознака – це риса, властива предмету або особі. Наприклад: закон (який? ) важливий; текст (який?) цікавий; зошит ( чий? ) мій.
2. Предмет або зображення,що є знаком, символом, емблемою і т. ін. Він був одягнутий у сіру армійську шинелю, на якій вилискували ознаки командарма.
3. За народними повір'ями, уявленнями — прикмета, що знаменує або провіщає що-небудь. Народна традиція пов'язує з лелекою на хаті добру ознаку миру, добробуту й щастя у хаті.
4. Рух головою, рукою, яким виражається воля, наказ, бажання, попередження кого-небудь про щось. Бабуня одкашлювалась, подаючи рукою ознаки, щоб усі замовкли.
Робота біля дошки
Речення записане на дошці. Учні записують, а один учень на місці читає і обдумує його зміст
Третю свою справу детектив записав у особисту книгу для розслідувань.
Яка?
Книга для розслідувань
Словосполучення просте, іменне, зв'язок граматичний.
Висновок: означення вказує на ознаку предмета і відповідає на запитання чий? який? котрий? і виражається такими частинами мови як прикметник, займенник, числівник та іменник.
- Давайте продовжимо речення: «Я вважаю, що означення потрібне в і реченні, і в мові тому що…»
- Де ми зустрічалися з різновидом означення?
- Як він називається?
- Послухайте, як саме означення говорить про свою роль у мові.
4. Хвилинка поезії
Підмет з Присудком зійшлись,
Вихвалятись узялись:
«В цій країні ми одні –
Горді Члени Головні,
Що там наші Другорядні?
Без нас вони безпорадні».
«Та невже? – сказав Додаток. –
Значить, я якийсь придаток?
Перевіримо, панове.
Ось вам речення готові:
Я купив. А що? Кому?»
А обставина Йому:
«Де купив? Коли і як?
Не обійдешся ніяк!»
Обізвалося означення:
«А для вас немає значення,
Синє плаття чи зелене?
Тож запитуйте у мене:
Хліб який? В якій крамниці?
І не треба вам хвалиться,
Горді Члени Головні, Що в країні ви одні».
- Де епітети в цій поезії? Синє плаття. Горді Члени Головні.
5. Хвилинка релаксації. Вправа для очей. Відео
VІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи
Презентація. Слайд 5
Після виснажливої спеки сонце нарешті хилиться до обрію, пом’якшуючи своє яскраве світло і подовжуючи тіні.
Легкий вітер ворушить зелене листя, з усіх боків перегукуються птахи. У небініхмаринки. Маленький хлопчикпрямував до схованки і не бачивцієїкраси.
Після спеки сонце почало хилитися до обрію, пом’якшуючи своє світло і подовжуючи тіні. вітер ворушить листя, з усіх боків перегукуються птахи.
Пояснити написання слів «легкий», «зелене».
У небініхмаринки. хлопчик прямував до схованки і не бачивцієїкраси.
Довідка: виснажливої, легкий, маленький, зелене, чистому,яскраве.
- Прочитайте новий текст і зробіть висновки ( текст набув деякого нового значеннябарвистості, насиченості, а означеннядопомагають створюватиживеуявлення про предмет)
2.Вправа на увагу «Знайди означення» (прикладна програма LearningApps.org., https://learningapps.org/4569257)evgeniaklopot@gmail.com
Завдання: знайти і записати означення.
Цікаві твори про Шерлока Холмса написав відомий британський письменник. Його ім'я - Артур Конан Дойл.
Завдання: скласти речення, підкреслити в ньому означення
Агент, біля, агент, стояв, високий, таємний.
Таємний агент стояв біля високого будинку.
4.Урок з Олександром Авраменком «Таємний чи таємничий?»
VІІ. Підсумок уроку
Зв’язне висловлювання про другорядні члени речення
VІІІ. Рефлексія
IX. Оцінювання навчальних досягнень учнів
X. Домашнє завдання
П.12, І група – вправа 99, ІІ група – вправа 98, ІІІ група -97.
II рівень — середній. Відтворюєшосновнийнавчальнийматеріал, виконуєшзавдання, але за зразком, володієш ще не всіма вміннями і навиками навчальноїдіяльності.
