Поняття милозвучності. Чергування у//в, і//й як засіб милозвучності

Про матеріал
Конспект уроку з української мови 10 клас. Тема: Поняття милозвучності. Чергування у//в, і//й як засіб милозвучності
Перегляд файлу

Тема: Поняття милозвучності. Чергування у//в, і//й як засіб милозвучності

Мета:  з’ясувати  основні  випадки   чергування   у – в, і – й; удосконалювати навички правильної вимови звуків української мови; розвивати навички правильного вживання у – в, і – й в усній та писемній мові; удосконалювати уміння знаходити й виправляти орфографічні помилки у писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до рідної мови, а також відчуття її краси як основи естетичного виховання.

 

Внутрішньопредметні зв’язки:

Фонетика: фонетична характеристика голосних і приголосних звуків.

Лексикологія: ознайомлення з фразеологічним складом української мови.

Синтаксис: речення.

 

Формування ключових компетентностей:

  • уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії;
  • загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої культури;
  • спілкуватися державною, рідною мовою – лаконічно та чітко формулювати відповіді;
  • загальнокультурна - застосовувати навички мовлення та норми відповідної мовної культури; використовувати, при нагоді, рідну й іноземні мови у активній взаємодії;
  • інформаційно-комунікаційна компетентність - безпечно та етично використовувати засоби інформаційно-комунікаційної компетентності у навчанні;
  • навчання впродовж життя - опанувати уміння і навичи, необхідні для подальшого навчання.

 

Тип уроку: Дистанційний урок.  Формування практичних умінь і навичок.

Обладнання: підручник, зошит, презентація

Методи та прийоми роботи: мозковий штурм, спостереження-дослідження,

самостійна робота.

Платформа проведення уроку: Meet за посиланням класу

 

 

 

 

Перебіг уроку

  1. Організаційний момент. (слайд №1)

Вітаю учнів. Емоційне налаштування

  1. Актуалізація опорних знань учнів. Бліц-опитування (слайд №2)
  2. Мотивація навчальної діяльності (слайд№3)

       1.Слово вчителя.

Чи чули ви колись про те, що українська мова посідає друге місце у світі за милозвучністю? На конкурсі 1934 року в Парижі українську обігнала лише переможниця-італійська.

Не хочу вас розчаровувати, але маємо справу з фейком. Виявляється, ніякого конкурсу мов не було. Просто один учений в американській газеті висловив думку про те, що українська й італійська дуже мелодійні. Ця ідея обросла домислами й проникла на сторінки підручників. Але не все так погано. Хоч конкурсу і не було, милозвучність була і є. І для доведення цього не потрібен Париж.

2. «Мозковий штурм». Чому, на вашу думку нашу  мову вважають  мелодійною?  (Відповіді)

  1. Повідомлення теми, мети і завдань уроку (слайд №4)

Слово  вчителя

Сьогодні працюватимемо над темою «Основні правила чергування у – в, і – й». Отже, мета нашого уроку: знати основні засоби милозвучності української мови, основні випадки чергування у – в, і – й; уміти розпізнавати в тексті чергування у – в, і – й, редагувати речення щодо їхньої милозвучності.

Записали тему уроку у зошит.

  1. Вивчення нового матеріалу (слайд №5)

1.Слово вчителя.

Звуки  в  мовленнєвому  потоці поєднуються й розміщуються так, щоб їх легко було вимовляти, щоб вони були зрозумілі для слухача і гармоніювали між собою. Це одна з найважливіших умов милозвучності мови. Звуки в мовному потоці поєднуються не будь-як, а за певними правилами, законами , які властиві певній мові.

 

Цій вимозі підпорядковані всі українські слова, і далеко не завжди їй відповідають запозичені слова. Щоб переконатися в цьому, досить вимовити вголос українське і запозичене слова: повітряний і аероіонізатор (з грецької), спонукання і інстинкт (з латинської), крапка і пункт (з німецької), охорона і ар’єргард (з французької), розбійник і гангстер (з англійської).
 

 

Милозвучність, або евфонія (грецьк. euphone — милозвучність), — уникання складного для вимови нагромадження звуків. Говорити милозвучно — невід’ємна прикмета української мови.
 

2.Спостереження-дослідження.(слайд №6)

Прочитайте групи речень речення, чітко артикулюючи, і виконайте завдання.

 

1.Мальва в Україну потрапила з Середньої Азії в XV столітті. Її вирощували ще в Стародавній Греції та в Стародавньому Єгипті. Саме мальви були одними з перших квітів, описаних у літературі.

 

2. Мальви у Україні ростуть й в дикому стані: в лісах, лісосмугах, на узбіччях доріг. Поширена рослина по всій Україні, в тому числі й в нашій області.

 

А. Який текст було легше артикулювати
Б. З чим це пов’язано?

Г. Як можна уникнути нагромадження голоснихх і приголосних звуків?

 

Слово вчителя. У вправі порушено правила милозвучності (у реченнях другого тексту). Ми спостерігаємо нагромадження приголосних або голосних звуків.
Щоб уникнути цього, потрібно дотримуватися правил чергування [у] - [в], [і] - [й].

 

3. Робота з таблицею (слайд №7)

Слово вчителя.

Розгляньте таблицю, доповніть її прикладами. Запам’ятайте правила чергування у – в, і – й.

  1. Закріплення вивченого матеріалу (слайд №8)

1.Розподільний диктант. «Спиши і поясни».

Пливи у/в бік лісу; Богдан і/й Марія; ось і/й гості; Ольга і/й Павло; ранок у/вдома; бути у/в гарній формі; і/й знову дощі; Оксана і/й не знала; ракета і/й супутник; ти і/й Яну покликав; енергія у/в твоєму тілі; еге ж, і/й освіта вища; скинь у/в Твіттер; треба у/вчитися; елементи у/в таблиці; якось і/й їх запросимо; сторінка у/в підручнику; збірка «Тиша і/й грім»; знайди і/й підкресли; Яна і/й Юля; і/й доки мені чекати; щоправда, у/в нас спекотно; конвалії і/й жоржини; напиши у/в Твіттері; представник у/в області;

2. Виконання інтерактивних вправ (слайд №9)

Виконати на швидкість інтерактивні вправи за посиланням або за QR-Code:

https://learningapps.org/view16511144

https://learningapps.org/view25517884

 

 

 

VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія. Оцінювання.(слайд №10)

 

  • Яку тему ми сьогодні розглядали?
  • Чи сподобалася вам робота на уроці?
  • Що було найбільш цікавим?
  • У чому виникали труднощі?

 

VІI. Домашнє завдання.

Опрацювати теоретичний матеріал за презентацією . Параграф 15. Вивчити правила чергування . Виконати вправу №120

docx
Додано
16 лютого 2023
Переглядів
281
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку