Тема: Поняття милозвучності. Чергування у//в, і//й як засіб милозвучності
Мета: з’ясувати основні випадки чергування у – в, і – й; удосконалювати навички правильної вимови звуків української мови; розвивати навички правильного вживання у – в, і – й в усній та писемній мові; удосконалювати уміння знаходити й виправляти орфографічні помилки у писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до рідної мови, а також відчуття її краси як основи естетичного виховання.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Фонетика: фонетична характеристика голосних і приголосних звуків.
Лексикологія: ознайомлення з фразеологічним складом української мови.
Синтаксис: речення.
Формування ключових компетентностей:
Тип уроку: Дистанційний урок. Формування практичних умінь і навичок.
Обладнання: підручник, зошит, презентація
Методи та прийоми роботи: мозковий штурм, спостереження-дослідження,
самостійна робота.
Платформа проведення уроку: Meet за посиланням класу
Перебіг уроку
Вітаю учнів. Емоційне налаштування
1.Слово вчителя.
Чи чули ви колись про те, що українська мова посідає друге місце у світі за милозвучністю? На конкурсі 1934 року в Парижі українську обігнала лише переможниця-італійська.
Не хочу вас розчаровувати, але маємо справу з фейком. Виявляється, ніякого конкурсу мов не було. Просто один учений в американській газеті висловив думку про те, що українська й італійська дуже мелодійні. Ця ідея обросла домислами й проникла на сторінки підручників. Але не все так погано. Хоч конкурсу і не було, милозвучність була і є. І для доведення цього не потрібен Париж.
2. «Мозковий штурм». Чому, на вашу думку нашу мову вважають мелодійною? (Відповіді)
Слово вчителя
Сьогодні працюватимемо над темою «Основні правила чергування у – в, і – й». Отже, мета нашого уроку: знати основні засоби милозвучності української мови, основні випадки чергування у – в, і – й; уміти розпізнавати в тексті чергування у – в, і – й, редагувати речення щодо їхньої милозвучності.
Записали тему уроку у зошит.
1.Слово вчителя.
Звуки в мовленнєвому потоці поєднуються й розміщуються так, щоб їх легко було вимовляти, щоб вони були зрозумілі для слухача і гармоніювали між собою. Це одна з найважливіших умов милозвучності мови. Звуки в мовному потоці поєднуються не будь-як, а за певними правилами, законами , які властиві певній мові.
Цій вимозі підпорядковані всі українські слова, і далеко не завжди їй відповідають запозичені слова. Щоб переконатися в цьому, досить вимовити вголос українське і запозичене слова: повітряний і аероіонізатор (з грецької), спонукання і інстинкт (з латинської), крапка і пункт (з німецької), охорона і ар’єргард (з французької), розбійник і гангстер (з англійської).
Милозвучність, або евфонія (грецьк. euphone — милозвучність), — уникання складного для вимови нагромадження звуків. Говорити милозвучно — невід’ємна прикмета української мови.
2.Спостереження-дослідження.(слайд №6)
Прочитайте групи речень речення, чітко артикулюючи, і виконайте завдання.
1.Мальва в Україну потрапила з Середньої Азії в XV столітті. Її вирощували ще в Стародавній Греції та в Стародавньому Єгипті. Саме мальви були одними з перших квітів, описаних у літературі.
2. Мальви у Україні ростуть й в дикому стані: в лісах, лісосмугах, на узбіччях доріг. Поширена рослина по всій Україні, в тому числі й в нашій області.
А. Який текст було легше артикулювати
Б. З чим це пов’язано?
Г. Як можна уникнути нагромадження голоснихх і приголосних звуків?
Слово вчителя. У вправі порушено правила милозвучності (у реченнях другого тексту). Ми спостерігаємо нагромадження приголосних або голосних звуків.
Щоб уникнути цього, потрібно дотримуватися правил чергування [у] - [в], [і] - [й].
3. Робота з таблицею (слайд №7)
Слово вчителя.
Розгляньте таблицю, доповніть її прикладами. Запам’ятайте правила чергування у – в, і – й.
1.Розподільний диктант. «Спиши і поясни».
Пливи у/в бік лісу; Богдан і/й Марія; ось і/й гості; Ольга і/й Павло; ранок у/вдома; бути у/в гарній формі; і/й знову дощі; Оксана і/й не знала; ракета і/й супутник; ти і/й Яну покликав; енергія у/в твоєму тілі; еге ж, і/й освіта вища; скинь у/в Твіттер; треба у/вчитися; елементи у/в таблиці; якось і/й їх запросимо; сторінка у/в підручнику; збірка «Тиша і/й грім»; знайди і/й підкресли; Яна і/й Юля; і/й доки мені чекати; щоправда, у/в нас спекотно; конвалії і/й жоржини; напиши у/в Твіттері; представник у/в області;
2. Виконання інтерактивних вправ (слайд №9)
Виконати на швидкість інтерактивні вправи за посиланням або за QR-Code:
https://learningapps.org/view16511144
https://learningapps.org/view25517884
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія. Оцінювання.(слайд №10)
VІI. Домашнє завдання.
Опрацювати теоретичний матеріал за презентацією . Параграф 15. Вивчити правила чергування . Виконати вправу №120