Показовий урок з української мови "Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників". 6 клас

Про матеріал
Сучасний показовий урок з української мови на тему "Рід незмінюваних іменників". Мета уроку(формувати компетентності): предметні (мовна, мовленнєва, комунікативна): поглибити знання учнів про незмінювані іменники, допомогти усвідомити їх відмінність від іменників, що змінюються; навчити розпізнавати їх у тексті, удосконалити навички у визначенні роду незмінюваних іменників; вчити правильно використовувати незмінювані іменники у власному мовленні; удосконалювати вміння співвідносити слово та його лексичне значення; ключові ( спілкування державною мовою, математична грамотність, інформаційно – цифрова компетентність, уміння навчатися впродовж життя, соціальна та громадянська компетентність, компетентність у природничих науках та технологіях, ініціативність та підприємливість, екологічна грамотність). Очікувані результати: знаннєва складова: здобувачі освіти знають, що таке незмінювані іменники та як правильно їх узгоджувати з прикметниками, вміють визначати відмінок таких іменників за контекстом у реченні, усвідомлюють їх відмінність від іменників, що змінюються; діяльнісна складова: учні вирізняють незмінюванні слова серед інших іменників, вміють з ясовувати іхнє лексичне значення за допомогою онлайн-словників та застосовувати їх у своєму мовленні, мають навички у визначенні роду незмінюваних іменників; ціннісна складова: здобувачі освіти усвідомлюють роль української мови у своєму житті, дотримуються нормативних правил, правильно використовують незмінювані іменники у власному мовленні, ставляться до себе як до цілеспрямованої особистості, здатної змінити світ на краще.
Перегляд файлу

Дата                       Урок

Тема уроку. Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників.           

Мета уроку(формувати компетентності): 

предметні (мовна, мовленнєва, комунікативна): поглибити знання учнів про незмінювані іменники,  допомогти усвідомити їх відмінність від іменників, що змінюються; навчити розпізнавати їх у тексті, удосконалити навички у визначенні роду незмінюваних іменників; вчити правильно використовувати незмінювані іменники у власному мовленні; удосконалювати вміння співвідносити слово та його лексичне значення;                                                                                                                                                             ключові ( спілкування державною мовою, математична грамотність, інформаційно – цифрова компетентність, уміння навчатися впродовж життя, соціальна та громадянська компетентність, компетентність у природничих науках та технологіях, ініціативність та підприємливість, екологічна грамотність).

Очікувані результати:

знаннєва складова: здобувачі освіти знають, що таке незмінювані іменники та як правильно їх узгоджувати з прикметниками, вміють визначати відмінок таких іменників за контекстом у реченні, усвідомлюють їх відмінність від іменників, що змінюються;

діяльнісна складова: учні вирізняють незмінюванні слова серед інших іменників, вміють з ясовувати іхнє лексичне значення за допомогою онлайн-словників та застосовувати їх у своєму мовленні, мають навички у визначенні роду незмінюваних іменників;

ціннісна складова: здобувачі освіти усвідомлюють роль української мови у своєму житті, дотримуються нормативних правил, правильно використовують незмінювані іменники у власному мовленні, ставляться до себе як до цілеспрямованої особистості, здатної змінити світ на краще.

 Тип уроку: урок розвитку компетентностей.                                                                                   

Перебіг уроку                                                                                                                                            І. Організаційно-мотиваційний етап.                                                                                                           1. Психологічний автотренінг. «Мікрофон»

Діти вголос  читають вислови:                                                    

 Я— особистість.                                                                                                                                              Я— українець(ка).                                                                                                                                          Я— неповторний(на).                                                                                                                                                       Я— думаю, мислю.                                                                                                                                      Я— люблю людей, тварин.                                                                                                                                         Я— люблю подорожі.                                                                                                                                                              Я— хочу знати…

«Рибки»

 

Учитель прикріплює на дошці акваріум.