Переломова. III рівень — достатній. Знаєш основні ознаки понять, можеш самостійно, але з допомогою вчителя застосовувати їх на практиці, умієш аналізувати, узагальнювати матеріал. Самостійності бажано більше.
Щербакова. Матеріал знаєш, умієш зробити висновки, але із –за своєї неуважності можеш і допустити помилки.
Михайлик. Невпевнена в собі. Не всі поняття знаєш досконало і це заважає тобі у роботі.
Мосьпан. Знаєш всі правила, але тобі ще важко практично застосовувати ці знання на практиці.
IV рівень — високий. Швидко реагуєш на ситуацію. Логічно мислиш, умієшсамостійно аналізувати, конкретизувати, виявляти І відстоювати особисту позицію.
I. Організаційний момент ( 2 хв ).
II. Актуалізація опорних знань (5 хв ).
III. Установчо – мотиваційний момент (3хв).
IV. Повідомлення теми, мети уроку ( 1 хв.)
V.Сприймання й усвідомленняучнями нового матеріалу (15 хв).
VІ.Хвилинка релаксації (2хв).
VIІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи (10хв ).
VIIІ. Підсумкова бесіда (3хв ).
IX. Рефлексія (2хв).
X. Домашнє завдання (3хв ).
Після спеки, сонце почало хилитися до обрію, пом’якшуючи своє світло і подовжуючи тіні. вітер ворушить листя, з усіх боків перегукуються птахи.У небі ні хмаринки. хлопчик прямував до схованки і не бачив цієї краси.
Після спеки, сонце почало хилитися до обрію, пом’якшуючи своє світло і подовжуючи тіні. вітер ворушить листя, з усіх боків перегукуються птахи.У небі ні хмаринки. хлопчик прямував до схованки і не бачив цієї краси.
Після спеки, сонце почало хилитися до обрію, пом’якшуючи своє світло і подовжуючи тіні. вітер ворушить листя, з усіх боків перегукуються птахи.У небі ні хмаринки. хлопчик прямував до схованки і не бачив цієї краси.
Після спеки, сонце почало хилитися до обрію, пом’якшуючи своє світло і подовжуючи тіні. вітер ворушить листя, з усіх боків перегукуються птахи.У небі ні хмаринки. хлопчик прямував до схованки і не бачив цієї краси.
Після спеки, сонце почало хилитися до обрію, пом’якшуючи своє світло і подовжуючи тіні. вітер ворушить листя, з усіх боків перегукуються птахи.У небі ні хмаринки. хлопчик прямував до схованки і не бачив цієї краси.
Чоловік мав тонкий орлиний ніс, який робив його лице рішучим, а квадратне підборіддя говорило про серйозність і силу волі. Гострий, пронизливий погляд. Пряме волосся завжди акуратно причесане.
Чоловік мав тонкий орлиний ніс, який робив його лице рішучим, а квадратне підборіддя говорило про серйозність і силу волі. Гострий, пронизливий погляд. Пряме волосся завжди акуратно причесане.
Чоловік мав тонкий орлиний ніс, який робив його лице рішучим, а квадратне підборіддя говорило про серйозність і силу волі. Гострий, пронизливий погляд. Пряме волосся завжди акуратно причесане.
Чоловік мав тонкий орлиний ніс, який робив його лице рішучим, а квадратне підборіддя говорило про серйозність і силу волі. Гострий, пронизливий погляд. Пряме волосся завжди акуратно причесане.
Чоловік мав тонкий орлиний ніс, який робив його лице рішучим, а квадратне підборіддя говорило про серйозність і силу волі. Гострий, пронизливий погляд. Пряме волосся завжди акуратно причесане.
Чоловік мав тонкий орлиний ніс, який робив його лице рішучим, а квадратне підборіддя говорило про серйозність і силу волі. Гострий, пронизливий погляд. Пряме волосся завжди акуратно причесане.
Цікаві твори про Шерлока Холмса написав відомий британський письменник. Його ім'я - Артур КонанДойл.
Цікаві твори про Шерлока Холмса написав відомий британський письменник.
Його ім'я - Артур КонанДойл.
Цікаві твори про Шерлока Холмса написав відомий британський письменник.
Його ім'я - Артур КонанДойл.