                                  

  • У народі риба – це символ родючості й життєдайності. На дошці ви бачите акваріум, а на партах у Вас лежать різнокольорові рибки. Виберіть ту рибку, яку ви хочете пустити в наш акваріум, а я зроблю прогноз.

2. Мотивація навчальної діяльності                                                                                              Проблемне питання.

 Діти, послухайте, що трапилось одного разу з вашим однолітком Миколкою.                                                                                                                                          В останній день тижня вчителька Марія Іванівна порадила дітям  відвідати зоопарк і про своє враження написати твір.                                                                                                           Настав понеділок. Миколка з нетерпінням чекав уроку, щоб прочитати свій твір. Діти  уважно слухали хлопця.                                                                                                                        Твір Миколки                                                                                                                                            Зоопарк. Яке це диво! Я так давно мріяв про зустріч із різними звірятками. Нарешті моя мрія здійснилась.                                                                                                                                       У неділю ми з татом поїхали до зоопарку. Спочатку автобус мчав нас шосем, а потім ми їхали метром. І ось довгождана зустріч. Перш за все ми побачили велике шимпанзе. Воно, здавалось, байдуже дивилось на нас, а коли я пригостив його смачним ескімом, то зразу зраділо і кумедно бігало по вольєру. Чубата какаду вражала своїми строкатими барвами. А якою чудовою була маленька колібра. Потім нашу увагу привернула незграбна кенгуру. Зачарований я був і рожевим фламінгом.                                              Стомлені, але щасливі ми повернулись додому, розповідали мамі про цікавих звірів, а вона пригощала нас смачною какавою.                                                                                            Діти сміялись разом з Марією Іванівною, а Миколка нічого не розумів: він же так старався.                                                                                                                                 Учитель.                                                                                                                                                 -Чому ж сміялись діти?                                                                                                                                    (Тому, що Миколка не знає правил вживання  незмінюваних іменників).         3. Повідомлення теми, мети  уроку                                                                            Учитель. Діти, як ви зрозуміли, сьогодні ми будемо вдосконалювати вміння та навички визначати  рід незмінюваних іменників, використовувати їх у мовленні  та визначати значення таких слів. А ще мені хочеться, щоб ви поповнили свій  лексикон словами іншомовного походження.

4. Планування та цілевизначення уроку.

 Здобувачі освіти зможуть:

-назвати, що таке незмінювані іменники;

-навчаться визначати відмінок таких іменників за контекстом у реченні;

-зможуть визначати  рід незмінюваних іменників;

 -правильно використовувати їх у своєму мовленні та  узгоджувати  з іншими словами;

-поповнять свою лексику словами  іншомовного походження.

 

5. Етап вступного повторення.

Вправа «Морфологічні забавки».

ІІ. Етап вивчення нового матеріалу.

1. «Шифрувальник».

Це  незвичайний урок, а екскурсія. А от куди ми поїдемо на екскурсію, давайте визначимо за допомогою  прийому «Шифрувальник». Знайдіть заховане слово. ЕЗОКСОПКУАРРСКІЯ.                                                                                        Так, це зоопарк.                                                                                                                             - Хто любить зоопарк?                                                                                                                          - Кому довелося там побувати?                                                                                                                  - Чи знаєте ви, що таке зоопарк?

2. Допомога словника

(Зоопа́рк (зоологічний парк) — територія, спеціально створена людиною, з будівлями і обладнанням для утримання, збереження, розмноження зникаючих видів та публічного показу тварин).

Увага! Електронний словник.

3.  « Кубування ».

Повернімося до слова зоопарк та спробуємо його всебічно охарактеризувати.

  1. Опишіть це : велика упорядкована територія, поділена на сектори, у яких живуть тварини,птахи.                                                                                                                                 2) Засоціюйте це: екзотичні тварини.                                                                                          3) Порівняйте це: як багатокімнатний будинок для тварин.                                                         4) Проаналізуйте це: створюються з метою організації екологічної освітньо-виховної роботи, створення експозицій рідкісних, екзотичних та місцевих видів  тварин, збереження їх генофонду, вивчення дикої фауни і розробки наукових основ її розведення у неволі. Велику популярність здобувають зоопарки, які створені для дітей, а сааме, дитячі контактні зоопарки.                                                                                       5) Застосуйте це: дізнатися і побачити тварин, які не водяться у нашій місцевості, сфотографуватися з ними, погодувати  їх.                                                                 6) Знайти аргументи «за» і «проти».                                                                                                    «За»: більше дізнаємося про фауну Планети, виховуємо любов до тварин, турботу про них, любуємося ними,збагачуємося духовно.                                                           «Проти»: тварини знаходяться у неволі, їх можуть образити, завдати їм шкоди, іноді вони гинуть через неправильне з ними поводження .

Вчитель. А на чому ж поїдемо? Оберімо транспорт, яким будемо мандрувати (авто , таксі, метро).

4.Увага! Бонуси від вчителя!                                                                                           

5. Пояснення матеріалу вчителем.

- Що таке незмінюване слово?

 Лінгвістичний експеримент. 

Визначити у реченні іменники та провідміняти їх за відмінками.

Свистять, шумлять, гудуть машини уздовж бетонного шосе.

А як же зрозуміти , у якому відмінку вжито незмінюване слово в реченні?  

 Будь уважним! Відео «Відмінок незмінюваних іменників»

 

-Як визначити рід незмінюваних іменників?  Знову увага на дошку.

                                                                                                        

1.Рід незмінюваних іменників, які означають людей, розрізняють за статтю. Наприклад, месьє – назва чоловіка ( знайомий месьє);леді, мадам, мадемуазель  – тільки жінки (молода  леді, висока мадам, привітна мадемуазель),чорнявий Віллі, білява Катрін.                                                                  2.Незмінювані іменники – назви тварин належать до чоловічого роду (старий шимпанзе, молоденький какаду). Іменники жіночого роду становлять виняток (муха цеце)

3.Незмінювані іменники – назви неістот, основа яких закінчується на голосний звук, належать  до середнього роду ( кольорове  кіно, затишне купе, справжнє попурі).

4.У незмінюваних іменниках – власних географічних назвах , назвах газет, журналів – рід визначається за загальною назвою:Сочі (сер.роду,як місто),Борнео (чол.роду,як острів),Конго (жін..роду,як ріка)

5.Деякі іменники належать до двох родів: протеже, колібрі, бренді, екю, сиртакі, хіпі.

6.Рід деяких незмінюваних іменників залежить від їх значення: прудка  ківі (пташка), зелене ківі (плід),велетенський боа (удав), модне боа (шарф з пір’я).

Практичний етап.

6. Вправа «Коректор».

Діти,  повернімося до твору Миколки і допоможемо йому виправити всі недоліки.

7.Вправа «Гостинці для тварин». Ми їдемо в гості до тварин, тож давайте підготуємо для них гостинці . Які? А що люблять тварини найбільше? Звичайно ж, фрукти та овочі. Та щоб їх взяти із собою, треба згадати назви овочів  і фруктів, які є незмінними словами, та дібрати до них епітети або прикметники.  (Наприклад:соковит…манго,запашн…авокадо,смачн…ківі,вітамінн…кольра-бі, корисн…броколі).

 8.Вправа  «Дорогою до зоопарку».

 Вирушаймо в дорогу до зоопарку.

 Проїжджаємо повз ательє. Кожен із вас має замовити в ньому один із предметів одягу, який напише в зошиті разом з прикметником. (Широке манто, модне жабо, індійське сарі, японське кімоно).

Ідемо далі, уважно вдивляємося в білборди та записуємо назву міста, курорту, в якому хотілося б побувати. Можливо, хтось хоче поїхати в гори чи до річки. Не забувайте до обраних слів добавляти прикметники. (сонячний Сочі, висока Ай- Петрі, загадковий Борнео, захоплююча Кіліманджаро, стрімка Міссісіпі). 