Цікаві твори про Шерлока Холмса написав відомий британський письменник.
Його ім'я - Артур КонанДойл.
Цікаві твори про Шерлока Холмса написав відомий британський письменник.
Його ім'я - Артур КонанДойл.
Цікаві твори про Шерлока Холмса написав відомий британський письменник.
Його ім'я - Артур КонанДойл.
Цікаві твори про Шерлока Холмса написав відомий британський письменник.
Його ім'я - Артур КонанДойл.
Цікаві твори про Шерлока Холмса написав відомий британський письменник.
Його ім'я - Артур КонанДойл.
1.Ознака – це риса, властива предмету або особі. Наприклад: закон (який? ) важливий; текст (який?) цікавий; зошит ( чий? ) мій.
2. Предмет або зображення,що є знаком, символом, емблемою і т. ін. Вінбуводягнутий у сіруармійськушинелю, на якійвилискувалиознаки командарма.
3. За народнимиповір'ями, уявленнями — прикмета, щознаменуєабопровіщаєщо-небудь. Народна традиціяпов'язує з лелекою на хаті добру ознаку миру, добробуту й щастя у хаті.
4. Рух головою, рукою, якимвиражається воля, наказ, бажання, попередження кого-небудь про щось .Бабуняодкашлювалась,подаючи рукою ознаки, щобусі замовкли.
1.Ознака – це риса, властива предмету або особі. Наприклад: закон (який? ) важливий; текст (який?) цікавий; зошит ( чий? ) мій.
2. Предмет або зображення,що є знаком, символом, емблемою і т. ін. Вінбуводягнутий у сіруармійськушинелю, на якійвилискувалиознаки командарма.
3. За народнимиповір'ями, уявленнями — прикмета, щознаменуєабопровіщаєщо-небудь. Народна традиціяпов'язує з лелекою на хаті добру ознаку миру, добробуту й щастя у хаті.
4. Рух головою, рукою, якимвиражається воля, наказ, бажання, попередження кого-небудь про щось .Бабуняодкашлювалась,подаючи рукою ознаки, щобусі замовкли.
1.Ознака – це риса, властива предмету або особі. Наприклад: закон (який? ) важливий; текст (який?) цікавий; зошит ( чий? ) мій.
2. Предмет або зображення,що є знаком, символом, емблемою і т. ін. Вінбуводягнутий у сіруармійськушинелю, на якійвилискувалиознаки командарма.
3. За народнимиповір'ями, уявленнями — прикмета, щознаменуєабопровіщаєщо-небудь. Народна традиціяпов'язує з лелекою на хаті добру ознаку миру, добробуту й щастя у хаті.
4. Рух головою, рукою, якимвиражається воля, наказ, бажання, попередження кого-небудь про щось .Бабуняодкашлювалась,подаючи рукою ознаки, щобусі замовкли.
Розшукується:
Назва:
Місце проживання:
Основні риси:
З ким контактує:
Приховується за
Графічне зображення:
Розшукується:
Назва:
Місце проживання:
Основні риси:
З ким контактує:
Приховується за
Графічне зображення:
Розшукується:
Назва:
Місце проживання:
Основні риси:
З ким контактує:
Приховується за
Графічне зображення:
Розшукується:
Назва:
Місце проживання:
Основні риси:
З ким контактує:
Приховується за
Графічне зображення:
Розшукується:
Назва:
Місце проживання:
Основні риси:
З ким контактує:
Приховується за
Графічне зображення:
Довідка: виснажливої, легкий, маленький, зелене, чистому,яскраве.
Довідка: виснажливої, легкий, маленький, зелене, чистому,яскраве.
Довідка: виснажливої, легкий, маленький, зелене, чистому,яскраве.
Довідка: виснажливої, легкий, маленький, зелене, чистому,яскраве.
Довідка: виснажливої, легкий, маленький, зелене, чистому,яскраве.
Довідка: виснажливої, легкий, маленький, зелене, чистому,яскраве.
Довідка: виснажливої, легкий, маленький, зелене, чистому,яскраве.
Довідка: виснажливої, легкий, маленький, зелене, чистому,яскраве.
Довідка: виснажливої, легкий, маленький, зелене, чистому,яскраве.