І ще одне застереження! На дорогах траплятимуться ями, тому будьте уважні, щоб не потрапити в них. На старт! Увага! Поїхали!  Першими приїхали…

9. Вправа «Хто є хто».

Отже, ми в зоопарку. Тож давайте добре роздивимось його мешканців і більше про них дізнаємось. А допоможе нам у цьому метод «Хто є хто». Встановіть,будь ласка,відповідність між назвою тварини та його характеристикою

1.Фламінго                         А.Маленький птах,який може летіти вперед і назад,         

                                                зависати в повітрі,за добу п’є понад 100 разів,а        

                                                їжі споживає більше,ніж важить сам (2,5 грам).    

2.Гризлі                              Б. Живуть групами,а коли виростають,покидають  

                                                 їх,вночі  ховаються на деревах,інколи агресив- 

                                                 ні,всеядні.

3.Динго                                В. Його назва в перекладі означає страшний,

                                                 жахливий, середня маса тіла—450 кг.,харчується

                                                 рибою,є ворогом людини.

4.Колібрі                              Г.Найбільший довгоногий та довгошиїй птах

                                                  світу,що тулубом нагадує гусака,шиєю—          

                                                  лебедя,пір’ям—лелеку з оригінальним  

                                                  забарвленням.

 

                                    Д.Тіло у тварини присаджене, голова велика з                       

                                        тупою мордою.. Ноги короткі, а шерсть має

                                        блідо — рудий  окрас, заклятий ворог домашніх  

                                        тварин, уникає людей.

(Відповідь: 1—Г, 2—В, 3—Д, 4—А).                                       

10. Гра «У кафе». Діти, мабуть ви зголодніли, тому завітаймо до кафе «Фламінго». Візьміть меню і замовте собі три-чотири  страви , напої  чи фрукти, дібравши до них епітети.

                               Меню:

1.Борщ.       7.Філе. 12.Ситро.

2.Івасі. 8.Салямі. 13.Котлети.

3.Харчо. 9.Авокадо. 14.Ескімо.

4.Рагу. 10.Олів’є 15.Голубці.

5.Пюре. 11.Суфле. 16.Безе.

6.Деруни. 12.Желе. 17.Спагеті.

 

Наступні дві вправа  допоможуть отримати вхідний квиток до етапу 

« Підсумок та оцінювання знань».

11. Лото « Лінгвістичне асорті». Робота в парах.

12. Робота з підручником. Вправа 278.

Знайти незмінювані іменники, визначити іхній рід та відмінок.

ІІІ. Етап узагальнення й систематизаціі. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1. Оцінювання. Інтерактивна вправа «Сортувальник».

2. Вправа «Допоможи зірці!»

3. Рефлексія « Острови».

IV. Етап домашньої роботи.

1. Знайти помилки та відредагувати  лист-запрошення  до зоопарку другові.

Привіт, любий друже! Запрошую тебе до зоопарку. Там ти побачиш різних звірів: смішне шимпанзе, сміливе какаду, рожеву фламінгу, маленьке поні, швидку ему та зелену колібрі. А також тебе будуть пригощати ескімом, безем та желем. Ще будуть пропонувати отруйне фугу, але ти не ведись, краще вдома з їж солоне івасі. Будь обережним: у зоопарку багато надокучливого цеце. Сподіваюся, що ти отримаєш багато позитивних емоцій. До зустрічі!

2. Вправа 281.

3. Підготувати ілюстровану розповідь про екзотичних тварин ( на бажання)                                                    

 

 

 

                    

  Використані джерела:

1.svitslova.commova/morpho/4391-2014-11-28-10-15-…

3.ukped.com › 2190-nezminjuvani-imenniki

4.Глазова О.П., Кузнецов Ю.Б. Рідна мова: Підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл.— К.: Зодіак-ЕКО, 2008.—288 с.: іл.

5.Методи і прийоми інтерактивного навчання // Українська мова та література // Газета для вчителів української мови та літератури.—2015.—               № 9—10 (817—818).

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Горна Оксана
Додано
26 січня 2022
Переглядів
1053
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку